Thema november 2013 - Bedliteratuur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2013, 15:16

De jongen die met sneeuw in zijn bed sliep
Henning Mankell



Joel woont in een stadje in Noord-Zweden. Zijn moeder is weggegaan toen Joel nog klein was en sindsdien zorgt hij voor zichzelf en voor zijn vader. Hij is nu dertien jaar en hij wil zo snel mogelijk volwassen worden. In de nacht dat de eerste sneeuw valt, belooft hij zichzelf plechtig drie dingen: hij wil harder en sterker worden om de honderd jaar te kunnen halen, hij wil weg uit het stadje, naar de zee, en hij wil een naakte vrouw zien.
Het eerste voornemen is niet moeilijk: om te leren afzien slaapt hij voortaan buiten. Weggaan uit het stadje blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan, vooral omdat zijn vader daarvoor niet te porren is. En hoe krijgt hij het meisje uit de supermarkt zo ver ze zijn wens vervult? Om indruk op de meisjes te maken moet je rijk en beroemd zijn, denkt Joel. Daarom besluit hij de jongste popster van Zweden te worden - een soort Sneeuw-Elvis Maar hij merkt al snel dat alleen dromen niet genoeg is en dat je niet alles zelf in de hand hebt.


Henning Mankell (1948) is een van de meest gelezen Zweedse schrijvers van dit moment. Hij is vooral bekend als misdaadauteur - van zijn Wallander-romans zijn wereldwijd meer dan 32 miljoen exemplaren verkocht. Maar Mankell won ook vele internationale prijzen voor zijn jeugdboeken. De jongen die met sneeuw in zijn bed sliep is het derde, op zichzelf staande deel in de serie over Joel. Eerder verschenen bij De Geus De hond die naar de sterren rende en Schaduwen in de schemering. Nieuw jeugdboek van de Zweedse bestseller-auteur Een ontroerend boek over eenzaamheid, sneeuw en grootse dromen


ISBN 9789044509830 Gebonden 218 pagina's De Geus oktober 2009
Vertaald door Bernadette Custers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2013, 15:16

Citaat van de dag

Wie van boeken houdt gaat nooit alleen naar bed.

Auteur onbekend

(nieuw citaat vergeten zie ik)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Marjo » 18 Nov 2013, 15:41

Die opmerking dat hij de meest gelezen auteur is dateert van 2009. Ik heb een vermoeden dat het niet meer zo is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2013, 16:10

32 miljoen verkochte exemplaren zijn wel heel veel.
Denk je dat de andere Zweedse schrijvers meer boeken verkocht hebben?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor berdine » 18 Nov 2013, 16:15

Er staat toch "een van de meest"?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Marjo » 18 Nov 2013, 20:44

Maar dat was toen. Ik hoor helemaal niets meer van die man, terwijl je een paar jaar terug inderdaad niet om hem heen kon.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor berdine » 19 Nov 2013, 11:03

Voor zover ik begrijp is hij een van de meest gelezen schrijvers wereldwijd. Misschien dat hij nu veel gelezen wordt in Senegal of Vietnam of zo, omdat zijn boeken nu in die talen verschijnen. Wat Nederland betreft heb je wel gelijk denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 11:11

Ver van mijn bed
Marc Helsen


Plaatsen op de wereld waar amper een buitenstaander komt, die zo afgelegen of moeilijk te bereiken zijn dat de rest van de wereld niet of nauwelijks weet hoe de mensen er overleven: dat zijn de gebieden die Marc Helsen fascineren.
In dit boek troont de auteur de lezer mee op een avontuurlijke tocht langs de ijzige Yukon River in Alaska, een reis door Congo en een expeditie door het rode hart van de Australische Outback. 'Ver van mijn bed' neemt u verder mee door de vergeten bergen van Patagonië en laat u kennismaken met Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi, die in het wonderlijke Birma nu al twaalf jaar het regime trotseert.
In woord en beeld schetst Marc Helsne een levendig en - zoals gewoonlijk - humoristisch portret van zijn favoriete oorden op deze planeet.
Geïllustreerd met uniek fotomateriaal
Heerlijk om te lezen dankzij de fijnzinnige observatie de grote dosis humor en het relativeringsvermogen van de auteur. Voor elke liefhebber van intense reiservaringen die het persoonlijke verhaal van de auteur overstijgen.


ISBN 9789020947441 Gebonden 231 pagina's Lannoo januari 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2013, 11:11

Citaat van de dag

Ik heb zoveel te doen, dat ik maar beter naar bed kan gaan.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 09:21

Nooit meer slapen
W.F. Hermans


Nooit meer slapen is het meesterlijke verhaal van de jonge geoloog Alfred Issendorf, die in het moerassige noorden van Noorwegen onderzoek wil verrichten om de hypothese van zijn leermeester en promotor Sibbelee te staven. Issendorf is ambitieus: hij hoopt dat hem op deze reis iets groots te wachten staat, dat zijn naam aan een belangrijk wetenschappelijk feit zal worden verbonden. Deze ambitie hangt samen met het verlangen het werk van zijn vader, die door een ongeluk tijdens een onderzoekstocht om het leven kwam, te voltooien.
Nooit meer slapen is een grootse roman over grote dromen.


NBD|Biblion recensie
Klassieke roman, die wel als Hermans' beste werk geldt. De geologiestudent Alfred gaat voor 'veldonderzoek' naar Noorwegen. De foto's van een onherbergzaam gebied blijken zoek te zijn of te worden achtergehouden. Samen met drie Noren gaat hij toch op expeditie. Tijdens de tocht wordt hij geplaagd door zwermen muggen. Bovendien kan hij door de nooit ondergaande zon niet slapen. Halverwege de reis ontdekt hij dat een reisgenoot de door hem gezochte foto's bij zich draagt. De tocht verloopt dramatisch: een van de jongens verongelukt. Het doet Alfred denken aan zijn vader die ook tijdens een expeditie het leven liet. Zijn motivatie om de verschrikkingen van een expeditie te weerstaan is het overtreffen van zijn vader. Tevergeefs, want hij komt zonder wetenschappelijk resultaat terug.
Uitgave conform de 15e gewijzigde druk. Verzorgde gebonden editie. Kleine druk, krappe marge.
(Biblion recensie, Hans Renders.)


ISBN 9789023478317 Paperback 320 pagina's De Bezige Bij Amsterdam september 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 09:21

Citaat van de dag

Romanschrijven is wetenschap bedrijven zonder bewijs.

W.F. Hermans

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor WilV » 20 Nov 2013, 16:33

Mooi gisteren, Nooit meer slapen!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor berdine » 20 Nov 2013, 17:05

Ik heb het nog nooit gelezen.... :oops:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 17:08

Nou berdine toch! :D

Volgens mij vind je het wel mooi.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor berdine » 20 Nov 2013, 17:13

Zou best kunnen. Het komt misschien nog wel eens aan de beurt. :black:

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor WilV » 20 Nov 2013, 17:14

Ik vond het echt goed. De donkere kamer van Damocles ook trouwens. Allebei tot mijn verbazing eigenlijk.
Hermans leek me zo "zwaar" en moeilijk, maar dat is helemaal niet zo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2013, 17:29

De heilige van de horlogerie en Au pair zijn ook mooi, heel apart eigenlijk. Vreemde maar boeiende sfeer.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2013, 18:09

' au pair'!! Die was het die ik laatst zocht! Ik was bij het 'vertoneelde' zwaard van Damocles' (geen aanrader) en we hadden het over zijn boeken. Er was er een die ik ook mooi vond, maar kwam niet op de titel. Nu heb ik hem weer!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2013, 11:05

Voor je gaat slapen
Linn Ullmann

Voor je gaat slapen is de indrukwekkende debuutroman van Linn Ullmann – dochter van de Noorse actrice Liv Ullmann en de Zweedse filmregisseur Ingmar Bergman.
Het is een roman over een familie in Oslo tijdens de jaren negentig en in New York, tijdens de jaren dertig. De hoofdpersoon is Karin Blom, een jonge vrouw die over haar leven en haar bijzondere familie vertelt. In haar wereld vloeien fantasie en werkelijkheid bijna onmerkbaar in elkaar over.
Karin is – in tegenstelling tot haar onweerstaanbare moeder en kwetsbare zus – niet erg mooi. Maar ze kan zingen – en liegen, verzinnen en verleiden, en daardoor stevenen de mensen in haar omgeving onherroepelijk af op de eenzaamheid.

Voor je gaat slapen is een roman die zich via een web van fantastische verhalen, kluchtige scènes en momenten van diepe ernst uitstrekt van de jaren dertig in New York tot de jaren negentig in Oslo. Het is zowel een ontwikkelingsroman als de geschiedenis van een familie. Maar het centrale thema in de roman is het vermogen tot liefhebben, of pogingen daartoe; het huwelijk, overspel en familiebanden, ijdelheid en hoop.

ISBN 9789046120071 Paperback 316 pagina's Pockethuis december 2003
Vertaald door Lucy Pijttersen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2013, 11:05

Citaat van de dag

Succes en rust slapen niet tezamen.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 22 Nov 2013, 10:09

Ik ga naar bed als de zon schijnt
Gerard Woodward


Nadat Colette Jones van haar alcohol- en lijmverslaving genezen is, begint ze haar dagen toch nog met drie glazen graanjenever en een handvol kalmeringsmiddelen. Met de overige familieleden is het niet veel beter gesteld. Haar oudste zoon Janus vergooit door zijn drankgebruik een veelbelovende carrière als pianist. Colettes broer is ook al aan alcohol verslaafd.

Recensie
Deze roman is het vervolg op Augustus, het (nog niet vertaalde) debuut van deze Britse schrijver (1961), en opnieuw komen we het gezin Jones tegen. Grappige, interessante en excentrieke mensen, maar helaas is er wel wat mis: de moeder is ex-lijmsnuiver en kan alleen maar slapen op brandewijn, haar broer drinkt zichzelf vrij stelselmatig het graf in, en haar zoon heeft een veelbelovende carriere als pianist vergooid en terroriseert het gezin bij zijn dagelijkse zuippartijen.
Van de drie aspecten van dit boek - de achtergrond van de jaren zeventig in Engeland, de kroniek van een aparte familie, en hoe alcoholisme zijn vernietigende invloed binnen een gezin kan doen gelden- zal het laatste onvermijdelijk het meeste aandacht krijgen, en terecht, want het is een eerlijk, soms grappig, vaak deprimerend en altijd aangrijpend portret van de neerwaartse (en vaak met de dood eindigende) spiraal van alcoholverslaving.
Met 500 pagina's misschien wel iets te lang; uitstekend geschreven en vertaald. Destijds genomineerd voor de Booker Prize. Vrij kleine druk.
C.C. Oliemans

ISBN 9789044506143 Paperback 510 pagina's De Geus april 2006
Vertaald door Robert Dorsman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 22 Nov 2013, 10:09

Citaat van de dag

Er is te weinig zon onder het nieuws.

Gerd de Ley

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor WilV » 22 Nov 2013, 10:19

He wat leuk, dit boek van Leo Pleysier kende ik nog niet. Ik ben een fan van hem.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Marjo » 22 Nov 2013, 11:27

Ik ook niet, maar het is al wel een oudje zie ik!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema november 2013 - Bedliteratuur

Berichtdoor Dettie » 23 Nov 2013, 09:59

De dieven zijn al gaan slapen
Leo Pleysier

De dieven zijn al gaan slapen bevat fragmenten, notities, reflecties, waarnemingen en herinneringen. Over opgroeiende kinderen gaat het, over wonen, over fotografie, tuinieren, liefdesverdriet, lezen en schrijven, Afrika, een wolkenhemel, over nagelbijten, over theater, over spreken en zwijgen, over steenafval en over taal.De dieven zijn al gaan slapen kan ook gelezen worden als de beknopte autobiografie van een schrijver. Want uit deze brokstukken, scherven en splinters heeft Leo Pleysier een fascinerend mozaïek samengesteld dat het beeld oplevert van een bestaan dat zowel gelijkmoedig als intens wil zijn.

Recensie
De titel van deze uit zeven novellen bestaande bundel is ontleend aan een passage (pag. 43) waarin dieven op de grens van Ivoorkunst en Ghana een paspoort stelen. Daar zijn ze blijkbaar nog niet gaan slapen. De zeven korte stukken bevatten herinneringen aan allerlei voorvallen uit Pleysiers leven: een soort autobiografie, maar dan meer in de vorm van een kleurrijk mozaiek. Kleuterschool en jeugd als 'gruwelijke verveling, resultaat van kinderlijke machteloosheid' en puberteit, de 'periode van algehele onderworpenheid en afhankelijkheid'. Maar ook het ontwakend schrijversschap, zijn herinnering aan Gerard Walschap, die al vroeg afscheid nam van het Vlaamse kerkelijke leven, wonen op het platteland, liefdeservaringen, eerste schrijfproeven, het spel met woorden.
Boeiende brokstukken en fragmenten, een autobiografisch mozaiek van de bekende Vlaamse auteur (1945). Paperback; vrij kleine druk.
Dr. Theo Hoogbergen

ISBN 9789023410744 Paperback 166 pagina's Bezige Bij maart 2003


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten