Thema mei 2009 - Lezen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mei 2009, 11:06

Citaat van de dag

De oudste boeken zijn nog maar pas geschreven voor degene die ze nog niet heeft gelezen

Samuel Butler

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Mei 2009, 15:55

Wat een leuk citaat.

En wáár ook. Ik heb door de loop der jaren heen al heel wat nieuwe ontdekkingen gedaan die al heel oud waren.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mei 2009, 16:03

Pssstt willeke het boek Eduba, schrijven en lezen in Sumer
is nu heel goedkoop bij Bol. (ik heb het besteld)

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Mei 2009, 19:49

oeoeoe..mooie aanbieding.

Je brengt me in verleiding. Of in verzoeking. Hoe zeg je dat.
lijkt me een érg mooi boek.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2009, 09:27

Voorwaarts, achterwaarts
een praktische handleiding voor het lezen van toneelstukken
D. Ball



In Voorwaarts achterwaarts biedt David Ball een analysemodel dat kan helpen bij het analyseren van theaterteksten. Balls methode geeft inzicht in zowel de afzonderlijke onderdelen van de toneeltekst als in hun onderlinge verband. De totale structuur wordt bezien. Ball zegt niet allen wát je moet ontdekken, maar ook hóé je dat kunt ontdekken. De analyse is bij Ball een hulpmiddel ten gunste van het creëren in de praktijk.

ISBN 9789064036866 152 pagina's | International Theatre | januari 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2009, 09:27

Citaat van de dag

"Het leven is als een toneelstuk. Eerst speel je zelf de hoofdrol, dan een bijrol, dan souffleer je anderen en tenslotte zie je hoe het doek valt."

Winston Churchill

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2009, 10:58

Lees mee met nijntje
Dick Bruna



Boeken zijn belangrijk voor elk kind. Want door te lezen verruim je je wereld! Helaas hebben niet alle kinderen de kans om boeken te lezen. Omdat er geen bibliotheek is in hun dorp, of omdat ze geen geld hebben om boeken te kopen.
Daarom hebben we dit speciale nijntje boek gemaakt. Door dit boek te kopen, help je geld in te zamelen. Met dat geld zetten we bibliotheken op in ontwikkelingslanden en vullen deze met boeken. Zodat ook de kinderen daar kunnen genieten van boeken en lezen.

ISBN 9056470698 32 pagina's | Mercis publishing | januari 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2009, 11:00

Citaat van de dag

Van alle redenen om een boek te lezen is plezier wel het meest in ongenade geraakt.

Gerrit Komrij

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2009, 09:53

Dit lees je nooit
Jeroen van Merwijk



Jeroen van Merwijk is er een meester in de lezer daar te krijgen waar hij niet wil zijn. En precies daar komt de lezer klemvast te zitten in de houdgreep van Van Merwijks logica. Alleen een bevrijdende lach kan hem redden uit zijn benarde positie. Van Merwijk wenst de lezer veel succes.

NBD|Biblion recensie:

Bundel met 62 columns van elk 2 pagina's van de cabaretier en tekstschrijver (1955), eerder gepubliceerd in het Utrechts Nieuwsblad. De auteur schrijft zoals een cabaretier zich tot zijn publiek richt: "Er zijn wel degelijk verschillen tussen U en een vuilnisbelt. Zeg maar gerust grote verschillen! Laat U niets wijsmaken."
Korte, staccato zinnen. Veel 'dus', 'zeg maar'. Veel vragen ("Zou U dat denken, denkt U?") Veel wit. Er staan geen columns in "waarvan U als lezer later zult denken: 'Dat is de column die mijn leven heeft veranderd!" - aldus Van Merwijk over het schrijven van columns. Maar het zijn ook geen doorsnee columns "die U als lezer al tijdens het lezen vergeten bent". Ze zijn zo luchtig, zo creatief geschreven, zo tegen het absurdistische aan dat je er toch lachend in blijft lezen. Over 'Dingen kopen', over de terreur van het mobieltje, over krant en lezer, over de dingen die we niet weten ('Even kort'). "En zo rijgen de columns zich aaneen, zoals zoveel dingen zich aaneenrijgen, zeg maar gerust bijna alle dingen...". (Biblion recensie, Drs. P. van der Haar)

ISBN 9789086050017 Paperback 132 pagina's | Republiek, De | juni 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2009, 09:53

Citaat van de dag

Ik heb er nooit spijt van gehad een bepaald boek te hebben gekocht, maar wel kan ik met veel weemoed terugdenken aan die boeken - gelukkig niet zo erg veel - die ik heb moeten laten staan omdat ik er op dat moment geen geld voor had, of zelfs dacht: nu ja, een andere keer maar. Maar die "andere keer" komt vaak nooit weerom.

C Buddingh'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2009, 10:29

En alweer de laatste dag van dit thema.
Het was moeilijker dan ik dacht, hopelijk vonden jullie het toch leuk.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 31 Mei 2009, 11:05

Er zijn heel mooie boeken gepasseerd, Dettie.
Ik vond het een interessant thema.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2009, 11:10

Ha dank je tiba, fijn om te lezen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2009, 08:54

Lezen op locatie
Pieter Steinz



Lezen op locatie, de eerste Nederlandse literaire atlas, laat met behulp van zestig kaarten zien waar de meesterwerken uit de wereldliteratuur zich afspelen - van Amsterdam (De val van Albert Camus) tot Zuid-Afrika (In ongenade van J.M.Coetzee). Voer voor elke literatuurliefhebber en voor iedere reiziger die wil weten welke boeken in de vakantiekoffer niet mogen ontbreken.
Lezen op locatie is een reis om de wereld in 1200 leestips, in de vorm van kort gekarakteriseerde romans, verhalenbundels, gedichten en toneelstukken. De zestig kaarten van steden, landen en werelddelen worden voorafgegaan door enthousiasmerende mini-essays en geïllustreerd met auteursportretten.

NBD|Biblion recensie:

In 2003 publiceerde Pieter Steinz (1963), redacteur literatuur van NRC Handelsblad, de leesgids 'Lezen &tcetera', voortkomend uit een artikelenreeks die hij schreef voor de krant. Een tweede serie artikelen vormde de basis voor 'Lezen op locatie', geen gids, maar een atlas van de wereldliteratuur.
Steinz stelde 60 literaire landkaarten samen die 90 landen bestrijken (ook Nederland) en waarop titels staan aangegeven die zich (deels) afspelen op de betreffende locatie en daarom bij uitstek ook daar gelezen kunnen worden. De atlas dient dus vooral als rijke bron van suggesties voor de reiziger die 'op locatie' bijpassende literatuur wil lezen, al heeft Steinz zich niet bekreund om de verkrijgbaarheid van titels. Bij iedere kaart is tevens een inleidende tekst opgenomen over het betreffende gebied als literaire locatie. Het resultaat is een zeer plezierig lees-, blader- en puzzelboek met leessuggesties uit alle genres (reisverslagen zijn uitgesloten) en alle tijden.

ISBN 9789044604726 Paperback 153 pagina's | Uitgeverij Prometheus | oktober 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2009, 08:54

Citaat van de dag

Lezen is het werk van de waakzame geest, het is veeleisend en brengt onder ideale omstandigheden een soort extase teweeg. Dat geeft de ervaring van het lezen een subliem karakter en een kracht die niet wordt geëvenaard door enige andere vorm van communicatie.

EB White


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten