Thema juli 2009 - Vakantie

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2009, 11:05

Kamperen is plezant
Jef Nys (schrijver en tekenaar)


Zoals de meeste landbouwers heeft Boer Snor het tegenwoordig moeilijk! Door de steeds groter wordende papierberg die bij het runnen van een bedrijf komt kijken, is hij meer bezig met het invullen van paperassen dan met zijn dieren. Tot overmaat van ramp krijgt hij zijn gezonde landbouwproducten aan de straatstenen niet meer kwijt, want tegenwoordig wordt alles voor een habbekrats uit het buitenland geïmporteerd.

Maar Boer Snor krijgt een briljante inval: hij bouwt zijn wei om tot een kampeerterrein. Dat brengt niet alleen de stadsmensen dichter bij de natuur, maar het levert ook nog extra inkomsten op. Een van de eerste vakantiegangers wordt gravin Van Stiepelteen, die zo ingenomen is met het project van de creatieve boer dat ze ook al haar vrienden uit binnen- en buitenland uitnodigt. Zo zitten korte tijd later Jommeke en al zijn vrienden, Anatool, professor Gobelijn, Kwak, Boemel, Jan Haring, Mic Mac Jampudding, Arabella, Madam Pepermunt en vele anderen gezellig bij elkaar. Gezellig? Nu ja... eigenlijk is het iets te druk om leuk te zijn en dat zorgt voor een aantal spanningen.

Helemaal mis gaat het als op een nacht tijdens een zware storm ook alle zuurverdiende centen van Boer Snor wegvliegen...

ISBN 9789063347093 uitgeverij Mezzanine, jommeke.238.nl juni 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2009, 11:06

Festival

Heb ik een grote tent mee

Speelt er ineens een bandje in

Loesje

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2009, 11:07

De site doet raar, alles staat ineens door elkaar op de homepage, komt wel weer goed maar dan weten jullie het.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2009, 13:04

Oh, ik dacht dat jij bezig was geweest!!

Ik vind het boek van vandaag maar raar. Wie schrijft er nou een boek over huisruil!! Ik denk niet dat ik het hoef te lezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2009, 10:32

Huizenruil
I. Kester


Vakanties kunnen veel leuker zijn door in een woonhuis in een ander land te verblijven in plaats van in een hotel. Huizenruil maakt dit mogelijk, het biedt een goedkope vakantie, want een weekje weg hoeft niet meer te kosten dan een goedkoop vliegticket.
Huizenruil is ook een manier van leven, aldus de schrijfster in de inleiding. In negen hoofdstukken worden vervolgens de ins en outs van huizenruil behandeld. De redenen van huizenruil, de aarzelingen ('een vreemde in mijn bed?'), bestemmingen, wel of niet de ruilpartners ontmoeten, de eerste keer, afspraken, een huisgids samenstellen, huisdieren, tips om je huis gastvrij te maken, verhalen van mensen die hun huis ruilden enz. Tot slot informatie over websites waarop huizen geruild kunnen worden.
Het boek vertelt op enthousiaste en aanstekelijke wijze over huizenruil, aan vervelende ervaringen wordt nauwelijks aandacht besteed.
Aantrekkelijk uitgegeven boek, met teksten in kaders en veel kleurenfoto's. Leuk als inspiratiebron en praktische handleiding voor mensen die zich in een huizenruilavontuur willen storten. www.thuisinhonderdhuizen.nl.
(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789043012232 Paperback Pearson Education | 1 editie | oktober 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2009, 10:32

Citaat van de dag

"Wat jammer dat mensen geen problemen kunnen ruilen.
Iedereen weet namelijk hoe hij die van een ander moet oplossen."

J.S. Pasterkamp

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2009, 08:03

Het verlangen naar de kust
Alain Corbin


Jaarlijks overspoelen grote stromen vakantiegangers, op zoek naar vertier, de stranden van West-Europa - kust­stroken die er tot in de achttiende eeuw verlaten bij lagen. Het waren lege, open oorden die huiver en afschuw in­boezemden. Het kustlandschap stootte af. Men stond er aan de grens van de mensvijandige zee en de bedreigende oneindigheid. Men las er de sporen van de Zondvloed, de door Gods toom ontketende catastrofe. Vanaf 1750 echter slaat de afkeer van deze zone van de leegte gaandeweg om in fascinatie.

Alain Corbin stelt zich de vraag hoe deze omslag in zijn werk is gegaan. Beeldende kunst en literatuur geven uiting aan een groeiende belangstelling voor de sublieme onein­digheid van de zee. Wetenschappelijke nieuwsgierigheid ontwaakt naar de geheimen van de aarde die de zee op de kust prijsgeeft. De aristocratie zoekt aan de kust rust en genezing voor de kwalen van het stedelijk leven. Met de exploratie van de genietingen van het strand en de aan­dacht voor het lichaam wordt de strandcultuur voorbe­reid. Brighton, Scheveningen en Deauville: illustere bad­plaatsen verrijzen langs de noordelijke kusten. Het veel­zijdige verlangen naar de kust vindt hier een einde: de kust is voortaan strand.

Paperback geillustreerd 430 pagina's Uitg. Sun, 1989

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2009, 08:03

Citaat van de dag

"Verlangen is als een rivier, die steeds dezelfde naam behoudt,
maar waarin het water voortdurend verandert."

Multatuli

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2009, 10:05

Hee gisteren vergeten een nieuw boek te plaatsen ontdek ik. Sorry.
Maar ik heb wel veel aan het archief gedaan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Jul 2009, 11:18

Je kan niet alles toch? Dat je druk was met 'iets' dat had ik al wel door.
Ik heb de laatste tijd geen links meer gezet, maar nu komen er wat minder drukke tijden aan. Kan ik daar nog wat doen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2009, 11:35

Alle links naar de boeken voor volwassenen staan nu goed Marjo, alleen de kinderboeken moet ik nog verder aan werken. Maar die moeten eerst op de goede plek geplaatst worden, op leeftijd dus, daarna maak ik een overzicht op Alfabet van de kinderboekenschrijvers.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2009, 07:25

Mijn vakantie avonturenkoffer
Circus Patz


De vakantie avonturenkoffer maakt ook van jou vakantie een echt vakantieavontuur! Of je nu naar Texel of naar Frankrijk gaat, je gaat daar natuurlijk de meeste spannende en bijzondere vakantie avonturen beleven! Je gaat plekken ontdekken waar je misschien wel nog nooit bent geweest. Net zoals grote onderzoekers en ontdekkingsreizigers als Columbus die heel, heel lang geleden Amerika ontdekte! Columbus nam van alles mee van alle landen en plekken die hij ontdekte om thuis te laten zien. Musea vol!
Nou, dat is precies de bedoeling van de vakantie avonturenKoffer! Het is namelijk een spannende avonturenkoffer, met potjes (voor zand, kleine schelpjes, kleine steentjes of andere spannende dingen die je onderweg gaat tegenkomen), een Vakantie Avonturendagboek waar je spannende tekeningen, gedroogde bloemetjes, bonnetjes en al je vakantie avonturen in mag schrijven (samen met je mama, papa, broertje, zusje, opa of oma) en een spannende vakantie avonturenkaart waar je kan aangeven waar je allemaal bent geweest (en waar je natuurlijk ook op mag schrijven).

ISBN 9789022959169 Paperback A.W. Bruna Uitgevers | juni 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2009, 07:26

Citaat van de dag

"Avonturen zoekt men niet, avonturen heeft men.."

M Hinrich

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2009, 11:02

Op verhaal
Trijnie Buut (samensteller)


Vakantie! Zand, zeeëgels en zonnebrandcrème. Met een kampeerbus richting Frankrijk of per vliegtuig naar een tropisch eiland. Zwemmen in een diepblauwe zee of voor het eerst een voettocht maken met je nieuwe vriend. Voorpret met vakantiefolders en melancholie op de laatste dag van de vakantie. Ver weg of lekker thuis.
Op verhaal bevat de mooiste vakantieverhalen van Marjan Berk, Wim de Bie, Adèle Bloemendaal, Jos Brink, Robert ten Brink, Remco Campert, S. Carmiggelt, Midas Dekkers, Leo Derksen, Hermine de Graaf, Kristien Hemmerechts, Yvonne Keuls, Kees van Kooten, Yvonne Kroonenberg, Nicolaas Matsier, Ton Rozeman, Annie M.G. Schmidt, Thomas Verbogt en Lévi Weemoedt.
Een bundel voortreffelijke verhalen voor trekvogels en thuisblijvers..

ISBN 9058978354 Hardcover 96 pagina's Verschenen: juni 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2009, 11:02

Citaat van de dag

"De reden waarom we van een lang verhaal een kort maken is, dat we er dan nog een kunnen vertellen."

Schoenmaeckers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2009, 08:34

De Penderwicks
J.Birdsall


Deze zomer wacht de vier zusjes Penderwick een geweldige verrassing: een vakantie op het wonderschone landgoed Arundel. Al gauw zij ze druk bezig met de zomerse magie van de uitgestrekte tuinen van Arundel te ontdekken, net als de met schatten gevulde zolder, de tamme konijnen en de kokkin die de lekkerste cake van Massachusetts maakt. Maar hun beste ontdekking is Jeffrey Tifton, de zoon van Arundels vrouw des huizes, die de perfecte metgezel voor hun avonturen blijkt te zijn, de hardvochtige, nare mevrouw Tifton zelf is helaas minder blij met de Penderwicks en waarschuwt de nieuwe vrienden om niet in de problemen te raken. Dat beloven ze plechtig maar zijn ze ook van plan zich aan deze belofte te houden? Een ding is zeker: het zal voor de zusjes Penderwick een onvergetelijke zomer worden!

NBD|Biblion recensie:

De vier zusjes Penderwick vieren met hun verstrooide vader en de eigenzinnige Hond vakantie op het prachtige landgoed Arundel. Ze beleven er avonturen met een kwade stier, twee konijnen en Jeffrey, de zoon van de strenge mevrouw Tifton, de eigenaresse van Arundel.
Dit debuut van de Amerikaanse auteur werd in de VS bijzonder goed ontvangen en kreeg twee belangrijke prijzen. Dat is niet voor niets. Het hartverwarmende en zo nu en dan nostalgische verhaal heeft de knusheid van de klassieker 'Little Women' en de meisjesboeken die vroeger door Kluitman werden uitgegeven. Door de levendige humor, die zowel in situaties als dialogen tot uitdrukking komt, wordt het echter nergens oubollig. Memorabel zijn vooral de karakters van de vier zusjes: de verlegen dierenliefhebster Batty (4), de fantasievolle Jane (10) en haar alter ego Sabrina Starr, de opvliegende Skye (11) en de moederlijke Rosalind (12) worden door de schrijfster op onnavolgbare wijze tot leven gewekt.
Ruime marges en een ruime interlinie zorgen voor een overzichtelijke bladspiegel. Heerlijk vakantieverhaal dat bewijst dat een boek geen zwaar onderwerp hoeft te hebben om toch van hoge kwaliteit te zijn. Vanaf ca. 10 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Andrea Oostdijk)

ISBN 9789055158478 Paperback 287 pagina's | Uitgeverij Van Gennep | juni 2007
vertaald uit het Engels door Marijke Koekoek, Susan Ridder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2009, 08:34

Citaat van de dag

"De zondagen uit mijn jeugd zullen me altijd bijblijven als de mooiste uren uit mijn leven.
Vaak zat ik het dikke boek te lezen en onderhand speelde mijn moeder op de piano.
Wij hadden maar een keer vlees in de week en dat was op zondag."

J.M.A. Biesheuvel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2009, 08:56

Vakantie
Doortje Hannig


Je kunt de hele dag buiten spelen (als het niet regent).
Je gaat naar het buitenland (maar je vindt het eten niet lekker).
Je mag mooie steden bekijken (en dat kan heel saai zijn).
Of je gaat naar het strand. Zandkastelen bouwen, schelpen zoeken, zwemmen in de zee. (Die hoge golven zijn best eng!)
Je vriendje is ook met vakantie, maar niet waar jij bent! (Dus soms verveel je je nogal...)
Vraag dan of iemand je een vakantieverhaal wil voorlezen. Over andere kinderen. Dan is het net of je niet meer alleen bent! Er is vast wel iemand die dat wil, want in de vakantie heeft iedereen tijd.
Oude en nieuwe verhalen, gedichten en tekeningen van Leopold-auteurs en tekenaars.

ISBN 9789025842574 Paperback 121pagina's | Uitgeverij Leopold |2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2009, 08:58

Citaat van de dag

"Ga jij nog op vakantie?" - "Nog niet. Ik ben nog te dik"."

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Jul 2009, 16:04

Anonieme quatsch.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Jul 2009, 18:17

Haha.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2009, 23:00

Ha dacht ik, ik zal eens een minder serieus citaat nemen, is het quatsch! :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jul 2009, 08:41

Vind je niet dan? Overigens slaat dat niet op de keuze voor dit citaat maar op de inhoud daarvan. Twee aparte dingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2009, 08:51

Ja ik zou me ook niet druk maken of ik te dik was voor een vakantie. Maar bergen mensen gaan eerst even flink op dieet om er in bikini of zwembroek beter uit te zien.
Ik ken zelfs iemand die vlak voor haar vakantie in tranen uitbarstte omdat haar nagel was gebroken! Dat was toch geen gezicht! volgens haar dan.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2009, 11:56

Hemelse vakantie
Salley Vickers


Meneer Golightly, die jaren geleden een bestseller heeft geschreven, heeft het gevoel niet meer bij de tijd te zijn. Hij besluit om vakantie te nemen en vertrekt naar het dorp Great Calne in het graafschap Devon waar hij voor enige tijd een cottage betrekt. Hier hoopt hij zijn boek te actualiseren. Maar al gauw gaat hij zo op in het dorpsleven dat er van schrijven niet veel meer terecht komt. Zijn boekthema's blijken overeenkomsten te vertonen met de levens van de dorpsbewoners. Meneert Golightly ontmoet onder meer de kunstenares Ellen Thomas, die eenzaam is en teruggetrokken leeft, Paula die als serveerster in de lokale pub werkt, de spijbelende scholier Johnny Spence die door zijn stiefvader wordt geslagen.
Naarmate meneer Golightly de dorpsbewoners beter leert kennen, begint hij meer na te denken over zijn eigen ideeen over liefde en de dood van zijn zoon. De aanwezigheid van meneer Golightly brengt ook voor de dorpsbewoners heel wat verwikkelingen te weeg.
Derde boek van de Engelse auteur (eerder verschenen 'Miss Garnet's engelen' en 'De derde vrouw'). Boeiende allegorische en subtiel-geestige roman, waarin de waarheid en de ware identiteit van meneer Golightly naarmate het verhaal vordert duidelijker wordt. Zie ook www.salleyvickers.com.
(biblion redactie)

ISBN 9789056951948 Paperback 301 pagina's | Fontaine Uitgevers B.V. | september 2005
vertaald uit het Engels door Herman Verbeek


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten