Anton van der Kolk: Nacht (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo

Anton van der Kolk: Nacht (12+)

Berichtdoor Marjo » 23 Jan 2005, 22:16

Een facet van de tweede wereldoorlog: Kamp Amersfoort, wordt in dit verhaal uitgelicht. Heel begrijpelijk voor de jeugd van nu.

Nacht

Karens opa wordt oud, en lijdt aan vasculaire dementie. Hij denkt vaak in de oorlog te leven en heeft angstaanvallen. Karen heeft altijd een goede band gehad met haar opa en ze heeft ooit gezien hoe hij in de weer was met een geheimzinnig kistje. Dat graaft ze nu op, en wordt daarbij geholpen door neef Mark, met wie ze het erg goed kan vinden. In het kistje vinden ze een schrift waarin opa opgeschreven heeft hoe hij bij het verzet zat, en opgepakt werd. Hij zat in Kamp Amersfoort, totdat hij op transport naar Duitsland wist te ontsnappen. Nu Karen dit weet is kan ze haar opa helpen. En al heeft opa het zelf nooit willen vertellen, Karen vertelt het nu toch aan haar moeder, en later ook aan oma.

Nacht: het staat voor veel dingen: letterlijk en figuurlijk, voor Opa en voor Karen. Een goed verhaal, moet in deze vorm ook de jeugd van nu kunnen boeien.
Leeftijd: vanaf 12 jaar

ISBN 9000035104 Ingenaaid, 112 pagina's Verschenen: augustus 2003 Unieboek/van Reemst

© Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Jan 2005, 12:28

Mooi verslag marjo. Die oorlog weet wat!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 06 Apr 2005, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2005, 16:03

Vandaag heb ik de schrijver "ontmoet". Ik heb een lezing gevolgd die hij voor tweede-klassers gaf. In het boek hebben de kinderen van opa besloten dat ze zelf voor hem zullen zorgen. Hij hoeft niet naar een verpleegtehuis vinden ze. Op een nacht past Karen op. Haar opa denkt dat het oorlog is, dat hij net uit de trein naar Duitsland is gesprongen en dat Karen zijn redster is.
De schrijver, Anton van der Kolk, vertelde nu dat hij dit zelf meegemaakt heeft met zijn vader. Voor een deel is het boek autobiografisch, alleen heeft hij Karen, een meisje van 16, het hoofdpersonage laten zijn, om zo zelf afstand te kunnen nemen.
Ook andere boeken van hem zijn voor een deel autobiografisch.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2005, 16:21

Grrrrr, zij wel! Wat doe je toch leuk werk Marjo!!
Steeds 'ontmoetingen' met van die leuke schrijvers.
Geeft wel wat extra's aan het boek nu het een achtegrond heeft.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2005, 16:42

Ja, leuk hè!! Ik heb ook Joost Heijink gehoord. Leuke man met moderne boeken, maar die zijn zeker niet autobiografisch. Al vertelde hij dat hij voor zijn boek over chatten ook zelf aan het chatten is geslagen om te weten waar hij over schreef!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2005, 17:25

Dat hadden wij vroeger op school allemaal niet hoor. Er is een keer een optreden geweest van Elly en Rikkert Zuiderveld (van de kauwgomballenboom) en dat was nog omdat die Elly op onze school had gezeten. Het lijkt me echt heel erg leuk zo'n schrijversontmoeting!

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2005, 13:36

Ik betwijfel ook ten zeerste of alle scholen dit nu doen, het heeft dus niet al te veel met "vroeger" te maken. Zoiets wordt door enthousiastelingen georganiseerd. Als die er niet zijn (of er is geen geld) dan houdt alles op!

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Aug 2005, 14:37

wauw echt een mooi boek,, maar ik vond brieven aan de rattenhemel ook van anton van der kolk eigenlijk mooier :)

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”