Thema december 2009 - Theater en film

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2009, 12:49

Een kerstvertelling
Charles Dickens


Kerstklassieker van Charles Dickens (boek met dvd)

Op de dag voor Kerstmis krijgt de oude gierigaard Scrooge onverwacht bezoek van de geest van zijn overleden compagnon Marley. Deze kondigt de komst van drie geesten aan. Zij nemen de angstige Srooge mee naar drie kerstvertellingen in het verleden, het heden en de toekomst. Als Scrooge het voor hem ontluisterende beeld krijgt van het toekomstige kerstfeest begint het hem langzaam te dagen...
In 1843 verscheen deze eerste en beroemdste van Charles Dickens' (1812-1870) kerstvertellingen. A Christmas Carol in Prose, in het Nederlands vertaald als Een kerstvertelling, is nog steeds een graag verteld en verfilmd verhaal dat ieder jaar in de kersttijd in diverse vormen opduikt. Het verhaal werd in de loop der jaren vele malen verfilmd. De sfeervolle BBC-bewerking van A Christmas Carrol blijft heel dicht bij het origineel en vertelt het fascinerende verhaal zoals Charles Dickens het ooit bedoelde.



ISBN 9789077895962 Paperback 126 pagina's | Schuyt & Co./ Just Publishers | november 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2009, 12:49

Citaat van de dag

"Volhard in het vaste besluit om, wat gij ook te doen hebt, dit zo goed te doen als gij kunt."

Charles Dickens
Engels schrijver (1812-1870)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2009, 12:39

Film
Ronald Bergan




Alles wat je wilt weten over films vind je in dit rijk geïllustreerde overzichtswerk.Verdiep je in historie, productie en achtergronden. Alle genres van over de hele wereld komen aan bod, inclusief een overzicht van spraakmakende, toonaangevende regisseurs zoals Woody Allen, Tim Burton en Charlie Chaplin.



ISBN 9789047500261 Hardcover 512 pagina's | Unieboek | augustus 2007
Vertaald door H. van Bakel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2009, 12:39

Citaat van de dag

"Een film is goed wanneer het de prijs van het etentje, de tickets en de babysit waard is."

Alfred Hitchcock
Engels filmregisseur (1899-1980)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2009, 12:53

Rik Ringers, moord in het theater

Het talent van Rik Ringers is werkelijk onbeperkt! De stripheld maakt een uitstapje naar het theater om zichzelf te spelen – uiteraard in een detectivestuk. Maar zijn oude vijand de Beul heeft besloten het script en de rolbezetting aan te passen door een gastacteur uit te nodigen: Angel, een moordzuchtige psychopaat.

Een drama in één album vol onvoorspelbare verwikkelingen, magistraal in scène gezet door Tibet en Duchâteau!


Paperback 0046 pagina's | 0073 | januari 2008

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2009, 12:58

Rik Ringers schijnt een soort cultverschijnsel te zijn, maar ik heb nog nooit iets van hem gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2009, 13:09

Het zijn stripverhalen Marjo, lang geleden heb ik er wel eens wat gelezen maar iets ervan onthouden heb ik niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2009, 13:48

Dat weet ik, dat het stripverhalen zijn, maar dat is vast niet de reden waarom ik ze nooit las. Tenslotte heb ik Suske en Wiske, of de Rode Ridder ook gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2009, 13:56

Ha ja, die heb ik ook gelezen en van Suske en Wiske weet ik sommige verhalen nog wel. De charmante koffiepot bijv. Vond ik zo'n leuk verhaal. en De snoezige snowijt, alleen de titels zijn vaak al leuk van Suske en Wiske.
De Rode Ridder heb ik wel gelezen maar weet de verhalen niet meer.

Ik was groot fan Guust Flater.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2009, 16:19

Die ken ik natuurlijk ook. Héél lang geleden las ik nog strips..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2009, 17:04

Ha ja, bij mij is het ook héél lang geleden, zo'n 20 jaar toch wel denk ik.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2009, 14:05

Pinkeltje - Het verhaal van de film
Dick Laan


De beroemde geleerde Pinkel baron Krikhaar is al vier weken lang verdwenen. Daarom reizen Pinkeltje en zijn vrouw Pinkelotje met een luchtballon naar Dick Laan.

Misschien kan hij hen helpen bij hun speurtocht. Maar de beide Pinkels weten niet dat er intussen in Pinkeltjesland de vreselijkste dingen gebeuren. Prinses Pinkelilly en Pinkeldame Akeleitje zijn gevangen genomen door twee mensenboeven. Als prins Pinkelbert en de poortbewaker dat in de gaten krijgen, verstoppen ze zich snel in de bagage van de boeven. Ze hopen dat ze de Pinkelvrouwen kunnen redden. Uiteindelijk komt Pinkeltje te weten waar Krikhaar is; hij zit in Nederland, opgesloten in het laboratorium van een professor. Dan ziet Pinkeltje tot zijn grote schrik dat er nóg vier Pinkels bij hem zijn. Wat kunnen Pinkeltje en Pinkelotje nu uitrichten tegen grote mensen? Zal het hun lukken de Pinkels te bevrijden? Lees zelf maar!

ISBN 9789026992162 Hardcover 112 pagina's | Unieboek | september 1999

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2009, 14:06

Citaat van de dag

"Als je dit verhaal al eerder hebt gehoord, hou me niet tegen, want ik hoor het graag nog eens."

Groucho Marx
Amerikaans acteur (1895-1977)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Dec 2009, 18:05

Pinkeltje heb ik wel gelezen.. en voorgelezen, en nog meer voorgelezen. En er staat dus ook een hele rij Pinkeltjes boven. Maar een film? Nooit gezien!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2009, 18:27

Deze film was met:

met: Aart Staartjes (Pinkeltje), Wieteke van Dort (Pinkelotje), Bob de Lange (meneer Dick Laan), Paul Meyer (dikke Leo van der Kal), Sacco van der Made (Troelstra), Lex Goudsmit (pinkelbaron Krikhaar), Ab Hofstee (poortbewaarder Ponkel), Will van Selst (prins Pinkelbert), Emmy Lopes Dias (pinkeldame Akeleitje), Jorrit Stellema (prinses Pinkelilly), Ferd Hugas (professor Ludwig von Cleve), Onno Molenkamp (taxichauffeur), Riet Wieland Los (verkoopster), Eddy Harmsen (douanebeambte)

premiere 29 juni 1978

zie http://www.radiodrama.nl/dvd15.htm

en hier zie je screenshots van de film http://www.kindertv.net/bioscoopfilms/2337-pinkeltje

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Dec 2009, 21:10

In die tijd had ik nog geen (kleine) kinderen, dus vandaar dat ik dat gemist heb. Denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2009, 12:09

De toneelschrijver als theatermaker
Daniela Moosmann


Theaterauteurs schrijven hun stukken steeds vaker niet meer louter achter de computer of in de afzondering van hun zolderkamer. Ze halen overal en nergens hun ideeën, inspiratie en teksten vandaan en ontwikkelen hele nieuwe vormen om toneelstukken in directe samenwerking met de acteurs, regisseurs, vormgevers en dramaturgen te ontwikkelen. Zo schrijft de een op basis van interviews en gebruikt de ander improvisatiemateriaal van de spelers. Ze schrijven op en aan de rand van de theatervloer.
Net zoals theaterteksten in de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling hebben doorgemaakt, zo is er in het theater ook een ander schrijfproces ontstaan. Aan de hand van zeven hedendaagse gerenommeerde theaterauteurs wordt onderzocht welke schrijfstrategieën en -technieken de toneelschrijver als theatermaker kan hanteren tijdens het schrijfproces.

De toneelschrijver als theatermaker is het eerste deel van een serie uitgaven van het Lectoraat Theatrale Maakprocessen van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Doel van deze serie is om het maakproces op zo'n manier te beschrijven en theoretisch in kaart te brengen, dat theatermakers het direct praktisch kunnen gebruiken om inzichten in hun eigen maakproces te vergroten en zo teksten, voorstellingen en projecten nieuwe mogelijkheden en impulsen te geven.

ISBN 9789064037047 176 pagina's | International Theatre | februari 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2009, 14:45

Veel volk op toneel
Arne Sierens


Theatermaker en schrijver Arne Sierens werd geboren in 1959 in Gent waar hij woont en werkt. In 1982 richt hij het gezelschap De Sluipende Armoede op; tussen 1992 en 1994 werkt hij voor Blauwe Maandag Compagnie; vanaf 1995 leidt hij met zijn kompanen Johan Dehollander en Stef Ampe het Nieuwpoorttheater en vanaf 2001 DAStheater. Sierens heeft een zeer persoonlijke stijl en taal ontwikkeld, weg van het traditionele theater, en met sterke wortels in het alledaagse en het epische. Zijn achtergrond is daarbij een belangrijke inspiratiebron. Deze bundel bevat de volgende teksten: Constant Pardon; De broers Gebroers; Niet alle Marokkanen zijn dieven; Martino.

NBD|Biblion recensie
De Vlaamse theatermaker en schrijver Arne Sierens (1959) heeft een theaterstijl ontwikkeld die los staat van het traditionele theater. Deze uitgave bevat vier van zijn stukken, ontwikkeld op grond van persoonlijke ervaringen en research, met veel aandacht voor het gewone leven. 'Constant Pardon' gaat over Belgen in de Congo, in de tijd dat het nog een kolonie was. 'De Broers Gebroers' is een huiskamerdrama over arme sloebers en hun onderling gekrakeel (het verscheen in 1998 afzonderlijk*). Voor het stuk 'Niet alle Marokkanen zijn dieven' nam Sierens als vertrekpunt 'Schuld en Boete' van Dostojewski. 'Martino' (de naam van een Gentse snackbar) gaat over een broer en een zus die moeten samenleven, maar dat liever niet doen, een afwezige vader en iedereen op zoek naar een dief. Het zijn alle levensechte, volkse en realistische stukken over de kunst om in een vaak barre werkelijkheid te overleven.
(Biblion recensie, Drs. K. de Jong Ozn.)


ISBN 9789064036620 Paperback 226 pagina's | International Theatre | juni 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2009, 14:45

Citaat van de dag

"Ik lees heel weinig poëzie. Toneel interesseert me meer, omdat toneel een directe dialoog schept. Een verbinding, zelfs bij het lezen, tussen de ruimte, de percentages en het woord."

Hugues C. Pernath

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2010, 12:51

Tot hier toe
gedichten en liedjes voor toneel, radio en televisie 1938-1985
Annie M.G. Schmidt

Tot hier toe zijn de 'verzamelde gedichten voor volwassenen' van Annie M.G.Schmidt (1911-1995) - in de ruimste zin van het woord, zowel wat 'gedichten' als wat 'volwassenen' betreft. Zo zijn alle gedichten opgenomen waarin de dominee, de dames Groen en het schaap Veronica de hoofdrol vervullen, ook al hebben de losse uitgaven er nog zozeer als kinderboeken uit gezien. En natuurlijk treffen we hier de liederen uit het fameuze jaren-vijftig-hoorspel 'In Holland bestaat in huis' alias 'De familie Doorsnee' aan.

Een unieke eigenschap van Annie M.G. Schmidts gedichten is dat je ze niet uit het hoofd hoeft te leren om ze te onthouden. Dat geldt al voor de 'echte' gedichten, uit de bundels 'En wat dan nog' en 'Huishoudpoëzie' bij voorbeeld, maar nog veel meer voor de liedjes, die ook nog over een in het gehoor liggende melodie beschikken.
Behalve uit 'Doorsnee' zijn in 'Tot hier toe' de liedjes opgenomen uit 'Pension Hommeles', de liedjes voor het cabaret (een enorme productie van negenendertig jaar) en de liedjes voor acht musicals, waarmee Annie Schmidt haar dichterlijke loopbaan besloot: de oudste, 'Heerlijk duurt het langst', is van 1965.

'Tot hier toe' bevat de helft van een van de rijkste poëtische oeuvres van na de oorlog. De 347 kinderversjes zijn gebundeld onder de naam Ziezo.

ISBN 9789021481364 Paperback 640 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | mei 1999

Dit was alvast een voorproefje voor de maand januari

dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2010, 12:52

Citaat van de dag

"Wie van boeken houdt gaat nooit alleen naar bed."

Anonymus


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten