thema oktober 2009 Aan tafel! Eten en snoepen in boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2009, 13:13

Citaat van de dag



"'Ik graaf me mijn graf met mijn vork,' zei Maurice Edmund Sailand Curnonsky, de grootste gastronoom die Frankrijk in de vorige eeuw gekend heeft. Het bleek een gezonde bezigheid, deze grafgraverij. Toen hij tachtig werd boden tachtig eethuizen van Parijs hem hun meest verfijnde maaltijd aan. Hij is ze alle tachtig gaan gebruiken. Op tachtig verschillende dagen natuurlijk."


Bertus Aafjes, De Italiaanse postkoets, blz. 71/72

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2009, 09:56

Het snoepprinsesje
Gertie Jacquet



Prinses Mollie houdt ontzettend veel van zoetigheid. Chocoladerepen, zuurtjes, koekjes, ijsjes, alles vindt ze lekker. Zoveel snoep is niet alleen slecht voor je tanden, maar ook voor je buik, je benen en ja, eigenlijk voor je hele lichaam! Mollie wil graag minder snoepen, zodat ze zich fit voelt en haar jurken niet meer hoeven worden vermaakt. Er wordt een wedstrijd uitgeschreven: degene die ervoor zorgt dat Mollie minder gaat snoepen, wordt beloond. Iedereen mag meedoen!

Gertie Jaquet woont en werkt in Amsterdam. Zij studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en maakt al jaren prachtige illustraties.


NBD|Biblion recensie
Prinses Mollie, die eigenlijk Mathilda heet, dankt haar naam aan het feit dat ze mollig is doordat ze de hele dag snoept. Het paleis bezit een 'dropkamer', een 'koekjeskamer', etc. Mollie wordt dikker en dikker en voelt zich diep ongelukkig. De koning besluit een wedstrijd uit te schrijven. Degene die Mollie dunner kan maken, mag een wens doen.

Modern sprookje met als thema: snoepen (niet alleen slecht voor je tanden, maar ook voor je lijf en je gezondheid), waarin een ongelukkig prinsesje op verrassende wijze weer gelukkig wordt. Vlot taalgebruik waarbij de tekst in verschillende kleuren is gedrukt afhankelijk van het onderwerp; de beschrijving van de zuurtjeskamer is roze, die van chocoladekamer is bruin. Op de kleurrijke, gedetailleerde illustraties over een dubbele bladzijde, is verschrikkelijk veel te zien. Heerlijk kijk- en voorleesboek dat eigenlijk in elke kinderboekenkast moet staan, over een thema waarop elk kind dol is. Vanaf ca. 4 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Didi Klijnsma-de Boer)



ISBN 9789044323887 Hardcover 34 pagina's | House of Books B.V., The | augustus 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2009, 09:57

Citaat van de dag


"De meeste diëten beginnen in een kledingszaak."


Kurtzmann

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2009, 11:35

Laatste dag alweer... 'Het leven gaat zo hard en er is nog zoveel leuks te doen' verzuchtte zij :D

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten