Thema januari 2010 - Annie M.G. Schmidt

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2010, 11:10

Citaat van de dag

"Alleen een moeder kan een omhelzing per brief versturen."

Pam Brown

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2010, 13:09

En de laatste dagen Annie,
Ik zal haar missen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2010, 13:28

Ja het is een erg prettig thema, je wordt vanzelf vrolijk als je haar rijmpjes en verhalen leest.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2010, 13:34

Goede timing in deze grijze januarimaand!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2010, 11:18

Het huis dat Japie heeft gebouwd
Annie M.G. Schmidt
Illustrator: J.P. Miller


Een heerlijk verhaal op rijm. Je maakt kennis met Japie, de hond, de rat, de poes, Marietje uit Hillegom en ze hebben allemaal met elkaar te maken.


NBD|Biblion recensie
Een zogenaamd stapelverhaal over Japie die een huis heeft gebouwd. Binnen staan zakken havermout, is een rat die van de havermout snoept, een kat die de rat vangt, enz. Steeds maar weer worden er nieuwe elementen toegevoegd en oude herhaald en steevast wordt er geeindigd met 'in het huis dat Japie heeft gebouwd'.
Het geheel moet ritmisch voorgelezen worden op peuterzalen b.v. en in groep 1 en 2 om de inhoud en de taalmelodie goed tot zijn recht te laten komen. Leuk verhaal qua stapelidee en vooral qua ritmiek. Harde kaft en heel veel ouderwets aandoende, maar toch wel grappige illustraties aangevuld met enkele regels tekst op rijm per twee pagina's. Tekeningen en tekst zijn zo geconstrueerd dat het verhaal telkens opnieuw gelezen kan worden. Vanaf ca. 4 jaar.
(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789054442158 Hardcover Rubinstein b.v. | januari 2009
Herdruk van een verhaal uit 1956

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2010, 11:19

Citaat van de dag

"Dit is het huis dat Japie heeft gebouwd.
Dit zijn de zakken havermout,
in 't huis dat Japie heeft gebouwd.
Dit is de rat, die snoepte van de havermout,
in 't huis dat Japie heeft gebouwd."

Annie M.G. Schmidt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2010, 17:39

Andere tijden

Uitzendingen: iedere donderdagavond om 21.25 uur op Nederland 2. Herhaling: zaterdagmiddag om 13.10 uur, ook op Nederland 2.

Volgende aflevering
do 28 jan 2010 21:25 Annie 'oud en out' Annie MG Schmidt beleeft in de jaren '70 een dip in haar carrière en in haar persoonlijk leven. Ze trekt zich terug op het Franse platteland en de inspiratie is ver te zoeken. Maar ze blijft schrijven en met de musical Foxtrot staat ze weer helemaal op de kaart.

* Andere Tijden - Radiopromo Annie 'oud en out' (vnvd)

http://geschiedenis.vpro.nl/themasites/ ... schiedenis

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2010, 11:54

Ja Zuster, Nee Zuster
Annie M.G. Schmidt



Niet met de deuren slaan! Zuster Klivia kan het niet vaak genoeg zeggen. In de jaren zestig was heel Nederland aan de buis gekluisterd bij elke nieuwe aflevering van Ja zuster, nee zuster. Toen ze haar 'rusthuis vol herrie' verzon, kon Annie M.G. Schmidt niet vermoeden wat een overweldigend succes haar serie zou hebben. Zoveel succes dat haar personages en humor de tand des tijds glorieus zouden doorstaan. Dertig jaar na dato was Ja zuster, nee zuster een kaskraker in de theaters en nu vinden velen hun weg naar de bioscoop, waar Loes luca, Paul Kooij en Paul de Leeuw en vele andere auteurs schitteren in de filmversie van Annie M.G. Schmidts geesteskind.
Dit boek is voor iedereen die de film heeft gezien of vast van plan is dat nog te doen. Een feest der herkenning! Duik nog eens helemaal in het verhaal, geniet van de Boze Buurman, Zuster Klivia, Jet, Gerrit, kapper Wouter en, niet te vergeten: opa!
Leer de twips, speel tot in de late uurtjes het Rusthuisgezelschapsspel, al of niet met het masker van Barend Boordevol of kleed Zuster Klivia mooi aan en reis met het glittercircus mee!

ISBN 9789043904520 Paperback 78 pagina's | Tirion Uitgevers | september 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2010, 11:55

Citaat van de dag

"Niet met de deuren slaan
Ja zuster, nee zuster
Niet op de stoelen staan
ja zuster, nee zuster
Denk aan de buren
Ja zuster nee zuster
’t Zijn heel dunne muren
Ja zuster, nee zuster"

Annie M.G. Schmidt
Meer teksten uit Ja Zuster, Nee Zuster, klik hier

http://www.nooitmeereenzaam.nl/index.php?p=279

--

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 29 Jan 2010, 13:36

Ha! vandaag een visje bij de thee daar werd hier indertijd voor gevochten wie van de dochters het mee wilde nemen. We hebben het boek dus maar zelf gehouden en het staat nog steeds te pronken in onze boekenkast. :D

groetjes, irene

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 29 Jan 2010, 13:41

Ja leuk he...bij mij staat ie ook nog steeds op de plank, ik grijp er vaak naar als ik ergens een versje voor nodig heb.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2010, 16:17

Ook dat visje kende ik niet. Het is toch wat hè.
Gisteren wel gekeken naar de tv uitzending Andere tijden. De echte Annie keek toch vrolijker/zonniger dan de Annie uit de serie, hoe knap die het ook speelt.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 29 Jan 2010, 16:52

Ja dat viel mij ook op.

ik denk dat dat knorrige vooral komt door het beeld van de oude annie,
die was (of herrinner ik me) wel wat mopperiger.

Deze middeljarige Annie had bijna nog iets bedeesds, vond je niet.
En iets vrolijks inderdaad.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2010, 10:52

Een visje bij de thee
Annie M.G. Schmidt



Een prachtige bloemlezing uit het werk van Annie M. G. Schmidt, met verhalen en versjes (géén fragmenten) en een overvloed aan plaatjes van Wim Bijmoer, Jenny Dalenoord, Margriet Heymans, Carl Hollander, Jan Jutte, Thé Tjong-Khing, Mance Post, Fiep Westendorp en Francien van Westering.

Natuurlijk zijn de dames Groen, de dominee en het schaap Veronica present, en de vogel Bisbisbis waar iedereen zo bang voor is, het fluitketeltje dat niet kon ophouden met fluiten en Dikkertje Dap die zo lekker naar beneden roetsjt van de rug van de giraf. Floddertje is erbij en de kinderen uit Waaidorp. Juffrouw Knoops komt aan de verkeerde kant van het filmdoek terecht en Kroezebetje raakt zoek. Kortom, in dit boek komt de hele warme wereld van Annie M. G. Schmidt tot leven.

Rindert Kromhout in de Volkskrant: `Annie Schmidt is een van de zeer weinige auteurs die de grens tussen boeken voor volwassenen en kinderliteratuur doen vervagen, het is dan ook heel terecht dat op dit boek-voor-iedereen geen leeftijdaanduiding staat. Guus Kuijer zei eens: "Annie M. G. Schmidt is geen schrijver, ze is een wonder." En zo is het maar net.'

NBD|Biblion recensie
Een bloemlezing uit de kinderversjes en verhalen uit werk van de schrijfster. Het boek is rijk geïllustreerd met zwart-witte en enkele gekleurde tekeningen door bekende Schmidt-tekenaars, bv. W. Bijmoer, J. Dalenoord, F. Westendorp en vele anderen. In het boek zijn vele bekenden terug te vinden; de overbekenden (bv. Jip en Janneke; Minoes) worden gemist. Niettemin is het zeker een warm aan te bevelen bundel. De inhoudsopgave bevat ook de herkomst van het gekozen materiaal, met het jaar van uitgave. Eveneens wordt een - niet volledig - overzicht van haar werk vermeld. Voorlezen vanaf ca. 4 jaar, zelf te lezen vanaf ca. 8 jaar.
(Biblion recensie, Redactie..)

ISBN 9789021481418 Paperback Querido Kinderboek | september 1997

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2010, 10:53

Citaat van de dag

"als jij blijft mokken en kniezen en zeuren,
dan zal er nog wel eens iets met je gebeuren!
Wat zal er gebeuren? vroeg Rosalind.
Dat zal ik je zeggen, zei moeder: Kind,
dan komt de vogel Bisbisbis
waar iedereen zo bang voor is."


Annie M.G. Schmidt
Fragment Rosalind en de vogel Bisbisbis
Voor de hele tekst, klik hier http://www.dbnl.org/tekst/schm001flui01 ... 1_0034.htm

--

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2010, 11:08

Annie M.G.
de dochter van de dominee
Ton Vorstenbosch



Annie M.G. Schmidt: een lieve oma die humoristische versjes schreef of een harde broodschrijfster? Een rebelse geest of een conformistische mevrouw? Een bezitterige moeder, jaloerse schoonmoeder en kritische vriendin of een vrouw die, zoals iemand in dit toneelstuk opmerkt, alles onverschillig laat behalve haar werk en carrière? Of was 'de echte koningin van Nederland' het allemaal tegelijk?

In het toneelstuk Annie M.G. - de dochter van de dominee biedt Ton Vorstenbosch een visie op de vrouw die generaties heeft weten te boeien met haar kinderversjes en -boeken, cabaret en musicals. Niet langs de weg van de biografie maar met de middelen die een toneelschrijver ter beschikking staan: een wisselwerking tussen fictie en historische feiten.
Annie Schmidts ambitie om 'echte' literatuur te maken maar ook het grote publiek te behagen, haar lange strijd om nationale erkenning te verwerven en de prijs die ze daarvoor betaalde, geven dit stuk zijn dramatische, ontroerende én komische lading.

Ton Vorstenbosch schreef eerder onder meer de toneelstukken Wilhelmina: Je Maintiendrai en Hendrik en Wilhelmina (1998).

ISBN 9789059370456 Paperback 74 pagina's | Bas Lubberhuizen | september 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2010, 11:09

Citaat van de dag

"Humor is overwonnen droefheid."


Godfried Bomans

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2010, 11:20

En vandaag alweer de laatste dag helaas. Ik hoop dat jullie genoten hebben.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Jan 2010, 12:08

Jáááááááá

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Jan 2010, 12:48

Zoals van (bijna) ieder thema. Bedankt weer!
Het is voor jou veel werk, al zal dat ook variëren, net als onze voorkeur.
Maar iedere dag is het toch vaste prik: wat zal er staan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2010, 13:09

Het ene thema is voor mij leuker dan het andere thema. Geschiedenis, historische romans, kunst etc. vind ik altijd lekkere onderwerpen en Annie was ook erg leuk om te doen.

Ben zelf heel benieuwd wat het thema jaloezie gaat opleveren.

Maar... bedankt voor de leuke berichten, dat geeft de burger moed :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Jan 2010, 14:39

Ik ben al aan het peinzen over die jalouzie, maar dat is toch lastig hoor,
of denk ik te moeilijk?

Groetjes
Willeke


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten