Wilma Geldof: Nathans val (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Wilma Geldof: Nathans val (13+)

Berichtdoor Marjo » 26 Dec 2005, 19:42

Serie "Life", voor de oudere jeugd.
De arme Nathan moet van zijn voetstuk af..

Nathans val
Weer een boek uit de "life"-reeks voor jongeren. Een reeks waar onder andere Bobje Goudsmit, Else van Erkel en Diet Verschoor hun boeken uitgeven. Het zijn boeken over pubers met altijd een zwaarder probleem. Drugs, seks, mishandeling, noem maar op. Over de veerkracht van de jeugd dus. Ze spreken erg aan bij de jeugd geloof ik.

Zo begint het boek:
"Lynn zag Nathan toen ze voor het eerst in De Engel kwam. Er waren wel vijftig mensen, maar haar blik viel op hem. Alleen op hem. Hij draaide zijn hoofd alsof hij haar blik voelde, en keek haar recht in haar ogen. Ze hadden elkaar nooit eerder gezien."

Lynn is een bijna vijftien-jarig pubermeisje. Haar vader is werkeloos en drinkt. Ze vindt hem een waardeloze vent, en snapt niet dat haar moeder met hem getrouwd is. Zelf zal ze wel een betere man kiezen! Haar moeder werkt hard, en heeft vaak nachtdienst. Daarvan profiteert Lynn door later en later thuis te komen of zelfs een hele nacht weg te blijven. Haar jongere broertje, ach, ze heeft meelij met hem omdat hij er maar een beetje bijhangt, maar ze besteedt zelf ook geen aandacht aan hem.
Nathan en Lynn krijgen verkering. Maar de jongen doet soms zo vreemd.. Dan is hij ineens nors en afstandelijk. Maar waarom, dat zegt hij niet. En hij wil er niet over praten. Maar als het vrijen niet gaat zoals dat zou moeten barst hij in huilen uit..

Zoals in alle boeken uit deze serie loopt het ook hier goed af. Zelfs al is goed niet altijd wat je denkt.
Vanaf 13 jaar

Paperback | 160 Pagina's | Holland Uitgevers | 2004 ISBN: 9025109454

© Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2005, 15:03

Vind je de boeken te soft Marjo?
Echt enthousiasme klinkt niet door in je verslagen over deze serie.
Weet je ook hoe jongeren reageren op deze boeken? (Ik weet niet of je op jouw bieb wel eens wat opvangt) Vinden zij het wel wat of ook te 'lief'?

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2005, 18:33

De jongelui die van Carry Slee houden, houden hier ook van. Ik vind het inderdaad 'soft', het is oppervlakkig, en ik vind het allemaal te makkelijk. Maar ik weet dat er velen zijn die hier van houden..ook volwassenen.

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”