Thema februari 2010 - Jaloezie

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2010, 11:13

Citaat van de dag

"De enige manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven."

Oscar Wilde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2010, 11:42

Afgunst
Josephine Hart



Als Elisabeth 9 maanden oud is, komen haar beide ouders bij een ongeval om het leven. Haar oom en tante, de ouders van Ruth, nemen het kleine meisje liefdevol op in hun gezin. Ruth voelt zich hierdoor evenwel verraden en van haar plaats verdrongen. Uit blinde afgunst probeert zij Elisabeth te kwetsen en in het verderf te storten.
Een roman die op onthutsende, indringende wijze voelbaar maakt waartoe verbittering en jaloezie toe in staat is.


Paperback 144 pagina's Luitingh - Sijthoff 1993

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2010, 11:43

Citaat van de dag

"Hoe is toch het aanhoudende van de afgunst te verklaren? Een ondeugd die niets oplevert!"

Honoré de Balzac
Frans schrijver (1799-1850)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2010, 13:13

Dit thema prikkelt mij om boeken te lezen die ik eigenlijk nu niet zou moeten lezen. (omdat er al zoveel staat)
En ik lees ineens anders. Als er het woord jaloezie staat, ben ik meteen alert!
Hebben jullie dat nou ook? Bij andere thema's heb ik daar toch minder last van gehad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2010, 13:37

Ik had het bij Annie M.G. Schmidt, ik zag ineens overal boeken en/of Annie (of Fiep) staan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2010, 13:40

Dat ook wel, maar het was dan ook de maand van Annie, dus je liep er al makkelijker tegenaan. Alleen had ik bij haar niet de kriebel om het ook te lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2010, 13:44

Ja die kriebel had ik dus wel maar ik heb geen boeken van Annie.
En bij de bieb kom ik eigenlijk nooit meer, ik blijf wel lid omdat ik vind dat de bieb moet blijven maar als ik er één keer per jaar kom is het veel.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2010, 11:04

De bokkensprong
Gerard Mulder


De receptioniste meldt dat er een bezoekster voor mij is. Ik loop naar de lift om haar op te vangen. De liftdeuren gaan open. Er stapt een vrouw uit. Ik kijk haar aan, en word draaierig.'

Gerard Mulder, gerespecteerd journalist en schrijver, is bepaald geen rokkenjager. Met zijn zevenenvijftig jaar is hij eerder een nette burgerman die al achttien jaar met dezelfde vriendin woont. Toch krijgt hij, tot zijn eigen verbijstering, een relatie met Carine, een 'beeldschone' vrouw, ook journalist, die tweeëntwintig jaar jonger is dan hij, een partner heeft en net bevallen is van haar zoontje.

Vanaf dat moment staan hun levens op de kop, niet in de laatste plaats door het leeftijdsverschil en de reactie daarop van de buitenwereld. Die varieert van minachting en onbegrip - 'hij moet wel heel rijk of heel goed in bed zijn' - tot afgunst en bewondering voor de 'oude bok' met het 'groene blaadje'.
Mulder tracht orde in de chaos te scheppen door zijn belevenissen en gevoelens zo feitelijk mogelijk op te schrijven en te analyseren. Het resultaat laat hij becommentariëren door Carine. 'Dat je draaierig werd toen ik de lift uitstapte, daar heb ik niets van gemerkt. Je straalde ongenaakbaarheid uit, chagrijn zelfs. Ik vond je oud, lelijk en dik.'
De Bokkensprong is een ontwapenend eerlijk en geestig verslag van een liefde die zich ontwikkelt tegen alle regels van het gezonde verstand in. Daarnaast is het ook een messcherpe afrekening met de vooroordelen over mannen die een verhouding hebben met een vrouw die hun dochter had kunnen zijn.


ISBN 9789058072511Paperback 143 pagina's | Atlas/Plataan | januari 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2010, 11:05

Citaat van de dag

"Hoe is toch het aanhoudende van de afgunst te verklaren? Een ondeugd die niets oplevert!"

Honoré de Balzac
Frans schrijver (1799-1850)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2010, 11:00

Adam en Evelyn
Ingo Schulze


Kleermaker Adam die te veel van de vrouwen houdt die hij kleedt, geeft toch het meeste om zijn vriendin Evelyn, die echter in 1989 (na die Wende) uit jaloezie naar Hongarije vertrekt. Met een vriendin en een neef uit het Westen reist ze af naar het Balatonmeer. Adam gaat er in zijn Wartburg achteraan om haar liefde terug te winnen. In Hongarije aangekomen ontwikkelen zich tijdens een schijnbaar eindeloze zomer aan het Balatonmeer turbulente liefdesgeschiedenissen.
Op dit tussenstation tussen Oost en West moet de beslissing worden genomen: naar het Westen vluchten of blijven, een beslissing die des te dringender wordt omdat de Oostenrijks-Hongaarse grens juist opengaat. Zwicht Evelyn voor de verlokkingen van het Westen, en zwicht Adam dan ook?


ISBN 978-90-290-8476-5 Paperback 300 pagina's | J.M. Meulenhoff | september 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2010, 11:01

Citaat van de dag

"Uw succes houdt altijd iets in dat zelfs uw beste vrienden onaangenaam is"

Oscar Wilde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2010, 13:40

Meiden zijn gek op... jongens
Marion van de Coolwijk


Na de dood van haar vader verhuist Nikki met haar moeder naar een andere buurt. In haar nieuwe klas krijgt ze een plekje toegewezen in het groepje van de vriendinnen Janine, Valerie en Saartje. De drie meiden laten duidelijk merken dat ze het jongensachtige gedrag van Nikki maar niks vinden. Als blijkt dat Nikki prima met jongens op kan schieten en zelfs met ze voetbalt, is Saartje stikjaloers. Ze doet van alles om Nikki dwars te zitten en probeert haar vriendinnen daarin mee te trekken. Een boek over meiden, vriendschap, verliefdheid en jaloezie, maar vooral een boek over jongens.
Vanaf ca. 9 jaar.


ISBN 9789047501626 Paperback 143 pagina's | Van Holkema en Warendorf | augustus 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2010, 13:41

Citaat van de dag


"Aan afgunst kun je ontkomen als je de kunst verstaat in stilte blij te zijn."

Seneca
Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver (5 v.C. - 65 n.C.)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Feb 2010, 12:00

Ik herkende zomaar een tekst van mezelf. Ik begon te lezen en verwonderde me steeds meer. Tot ik al scrollend onderaan kwam.
Best raar hoor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2010, 12:22

De ogen van Roosje
Clare Lennart


De ik-figuur in dit boek, Pauline, vertelt over haar leven. Ze heeft een vrij idyllische jeugd gehad, die slechts door één gebeurtenis werd overschaduwd. Voor haar als echt poppenmeisje die de hele dag bezig kon zijn met avonturen voor haar lievelingetjes te verzinnen, was het een drama toen ze ontdekte dat de ogen van haar pop eruit waren. Was het gekomen doordat ze de pop op het natte gras had laten liggen? Ze geloofde het niet en toen ze de blik in de ogen van haar zus zag, wist ze: zij, mijn zus heeft dit gedaan.
De zus, Jeanine, is twee jaar ouder, mooier en knapper. Iedereen bewondert haar, en niemand zou ooit geloven dat ze een gemeen trekje heeft: ze kan het niet hebben als Pauline meer van iemand houdt dan van haar... eerst zijn het de ogen van Roosjen, maar later pakt ze ook Paulines vriendjes af. Maar de manier waarop is zeer subtiel. Pauline kan het niemand vertellen.
Als Jeanine naar het buitenland vertrekt en Pauline de man ontmoet met wie ze gaat trouwen, zou je verwachten dat er eindelijk rust komt in haar leven. Maar de angst blijft. Een vage angst die ze zelf niet eens kan uitleggen, want het is immers alleen haar vermoeden? Ze zal het nooit kunnen bewijzen.
En dan komt er een brief... Jeanine komt thuis...

Prachtige psychologische roman. Het is het verhaal van een vrouw die pas laat in staat is om tot bloei te komen, een soort coming of age, maar dan als ze bijna middelbaar is. Dat is toch wel apart. Clare Lennart maakt
gebruik van bepaalde autobiografische gegevens, ze was zelf juf zoals Pauline, ze woonde ook op de Veluwe, waar ze het boek laat spelen en er zal wel meer zijn. Het boek is vijftig jaar geleden geschreven, en ik vind het nog steeds mooi. Mooie sfeervolle beschrijvingen, geen aangezet taalgebruik, geen dramatiek.

isbn 90 236 5279 7 uitgeverij Nijgh & van Ditmar 1957 Aantal bladzijden 190

Marjo


ISBN 9789047501626 Paperback 143 pagina's | Van Holkema en Warendorf | augustus 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2010, 12:22

Citaat van de dag


"Men moet eerst heel wat brillen afzetten om met eigen ogen te kunnen zien."

Henk Kooyman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2010, 12:22

Marjo schreef:Ik herkende zomaar een tekst van mezelf. Ik begon te lezen en verwonderde me steeds meer. Tot ik al scrollend onderaan kwam.
Best raar hoor.


Wat dacht je in het begin... dat boek wil ik wel lezen? :D

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Feb 2010, 12:29

Nee dat nu ook weer niet. Ik wist dat ik het gelezen hàd, maar verwachtte natuurlijk niet mijn eigen tekst.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2010, 10:15

Afgunst
Arie Storm


Geobsedeerd door de affaire die zijn vriendin zou hebben gehad neemt de hoofdpersoon van Afgunst zijn eigen gedrag onder de loep. In een reeks aaneengesloten nachten vertelt hij zijn verhaal, terwijl zijn vriendin en zijn vierjarige dochtertje in de kamer ernaast liggen te slapen. Al spoedig gaan waarheid en leugen, en heden en verleden een verrassend verbond met elkaar aan. Met Afgunst schreef Arie Storm een grimmige en komische roman, die handelt over de onmogelijkheid een ander ook maar enigszins te kennen.


ISBN 9789044602135 Paperback 196 pagina's | Uitgeverij Prometheus | februari 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2010, 10:16

Citaat van de dag


"Door gril, afgunst of wrok geleid, veroordelen zij die schrijvers die zij nooit hebben gelezen."

Charles Churchill
Brits dichter (1731-1764)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2010, 16:48

Vandaag is helemaal niet een 'Dettie-boek'!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2010, 11:58

De uilendoders
Karen Maitland


Engeland 1321: een geïsoleerd plattelandsdorp wordt geleid door een sinister bestuur van Uilenmeesters. Het is een heidense wereld vol terreur en afpersing, waar buren elkaar verraden en iedere zonde bestraft wordt met de dood.

Dit leven wordt verstoord door begijnen, die net buiten het dorp een hof stichten. Waarom hebben zij wel een goede oogst? En waarom blijft hun vee wel leven ondanks een plaag?

Bittere jaloezie verandert in moordlust wanneer de vrouwen onderdak geven aan een jonge martelares. Maar dan sterft de jonge vrouw een lange, pijnlijke dood nadat ze een hostie in vlammen uitspuwt. Is er magie in het spel? Of is de vrouw een heilige, en de hostie een relikwie?

Terwijl de Uilenmeesters hellevuur en plagen over de vrouwen afroepen, klampen zij zich vast aan hun geloof om te ontkomen aan de dreigende schaduw van het kwaad...


ISBN 9789049500542 Paperback 456 pagina's | Uitgever De Vliegende Hollander
Vertaler Patricia Piolon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2010, 11:58

Citaat van de dag


"Sommige mensen hebben, evenals vleermuizen of uilen, betere ogen voor de duisternis dan voor het licht."

Charles Dickens
Brits schrijver (1812-1870)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2010, 10:51

Afgunst
Joeri Oljesja



In Afgunst is het 1927, de overgangstijd tussen de oude en de nieuwe wereld. De Russische revolutie is net haar kinderschoenen ontgroeid en de Sovjetmaatschappij begint langzaam haar definitieve structuur te krijgen, geënt op het marxistische streven naar een klasseloze maatschappij. Edoch, de dictator Stalin komt aan de macht. Zijn politiek is rampzalig.


Het grootste communistische ideaal was overvloed aan productie, alle kleine bedrijfjes werden gecollectiveerd in dienst van de staat, die een strenge controle uitoefende. Zo werd een worstenfabrikant gemakkelijk een in belangrijke in weelde barende partijbureaucraat, terwijl de meer innerlijk begaafde intellectueel of kunstenaar gedoemd was om een mislukking te worden, veroordeeld tot een hondenleven. Ziedaar het satirische thema van Oljesja's roman. Het gaat over deze worstenmaker ('een burger van een zeer solide voorkomen, wiens gelaatstrekken duidelijk verrieden hoe gewichtig hij was voor de staat') die de ikfiguur van het verhaal, dromer en nietsnut, van de straat oppikt. De worstenmaker hult hem in zijn weelde, kneedt hem tot zijn particuliere nar en weet hem dusdanig te onderwerpen dat hij als loopjongen de nieuwste worsten rondbrengt.

Schrijnend is de tegenstrijdigheid van gevoelens van de ikfiguur: aan de ene kant is hij zijn weldoener erkentelijk, maar aan de andere kant voelt hij zich vernederd; hij bewondert de worstenmaker en is tevens vervuld van afgunst door diens maatschappelijk succes.

Lees verder, klik hier http://www.janhontscharenko.nl/journali ... jesja&n=13

Uitgever Van Oorschot 1981 gebonden 168 pagina's Vertaler Charles B. Timmer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2010, 10:56

Citaat van de dag


Afgunst is dikwijls hoogachting onder het masker der geringschatting.

Otto Weiss


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten