Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2010, 10:21

Citaat van de dag


Kijk, het beertje Pippeloentje
heeft geen sok en heeft geen schoentje,
heeft geen dasje en geen boordje
en geen tasje met een koordje


Annie M G Schmidt
Fragment uit Het Beertje Pippeloentje

Langer fragment http://www.dbnl.org/tekst/schm001flui01 ... 1_0033.htm

--

EvaW
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 Jan 2010, 11:39
Locatie: Den Haag

Berichtdoor EvaW » 13 Jan 2010, 15:40

Zijn er nog mensen die de serie kijken en wat vinden jullie ervan? Ik vind het op zich best een aardige serie, maar de liedjes hadden van mij niet gehoeven. Wel begrijpelijk gezien de series die Annie zelf schreef, maar dat lokt mij juist niet. Misschien is dat ook wel deels de leeftijd...? Ik heb geen nostalgische herinneringen aan bijvoorbeeld Ja zuster, nee zuster.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2010, 15:50

Ja ik volg de serie trouw en vind het wel leuk om te zien. Die liedjes tussendoor zijn soms wel, soms niet leuk. Ik moest wel erg lachen toen zij als jong meisje naar de kerkgangers keek en die dan (in haar gedachten) begonnen te dansen en zingen. Ook het liedje 'is dat nu alles' in de laatste uitzending vond ik wel erg toepasselijk. Maar dat liedje vond ik altijd al mooi.
En ja, Ja zuster, nee zuster bleven we vroeger voor thuis... en de volgende dag vroeg je dan aan elkaar 'heb je het gezien' en probeerde je de liedjes na te zingen.

Het liedje Stroei, voei, kalekalekilos nattekilos stradijoe voei heb ik nog tijden lopen 'zingen' :D (zo zong ik het tenminste)

Dettie

(hier is de goede tekst http://home.planet.nl/~sojaboon/stroei-voei.txt )

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2010, 11:26

Heksen en zo
Annie M.G. Schmidt


Op twee cd's leest Annie M.G. Schmidt acht vreemde verhalen voor. Over een kapper die bij de diepvriesdames terecht komt, over een ooievaar die een koningskindje moet afleveren, over een koning die een maarschalk had die zijn oor kon afschroeven en over een meisje dat haar naam kwijt was. En over gewone mensen die ongewone dingen meemaken... over koningen, prinsen, heksjes en prinsesjes, engeltjes en andere mensen.

ISBN 9789054448082 Audio CD Rubinstein b.v. | september 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2010, 11:26

Citaat van de dag

"Wie teveel geprezen wordt, krijgt een slecht karakter."

Annie M G Schmidt

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Jan 2010, 13:25

Ach en Floddertje is ook zo leuk.

Vooral het verhaal over Floddertje die samen met haar hondje ontsnapt uit haar slaapkamer (omdat ze opgesloten is door haar moeder omdat ze netjes moet blijven voor het bezoek dat komt),, en die dan op de ladder halverwege die ontsnapping twee potten verf oer zich heen krijgt,
blijft grappig.
Zelfs al heb je het blijkbaar al héél vaak gehoord.

Vooral de tekeningen uit dit verhaal zijn geweldig trouwens.
Wat dat betreft verdient Fiep Westendorp ook wel een pluim hier, veel van de verhalen zitten zo collectief in ons geheugen door háár tekeningen.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2010, 11:30

Floddertje
Annie M.G. Schmidt



Floddertje in bad, Floddertje bij de kapper, Floddertje in de keuken, Floddertje aan de schoonmaak, Floddertje op bezoek... wat Floddertje en haar hond Smeerkees ook ondernemen, het wordt een heerlijke puinhoop. Toch wordt Floddertje aan het eind van haar avonturen beloond met een ere-lint van de burgemeester.


NBD|Biblion recensie
Zes verhaaltjes met steeds weer andere belevenissen over het zich voortdurend vuil makende meisje Floddertje en haar onafscheidelijke hondje Smeerkees. Oorspronkelijk zijn deze avontuurtjes uitgegeven als reclame voor een wasmiddel. Humor voert de boventoon, en water en wasmiddel lossen het (grote-mensen) probleem wel weer op. Het taalgebruik is wel wat uit de tijd: "In een oogwenk was het portaal vol schuim". Veel zinnen beginnen met En, Toen of Maar. De humoristische stijl maakt veel goed. De grappige, gekleurde tekeningen zijn verweven met de tekst, soms aanvullend in een eigen stijl met stereotiepe figuren.
Voor 4- tot 8-jarigen om voor te lezen en zelf te laten lezen.
Gebonden oblong uitgave, groot lettertype, goede bladspiegel.
(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789045101125 hardcover 96 pagina's | Querido Kinderboek | nieuwe uitgave editie | februari 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2010, 11:30

Citaat van de dag


"Het was een groot feest, Floddertje mocht de bruidstaart snijden. En ze maakte zich ontzettend vies. Maar het hinderde niet. Het mocht omdat het bruiloft was."


Annie M G Schmidt
Fragment uit Floddertje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2010, 11:33

Het valt me op dat ik echt weinig boeken van Annie M.G. Schmidt heb gelezen en vraag me af hoe dat kan? Zou ze toentertijd onder de censuur zijn gevallen? Jip en Janneke hadden we wel in de bibliotheek maar deze boeken...? Ik had op gegeven moment alle kinderboeken (meisjesboeken) gelezen en mocht de nieuwe boeken meenemen maar bij al die kinderboeken zaten verder geen boeken van Annie.
Weet iemand of haar boeken te ongelovig, brutaal of iets dergelijks waren?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2010, 11:54

In onze jeugd was zij nog niet zo'n fenomeen als later. Ik heb ook haar boeken pas gelezen toen ik ze ging voorlezen aan mijn kinderen! Jaren '80 dus.
Gisteren was bij de Slegte in Arnhem, en daar was een speciale tafel boeken van haar en over haar. Heb ik toch wel even staan snuffelen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2010, 12:48

Ah zou dat het zijn! Bedankt Marjo.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2010, 11:26

Ik wil alles wat niet mag
Annie M.G. Schmidt



Annie M.G. Schmidt dichtte schijnbaar moeiteloos. Haar verzen lopen als een trein, zelfs haar stoplappen zijn vaak verrassend, en haar woorden blijven door hun vanzelfsprekendheid even vanzelfsprekend in ons geheugen gegrift. Zij beheerste onze taal als geen ander. Daarbij gingen haar opstandige, zelfstandige kinderen hun eigen gang, zoals nog nooit eerder vertoond was. Deze typische Schmidt-kinderen vormen de leidraad van deze bundel. We komen evergreens tegen als de wim-wam reus met zijn wim-wam neus en zijn wim-wam oren, Ik ben lekker stout en De toren van Bemmelekom, maar ook minder bekende Schmidt-kindertjes als Isabella Caramella, Stoffeltje Steven, en... Marietje van Dalen.

ISBN 978 90 451 0011 1 hardcover 48 pagina's | Querido Kinderboek | mei 2002
Voor kinderen vanaf ca. 4 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jan 2010, 11:27

Citaat van de dag


"Marietje van Dalen uit Kreukelendamme
die hield niet van wassen en hield niet van kammen,
zij hield niet van zeep en zij hield niet van water
en stelde het wassen maar uit tot later."


Annie M G Schmidt
Fragment uit Marietje van Dale
Voor het hele 'versje' zie http://www.versjesvanannie.nl/web/show/id=69595

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2010, 12:11

Minoes
Annie M.G. Schmidt



Alweer de 30ste druk van de Annie M.G. Schmidt-klassieker, met de oorspronkelijke tekeningen van Carl Hollander.
Juffrouw Minoes was vroeger een poes. Ze spint, krabt, geeft kopjes en houdt nog steeds van vogeltjes. En ook al is ze nu gewoon een meisje, tot zingt ze af en toe nog de Mauw-mauw-song en spreekt ze nog prima kats. Dat laatste komt haar baas Tibbe, die in de krant schrijft, goed van pas. Via de katten-persdienst komt hij heel wat verborgen en geheime zaken te weten. Dat geeft weliswaar grote moeilijkheden, maar dankzij Minoes en haar vele kattenvrienden loopt alles goed af.

NBD|Biblion recensie
De verlegen journalist Tibbe wordt ontslagen omdat hij nooit eens wat anders brengt dan 'kattennieuws'. Als hij in aanraking komt met juffrouw Minoes, die vroeger zelf een poes was en nog steeds de 'katse taal' beheerst, ontdekt hij, via de katten-persdienst, heel wat nieuwtjes. Het woordgebruik is direct en ligt dicht bij de spreektaal. Moeilijke woorden worden geschreven zoals ze uitgesproken worden (b.v. doesj).
Overzichtelijke bladspiegel, leuke, gedetailleerde zwart-witillustraties, die goed bij het verhaal passen. Een aanrader voor iedereen tussen de 8 en 12 jaar. Gebonden editie met leeslint met poes eraan.
(NBD|Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789045105772 hardcover 155 pagina's | Querido Kinderboek | oktober 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2010, 12:12

Citaat van de dag


"Zelf heeft Annie wel eens gezegd dat de Jakkepoes haar lievelingspersonage was. Jakkepoes, de zwerfkat die voor geen prijs wil wonen bij een baas, want de mensen sluiten je op en verzuipen je jongen. Ze vervloekt de katers die haar bespringen, en de nesten die het gevolg zijn. Ze weet niet meer hoeveel nesten ze heeft gehad, en heeft daardoor de naam van sloerie gekregen. Maar ze vecht voor haar jongen."


Fragment uit recensie film Minoes http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... _je_jongen Volkskrant Marieke Henselmans

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2010, 13:25

Jorrie en Snorrie
Annie M.G. Schmidt


Het is de grote dag van de jubeltrein: de nieuwe trein die hoofdconducteur Snorrie mag inwijden, samen met de minister van verkeer, de minister van milieu, en de president van Kenditisj ...eh Kandatsj ...eh Kandinges. En tante Maps van de restauratiewagen natuurlijk. Maar er zijn een paar stekelige probleempjes.

Deze Kinderboekenweekuitgave (1990) vertelt de belevenissen van de conducteur Snorrie en het meisje Jorrie. Samen weten zij te voorkomen dat egeltjes door een trein worden overreden. De trein zelf met al zijn
passagiers behoeden zij voor een bomaanslag. Het geheel wordt geïllustreerd met tekeningen van
auteurs "lijftekenares" Fiep Westendorp.


ISBN 9789070066857 Paperback 90 pagina's

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2010, 13:25

Citaat van de dag


"Fiep over haar samenwerking met Annie:
"Ik heb het altijd heerlijk gevonden om met Annie samen te werken. Met niemand had ik zo'n klik als met haar. Ik denk dat het vooral de humor was die ons bond. Maar er was nog iets anders: onze onzekerheid. Als ik een tekst voorlas die Annie had geschreven, dan vroeg ze: "Vind je het ook echt leuk?" Dat was heel belangrijk voor Annie. Omgekeerd was ik blij als Annie met die rare tuutbril van d'r naar mijn tekeningen keek en begon te schaterlachen. Als Annie iets in haar hoofd had, dan belde ze me op en zei: Ik ga dit of dat doen. Met die gegevens ging ik tekenen en het bleek dat we al zonder de letterlijke tekst met elkaar konden werken." "


Bron: Cultura http://www.cultura.nl/page/tv-gids/784551

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2010, 13:26

Ik vind de titel Jorrie en Snorrie zo leuk, hoe verzon ze het elke keer!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jan 2010, 13:47

Otje van vandaag is ook al zo'n leuk boek.

Ik wist het al, maar ik kom er hier iedere dag achter dat ik écht een fan ben van Annie.

Nog meer mensen die de serie kijken trouwens?
Erg leuk gedaan. Vooral de oude Annie wordt erg goed gespeeld.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2010, 13:54

Ja ik volg de serie trouw en vindt het zeker goed gedaan. Ondanks haar slectziendheid/blindheid bleef ze zo gedreven. Geen makkelijke vrouw maar wel zo enorm origineel!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jan 2010, 13:58

Nee geen gemakkelijke dame inderdaad,
maar dat heeft ook wel weer wat.

Mijn broer tipte me net over delen van het intervieuw met Ischa die op Youtube staan,
dat die ook zo leuk zijn.
Ga zo meteen even kijken.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jan 2010, 23:00

Voor de liefhebber
Annie en ischa,

http://www.youtube.com/watch?v=e4-R5TjIy_s

deel 2 kun je na deel 1 aanklikken

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2010, 08:53

Otje
Annie M.G. Schmidt


Otje is een nuchtere actieve kleine meid, die het niet gemakkelijk heeft met Tos, haar vader, weliswaar een groot kok maar een kok-zonder-papieren. Dus: een kok op zoek. Naar werk, naar een huis. Natuurlijk komen Otje en Tos, volhouders als ze zijn, terecht waar ze horen: in een vriendelijk hotelletje, omgeven door de natuur. Maar vóór dat happy end krijgen Otje en haar vader het zwaar te verduren.


NBD|Biblion recensie
In ruim veertig korte hoofdstukken, die elk met een of meer kleurige en goed passende tekeningen geïllustreerd zijn, beschrijft Annie M.G. Schmidt de omzwervingen van het meisje Otje en haar vader Tos, de kok. Omdat Tos geen papieren heeft, maar wel geplaagd wordt door tomeloze driftbuien, kan hij nergens een vaste baan krijgen en worden hij en Otje steeds weggejaagd. Ze zijn gedwongen een zwervend bestaan te leiden, dat hen niet alleen langs allerlei plaatsen voert, maar ook in contact brengt met verschillende dieren. Door de goede verstandhouding die Otje met vogels, honden, muizen en katten heeft, lukt het om -met een gezamenlijke inspanning- het zwerversavontuur tot een goed en voor ieder bevredigend einde te brengen.

De goed geschreven tekst, die door de karakteristieke tekeningen van Fiep Westendorp ondersteund wordt, maakt dit boek tot een plezierig leesavontuur. Voorlezen is al mogelijk vanaf 5 jaar; zelf lezen vanaf ca. 9 jaar. In 1981 werd het boek met de 'Gouden Griffel' bekroond. Verzorgde gebonden uitgave, gedrukt op stevig wit papier waarop de kleurige illustraties goed tot hun recht komen. Onlangs als tv-serie verfilmd.
(Biblion recensie, Ans Corts.)


ISBN 9789021481470 Querido Kinderboek | 1 editie | oktober 1994

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2010, 08:54

Citaat van de dag


"Tos had de zalmschotel gelukkig heel gelaten, maar hij smeet wel een hele stapel borden aan gruzelementen. Die driftbui was de druppel geweest. Toen was het de beurt aan meneer Pardoes. Hij werd krijtwit van woede. ‘D’r uit!’ schreeuwde hij. ‘Ontslagen en ik wil je niet meer zien! Je mag hier vannacht nog slapen, als ik je maar niet meer zie!’ En hij was kwaad weggestampvoet. ‘O,’ zei Otje even later toen ze weer op hun zolderkamer zaten. ‘Wat vreselijk. Moeten we nu meteen weg?’"


Fragment uit Otje (met recept voor Brandnetelsoep)
http://www.otje.net/web/show/id=61206

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2010, 12:01

Poes, poes, poes
Annie M.G. Schmidt



‘Annie, wat heb je toch met katten?’ vroeg de schrijfster zichzelf in een van haar boeken. Véél, heeft Annie met katten. Ze vond ze leuk, slim, grappig, eigenwijs en schreef met liefde over ze. Niet alleen in haar kinderboeken, ook in de hier gebundelde columns, gedichten, liedjes en niet eerder gebundelde teksten. De kat van ome Willem, poes Minetje, de ribbel- en de lapjeskat: ze zijn allemaal even levendig en origineel als de schrijfster zelf – die soms ‘liever kat dan dame’ was.


ISBN 978 90 214 3501 5 hardcover71 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | november 2008

Reageren? klik HIER


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten