Cynthia Voigt: De Tillermans (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Cynthia Voigt: De Tillermans (13+)

Berichtdoor Marjo » 06 Aug 2004, 21:43

Onder de blote hemel
Vier kinderen worden door hun moeder in de steek gelaten, terwijl ze onderweg waren naar hun tante Cilla. Die ze niet kennen.
De oudste, het 13-jarige meisje Dicey, besluit dat ze dan maar lopend naar die tante toe moeten. En met James, tien jaar, Sammy van 6 en Maybeth van 9 gaan ze op weg. Ze hebben nauwelijks geld, of eten, en durven geen hulp aan volwassenen te vragen.
Dicey is heel vindingrijk, James heel verstandig, Sammy ontdeugend, en Maybeth? Die zegt niets.. En zo komen de kinderen aan bij het huis van hun tante, die overleden blijkt..

Het eerste deel van de Tillermans serie. Natuurlijk wekt het nieuwsgierigheid op, maar het lijkt wel erg op de oorlogsserie van John Marsden (die beter is) en op de serie voor volwassenen "Bloemen op zolder".

Uitgever Querido Kinderboek ISBN 902148630X
Verschijningsdatum 8/2002 Bindwijze Paperback
Aantal pagina's 211 blz.

© Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2004, 09:32

Ah weer een serie!!! Ga je ze weer allemaal lezen Marjo? ;)
Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2004, 13:34

het lokt wel, want al vind ik dit eerste boek niet zo denderend, ik ben wel nieuwsgierig hoe het verder gaat.
Gek hè dat je wil weten hoe het met een boekenfiguur gaat aflopen..
Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2004, 15:34

Ja dus toch wel betrokkenheid Marjo!

In het boek van Cynthia Voight (Niemand anders dan ik) wat ik gelezen heb kwam de hoofdpersoon op het eind net in contact met Dicey Tillermans. In dat boek trok ze ook al m'n aandacht.
'Niemand anders dan ik' vond ik trouwens prachtig!

Inge heeft de Tillermans gelezen voor haar studie. Volgens mij voor het onderwerp cross-over boeken.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2004, 13:27

Intussen deel 2 uit. "samen onder dak"
Deze was al iets beter, minder ongeloofwaardigheden. Of zou het wennen?
Marjo

Marjo

Berichtdoor Marjo » 09 Aug 2004, 11:24

En deel 3. Het verhaal van het oudste Tillermanskind. Dit wordt al meer een wordingsverhaal, en daar houd ik wel van.
Marjo

Inge

Berichtdoor Inge » 14 Aug 2004, 09:14

Ja, ik heb de vier delen in een keer gelezen. Mijn boek noemde gewoon "De Tillermans". Ik denk dat het toch dat het dezelfde boeken zijn. Ik heb het inderdaad gelezen in het kader van adolescentenromans t.o.v. cross-overboeken. Ik weet niet of ik nu het verschil nog eens moet uitleggen, maar ik vond het een mooi cross-overboek. Echt iets die zowel door volwassenen als jongeren gelezen kan worden. Emotioneel vind ik het boek zéér aangrijpend, misschien omdat ik zelf moeder ben. Ik weet niet of je als jongere hetzelfde naar de problemen die zij hebben kijkt. Misschien maak je je minder zorgen over een dak boven je hoofd en een maaltijd op gezette tijden (en vind je dat maar avontuurlijk om niet te weten wat er later komt??????) Ik heb het in ieder geval gelezen met (onbewust) mijn kinderen in mijn achterhoofd. zo van "stel".......
Ik vond het een mooi aangrijpend boek.

groetjes Inge

Inge

Berichtdoor Inge » 31 Aug 2004, 09:45

Je kunt de eerste 4 delen in een bundel krijgen die "de tillermans" noemt. Dat is dan zo ongeveer een 600blz. dik.
groetjes Inge

Jeannette

Cynthia Voigt

Berichtdoor Jeannette » 03 Dec 2004, 12:28

Voor iedereen die de tillermans heeft gelezen is het zeker de moeite waard om al haar boeken te lezen. Ze geeft een kijkje in het leven van kinderen van verschillende leeftijden met de problemen die ze dan ervaren.
Ook ik als moeder van een tiener en puber heb hier een hoop van geleerd en het heeft op veel vlakken mijn ogen geopend.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2004, 13:16

Hallo Jeannette, welkom bij leestafel en bedankt voor je reactie,

Ik krijg De Tillermanboeken binnenkort toegestuurd. Ik ken ze dus nog niet. Ben wel onder de indruk van Cynthia Voights schrijfstijl. Het boek dat ik van haar las 'Niemand anders dan ik' vond ik ronduit ontroerend. Vooral het onvermogen tot communicatie tussen vader en zoon was prachtig weergegeven.
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 27 Aug 2005, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2004, 16:12

Samen onder dak

Het tweede deel uit de serie over de kinderen Tillermans.

Wat vooraf ging:
De vier kinderen Tillermans zijn door hun moeder in de steek gelaten. Nu zijn ze op zoek naar familieleden

Dicey, de oudste Tillermans, wil kost wat het kost dat ze alle vier bij elkaar blijven. Ze is bang dat als de hulpverleningsinstaties er achter komen dat ze rondzwerven, ze gescheiden zullen worden. Ze beginnen aan een moeizame tocht op zoek naar oma, Abigail Tillermans, de moeder van hun moeder. Samen met haar broertjes Sammy en James en zusje Maybeth lopen ze kilometer na kilometer. Ze weten alleen de naam van het plaatsje waar oma woont.
Dicey draagt alle zorg. James helpt haar wel maar begrijpt haar niet altijd. Sammy is de wildebras en bezorgt Dicey veel kopzorgen. Maybeth is een stil, teruggetrokken kind, in haar eigen wereldje levend. Dicey zorgt ervoor dat ze altijd bij water terechtkomen zodat ze kunnen vissen en eten hebben. Ze hebben heel weinig geld maar Dicey is vindingrijk en weet altijd wel een manier te vinden om toch aan geld te komen.
Na vele avonturen komen ze in het plaatsje aan, daar horen ze dat oma een norse stuurse vrouw is en... een beetje gek.....
Dicey besluit toch naar oma te gaan en treft een oude, mensenschuwe vrouw aan in een afgelegen verwaarloosd huis. Oma wil ze absoluut niet in huis hebben en Dicey vecht met de moed der wanhoop om oma overstag te doen gaan...

Heerlijk verhaal. Alle vier de kinderen hebben een apart, eigen karakter. Gedragen zich ook naar hun leeftijd, dat onderscheid is goed beschreven. Sammy is de jongste en het meest verwend door zij moeder, hij gedraagt zich er ook naar, is nukkig, dwars maar toch is het een heerlijk joch. Je leeft echt met ze mee. Maybeth het stille kind is wel vreselijk muzikaal, bij moeilijkheden gaat ze zingen zodat de anderen ook weer opvrolijken. Kortom, het zijn echt kinderen. Met al hun ideeën en kopzorgen en zorgjes.

© Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 22 Sep 2007, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba

Berichtdoor tiba » 19 Apr 2007, 11:43

Ik heb deel 1 "onder de blote hemel" gelezen.
Ik vond het een heel leuk, ontspannend en ook spannend boek want ik wou aldoor maar weten hoe het verder ging.
Je weet eigenlijk dat het niet kan, maar toch is het zo voorgesteld dat het niet ongeloofwaardig overkomt (ik denk door allerlei details, o.a. over de zoektocht naar eten).
ja, een volgend deel wil ik zeker lezen.

Tiba.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”