Shirley Greenway: Verkenning van Noord-Amerika (non-fictie 10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Shirley Greenway: Verkenning van Noord-Amerika (non-fictie 10+)

Berichtdoor Marjo » 15 Sep 2008, 16:15

Een boek voor dertien jaar en ouder. Het gaat over de ontdekkingsreizen naar en binnen Noord-Amerika.

Verkenning van Noord-Amerika
Shirley Greenway

Dit boek gaat over de ontdekking van Noord-Amerika: door Engelsen en Fransen, maar vooral Spanjaarden en Portugezen. Columbus en Vespuzzi, de meest bekende, komen voorbij, maar ook Verrazano, John Cabot en nog meer onbekendere namen.
Natuurlijk worden de Vikingen niet vergeten, zij waren tenslotte eerder. Op een oude wereldkaart staan de reizen aangegeven, en in het boek wordt per hoofdstuk aandacht besteed aan de afzonderlijke ontdekkers. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het landschap en de volkeren die zij aantroffen.
Het boek heeft mooie illustraties en is uitgebreid qua informatie. Die informatie wordt ook regelmatig even op een duidelijk rijtje gezet en er is een index. Door het boek heen staat uitleg, en ook achterin staan nog wat weetjes. Ik vind het boek niet echt geschikt voor de basisschool.
Er wordt een kleine letter gebruikt, de zinnen zijn langgerekt en er worden woorden gebruikt (zonder verdere uitleg) die voor een kind jonger dan dertien lastig zijn.
Ik zou het zelf prettig gevonden hebben als er een detailkaart van Amerika geplaatst was. Op de kaart waarop de reizen zijn afgebeeld, is alleen de omtrek van de werelddelen te zien. Als dan een plaats, streek of rivier genoemd wordt kun je niet meteen zien waar dat precies ligt.
Het is eigenlijk een boek dat de geïnteresseerde lezer zal aanzetten om verder te zoeken, een boek om mee te beginnen. Met veel versnipperde informatie vormt het geen afgerond geheel.

isbn 90 5495 277 Exploration of North America 1998 Ticktock Publishing vertaald door Hajo Geurink 2000 Ars Scribendi van 10 tot 16 jaar

© Marjo
september 2008

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2008, 13:59

Hè wat jammer dat het tegenviel! Je verslagen maken voor het merendeel dat ik ze ook wil lezen. Zonde van zo'n mooi boek als het niet goed samengesteld is.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 17 Sep 2008, 16:23

Dan ben ik niet duidelijk geweest. Het is een prima boek, maar het is niet geschikt voor de basisschool.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”