Thema februari 2010 - Jaloezie

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema februari 2010 - Jaloezie

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2010, 11:46

elke dag een nieuw boek over dit onderwerp.

Bij dit thema ben ik zelf ook benieuwd wat voor boeken het brengt...

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Jul 2010, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2010, 11:53

De eerste is al een boek waar ik nooit op gekomen zou zijn!
Ik heb al wel zitten snuffelen in de jeugdboeken, en misschien lees ik daar wel wat van, maar de meesten gaan over de liefde. Niet zo interessant.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Feb 2010, 14:03

Zo....dat is inderdaad een overwachtse en originele invalshoek. leuk!
ben heel benieuwd wat deze maand gaat brengen.

Groetjes
Willeke

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Feb 2010, 14:13

Hoe ben je op dat thema gekomen :dontknow: ?

Maar idd. wss. een karaktertrek die veel kan teweegbrengen op professioneel en persoonlijk vlak, en daarbij ook veel stukmaken. Wellicht dus toch over geschreven.
Ben dus ook benieuwd wat eruit komt!

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2010, 14:26

We vroegen ons tijdens een chat af welk thema we zouden nemen voor februari Tiba. Toen zag ik ergens het woord jaloezie staan en stelde dat voor en dat vonden de anderen wel een goed idee.
En zo is het gekomen... :D

Dettie

maupi
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 Mar 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Thema februari 2010 - Jaloezie

Berichtdoor maupi » 01 Feb 2010, 16:37

Dettie schreef:elke dag een nieuw boek over dit onderwerp, zie http://www.leestafel.info

Bij dit thema ben ik zelf ook benieuwd wat voor boeken het brengt...

Dettie


En met de anderen ben ook ik benieuwd! De kift, geweldig thema.
maup

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2010, 18:12

Ha kijk nou eens! Ik vind 'kift' altijd zo'n leuk woord. Kiften klinkt veel aardiger dan ruzie maken en ging even googlelen en vond dit.

kiften: bakkeleien
kiften: bekvechten
kiften: kissebissen
kiften: krakelen
kiften: Nederlands werkwoord
kiften: ruzie maken
kiften: ruziën
kiften: strubbelen
kiften: twisten
kiften: kijven
kiften: kibbelen
kiften: ketteren

(Zit niet zo te ketteren of te kissebissen klinkt ook leuk.)

en op 'De kift' vond ik dit! http://www.dekift.nl

Haha, ik lig even gestrekt...

Dettie
die weet dat ze niet spoort :D

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2010, 21:07

Het ziet er leuk uit, maar ik kan er niets mee. Ik kan niets doen op die pagina bedoel ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2010, 22:00

Hee gek, vanmiddag deed ie het wel, je kon op bijna alles klikken.
Zelfs op het vogeltje en die nam je dan weer mee naar een nieuwe pagina, erg mooi gedaan.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2010, 11:25

Pilaren van de aarde
Ken Follett




Het klassieke meesterwerk, eerder verschenen onder de titel De Kathedraal.

Engeland in de twaalfde eeuw. Een tijd van burgeroorlogen, hongersnoden, godsdiensttwisten en een voortdurende strijd om de troon. Wanneer meesterbouwer Tom met zijn hongerende gezin aanklopt bij prior Philip van de priorij in Kingsbridge, beschouwt Philip dat als een hemels teken. Beide mannen hebben dezelfde droom: de bouw van een kathedraal van eeuwige schoonheid.

De verwezenlijking zal veertig jaar duren; spelingen van het lot en de natuur stagneren de bouw voortdurend. Bovendien hebben een ambitieuze bisschop, ten prooi gevallen aan goddeloze jaloezie, en een gewetenloze edelman een pact gesloten om Philip ten val te brengen.

Maar idealisme is even moelijk uit te roeien als afgunst, en steen voor steen verrijst een schitterend bouwwerk.

ISBN 9789047511540 Paperback 1006 pagina's | Van Holkema en Warendorf | november 2009

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 02 Feb 2010, 14:41

We zijn pas bij dag twee en ik vind het nu al knap.

en in de roos..ik ken de wereld van de professoren niet, maar ik kan me zo voorstellen dat daar heel wat jaloezie heerst.

Ik ken dit boek sowieso niet, en ik ben wel een Hermans liefhebber...komt op de lijst

Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2010, 18:06

Ik heb meer interesse in die pil van Follett, maar ja...

Gast

woorden.......

Berichtdoor Gast » 02 Feb 2010, 19:26

Dettie. Je hebt het thema jaloezie gekozen deze maand, maar af en toe valt het woord afgunst.
Voor mij zijn het twee verschillende begrippen. Jaloezie, iets willen hebben/kunnen wat een ander heeft.
Maar afgunst is veel valser dat is het willen afpakken van de ander en bij jaloezie, kan je best allebei het zelfde willen én hebben.
EENS od ONEENS.

Manja Croiset.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2010, 20:09

Afgunst — jaloezie — naijver — nijd — wangunst.
Het gevoel van spijt over het goede, waarin een ander zich verheugt.

Naijver drukt dit het zachtst uit; het veronderstelt mededinging.

Afgunst zegt alleen, dat men een ander, hetgeen hij meer bezit dan, of voorheeft boven iemand, niet gunt;

wangunst en vooral nijd sluiten in, dat men hetgeen onze afgunst opwekt, zelf wenscht te bezitten, terwijl het geval zich kan voordoen, dat de zaak, waarom men een ander benijdt, den benijder geen voordeel aan zou brengen. Nijd geeft nog daarenboven te kennen, dat men den persoon, tegen wien men wangunst voedt, wegens zijn meerderen voorspoed een kwaad hart toedraagt.

Jaloezie, een vreemd woord voor afgunst, wordt ook in de beteekenis van minnenijd gebruikt.

Maar ik weet wel zeker dat we bij de noemer jaloezie als thema allemaal weten waar het over gaat.

Dettie
die niet alleen dit thema gekozen heeft. Dit thema is gezamenlijk gekozen tijdens een vrijdagavondchat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2010, 10:15

Onder professoren
Willem Frederik Hermans



Toen Willem Frederik Hermans zijn vaderland achterliet had hij een affaire achter de rug met afgunstige docenten en hoogleraren op de Universiteit van Groningen. Hoewel hij achteraf juridisch geheel in het gelijk werd gesteld zal geen wraak zoeter hebben gesmaakt dat het publiceren van de bijtende sleutelroman Onder professoren, waarin Prof. Dr. Rufus Dingelam de Nobelprijs krijgt die hem echter niets dan ongeluk zal brengen. Afgunst, jaloezie en machtsmisbruik zijn na dertig jaar nog steeds een onverminderde klassieker.


ISBN 9789023441649 Paperback 425 pagina's | De Bezige Bij | juli 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2010, 11:17

Citaat van de dag

Afgunst: stampvoeten omdat de zon niet schijnt

Theo Kars

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Feb 2010, 14:08

Leuk dat van vandaag!
Aandacht voor een debutant!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2010, 16:48

ja ik zat al te grijnzen toen ik het plaatste Marjo.

dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2010, 11:32

Op de helling
Boudewijn Smid



Vijf vrienden vieren jaarlijks de week van de vrijheid in Frankrijk. Ver weg van de dagelijkse routine, weg bij hun vrouwen en kinderen bedwingen ze op professionele racefietsen Alpen- en Pyreneeëncols en dopen ze hun prestaties in bier en wijn. Mannen onder elkaar – dat staat borg voor onbekommerd vermaak en ongecompliceerde verhoudingen.
Of toch niet? Naast innige vriendschap woedt er namelijk competitie en onderhuidse afgunst. Het allerhevigst doet dit zich voor tussen de opportunistische levenskunstenaar Jaap en de contemplatieve, misschien zelfs wat wereldvreemde Thomas. De ooit intense vriendschap is door de jaren heen getransformeerd in een ziekelijke rivaliteit.
Dan oppert een van de vrienden het onzalige idee om als kroon op het tienjarige jubileum La Marmotte te gaan fietsen. Met beklimmingen van de Croix de Fer, de Télégraphe, de Galibier en afsluitend de Alpe d'Huez is dat de zwaarste prestatiekoers die er is. Als vijf titaantjes besluiten ze de uitdaging aan te nemen. Thomas heeft daarbij zo zijn eigen overwegingen…


ISBN 9789029566490 Paperback 217 pagina's | Arbeiderspers | mei 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2010, 11:33

Citaat van de dag

Het gras bij de buren is groener, maar zij moeten het ook maaien.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Feb 2010, 14:01

En die van vandaag ken ik ook.
Als je er op let zit er eigenlijk in heel veel boeken jaloezie!
Ik ben in het derde deel van de Taragon-trilogie bezig: daar leidt het zelfs tot oorlog!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2010, 10:47

Olympia
Geertrui Daem



Grote roman over de neergang van een fabrikantenfamilie in de jaren vijftig en zestig.


In het begin van de jaren vijftig komt de Vlaamse vlees-warenfabriek Gebroeders R&R Van Dale tot fabelachtige groei. De families van de twee directeuren komen tot grote welstand en aanzien. Maar met het succes steken afgunst en wrok de kop op. De familieleden van de broers intrigeren en complotteren over en weer, met vergaande gevolgen.
Alleen Olympia, de aparte en beeldschone dochter van een van de Van Dales, ontsnapt aan het gekonkel. Zij heeft door haar argeloosheid een onaantastbare positie in de beide families en trekt zich, bijvoorbeeld, het lot aan van de afgedankte paarden die gelaten wachten op de slacht.

Meesterlijk beschrijft Geertrui Daem hoe Olympia juist door haar onschuld als katalysator fungeert van de dramatische gebeurtenissen.


ISBN 9028421572 Paperback 335 pagina's | Wereldbibliotheek | april 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2010, 10:47

Citaat van de dag

Jaloers zijn op een vriend bewijst dat je niet echt zijn vriend bent.

P.Soupault

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2010, 12:08

Magie in de meander
Willem Persoon



Elise en Alice zijn aartsvijanden geworden sedert de ontdekking van de oudste prehistorische grottekeningen op Elises gronden aan de Ardèche in Zuid-Frankrijk. Tegelijk voert zij een kafkaïaanse strijd als individu tegen de almacht van La République.
Paul zoekt compensatie bij een mysterieuze domineesvrouw en gaat op zoek naar zijn hugenotenafkomst. De auteur mengt een verhaal van passie, afgunst, schuldgevoel en magie met waargebeurde feiten en een schat aan historische gegevens.

NBD|Biblion recensie
Rond 1994 ontdekken speleologen prehistorische grottekeningen in het zuiden van Frankrijk. De schrijver heeft deze roman geschreven naar aanleiding van deze vondst en de perikelen die ermee gepaard zijn gegaan. De ontdekkers van de tekeningen houden dit zolang mogelijk geheim, omdat de wetenschap zich er anders over ontfermt en zij geen toegang meer hebben. De eigenares van de grond voelt zich achtergesteld en voert een gevecht tegen La Republique om haar eigendom. Haar echtgenoot is intussen gefascineerd door zijn hugenotenafkomst en zoekt contact met een groep die de geschiedenis in ere houdt. De drie verhalen worden afwisselend verteld waardoor de gevolgen van zowel de ontdekking van de grot en de geschiedenis van de hugenoten met elkaar verweven zijn.

ISBN 9789053419830 Hardcover 207 pagina's | mei 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2010, 12:08

Citaat van de dag

De afgunst der geleerden begunstigt de wetenschap.

Anoniem


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten