Niet echt een boek, maar toch wel leuk om even te noemen.
Voor één keertje mag dat vast wel..
Voor mij ligt een handzaam doosje met de aanlokkelijke titel '50 dingen om te doen in de auto'.
Eenmaal opengemaakt heb je een stapel stevige, afwasbare kaarten in je hand, waarop steeds kleurrijke afbeeldingen staan. Bij nader onderzoek blijkt op de achterkant van de kaarten kort uitgelegd hoe je het spelletje speelt dat op de voorkant benoemd wordt. Ze zijn allemaal anders, te veel om op te noemen.
Een greep eruit: ‘dieren spotten’. Het is natuurlijk duidelijk dat je dan, zittend in die auto, naar buten kijkt en op zoek gaat naar dieren. Er staan verschillende tips: als je op het platteland bent zoek je anders, ren naar andere dieren ook, als wanneer je in een drukke lawaaierige stad rondgereden wordt.
Maar het lijkt me handiger dat je in een dichtbevolkt gebied de kaart pakt waarop staat: ‘autobingo’.
Dan ga je zoeken naar bijvoorbeeld een groene auto, of een blauwe vrachtwagen. En heb je die dan roep je ‘bingo!’. Eigenlijk is het kaartje waarop staat ‘autospot’ overbodig. Daar staat ook op dat je auto’s moet zoeken, van bijvoorbeeld dezelfde kleur. En ik denk dat kinderen slim genoeg zijn om zelf allerlei variaties te bedenken op autobingo, dat door het roepen van die kreet voor kinderen reuze leuk is. Of de ouders het ook zo prettig vinden, daarover hebben we het niet.
Er zijn ook minder voor de hand liggende spelletjes:
Hoeveel armen, benen en poten zie je? Daar staat als tip bij dat je er een woordspel van kunt maken door dan te zeggen: ik zie vier poten aan een paard langs de weg.
Er zijn nog meer woordspelletjes: variaties op het bekende ‘ik ga op reis en neem mee…’, maar ook het ‘ja en nee’-spel, waarbij je op gestelde vragen alleen maar ja of nee, of juist geen ja of nee mag antwoorden. Je kan woordkettingen maken, liedjes zingen, noem maar op.
Er zijn raadspelletjes, handiger als het donker wordt in de auto, want daarbij hef je niets te zien: de een beschrijft een beroep, of een bekende persoon of wat ook, zonder de juiste benaming te noemen, die de ander natuurlijk moet raden.
Een handig doosje om mee te nemen in de auto, maar het is ook handig als je een stel vriendjes thuis hebt voor een feestje, of, als de juf spelletjes wil doen, in de klas. Legio mogelijkheden.
ISBN 9781409538141 | hardcover| 50 pagina's | Baeckens Books | 2010
© Marjo 13 september 2011
Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER
50 dingen om te doen in de auto
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”