De achterflap : Het land wordt geteisterd door vreemde rampen en aanslagen, en hoewel het hartje zomer is hangt er een hardnekkige, onheilspellende mist.
In de Ligusterlaan zit Harry Potter 's avonds laat ongeduldig op de komst van professor Perkamentus te wachten. Wat kan er zo belangrijk zijn dat Perkamentus hem bij de Duffelingen op komt zoeken en dat niet wachten kan tot Harry's terugkeer naar Zweinstein? Zou het iets te maken hebben met de oude profetie die Harry aan het eind van zijn vijfde schooljaar gehoord heeft?
Harry's zesde jaar op Zweinstein begint ongebruikelijk, als Voldemort opnieuw aan kracht wint en de werelden van Dreuzels en tovenaars zich steeds meer met elkaar vermengen...
Dit zesde deel in de succesvolle serie speelt zich zoals in al de andere boeken af op het einde van de zomervakantie. Harry kijkt ernaar uit om aan zijn zesde schooljaar te beginnen op Zweinstein, Hogeschool voor Tovenarij en Hocus Pocus.
Christine
J.K.Rowling - Harry Potter en de Halfbloed Prins (15+)
Jij hebt ze toch ook allemaal gelezen Marjo, die Potter boeken? Jou kennende, als je het niets vindt, zou je het bij één deel laten. Dus eigenlijk is mijn vraag wat maakt dat je alle delen lezen wil?
Of misschien hoorde je wel bij jouw bibliotheken waarom ze het zo bijzonder vinden?
Maar ja, volwassenen zijn er ook weg van en kijken ook naar een nieuw deel uit. Zoals het op mij overkomt zijn het sprookjes/fantasyboeken.
En toch.. iedereen is er gek van en ik vraag me dan af waarom? pourqoi? why?
Bernadet
Of misschien hoorde je wel bij jouw bibliotheken waarom ze het zo bijzonder vinden?
Maar ja, volwassenen zijn er ook weg van en kijken ook naar een nieuw deel uit. Zoals het op mij overkomt zijn het sprookjes/fantasyboeken.
En toch.. iedereen is er gek van en ik vraag me dan af waarom? pourqoi? why?
Bernadet
Er is invloed merkbaar van sprookjes, Engelse kostschoolboeken (zoals bv. 'Tom Brown's Schooldays'), bepaalde sciencefiction- of fantasyboeken (bijvoorbeeld de Aardzee-tetralogie van Ursula LeGuin, terwijl de gedeelten die zich bij de familie Duffeling afspelen sommigen meer aan de kinder-horror van Roald Dahl doen denken.
staat er op je site.... zou dat het zijn? wel knap als je dat in één verhaal kan stoppen.
Dat zit eigenlijk ook in het boek van Zafon - De schaduw van de wind
fantasie, horror, romantiek, thrillerelementen enz.
bedankt voor je uitleg Christine
bernadet
Mijn dochter zit ook in de potterfase. Ik vind het alleen vreemd dat ze de boeken, waarvan ze de film heeft gezien, niet wil lezen terwijl ze de boeken gewoon fantastisch vind. Ik vind het een hele prestatie als een 11-jarige uit zichzelf tot de conclusie komt dat in het boek de details veel beter en interessanter beschreven worden en dat sommige delen die het boek mooi maken in de films niet voorkomt. Het bewijst voor mij dat ze kritisch kan zijn en daar ben ik trots op.
Groetjes Inge
Groetjes Inge
En dat mag Inge!! Aardje naar haar moertje dan..
Ik was gisteren de halfbloedprins aan het lezen, en zei tegen mijn dochter dat ik het nog helemaal niet spannend vond. Ik was ergens bij pagina 150. Zegt ze "ik pak mijn boek er wel bij, (de Engelse versie) en dan lees ik mee. Kan ik zeggen wanneer het spannend wordt".
Nou ja, zo hebben we samen de hele avond zitten lezen tot het uit was. Soms was ze verder dan ik, soms andersom..Het was best grappig, we konden elkaar tussendoor vragen" hoe staat het in het Engels"?" of "'hoe is dat vertaald?"
En jawel, ergens werd het spannend..maar te voorspelbaar ook. Want als zij me vroeg wie ik dacht dat de halfbloedprins was (voor het in het boek stond natuurlijk) en wie er dood zou gaan, had ik steeds goed gegokt..
Ik ben bang dat ik meer plezier gehad heb met het lezen zo samen, dan ik in mijn eentje gehad zou hebben. Het boek valt dus toch een beetje tegen.
Ik was gisteren de halfbloedprins aan het lezen, en zei tegen mijn dochter dat ik het nog helemaal niet spannend vond. Ik was ergens bij pagina 150. Zegt ze "ik pak mijn boek er wel bij, (de Engelse versie) en dan lees ik mee. Kan ik zeggen wanneer het spannend wordt".
Nou ja, zo hebben we samen de hele avond zitten lezen tot het uit was. Soms was ze verder dan ik, soms andersom..Het was best grappig, we konden elkaar tussendoor vragen" hoe staat het in het Engels"?" of "'hoe is dat vertaald?"
En jawel, ergens werd het spannend..maar te voorspelbaar ook. Want als zij me vroeg wie ik dacht dat de halfbloedprins was (voor het in het boek stond natuurlijk) en wie er dood zou gaan, had ik steeds goed gegokt..
Ik ben bang dat ik meer plezier gehad heb met het lezen zo samen, dan ik in mijn eentje gehad zou hebben. Het boek valt dus toch een beetje tegen.
Waarom ik toch zal doorlezen in straks deel 7? Omdat ik net als de andere lezers wil weten hoe het afloopt, dus hoe Rowling zich hieruit redt. Wat voor einde ze verzint.
Dat heb ik dus ook bij andere boeken waar ik eigenlijk niets aan vind: Dorrestein, van der Vlugt. Ik wil het einde kennen, ook al zijn het boeken waarvan ik weet dat er niet meer blijft hangen dan dat het niets was.
Dat heb ik dus ook bij andere boeken waar ik eigenlijk niets aan vind: Dorrestein, van der Vlugt. Ik wil het einde kennen, ook al zijn het boeken waarvan ik weet dat er niet meer blijft hangen dan dat het niets was.
Ik heb nog nooit een Potterboek gelezen, zelfs de films vind ik maar halfhalf. Tamelijk voorspelbaar en dergelijke. Ik vind het wel leuk dat mijn dochter mij vertelt wat er in de boeken gebeurd. Ze beleeft er leesplezier aan en zoals al gezegd begint ze kritisch te worden. Jarenlang heeft ze boeken van Marc de Bel gelezen en als ik dan vroeg wat ze er leuk aan vond kon ze het niet zeggen. Nu vind ze de persoon Potter op zich blijkbaar nogal spannend. Hoe hij en zijn vrienden zich uit de situaties redden vind ze boeiend/spannend maar ook de "liefdesverhalen in de boeken spreken haar aan. Ze vind het wel jammer dat die in de films niet voorkomen, dat daar niet meer op ingegaan wordt. Ik kan het alleen maar toejuichen want begint "leesplezier" niet bij boeken die je spannend/boeiend vind om dan van daaruit boeken te vinden die je even goed vind?
Ze vind het zelfs jammer dat er na deel 7 geen meer komt. Ze hoopt ergens dat er toch meer delen uitkomen.
Ik vind het fantastisch. Eigenlijk kan ik (alhoewel ik ze niet gelezen of gezien heb) eigenlijk eens praten met mijn dochter over boeken. Waar ik ook verschrikkelijk trots op ben is dat ze als elf-jarige, waar ik vroeger moest puchen om iets te lezen, nu in een week of 4 een boek van 600 blz uitleest. Niet elk kind is het plezier van boeken gegeven en ik weet dat mijn zoontje, omdat hij van nature graag leest, waarschijnlijk vlugger dikke boeken zal lezen maar toch...... Ze doet het toch maar. Ze is infeite maar twee jaar geleden echt beginnen lezen nadat ik Marc de Bel besproken heb in school. Daarmee ben ik weeral gestaafd in de bespreking die ik toen hield. Het is van geen belang wat kinderen lezen, van zodra ze de smaak te pakken hebben doen ze op eigen tempo verder.
Groetjes Inge
Ze vind het zelfs jammer dat er na deel 7 geen meer komt. Ze hoopt ergens dat er toch meer delen uitkomen.
Ik vind het fantastisch. Eigenlijk kan ik (alhoewel ik ze niet gelezen of gezien heb) eigenlijk eens praten met mijn dochter over boeken. Waar ik ook verschrikkelijk trots op ben is dat ze als elf-jarige, waar ik vroeger moest puchen om iets te lezen, nu in een week of 4 een boek van 600 blz uitleest. Niet elk kind is het plezier van boeken gegeven en ik weet dat mijn zoontje, omdat hij van nature graag leest, waarschijnlijk vlugger dikke boeken zal lezen maar toch...... Ze doet het toch maar. Ze is infeite maar twee jaar geleden echt beginnen lezen nadat ik Marc de Bel besproken heb in school. Daarmee ben ik weeral gestaafd in de bespreking die ik toen hield. Het is van geen belang wat kinderen lezen, van zodra ze de smaak te pakken hebben doen ze op eigen tempo verder.
Groetjes Inge
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”