Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2009, 21:24

Vanwege het boek Oeroeg dat gelezen wordt in het kader van Nederland leest is deze maand het thema Nerlands Indië/Indonesië.


Veel leesplezier!

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Jul 2010, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 31 Okt 2009, 21:52

Weet je, de geschiedenis van 'Nederlands Indië' is in Vlaanderen nog altijd vrij onbekend, is mijn indruk, ik zeg maar, volslagen onbekend bij de goegemeente, we kennen Multatuli, .... Hella Haasse ja, ook de roots van 'Van Dis..'...en nog een en ander,....

Tja, zo essentieel voor de geschiedenis van het 'noorden', meestal toch onbekend terrein voor het 'zuiden'.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2009, 22:47

Ja gek is dat hè. Nederlands Indië / Indonesië is trouwens bij veel Nederlanders ook niet meer zo bekend. Zeker bij de jongeren niet.
Mijn schoonvader en m'n oom moesten na WOII naar Indonesië. Moet je nagaan, heb je net 5 jaar oorlog gehad kan je weer een oorlog in! Ook voor de inwoners daar is het niet erg prettig geweest.

Persoonlijk vind ik het wel een boeiend onderwerp. Ik zou er wel meer over willen weten, meer over willen lezen maar... tijdgebrek.

Van Vlaanderen weet ik alleen een klein beetje over Belgisch Congo. Helaas zijn dat geen al te positieve verhalen, maar zo werkt dat vaak. Leuke geschiedenisverhalen hoor je zelden.

Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 01 Nov 2009, 00:07

Volledig mee eens

mira

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Nov 2009, 19:15

Vandaag heb ik de film gezien. Oeroeg dus. Die film is meer een aanvulling op het boek, dan een letterlijke verfilming. Waar Hella Haasse alleen een sfeertekening geeft vanuit het gezichtspunt van een Nederlandse jongen die bevriend is met een inlander, gaat de film dieper in op de achtergronden en vooral de oorlog die in het boek nauwelijks aan de orde komt. Aangrijpend is de film zeker, ook al zei Rik Launspach, de hoofdrolspeler, in de bijeenkomst erna, dat het in zijn ogen best scherper had gekund.
Het is vooral de onmogelijkheid van twee culturen om elkaar te begrijpen die je in het gezicht slaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2009, 20:44

Het is vooral de onmogelijkheid van twee culturen om elkaar te begrijpen die je in het gezicht slaat.


Maar daar ging Oeroeg toch over? De blanke jongen dacht dat hij zijn vriend begreep en alles van hem wist maar uiteindelijk wist hij helemaal niets, laat staan de beweegredenen en de diepgewortelde cultuur.

Ik begrijp dat Rik Launspach aanwezig was Marjo? Of was die bijeenkomst ook op film gezet?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Nov 2009, 21:16

Die zin slaat op allebei natuurlijk, omdat de kern van het boek ook in de film zit, maar de film gaat verder dan dat.
De film is meer expliciet.

Bij de film was Launspach niet, hij zou later een lezing houden, maar het werd een onderonsje, heel gezellig..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2009, 21:25

Bij ons in de omgeving draait deze film niet helaas.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2009, 10:22

Indië voorbij
Geen gewoon Indisch meisje,
Vaders van betekenis,
De honden van Slipi

Marion Bloem


Al meer dan vijfentwintig jaar staat het hele oeuvre van Marion Bloem in het teken van het aanpassingsproces van de Indische mens in Nederland. Als kind van Indische ouders die in 1950 naar Nederland zijn gekomen, wordt zij sinds haar debuut 'Geen gewoon Indisch meisje' gezien als het boegbeeld van de tweede generatie Indische Nederlanders.

Marion Bloem is een multitalent. Behalve schrijfster is ze filmmaakster en beeldend kunstenares. Haar Indische romans staan in het teken van de integratie van de Indische Nederlanders in de Nederlandse samenleving. Bloem realiseert zich dat alle geschiedenissen van de 'Indo' in de tijd verloren zullen gaan. Ze tracht deze geschiedenis voor dat lot te behoeden en vast te leggen.
De drie romans 'Geen gewoon Indisch meisje', 'Vaders van betekenis' en 'De honden van Slipi' die in deze bundel zijn samengebracht zijn de belangrijkste Indische romans van deze meer dan getalenteerde schrijfster. Het is een aanwinst deze romans nu in een band verzameld te zien. Paperback; kleine druk.



ISBN 9789029571593 Paperback 531 pagina's | Arbeiderspers | mei 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2009, 10:26

Citaat van de dag


"de onvolprezen geur van Indisch eten
je huis gezellig en klein
we dronken tjendol en na 't festijn
zat ik op mijn knieen bij je voeten
en zong je Terang Bulan voor mij"


http://middel43.tripod.com/id2.html


Tjendol is een verfrissende ijskoude drank van suiker en kokos uit Indonesië. Tjendol, de kleine sliertjes die erin zitten worden oorspronkelijk gemaakt van hunkweemeel. Dit meel van Katjang idjobonen is te koop in toko’s. Maar er kan ook gewoon rijstebloem en maïzena voor gebruikt worden.

Terang bulan is een populair Indonesisch liedje in krontjong-stijl, dat nog uit de koloniale tijd dateert. De melodie ervan is later door de staat Maleisië overgenomen voor zijn nationale volkslied.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Terang_Bulan

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Nov 2009, 10:52

De film 'Oeroeg' draait sowieso nergens meer. Er zijn alleen speciale vertoningen, zoals die hier gisteren. (aldus Launspach).
Goh Marion Bloem is hier ook al in de buurt deze week..

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 02 Nov 2009, 12:11

Dettie schreef:Bij ons in de omgeving draait deze film niet helaas.


De film Oeroeg is aan het begin van De Nederland leest actie uitgezonden op televisie.

Onze biblioheek heeft een video van Oeroeg te huur; misschien is dat bij jullie bibliotheek ook zo, Dettie.

Ik heb zelf geen behoefte om de film te zien; ik vond de roman prachtig en ik zou het jammer vinden als mijn beeld over het boek verstoord zou worden door de filmbeelden en de interpretatie van de regisseur.

Jeannette

maupi
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 Mar 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Thema november 2009 - Nederl. Indie/Indonesië

Berichtdoor maupi » 02 Nov 2009, 14:52

Dettie schreef:Vanwege het boek Oeroeg dat gelezen wordt in het kader van Nederland leest is deze maand het thema Nederlands Indië/Indonesië.


Ha Dettie, toen ik las welk thema de leestafel deze maand heeft, ging ik meteen naar de site. Helemaal mijn thema! Ik ben benieuwd welke boeken er allemaal langskomen.
Misschien had je hier al naar gelinkt: http://www.kitpublishers.nl/smartsite.s ... ThemeID=22
Misschien niet, dan is het een tip van mij voor deze Indische leesmaand dat het Koninklijk Instituut voor de Tropen het geweldige initiatief heeft opgepakt om de zog. 'Indische damesromans' opnieuw uit te geven.
Grpet
maup

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2009, 15:02

ha maupi

Je het is ook helemaal mijn thema, ik ben vandaag al naar diverse Pasar Malams geweest, allerlei heerlijke hapjes geproefd, gamelan en krontjong muziek gehoord, boeken gelezen enz enz. Allemaal virtueel welliswaar maar evengoed is het een bijzondere reis.
Het blijft fascineren!
Bedankt voor de link, of eigenlijk niet bedankt, voor zulke boeken bezwijk ik accuut natuurlijk. U jaagt mij op kosten :D .

Grpet van Det

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2009, 10:01

Rubber
Madelon Szèkely-Lulofs


Herdruk van het debuut van de schrijfster (1899-1958) dat bij verschijnen in 1931 sensatie verwekte en vele drukken beleefde.

Van 1918 tot 1930 woonde zij als plantersvrouw in Deli (Oost-Sumatra), centrum van rubber- en tabakscultures. Het was een harde, materialistische, onversneden koloniale maatschappij waar tienduizenden contractkoelies voor een schijntje werkten onder leiding van Europees hoger personeel, dat in de hoogconjunctuur van de jaren twintig fabelachtige inkomens verdiende.
De auteur geeft een indringende beschrijving van het zware, saaie planterswerk, de obsessie met geld en, toen de winsten maar stegen, de roes van materiële overvloed, drank en vrouwen, die pas door de crisis van 1929 werd ontnuchterd.
Dit boek vormt ook nu nog boeiende leesstof. Integrale uitgave met inleiding over de schrijfster en haar roman. Verzorgde uitgave, kleine druk.
(Biblion recensie, Redactie...)



ISBN 9789054290117 Paperback 405 pagina's | Uitgeverij Conserve | februari 1992

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2009, 10:02

'Citaat' van de dag



Wortels

Ik heb geen wortels hier
Ik moet mijn eigen wortels maken
Waspeen..bospeen..winterpeen
met pieterselie
voor de smaak en ach
laat me maar begaan toch.
Ik klets maar raak.

Ik laat me hier geen knollen
voor citroenen verkopen
Dat heb ik zo langzamerhand wel geleerd.
Oebi...ketella met goela djawa
voor de smaak en ach
laat me maar toch.
Ik klets maar raak.

(Oebi = zoete aardappel
ketella = -wortelstok van een tropische plant -cassave
Goela djawa = Ongeraffineerde rietsuiker)


http://middel43.tripod.com/id2.html

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 03 Nov 2009, 10:33

Dettie schreef:Rubber
Madelon Szèkely-Lulofs


Herdruk van het debuut van de schrijfster (1899-1958) dat bij verschijnen in 1931 sensatie verwekte en vele drukken beleefde.


In 2005 verscheen van Kester Freriks Madelon, het verborgen leven van Madelon Szèkely - Lulofs.

In zijn roman Madelon beschrijft Kester Freriks het verborgen leven van Madelon Székely-Lulofs. Het gaat over haar liefdes, het tropenbestaan, haar huwelijk en haar kinderen.

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2009, 12:00

Ja het is vreselijk, ik kwam dit boek van Freriks tegen jeannette en ook dat wilde ik eigenlijk gelijk hebben.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 03 Nov 2009, 19:16

Dettie schreef:Ja het is vreselijk, ik kwam dit boek van Freriks tegen jeannette en ook dat wilde ik eigenlijk gelijk hebben.


Ik word ook "hebberig" van dit thema Dettie!

Ik heb ook al verlekkerd gekeken naar de site van het Konklijk Instituut voor de Tropen.

En dan is de maand nog maar net begonnen...

Jeannette

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Nov 2009, 22:45

He...goed thema dit. Leuk!
En daarmee moet wel een maand te vullen zijn volgens mij.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2009, 11:50

Dochters van de archipel
Griselda Molemans



Over de migratie van de 'eerste generatie' vrouwen uit voormalig Nederlands-Indië naar Nederland is veel geschreven, maar nooit eerder spraken de betrokkenen zelf zo openlijk over hun ervaringen. Griselda Molemans voerde persoonlijke en openhartige gesprekken met vrouwen van Indische, Molukse, Chinese, Toraja, Papua, Perkeniers en Indo-Afrikaanse afkomst over hun achtergrond en hun komst naar Nederland. Tijdens de oorlog voerden velen een dagelijkse strijd om te overleven. Een deel van de vrouwen kwam gescheiden van echtgenoten en familieleden terecht in burgerinterneringskampen, een deel moest buiten de kampen zien te overleven.

Na de soevereiniteitsoverdracht door Nederland in 1949 besloten velen de onafhankelijke republiek Indonesië te verlaten uit angst voor een 'tweederangs' bestaan. Zij vertrokken naar het onbekende Nederland waar zij niet direct met open armen werden ontvangen. Dochters van de Archipel is een aangrijpend boek over hoe de gerepatrieerde vrouwen oorlog, tegenslag en verdriet overwonnen om uiteindelijk een nieuw bestaan op te bouwen in hun tweede moederland.


NBD|Biblion recensie
Persoonlijke herinneringen van 10 na de soevereiniteitsoverdracht (1949) naar Nederland gerepatrieerde Indo-Europese vrouwen zijn in dit boek bijeengebracht. Hun vooroorlogse jeugdjaren, ervaringen gedurende de Tweede Wereldoorlog, Bersiap-tijd en daarna, hun overwegingen waarom ze Indonesie verlieten, hun repatriatie en verblijf in Nederland worden hier openhartig door de hoofdpersonen verteld.

Bij de keuze van haar vertelsters gaat de auteur eerlijkheidshalve uit van het feit dat er rassenonderscheid was in de vooroorlogse Nederlands-Indische samenleving. Dat levert nieuwe eye-openers op en maakt al die herkenbare verhalen des te interessanter. Een heel leesbaar stukje Nederlands-Indische geschiedenis met voor-/nawoord, unieke zwartwitfoto's, een verklarende woordenlijst Indonesisch-Nederlands en bibliografie. Verzorgde opmaak, gepast omslag.
(Biblion recensie, G.T. Tjen-A-Kwoei)



ISBN 9789054290117 Paperback 221 pagina's | Uitgeverij Balans | november 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2009, 11:51

Citaat van de dag

Indonesisch spreekwoord

* "Tong kosong nyaring bunyinya."
o Een lege trommel geeft veel geluid.
o Betekenis: Een persoon die veel praat is meestal leeg van binnen (weinig kennis).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2009, 12:03

Het lied en de waarheid, het themaboek van vandaag, staat in mijn geheugen gerangschikt als boek over Nederlands Indië / Indonesië. Prachtig boek overigens. Nu lees ik dus dat het maar deels over Indië gaat. Heb ik toch een selectief geheugen...

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 04 Nov 2009, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Nov 2009, 14:04

Oh...in mijn hoofd gaat het ook over Indie. Alleen het einde speelt zich af in Nederland, toch?
Herinner me vooral hoe prachtig het werd beschreven door de ogen van een kind.


Heel erg mooi boek inderdaad.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2009, 11:15

Het lied en de waarheid
Helga Ruebsamen



Louise Benda woont tot haar vijfde jaar op Java. Overdag speelt zij buiten en 's nachts leeft zij in een geheimzinnige wereld waarin werkelijkheid en fantasie moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Tijdens haar nachtwandelingen is Louise getuige van raadselachtige taferelen, maar wanneer zij er in haar onschuld over vertelt, ontstaat er grote opschudding.
In 1939 vertrekt het gezin naar Europa. Louise wil het liefst terug naar huis, maar de oorlog breekt uit en ze duikt met haar vader onder. Opnieuw is zij getuige van geheimzinnige taferelen, maar nu heeft zij haar lesje geleerd. Pas veel later waagt zij zich aan de reconstructie van het verleden.

NBD|Biblion recensie
Achter de ik-figuur van Louise Benda gaat de auteur (Batavia,1934) schuil die haar jeugdherinneringen ordent en interpreteert. De helft (deel 1, 1938) betreft het leven van een Hollands gezin in Bandoeng: voor de vierjarige een paradijs, bevolkt door dag- en nachtmensen, waar onbegrijpelijke familieverhoudingen heersen en de natuur beheerst wordt door goden en demonen.
De delen 2 en 3 spelen zich af tijdens een zeereis naar Nederland (1939) en de verbanning naar de grootouders in het kille Den Haag. Ten slotte duikt Louise met haar joodse vader onder in Waterland (deel 4).
Het taalgevoelige kind wordt verdreven uit het paradijs, en valt ten prooi aan onzekerheden, angsten en ontreddering. Als tienjarige eindigt ze haar zoektocht tussen droom en werkelijkheid, tussen lied en waarheid als eenling. De intensiteit van de belevenissen, de trefzekerheid van de karakteriseringen, de onderhuidse humor en de vaart van de vertelling maken deze roman tot een bijzondere belevenis.
(Biblion recensie, Redactie)



ISBN 9789025414801 Hardcover 463 pagina's | Uitgeverij Contact | mei 2003

Reageren? klik HIER


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten