Karlijn Stoffels - Juffrouw Drie-Erwtjes (9+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin

Karlijn Stoffels - Juffrouw Drie-Erwtjes (9+)

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2005, 13:31

Als de juf met zwangerschapsverlof is komt er wel een hele vreemde plaatsvervangster.

Juffrouw Drie-erwtjes

Het is al erg genoeg als je naar een nieuwe klas moet, met een andere juffrouw of meester, maar wij kregen ook nog een helemaal vreemde juffrouw, van buiten de school, omdat de juf van onze klas een baby kreeg. Ze deed daar wel lang over, een paar maanden had het hoofd van de school gezegd.
De vervangster heette Valentine Schorlach en ze was klein en rond aan alle kanten. Zelfs haar brillenglazen en haar krulletjes waren rond. Ze zag er vriendelijk uit en ik was al een beetje minder bang toen ik naast Wesley en tegenocer Lucia in een groepje zat.

We waren allemaal bezig onze laatjes in te ruimen toen juf Valentina in haar ronde handjes klapte.
'Achmed,' riep ze.
Achmed stak zijn vinger op.
'Heb je thuis in de kamer je schoenen aan,' vroeg ze.
Achmed schudde zijn hoofd.
'Juist,' zei juf. 'Maar hier heb je ze wel aan.'
Iedereen heeft ze aan, juf,' zei Achmed.
'Ik geloof dat ik deze eerste schooldag ga besteden aan hygiëne,' zei Valentina. 'Dat lijkt me hoognodig.'
Ik had geen idee wat hygiëne was, behalve dat het klonk als een soort jakhals, maar het woordje 'hoognodig' zette me op het spoor. Oma zei altijd: 'Ik moet hoognodig,' als ze ging plassen, dus ik begreep dat Valentina het met ons over de wc's wou hebben.

Zo begint het boek juffrouw Drie-Erwtjes: drie erren voor Rust, Reinheid en Regelmaat.
Valentina is helemaal bezeten van hygiëne. De lessen gaan over alles wat met hygiëne te maken heeft zoals rioolleidingen, maar vooral over plassen. De juf vindt dat het stinkt op de gang en dat komt door de jongens w.c's. Ze plassen ernaast! De juf zegt dat ze zittend moeten plassen, dan valt tenminste alles in de pot.
Ook moeten de kinderen hun schoenen uittrekken want ook dat vindt de juf vies, met hun schoenen aan de klas in lopen. Met als gevolg... dat het stinkt in de klas! De kinderen worden knettergek van deze juf.
Maar hun wraak is zoet. Tijdens de schooluitvoering zetten ze juffrouw Drie-Erwtjes voor de hele school te k..ijk.

Een heel leuk humoristisch boekje, ik denk dat kinderen er erg om moeten lachen

ISBN 90 214 3282 x, Gebonden, omvang64 bladzijden, Querido, leeftijd 9-12 jaar
Omslag: Monique Beijer en Barbara van Dongen Torman Met tekeningen van Monique Beijer

© Bernadet

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”