Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2010, 13:44

Citaat van de dag


Huil in je bed, bijt in je laken
Vloek tegen iedereen, schreeuw van de daken
Maar zeur niet, zeur niet, zeur niet

Trap om je heen, wees nooit een dame
En gooi ‘t theeservies dwars door de ramen
Maar zeur niet, zeur niet, zeur niet



Fragmenten uit het liedje Zeur niet
http://thomasvreriks.wordpress.com/2009 ... g-schmidt/

ook hier te beluisteren (gezongen door Conny Stuart)
http://www.youtube.com/watch?v=AYeWn66qpnc

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2010, 13:55

willeke schreef:Ik ben nu bezig met Wiplala voor te lezen aan mijn nichtje van acht en die vind het geweldig.


Nou moe, toevallig is het boek van vandaag... Wiplala!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Jan 2010, 15:22

Ha ...kijk, dat is leuk!

Ik herinner me ook nog heel goed dat ik dit boek als kind hoorde, de juf las het voor op school.
Toen vond ik het ook al zo leuk.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2010, 11:21

Wiplala
Annie M. G. Schmidt



Een klein mannetje is het. Geen kabouter maar een wiplala. En zo heet hij ook. Wiplala kan tinkelen, een soort toveren, maar hij vergeet steeds hoe hij de dingen weer terug getinkeld krijgt. Als hij de familie Blom net zo klein maakt als hijzelf is, is dat het begin van een spannend avontuur. Zullen ze ooit weer 'normaal' worden?


NBD|Biblion recensie
Herdruk van het in 1957 verschenen verhaal over het kleine mannetje Wiplala. Het mannetje wordt door zijn volkje weggestuurd en komt bij de familie Blom terecht. Als vader Blom in een restaurant niet genoeg geld heeft, tovert/tinkelt Wiplala hen klein om hen te redden van de politie. Krijgt hij hen nog weer getinkeld?

Nog steeds een eigentijds, herkenbaar en grappig geschreven verhaal, zonder diep op dingen in te gaan. Aan het verhaal lijkt niets vervangen te zijn, aan de uitvoering wel. Het formaat (19 bij 26 cm) is groter dan de vorige uitgave in de reeks 'Jeugdsalamander' en de zwart-wittekeningen van toen zijn vervangen door mooie, sfeervolle prenten, in een combinatie van pastelverf met fijne inktlijnen.
De afbeeldingen zijn goed herkenbaar, maar vervormd qua perspectief en personen. De tekst staat in een klein lettertype, in twee kolommen; daardoor is het verhaal moeilijker zelfstandig te lezen, maar juist door de prenten op iedere dubbele pagina wordt het een prachtig kijk- en voorleesboek. In combinatie met het stevige, gladde papier krijgt het boek een echte luxe-uitstraling.
Het boek is in 1958 bekroond als Kinderboek van het jaar.
Voorlezen vanaf ca. 6 jaar, zelf lezen vanaf ca. 8 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Patty Pellis-van Hees)


ISBN 9789045104232 Hardcover 102 pagina's | Querido Kinderboek | april 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2010, 11:22

Citaat van de dag


‘Dan gaan we stelen,’ zei Johannes met een blij gezicht. ‘Ik kan best de bank beroven met een pistool en jullie mogen me helpen. Gemaskerd.’
‘Zeg niet zulke afschuwelijke dingen,’ zei vader.
‘Of we gaan bedelen langs de deuren,’ zei Johannes. ‘We gaan van stad tot stad, in vuile lompen gehuld en we worden overal afgesnauwd, totdat we ergens een jutezak vinden vol goudstukken.’
‘Onzin,’ zei Nella Della. ‘Eet liever door.’
‘Tja...’ zei vader. ‘Er zal iets moeten gebeuren. Ik zal een baan moeten aannemen.’
Daar schrokken de kinderen van. Vader had nooit een echte baan gehad.


Fragment uit Wiplala weer (vervolg op Wiplala)
Hier het hele fragment http://www.wiplala.net/web/show/id=93100

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2010, 11:24

Om dit citaat moest ik ook vreselijk lachen. Bank beroven, bedelen enz. dat vinden de kinderen allemaal niet erg maar vader die een baan gaat aannemen... daar schrokken de kinderen van haha. Geweldig!


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2010, 11:43

Die van vandaag vind ik minder geslaagd. En het boek ken ik helemaal niet!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2010, 12:03

Ja ik kon geen citaat vinden van het boek zelf en van Annie zelf zijn ook maar weinig citaten te vinden. Dit was een noodoplossing :-)

Het boek kende ik ook helemaal niet. Maar ik merk dat ik sowieso heel weinig boeken van haar gelezen heb. Alleen Jip en Janneke en Abeltje.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2010, 15:12

Dat was geen kritiek op jou Dettie. Ik vind dat het onzin is wat ze zegt:
"Nu ik eindelijk geld heb om een dure jurk te kopen, kan ik er niet meer in."

Ze kan een dure jurk in een grote maat kopen toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2010, 15:15

haha ja, dat zat ik ook te denken Marjo. Maar ze zal het wel grappig bedoeld hebben.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2010, 16:02

Vast wel, maar een tikje anders, en het was beter geweest.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Jan 2010, 20:03

Het boek kende ik ook helemaal niet. Maar ik merk dat ik sowieso heel weinig boeken van haar gelezen heb. Alleen Jip en Janneke en Abeltje.


Oh..dan moet je echt achter Pluk van de Pettenflat aan.
Verplichte kost zou ik bijna zeggen :)

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2010, 10:18

Tom Tippelaar
Annie M. G. Schmidt
illustraties Jan Marinus Verburg



Tom Tippelaar heeft enorme oren. Daar wordt hij wel mee gepest, maar hij kan er ook reuzegoed mee horen. De vakantie is net begonnen als hij een brief van zijn oom Hazewijn krijgt. Die nodigt hem uit naar het eiland Neus te komen om te helpen een probleem op te lossen. Tom aarzelt geen ogenblik. Hij pakt zijn rugzak en gaat liften. En dat is het begin van een groots avontuur, waarbij zijn oren hem nog goed van pas komen!


Tom Tippelaar verscheen voor het eerst in 1977, werd in 1978 bekroond met een Gouden Penseel, en is inmiddels een legendarisch boek geworden. Dit is de vijfde druk, in een kleiner formaat, maar met dezelfde denderende kleuren van Jan Marinus Verburg!
Vanaf ca. 10 jaar

ISBN 978 90 214 8154 8 Hardcover 48 pagina's | Querido Kinderboek | mei 1998

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2010, 10:28

Citaat van de dag


"Nu ik eindelijk geld heb om een dure jurk te kopen, kan ik er niet meer in."

Annie M G Schmidt

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Jan 2010, 12:08

Dat is een grappig citaat.
ik hoor het haar bijna zeggen.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 09 Jan 2010, 22:50

Annie M.G Schmidt is ook heel bekend in Vlaanderen, maar toch ook veel te weinig, want ze was ook zo ontzettend veelzijdig, dat is mijn indruk.

mira

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Jan 2010, 01:32

Dettie schreef:Misschien komt de familie Doorsnee nog manja.

Voor mensen die niet weten wie of wat de Familie Doorsnee was, zie...

http://www.w8.nl/doorsnee.htm

je kunt het hoorspel ook op CD krijgen

http://www.hoorspel.com/index.php?modul ... d=1&pid=57

Dettie

Ik kocht indertijd de grammofoonplaten met liedjes van mijn zakgeld gespaard. Ik heb ze nog altijd, maar ik hoef ze niet te draaien om de tekst te kunnen horen!
Ik denk dat het allereerste wat ik van haar kende op de kleuterschool was.
Ik ben de spin Sebastiaan, het is niet goed met hem gegaan.

Jip en Janneke zo veel jaar later in het Latijn Jippus et Jannica!
Overigens de tekeningen van Fiep Westendorp gaven toch beslist een extra dimensie aan de boeken!

Manja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2010, 10:35

Het hele schaap Veronica
Annie M. G. Schmidt
illustraties Fiep Westendorp



Humoristische, verhalende gedichten over de dagelijkse belevenissen van het schaap Veronica, de deftige dametjes Groen en de dominee. Ze gaan over onderwerpen in verschillende periodes van het jaar (zomer, Sinterklaas, Kerstmis, schaatsen, bollenvelden) en ademen een typisch knusse, Hollandse sfeer. Ze dateren uit de jaren '50 en geven een mooi beeld van de wereld van toen.

ISBN 9789045103013 Hardcover 122 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | Luxe editie | augustus 2002
vanaf 9 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2010, 10:35

Citaat van de dag


Professor schaap Veronica, zo riepen de studenten,
vertel ons nog iets aardigs van de schapenmaatschappij!
Nee, zei het schaap Veronica. ‘t Is buiten volop lente,
ga heen en ga wat dart’len met de schapen in de wei.

‘t Was knap, zeiden de dames Groen in hun gebloemde jurk,
en nu een glaasje advocaat in de Vergulde Turk.

Annie M G Schmidt
Fragment uit Het hele schaap Veronica

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2010, 11:31

Ongehoord Annie M.G. Schmidt + boek
oorsponkelijke opnamen jaren '50
Annie M.G. Schmidt



Op initiatief van Theater Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is deze dubbel-cd samengesteld met oorspronkelijke opnamen die nog niet eerder op plaat of cd zijn verschenen van zowel cabaretwerk als musicalnummers geschreven door Annie M.G. Schmidt.


In de archieven van deze instellingen bleek prachtig materiaal voorhanden te zijn uit de jaren vijftig, onder meer opnamen van Cabaret De Inktvis, waarvan cabaretgrootheden als Wim Sonneveld en Wim Kan later de teksten afnamen voor hun eigen programma's. Zo kon het bijvoorbeeld gebeuren dat het nummer Marjoleine bekend is geworden in de vertolking van Wim Sonneveld; de oorspronkelijke vertolking van Willem Wittkampf van De Inktvis is nu terug te vinden op deze cd's. Maar niet alleen het journalistencabaret: ook opnamen uit het cabaret van Sonneveld en Kan zelf zijn te horen, onbekende liedjes uit de eerste echte radiosoap De familie Doorsnee en tv-shows van Conny Stuart, evenals een aantal kindergedichtjes (zoals Zwart Bessie: het tragische levensverhaal van 'een mooie zwarte kip, met mooie zwarte stippen') in de vertolking van Hetty Blok.

Tenslotte is er voor de échte fans nog een prachtig cadeautje: ook Annie M.G. Schmidt zélf is op de cd's te horen in een aantal gesproken columns! Deze dubbel-cd is - kortom - een must voor een ieder die optimaal wil genieten van het bruisende en indrukwekkende oeuvre van Annie M.G. Schmidt! De box bevat een uitgebreid boekje geschreven door journalist Henk van Gelder.

ISBN 9789054446798 Audio Boek CD- TIN | december 2006 Met illustraties

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2010, 11:31

Citaat van de dag


Er was er 's een zwarte kip. Zwartbessie was haar naam.
Die zat aldoor te jammeren en te meieren voor het raam.
Ze wou zo graag gespikkeld zijn. Ze dacht het o, zo dikkels:
Waarom ben ik zo effen zwart? Waarom heb ik geen spikkels?
Och, dacht Zwartbessie verder, och, ik heb ze wel misschien,
maar ja, 't zijn zwarte spikkeltjes, je kunt ze dus niet zien.
Het was een goed idee. En voortaan zei Zwartbessie dus:
Ik ben een zwarte kip, hoera, met zwarte spikkeltjes.


Annie M G Schmidt
Fragment uit Zwartbessie
http://www.versjesvanannie.nl/web/show/id=69538 (hele tekst zwartbessie)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Jan 2010, 12:51

Ach en daar hebben we Pluk....leuk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2010, 09:46

Pluk van de Petteflet
Annie M.G. Schmidt


Pluk had een klein rood kraanwagentje. Hij reed ermee door de hele stad en zocht naar een huis om in te wonen. Af en toe stopte hij. En dan vroeg hij aan de mensen: 'Weet u niet een huis voor me?' Uiteindelijk vindt hij wat: het torentje van de Petteflet. Daar maakt hij kennis met de Stampertjes, mevrouw Helderder, Aagje, Zaza en nog veel meer.


NBD|Biblion recensie
Op de bovenste verdieping van een torenflat woont het jongetje Pluk. Pluk is een wijs kereltje, vriendelijk en behulpzaam voor mensen en dieren en er wordt dan ook vaak een beroep op hem gedaan. Zaza, een kakkerlak, woont in zijn kamertje en Dollie de duif is zijn beste vriend, die boodschappen 'overvliegt' wanneer dat nodig is. De dokter, mijnheer Pen de boekhandelaar en de 'Stampertjes' familie, ze hebben allemaal een plaatsje in zijn leven. Een heerlijk boek, waarin fantasie en realiteit dusdanig verweven zijn, dat kinderen zich met veel genoegen in deze wereld zullen verplaatsen en zich met Pluk kunnen identificeren. De vormgeving van de illustraties ondersteunt de fantasiewereld, maar geeft ook een duidelijk beeld van de realiteit. De tekeningen zijn uitgevoerd in mooie, harmonieuze kleuren. Heel geschikt om voor te lezen vanaf ca. 4 jaar; zelf te lezen vanaf ca. 9 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9789045101132 Hardcover 166 pagina's | Querido Kinderboek | februari 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2010, 09:46

Citaat van de dag


Heb je Aagje al eens ontmoet?" "Nee," zei Pluk, "Wie is Aagje?"
"Het is een meisje met een roze jurkje. Altijd een keurig schoon roze jurkje.".


Annie M G Schmidt
Fragment uit Pluk van de Petteflat

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jan 2010, 10:21

Het beertje Pippeloentje
Annie M.G. Schmidt




Het eerste versje over het beertje Pippeloentje (... heeft geen sok en heeft geen schoentje...) werd in 1950 opgenomen in de bundel 'Het fluitketeltje'. Sindsdien hebben ontelbaar veel kinderen in Nederland de versjes over Pippeloen gekoesterd, van buiten geleerd, opgezegd. Het bijzondere is dat die versjes door dat intensieve gebruik niet zijn versleten - integendeel, en dat is natuurlijk het geheim van hun maakster, Annie M.G. Schmidt.


ISBN 9789045101132 Hardcover harde kaft, 48 pagina's Met illustraties van Harrie Geelen


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten