Thema april 2010 - Boeken
Veel boeken
Gabriël Zaid
Elke dertig seconden verschijnt er een boek. Hoe kan de lezer in hemelsnaam op de hoogte blijven van het nieuwste aanbod, laat staan van de enorme hoeveelheid klassieken die teruggaan tot de tijd van Homerus? Zo veel boeken is niet zozeer een boek, maar veeleer een conversatie over boeken, over lezen en over het boekenbedrijf, waar het idee 'less is more' nog niet is doorgedrongen.
Gabriël Zaid laat zijn gedachten gaan over hoe de boekhandel en de lezer een keuze kunnen maken uit het overweldigende aanbod en hoe zij hun voordeel kunnen doen met het 'oerwoud aan diversiteit'. Hij betoogt dat het boekenbedrijf in menig opzicht uniek is waar de film- en platenindustrie zich noodgedwongen moeten richten op een miljoenenpubliek, kan de boekenuitgever zich beperken tot een publiek (en een oplage) van enkele duizenden. Zaid bejubelt de kleine oplagen die een gesegmenteerd publiek trekken omdat 'slechts een paar duizend exemplaren, gelezen door de juiste mensen, genoeg zijn om de loop van de conversatie, de grenzen van de literatuur en ons intellectuele leven te veranderen'.
ISBN 9789035129573 Paperback 124 pagina's | Uitgeverij Prometheus | februari 2006
Vertaald door Jaap Sietse Zuierveld
Gabriël Zaid
Elke dertig seconden verschijnt er een boek. Hoe kan de lezer in hemelsnaam op de hoogte blijven van het nieuwste aanbod, laat staan van de enorme hoeveelheid klassieken die teruggaan tot de tijd van Homerus? Zo veel boeken is niet zozeer een boek, maar veeleer een conversatie over boeken, over lezen en over het boekenbedrijf, waar het idee 'less is more' nog niet is doorgedrongen.
Gabriël Zaid laat zijn gedachten gaan over hoe de boekhandel en de lezer een keuze kunnen maken uit het overweldigende aanbod en hoe zij hun voordeel kunnen doen met het 'oerwoud aan diversiteit'. Hij betoogt dat het boekenbedrijf in menig opzicht uniek is waar de film- en platenindustrie zich noodgedwongen moeten richten op een miljoenenpubliek, kan de boekenuitgever zich beperken tot een publiek (en een oplage) van enkele duizenden. Zaid bejubelt de kleine oplagen die een gesegmenteerd publiek trekken omdat 'slechts een paar duizend exemplaren, gelezen door de juiste mensen, genoeg zijn om de loop van de conversatie, de grenzen van de literatuur en ons intellectuele leven te veranderen'.
ISBN 9789035129573 Paperback 124 pagina's | Uitgeverij Prometheus | februari 2006
Vertaald door Jaap Sietse Zuierveld
Een boek met een jas
Riet Wille
Tom leest heel graag. 'Weet je wat?' zegt hij. 'Ik maak zelf 'een boek.'Maar dat lukt hem niet. En zijn mam heeft geen tijd. Dan gaat Tom naar Kos. Die woont in het bos. Kos zegt: 'ik help jou met je boek. Kijk en rijm maar mee!'
NBD|Biblion recensie
Tom wil een boek over dieren schrijven en Kos die in het bos woont, helpt hem daarbij. Het wordt een boek vol woordspelletjes en -grapjes. Als het af is, blijkt het onvindbaar te zijn evenals Kos zelf, maar zijn jas is er nog wel en er piepen nog steeds dieren en dingen uit, de bron van Toms inspiratie.
Rijmversjes, omkeerwoordjes, visuele taalgrapjes enz. schudt Kos uit zijn mouw. Hoewel Tom het allemaal graag vastlegt, beseft hij ook dat het uiteindelijk gaat om inspiratie, speelsheid en plezier in taal en daar moet/mag je zelf mee aan de slag.
Goed bij de tekst passende houtskoolillustraties, waarvan enkele paginagroot. Op het omslag staan Tom en Kos. Deel uit de serie 'Boekbende'. Eerste leesboek, AVI-M3, voor taalcreatieve kinderen of zij die dat willen worden. Elke zin begint op een nieuwe regel en met een hoofdletter.
Na zes tot acht maanden leesonderwijs, vanaf ca. 6,5 jaar.
(NBD|Biblion recensie, E.M. Heitman-Hagen)
ISBN 9789027672063 Hardcover 34 pagina's | Zwijsen Uitgeverij | september 2007
Riet Wille
Tom leest heel graag. 'Weet je wat?' zegt hij. 'Ik maak zelf 'een boek.'Maar dat lukt hem niet. En zijn mam heeft geen tijd. Dan gaat Tom naar Kos. Die woont in het bos. Kos zegt: 'ik help jou met je boek. Kijk en rijm maar mee!'
NBD|Biblion recensie
Tom wil een boek over dieren schrijven en Kos die in het bos woont, helpt hem daarbij. Het wordt een boek vol woordspelletjes en -grapjes. Als het af is, blijkt het onvindbaar te zijn evenals Kos zelf, maar zijn jas is er nog wel en er piepen nog steeds dieren en dingen uit, de bron van Toms inspiratie.
Rijmversjes, omkeerwoordjes, visuele taalgrapjes enz. schudt Kos uit zijn mouw. Hoewel Tom het allemaal graag vastlegt, beseft hij ook dat het uiteindelijk gaat om inspiratie, speelsheid en plezier in taal en daar moet/mag je zelf mee aan de slag.
Goed bij de tekst passende houtskoolillustraties, waarvan enkele paginagroot. Op het omslag staan Tom en Kos. Deel uit de serie 'Boekbende'. Eerste leesboek, AVI-M3, voor taalcreatieve kinderen of zij die dat willen worden. Elke zin begint op een nieuwe regel en met een hoofdletter.
Na zes tot acht maanden leesonderwijs, vanaf ca. 6,5 jaar.
(NBD|Biblion recensie, E.M. Heitman-Hagen)
ISBN 9789027672063 Hardcover 34 pagina's | Zwijsen Uitgeverij | september 2007
Een boek met een jas
Riet Wille
Tom leest heel graag. 'Weet je wat?' zegt hij. 'Ik maak zelf 'een boek.'Maar dat lukt hem niet. En zijn mam heeft geen tijd. Dan gaat Tom naar Kos. Die woont in het bos. Kos zegt: 'ik help jou met je boek. Kijk en rijm maar mee!'
NBD|Biblion recensie
Tom wil een boek over dieren schrijven en Kos die in het bos woont, helpt hem daarbij. Het wordt een boek vol woordspelletjes en -grapjes. Als het af is, blijkt het onvindbaar te zijn evenals Kos zelf, maar zijn jas is er nog wel en er piepen nog steeds dieren en dingen uit, de bron van Toms inspiratie.
Rijmversjes, omkeerwoordjes, visuele taalgrapjes enz. schudt Kos uit zijn mouw. Hoewel Tom het allemaal graag vastlegt, beseft hij ook dat het uiteindelijk gaat om inspiratie, speelsheid en plezier in taal en daar moet/mag je zelf mee aan de slag.
Goed bij de tekst passende houtskoolillustraties, waarvan enkele paginagroot. Op het omslag staan Tom en Kos. Deel uit de serie 'Boekbende'. Eerste leesboek, AVI-M3, voor taalcreatieve kinderen of zij die dat willen worden. Elke zin begint op een nieuwe regel en met een hoofdletter.
Na zes tot acht maanden leesonderwijs, vanaf ca. 6,5 jaar.
(NBD|Biblion recensie, E.M. Heitman-Hagen)
ISBN 9789027672063 Hardcover 34 pagina's | Zwijsen Uitgeverij | september 2007
Riet Wille
Tom leest heel graag. 'Weet je wat?' zegt hij. 'Ik maak zelf 'een boek.'Maar dat lukt hem niet. En zijn mam heeft geen tijd. Dan gaat Tom naar Kos. Die woont in het bos. Kos zegt: 'ik help jou met je boek. Kijk en rijm maar mee!'
NBD|Biblion recensie
Tom wil een boek over dieren schrijven en Kos die in het bos woont, helpt hem daarbij. Het wordt een boek vol woordspelletjes en -grapjes. Als het af is, blijkt het onvindbaar te zijn evenals Kos zelf, maar zijn jas is er nog wel en er piepen nog steeds dieren en dingen uit, de bron van Toms inspiratie.
Rijmversjes, omkeerwoordjes, visuele taalgrapjes enz. schudt Kos uit zijn mouw. Hoewel Tom het allemaal graag vastlegt, beseft hij ook dat het uiteindelijk gaat om inspiratie, speelsheid en plezier in taal en daar moet/mag je zelf mee aan de slag.
Goed bij de tekst passende houtskoolillustraties, waarvan enkele paginagroot. Op het omslag staan Tom en Kos. Deel uit de serie 'Boekbende'. Eerste leesboek, AVI-M3, voor taalcreatieve kinderen of zij die dat willen worden. Elke zin begint op een nieuwe regel en met een hoofdletter.
Na zes tot acht maanden leesonderwijs, vanaf ca. 6,5 jaar.
(NBD|Biblion recensie, E.M. Heitman-Hagen)
ISBN 9789027672063 Hardcover 34 pagina's | Zwijsen Uitgeverij | september 2007
Boeken als gids door het labyrint van het leven
J. Kingma
Boeken kunnen verschillende functies hebben. Ze kunnen kennis verspreiden, verstrooien of zelfs ontroeren.. Soms echter maakt een boek zoveel indruk dat het een leidraad wordt, een bek waarvan men zegt 'dat het altijd op het nachtkastje ligt', een boek waarin men regelmatig weer leest, een boek waarop men terugvalt in moeilijke tijden, kortom: een boek als gids in het leven.
NBD|Biblion recensie
In 2004 organiseerde de Universiteitsbibliotheek Groningen een tentoonstelling over 'gidsboeken': boeken waarvan men zegt dat ze 'altijd op het nachtkastje liggen', boeken die men raadpleegt in moeilijke tijden.
Dit boekje vormt de begeleidende publicatie bij de expositie en valt in twee delen uiteen. Het bevat een chronologisch overzicht van boeken die in de loop der eeuwen gidsboeken zijn geweest voor grote groepen mensen, gevolgd door veertig beknopte bijdragen van bekende en onbekende hedendaagse Groningers over boeken die in hun persoonlijke leven een belangrijke rol hebben gespeeld. Met name dit tweede gedeelte bevat aardige bijdragen.
Tot slot zijn twee bibliografieen opgenomen: zowel van de titels genoemd in het historisch overzicht als van de titels die in de meer persoonlijke bijdragen zijn genoemd. De besproken titels lopen uiteen van religieuze en filosofische standaardwerken tot De Artapappa's van J.B. Schuil. Een aardig boekje over leeservaringen en de functie die een boek voor mensen kan vervullen.
(NBD|Biblion recensie, F. Hockx)
ISBN 9789080739062 paperback 112 pagina's
J. Kingma
Boeken kunnen verschillende functies hebben. Ze kunnen kennis verspreiden, verstrooien of zelfs ontroeren.. Soms echter maakt een boek zoveel indruk dat het een leidraad wordt, een bek waarvan men zegt 'dat het altijd op het nachtkastje ligt', een boek waarin men regelmatig weer leest, een boek waarop men terugvalt in moeilijke tijden, kortom: een boek als gids in het leven.
NBD|Biblion recensie
In 2004 organiseerde de Universiteitsbibliotheek Groningen een tentoonstelling over 'gidsboeken': boeken waarvan men zegt dat ze 'altijd op het nachtkastje liggen', boeken die men raadpleegt in moeilijke tijden.
Dit boekje vormt de begeleidende publicatie bij de expositie en valt in twee delen uiteen. Het bevat een chronologisch overzicht van boeken die in de loop der eeuwen gidsboeken zijn geweest voor grote groepen mensen, gevolgd door veertig beknopte bijdragen van bekende en onbekende hedendaagse Groningers over boeken die in hun persoonlijke leven een belangrijke rol hebben gespeeld. Met name dit tweede gedeelte bevat aardige bijdragen.
Tot slot zijn twee bibliografieen opgenomen: zowel van de titels genoemd in het historisch overzicht als van de titels die in de meer persoonlijke bijdragen zijn genoemd. De besproken titels lopen uiteen van religieuze en filosofische standaardwerken tot De Artapappa's van J.B. Schuil. Een aardig boekje over leeservaringen en de functie die een boek voor mensen kan vervullen.
(NBD|Biblion recensie, F. Hockx)
ISBN 9789080739062 paperback 112 pagina's
Hoe wordt een boek gemaakt
Angela Royston
•Waar worden boeken gemaakt?
•Hoe wordt een boek gemaakt?
•Hoe komen de boeken in de winkel terecht?
In de boeken in deze reeks kun je stap voor stap lezen hoe een aantal alledaagse producten worden gefabriceerd. Aan de hand van duidelijke uitleg en prachtige foto’s wordt uitgelegd hoe van ruwe grondstoffen het uit- eindelijke product wordt gemaakt. In Hoe wordt een boek gemaakt lees je hoe een boek wordt samengesteld, waar het papier vandaan komt en hoe er in de drukkerij een boek gedrukt wordt.
Harde kaft Verschenen: december 2009 Ars Scribendi
Angela Royston
•Waar worden boeken gemaakt?
•Hoe wordt een boek gemaakt?
•Hoe komen de boeken in de winkel terecht?
In de boeken in deze reeks kun je stap voor stap lezen hoe een aantal alledaagse producten worden gefabriceerd. Aan de hand van duidelijke uitleg en prachtige foto’s wordt uitgelegd hoe van ruwe grondstoffen het uit- eindelijke product wordt gemaakt. In Hoe wordt een boek gemaakt lees je hoe een boek wordt samengesteld, waar het papier vandaan komt en hoe er in de drukkerij een boek gedrukt wordt.
Harde kaft Verschenen: december 2009 Ars Scribendi
Hoe is het met je boek?
Ron Moerenhout
Naast geluk in de liefde had Ron Moerenhout (1959) twee grote wensen: werken in het buitenland én voor zijn vijftigste een boek op zijn naam hebben. Beide wensen werden vervuld. Hij kreeg de kans om gedurende een jaar in Caïro te werken en te leven. Bovendien heeft hij in die periode een groot deel kunnen schrijven van zijn eerste boek Gevlogen Paradijsvogels dat in juni 2009 uitkwam. In ‘Hoe is het met je boek?’ wordt, aan de hand van korte luchtig geschreven stukjes, een periode van twee jaar beschreven. Vanaf zijn eerste dag in Caïro tot aan zijn vijftigste verjaardag.
De veelal humoristisch geschreven verhaaltjes geven een beeld van het afwisselende leven van een schrijvende vader van drie kinderen op zijn zoektocht door het leven.
De rode draad in ‘Hoe is het met je boek?’ blijkt het proces rond het uitkomen van zijn eerste boek: het schrijven, het vinden van een uitgever, het verschijnen, de publiciteit op radio en tv, de reacties en de (moeizame) weg naar boekhandel en koper. ‘Hoe is het met je boek?’ is een vermakelijk en vlot geschreven boek met een uniek karakter omdat het de belevenissen vertelt van een debuterend schrijver.
ISBN 9789059119680 paperback, 316 pagina's | Uitgeverij Aspekt B.V. | april 2010
Ron Moerenhout
Naast geluk in de liefde had Ron Moerenhout (1959) twee grote wensen: werken in het buitenland én voor zijn vijftigste een boek op zijn naam hebben. Beide wensen werden vervuld. Hij kreeg de kans om gedurende een jaar in Caïro te werken en te leven. Bovendien heeft hij in die periode een groot deel kunnen schrijven van zijn eerste boek Gevlogen Paradijsvogels dat in juni 2009 uitkwam. In ‘Hoe is het met je boek?’ wordt, aan de hand van korte luchtig geschreven stukjes, een periode van twee jaar beschreven. Vanaf zijn eerste dag in Caïro tot aan zijn vijftigste verjaardag.
De veelal humoristisch geschreven verhaaltjes geven een beeld van het afwisselende leven van een schrijvende vader van drie kinderen op zijn zoektocht door het leven.
De rode draad in ‘Hoe is het met je boek?’ blijkt het proces rond het uitkomen van zijn eerste boek: het schrijven, het vinden van een uitgever, het verschijnen, de publiciteit op radio en tv, de reacties en de (moeizame) weg naar boekhandel en koper. ‘Hoe is het met je boek?’ is een vermakelijk en vlot geschreven boek met een uniek karakter omdat het de belevenissen vertelt van een debuterend schrijver.
ISBN 9789059119680 paperback, 316 pagina's | Uitgeverij Aspekt B.V. | april 2010
De stad van de dromende boeken
Walter Moers
Als de peetvader van de jonge dichter Hildegunst von Mythenmetz sterft, laat hij zijn beschermeling niet veel meer na dan een manuscript. Mythenmetz, een lintworm, ziet zich gedwongen het geheim van zijn afkomst na te gaan. Het spoor leidt naar Buchheim in Zamonië, de Stad van de Dromende Boeken. Als de held de stad betreedt is het alsof hij de deur van een gigantische boekhandel opentrekt. Hij ruikt iets zuurs dat hem aan de geur van citroenbomen doet denken, het opwindende aroma van oud leer en het scherpe en intelligente parfum van drukinkt. Eens in de klauwen van deze op boeken verzotte stad raakt Mythenmetz steeds dieper verstrikt in de labyrintische wereld, waarin lezen een reëel gevaar is, meedogenloze boekenjagers op bibliofiele schatten azen, 'boekelingen' streken uithalen en de mysterieuze Schaduwkoning heerst.
Walter Moers ontvoert de lezer naar het betoverde rijk van de literatuur, waar lezen een avontuur is, waar boeken hun lezers niet alleen op een spannende manier vermaken en aan het lachen brengen, maar ook tot waanzin drijven of zelfs ombrengen.
De stad van de dromende boeken is een avonturenroman met de vaart van een thriller, een horrorverhaal vol romantisch uitvergrote creaturen en een bijzonder leuke parodie op de wereldliteratuur. Tenminste als je met grappen over Goethe en Shakespeare kunt lachen. Of niet.
Walter Moers (1957) woont in Hamburg en staat bekend om zijn meeslepende fantastische romans. Hij creëerde met verpletterend succes personages als Käpt'n Blaubär, het Kleine Arschloch, de Alte Sack, het fictieve land Zamonië en de stripfiguur Adolf. Zijn boeken werden in tientallen talen vertaald.
ISBN 9789089180117 paperback, 503 pagina's | Uitgeverij Houtekiet | mei 2008
Walter Moers
Als de peetvader van de jonge dichter Hildegunst von Mythenmetz sterft, laat hij zijn beschermeling niet veel meer na dan een manuscript. Mythenmetz, een lintworm, ziet zich gedwongen het geheim van zijn afkomst na te gaan. Het spoor leidt naar Buchheim in Zamonië, de Stad van de Dromende Boeken. Als de held de stad betreedt is het alsof hij de deur van een gigantische boekhandel opentrekt. Hij ruikt iets zuurs dat hem aan de geur van citroenbomen doet denken, het opwindende aroma van oud leer en het scherpe en intelligente parfum van drukinkt. Eens in de klauwen van deze op boeken verzotte stad raakt Mythenmetz steeds dieper verstrikt in de labyrintische wereld, waarin lezen een reëel gevaar is, meedogenloze boekenjagers op bibliofiele schatten azen, 'boekelingen' streken uithalen en de mysterieuze Schaduwkoning heerst.
Walter Moers ontvoert de lezer naar het betoverde rijk van de literatuur, waar lezen een avontuur is, waar boeken hun lezers niet alleen op een spannende manier vermaken en aan het lachen brengen, maar ook tot waanzin drijven of zelfs ombrengen.
De stad van de dromende boeken is een avonturenroman met de vaart van een thriller, een horrorverhaal vol romantisch uitvergrote creaturen en een bijzonder leuke parodie op de wereldliteratuur. Tenminste als je met grappen over Goethe en Shakespeare kunt lachen. Of niet.
Walter Moers (1957) woont in Hamburg en staat bekend om zijn meeslepende fantastische romans. Hij creëerde met verpletterend succes personages als Käpt'n Blaubär, het Kleine Arschloch, de Alte Sack, het fictieve land Zamonië en de stripfiguur Adolf. Zijn boeken werden in tientallen talen vertaald.
ISBN 9789089180117 paperback, 503 pagina's | Uitgeverij Houtekiet | mei 2008
Elie Luzac boekverkoper van de Verlichting
Rietje van Vliet
n de tweede helft van de achtiende eeuw debatteerde die zich emanciperende burger dat het een aard had. Over redelijke godsdients, over zedelijkgevoel, over geluk, over de staat, over de welvaart der volken. Het was de tijd van de Verlichting, die in het teken van de vooruitgang stond. Van dit elan had ook de boekhandelveel profijt, zo blijkt uit Elie Luzac (1721-1796). Boekverkoper van de Verlichting.
Luzac correspondeerde met geleerden uit heel de wereld. Wat niemand anders durfde, deed deze eigenzinnige Leidenaar: hij gaf L'homme machine van La Mettrie uit, dat onmiddelijke tot in de verste uithoeken van Europa verboden werd. Luzac zou vaker werken laten verschijnen die in vlammen opgingen. Verboden boeken leverden nu eenmaal veel geld op, net als hoog oplaaiende ruzies tussen geleerden.
Ook in Duitsland was Luzac actief. In Göttingen had hij zelfs een filiaal, zij het niet lang. Voor conflicten met zijn auteurs en met de universitiet aldaar moest hij zich terugtrekken binnen de grenzen van de Republiek. Met zijn fonds zette Luzac voortaan in op het actuele binnenlandse debat, waaraan hij zelf deelnam. Zijn uitzonderlijke stellingnameten gunste van Oranje maakte hem tot een gedemoniseerd man.
Elie Luzac (1721-1796). Boekverkoper van de Verlichting is een monografie over de handel in Ideeën en idealen. We komen er geruchtmakende Europeanen in tegen als Voltaire, Montesquieu, Richardson, Diderot, Catharina de Grote en Frederik van Pruisen. En we zien een periode aan ons voorbijtrekken waarin aan de overheersende rol van de Nederlandse boekhandel in Europe definitief een einde komt.
ISBN 9077503374 Hardcover, 704 pagina's | Uitgeverij Vantilt | oktober 2005
Rietje van Vliet
n de tweede helft van de achtiende eeuw debatteerde die zich emanciperende burger dat het een aard had. Over redelijke godsdients, over zedelijkgevoel, over geluk, over de staat, over de welvaart der volken. Het was de tijd van de Verlichting, die in het teken van de vooruitgang stond. Van dit elan had ook de boekhandelveel profijt, zo blijkt uit Elie Luzac (1721-1796). Boekverkoper van de Verlichting.
Luzac correspondeerde met geleerden uit heel de wereld. Wat niemand anders durfde, deed deze eigenzinnige Leidenaar: hij gaf L'homme machine van La Mettrie uit, dat onmiddelijke tot in de verste uithoeken van Europa verboden werd. Luzac zou vaker werken laten verschijnen die in vlammen opgingen. Verboden boeken leverden nu eenmaal veel geld op, net als hoog oplaaiende ruzies tussen geleerden.
Ook in Duitsland was Luzac actief. In Göttingen had hij zelfs een filiaal, zij het niet lang. Voor conflicten met zijn auteurs en met de universitiet aldaar moest hij zich terugtrekken binnen de grenzen van de Republiek. Met zijn fonds zette Luzac voortaan in op het actuele binnenlandse debat, waaraan hij zelf deelnam. Zijn uitzonderlijke stellingnameten gunste van Oranje maakte hem tot een gedemoniseerd man.
Elie Luzac (1721-1796). Boekverkoper van de Verlichting is een monografie over de handel in Ideeën en idealen. We komen er geruchtmakende Europeanen in tegen als Voltaire, Montesquieu, Richardson, Diderot, Catharina de Grote en Frederik van Pruisen. En we zien een periode aan ons voorbijtrekken waarin aan de overheersende rol van de Nederlandse boekhandel in Europe definitief een einde komt.
ISBN 9077503374 Hardcover, 704 pagina's | Uitgeverij Vantilt | oktober 2005
Stad van boeken
Handschrift en druk in Leiden, 1260-2000
Redactie A. Bouwman
Overzicht van de geschiedenis van het boek in Leiden, van de Statenbijbel via 'De brave Hendrik' tot het NSB-weekblad 'Volk en Vaderland'. Een boek dus over boeken, maar ook over lokale geschiedenis, en van grote kwaliteit, zowel inhoudelijk als qua vormgeving.
Het is verdeeld in drie afdelingen, elk door andere vormgevers en typografen fraai verzorgd.
Deel 1 over de 14e-16e eeuw betreft handschriften en vroege drukken.
Deel 2 de 17e en 18e eeuw: Leidse drukkers, uitgevers en boekverkopers, kranten, liedboeken, toneelstukken, schotschriften, politieke pamfletten; boeken over recht, filosofie, de internationale betekenis, de rol van de universiteit, over de organisatie van het boekenbedrijf, de leescultuur; het boek in de schilderkunst.
Deel 3 de 19e en 20e eeuw: productie, verspreiding en consumptie van boeken, technische ontwikkelingen, industrialisatie, arbeidsomstandigheden, Leidse boekenfirma's, antiquaren en veilinghouders, de invloed van conjunctuurbewegingen, de Tweede Wereldoorlog. Een uitermate inspirerende inleiding in de boekwetenschap voor (aankomende) boekhistorici, bibliothecarissen en boekhandelaren, mede door de zeer uitvoerige literatuurlijst (48 kolommen) en index. Zeer rijk en veelkleurig geillustreerd.
(NBD|Biblion recensie, Anton Gerits)
ISBN 9789059970540 Hardcover, 471 pagina's | Primavera Pers | maart 2008
Handschrift en druk in Leiden, 1260-2000
Redactie A. Bouwman
Overzicht van de geschiedenis van het boek in Leiden, van de Statenbijbel via 'De brave Hendrik' tot het NSB-weekblad 'Volk en Vaderland'. Een boek dus over boeken, maar ook over lokale geschiedenis, en van grote kwaliteit, zowel inhoudelijk als qua vormgeving.
Het is verdeeld in drie afdelingen, elk door andere vormgevers en typografen fraai verzorgd.
Deel 1 over de 14e-16e eeuw betreft handschriften en vroege drukken.
Deel 2 de 17e en 18e eeuw: Leidse drukkers, uitgevers en boekverkopers, kranten, liedboeken, toneelstukken, schotschriften, politieke pamfletten; boeken over recht, filosofie, de internationale betekenis, de rol van de universiteit, over de organisatie van het boekenbedrijf, de leescultuur; het boek in de schilderkunst.
Deel 3 de 19e en 20e eeuw: productie, verspreiding en consumptie van boeken, technische ontwikkelingen, industrialisatie, arbeidsomstandigheden, Leidse boekenfirma's, antiquaren en veilinghouders, de invloed van conjunctuurbewegingen, de Tweede Wereldoorlog. Een uitermate inspirerende inleiding in de boekwetenschap voor (aankomende) boekhistorici, bibliothecarissen en boekhandelaren, mede door de zeer uitvoerige literatuurlijst (48 kolommen) en index. Zeer rijk en veelkleurig geillustreerd.
(NBD|Biblion recensie, Anton Gerits)
ISBN 9789059970540 Hardcover, 471 pagina's | Primavera Pers | maart 2008
Tomas Rap
Een vrijbuiter in boeken
Dirk-Jan Arensman
Sprankelende biografie van de markantste uitgever van naoorlogs Nederland.
Weinig uitgevers hebben zo n gevarieerd en vrolijk eigengereid fonds opgebouwd als Thomas Rap (1933-1999), de laconieke gentleman in het boekenvak, die zei alleen uit te geven wat (en wie) hij zelf 'mooi en aardig vond.
Thomas Rap. Een vrijbuiter in boeken is een portret van een complexe en innemende man. Een beroepswees en een zondagskind. En vooral een hemelbestormer die beweerde eigenlijk niets te willen, maar toch ondermeer met de Nederlandse Sportbibliotheek een pionier in zijn vak was. Vanuit een veredeld achterkamertje gaf hij met evenveel liefde én literaire zwaargewichten als W.F. Hermans en Gerard Reve én vederlicht curiosa (zoals de prentenbriefkaarten van Peter Vos) uit.
Dirk-Jan Arensman interviewde familieleden, collega s, auteurs en vrienden van Thomas Rap, onder wie Youp van t Hek, Paul van Vliet, Jaap Scholten, A.L. Snijders en Wim T. Schippers. Aan de hand van hun herinneringen ontstaat een meeslepende reconstructie van een leven dat zich afspeelde op het snijvlak van levensgenieten en hemelbestormen. En bovendien een schets van literair Nederland in de jaren zestig, zeventig, tachtig en negentig. Een eerbetoon aan een man - en aan een tijdperk.
ISBN 9789060058169 Hardcover, 261 pagina's | Thomas Rap | juli 2009
Een vrijbuiter in boeken
Dirk-Jan Arensman
Sprankelende biografie van de markantste uitgever van naoorlogs Nederland.
Weinig uitgevers hebben zo n gevarieerd en vrolijk eigengereid fonds opgebouwd als Thomas Rap (1933-1999), de laconieke gentleman in het boekenvak, die zei alleen uit te geven wat (en wie) hij zelf 'mooi en aardig vond.
Thomas Rap. Een vrijbuiter in boeken is een portret van een complexe en innemende man. Een beroepswees en een zondagskind. En vooral een hemelbestormer die beweerde eigenlijk niets te willen, maar toch ondermeer met de Nederlandse Sportbibliotheek een pionier in zijn vak was. Vanuit een veredeld achterkamertje gaf hij met evenveel liefde én literaire zwaargewichten als W.F. Hermans en Gerard Reve én vederlicht curiosa (zoals de prentenbriefkaarten van Peter Vos) uit.
Dirk-Jan Arensman interviewde familieleden, collega s, auteurs en vrienden van Thomas Rap, onder wie Youp van t Hek, Paul van Vliet, Jaap Scholten, A.L. Snijders en Wim T. Schippers. Aan de hand van hun herinneringen ontstaat een meeslepende reconstructie van een leven dat zich afspeelde op het snijvlak van levensgenieten en hemelbestormen. En bovendien een schets van literair Nederland in de jaren zestig, zeventig, tachtig en negentig. Een eerbetoon aan een man - en aan een tijdperk.
ISBN 9789060058169 Hardcover, 261 pagina's | Thomas Rap | juli 2009
Verbruikt verleden
Handschriftfragmenten in en uit boeken van klooster Soeterbeeck
H. Kienhorst
Verbruikt verleden presenteert een vijftigtal fascinerende fragmenten van middeleeuwse manuscripten. Letterlijk snippers, die enerzijds staan voor de volledige teksten en die anderzijds het verhaal vertellen over hun gebruiks- en waarderingsgeschiedenis.
In 2005 verscheen in de reeks Nijmeegse Kunsthistorische Cahiers de catalogus Rijkdom in eenvoud. Daarin wordt een beschrijving gegeven van 45 meer of minder complete laatmiddeleeuwse handschriften uit de oude bibliotheek van de priorij Soeterbeeck in Deursen bij Ravenstein. Deze kloosterbibliotheek werd in 1997 door de zusters Augustinessen overgedragen aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Verbruikt verleden is een voortzetting van deze catalogus. Het ontsluit alle ‘losse’ handschriftfragmenten uit de collectie Soeterbeeck; daarnaast worden ook fragmenten beschreven, die nog altijd als bindmateriaal fungeren in een aantal handschriften en oude drukken uit Soeterbeeck. Het gaat bij deze fragmenten niet alleen om restanten van handgeschreven boeken uit de twaalfde tot zestiende eeuw; tot de bewaard gebleven stukken behoren ook delen van oorkonden, brieven en ander materiaal dat licht kan werpen op de geschiedenis van het klooster.
Behalve dat het boek interessante resten van dit middeleeuwse cultuurgoed beschrijft, wordt mede door de circa 50 kleurenfoto’s een mooi beeld gegeven van de recycling van middeleeuwse boeken sinds de zestiende tot ver in de twintigste eeuw. De zusters hebben nog zeer lang de waarde van het oude perkament en papier onderkend… voor het inbinden, repareren en aanvullen van hun boeken! Zo bleef fragmentarisch bewaard wat anders volledig teloor was gegaan.
in samenwerking met Stichting Nijmeegse Kunsthistorische Studies.
fotografie: Herbert van de Sluis
ISBN 9490128198 paperback 126 pagina's Met illustraties Verschenen: december 2009
Handschriftfragmenten in en uit boeken van klooster Soeterbeeck
H. Kienhorst
Verbruikt verleden presenteert een vijftigtal fascinerende fragmenten van middeleeuwse manuscripten. Letterlijk snippers, die enerzijds staan voor de volledige teksten en die anderzijds het verhaal vertellen over hun gebruiks- en waarderingsgeschiedenis.
In 2005 verscheen in de reeks Nijmeegse Kunsthistorische Cahiers de catalogus Rijkdom in eenvoud. Daarin wordt een beschrijving gegeven van 45 meer of minder complete laatmiddeleeuwse handschriften uit de oude bibliotheek van de priorij Soeterbeeck in Deursen bij Ravenstein. Deze kloosterbibliotheek werd in 1997 door de zusters Augustinessen overgedragen aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Verbruikt verleden is een voortzetting van deze catalogus. Het ontsluit alle ‘losse’ handschriftfragmenten uit de collectie Soeterbeeck; daarnaast worden ook fragmenten beschreven, die nog altijd als bindmateriaal fungeren in een aantal handschriften en oude drukken uit Soeterbeeck. Het gaat bij deze fragmenten niet alleen om restanten van handgeschreven boeken uit de twaalfde tot zestiende eeuw; tot de bewaard gebleven stukken behoren ook delen van oorkonden, brieven en ander materiaal dat licht kan werpen op de geschiedenis van het klooster.
Behalve dat het boek interessante resten van dit middeleeuwse cultuurgoed beschrijft, wordt mede door de circa 50 kleurenfoto’s een mooi beeld gegeven van de recycling van middeleeuwse boeken sinds de zestiende tot ver in de twintigste eeuw. De zusters hebben nog zeer lang de waarde van het oude perkament en papier onderkend… voor het inbinden, repareren en aanvullen van hun boeken! Zo bleef fragmentarisch bewaard wat anders volledig teloor was gegaan.
in samenwerking met Stichting Nijmeegse Kunsthistorische Studies.
fotografie: Herbert van de Sluis
ISBN 9490128198 paperback 126 pagina's Met illustraties Verschenen: december 2009
Een stad vol boeken
Nelleke Noordervliet
Amsterdam is al sinds de middeleeuwen een vrijplaats voor het woord, zowel in gesproken als gedrukte vorm. Velen kwamen door de eeuwen heen om deze reden naar Amsterdam. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de stad zoveel prachtige bibliotheken en bijzondere collecties herbergt. Zoals Ets Haim in de Portugese Synagoge, Felix Meritis, de Artisbibliotheek, de Cuypersbibliotheek in het Rijksmuseum, het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie en niet in de laatste plaats de prachtige nieuwe Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Vanaf 23 april 2008 was Amsterdam een jaar lang Wereldboekenstad en dat vormde de aanleiding om al deze verborgen schatten van de stad te boekstaven.
Auteur Nelleke Noordervliet mengt historische werkelijkheid met fictie. De lezer wordt meegenomen op een wandeling door tijd en ruimte langs de verborgen schatten van de stad. Het boek vertelt zo de culturele geschiedenis van Amsterdam aan de hand van de bibliotheken en bijzondere collecties die de stad rijk is.
ISBN 9046803988 paperback 162 pagina's Met illustraties Uitgeverij Nieuw Amsterdam Verschenen: april 2008
Nelleke Noordervliet
Amsterdam is al sinds de middeleeuwen een vrijplaats voor het woord, zowel in gesproken als gedrukte vorm. Velen kwamen door de eeuwen heen om deze reden naar Amsterdam. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de stad zoveel prachtige bibliotheken en bijzondere collecties herbergt. Zoals Ets Haim in de Portugese Synagoge, Felix Meritis, de Artisbibliotheek, de Cuypersbibliotheek in het Rijksmuseum, het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie en niet in de laatste plaats de prachtige nieuwe Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Vanaf 23 april 2008 was Amsterdam een jaar lang Wereldboekenstad en dat vormde de aanleiding om al deze verborgen schatten van de stad te boekstaven.
Auteur Nelleke Noordervliet mengt historische werkelijkheid met fictie. De lezer wordt meegenomen op een wandeling door tijd en ruimte langs de verborgen schatten van de stad. Het boek vertelt zo de culturele geschiedenis van Amsterdam aan de hand van de bibliotheken en bijzondere collecties die de stad rijk is.
ISBN 9046803988 paperback 162 pagina's Met illustraties Uitgeverij Nieuw Amsterdam Verschenen: april 2008
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten