Thema januari 2009 - Schoonheid

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema januari 2009 - Schoonheid

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2009, 10:31

Nee geen schoonheid in de vorm van mensen die botoxen en face-liften. Er zijn vele soorten schoonheid, dat zullen jullie deze maand zien.

Elke dag wordt een nieuw boek geplaatst over dit onderwerp.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Jul 2010, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Jan 2009, 12:16

Lijkt mij alvast een interessant boek, Dettie.

Rutger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2009, 13:06

Heb je een aantal jaren geleden de uitzendingen bij de vpro gevolgd Rutger? Dat was ook zo mooi én interessant.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Jan 2009, 13:28

Dettie schreef:Heb je een aantal jaren geleden de uitzendingen bij de vpro gevolgd Rutger? Dat was ook zo mooi én interessant.

Dettie


Wij hebben net een flink aantal jaren zonder TV achter de rug Dettie. Pas sinds enkele maanden beschikken wij nu over digitale TV. Weet je nog over wat die uitzendingen gingen ?

Rutger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2009, 14:37

Hier kan je de aflevering met Coetzee zien
http://boeken.vpro.nl/personen/22550457/

en hier meer informatie over die serie

http://www.vpro.nl/programma/schoonheid ... everingen/

waar je ook fragmenten kan beluisteren.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Jan 2009, 23:51

Ik heb die serie toen gevolg..érg mooi, en vooral dat intervieuw met Coetzee heeft toen indruk op me gemaakt. Misschien dat ik het nog wel eens terug ga kijken.
Ik herinner me vooral een man die vooral geen interview wilde geven, maar ik weet niet of die herinnering ook klopt.

Ook de aflevering met Martha Nussbaum maakte indruk toen.

Groeten,
Wil

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 02 Jan 2009, 00:16

Dat was zo een schitterende en ontroerende serie programma's.
Niet te evenaren.Ik had ze op video maar die banden doen het niet meer :cry:

Manja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2009, 10:57

Het boek van de schoonheid en de troost
Wim Kayzer


Waarin vinden we schoonheid, en is er over die schoonheid ook nog iets te beweren? Waardoor worden we getroost?
Deze en andere vragen legde Wim Kayzer voor aan negenentwintig schrijvers, wetenschappers, filosofen, beeldend kunstenaars en musici onder wie: Karel Appel, Vladimir Ashkenazy, J.M. Coetzee, Freeman Dyson, Rudi Fuchs, Jane Goodall, Stephen Jay Gould, Germaine Greer, György Konrád, Rutger Kopland, Yehudi Menuhin, Martha Nussbaum, Simon Schama, Jan Timman en Marten Toonder.
Allemaal bleken ze bereid het thema niet alleen vanuit filosofisch, literair of wetenschappelijk perspectief te bekijken, maar er ook de meest persoonlijke ervaringen aan te koppelen.

ISBN 9789046702734 Paperback 333 pagina's | Olympus non-fictie | april 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2009, 10:57

Citaat van de dag 1 januari 2009

"Schoonheid is zichtbaar geworden liefde."

Plato

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2009, 12:07

Fragiele schoonheid
Nicole Mones


Als taxateur van antiek Chinees porselein houdt Lia Frank fragiele schoonheid in haar handen en bestudeert ze onschatbare kostbaarheden door een vergrootglas.
Dan wordt Lia naar Beijing gestuurd om de authenticiteit van een verzameling zeldzaam keramiek te onderzoeken. Het zou om een indrukwekkende collectie gaan - twintig spectaculaire stukken. In plaats daarvan belandt ze in een enorme zaal in een ommuurd huis in Beijing, omringd door het onmogelijke: veertig kratten met achthonderd exemplaren van oogverblindende schoonheid, stukken die eeuwenoud zijn en misschien wel teruggaan tot in de vorstelijke paleizen van de Verboden Stad. Het is Lia's taak elke penseelstreek en elke praktisch onzichtbare onvolkomenheid te beoordelen. Waar komen deze kunstwerken vandaan? Zijn het werkelijk originelen? Of zijn het onvoorstelbaar geraffineerde vervalsingen?

NBD|Biblion recensie:
Lia Frank is taxateur van antiek Chinees porselein. Ze krijgt de opdracht om in China een partij porselein te bestuderen op echtheid. Het blijkt om een groot aantal kisten vol bijzonder kostbare stukken te gaan. Lia heeft een bijzondere goed geheugen. Ze is doof maar daarvan maakt ze gebruik om zich te kunnen concentreren. De grote lijn van het verhaal gaat over het herkennen van het porselein. Dit gebeurt op een bijzonder beeldende manier, als lezer krijg je de behoefte om het zelf te bekijken. Veel aandacht is er voor falsificaties en echtheidskenmerken, alsmede voor de geschiedenis van de fabricage. Er loopt ook een kleine verhaallijn die gaat over de smokkel van deze kostbare kunstvoorverwerpen naar Hongkong.
Hoewel er niet veel gebeurt, is het verhaal ongemeen boeiend. Zeer beslist ook een aanrader voor mensen die niets van porselein weten.
(Biblion recensie, Marian Verstappen-Naus)

ISBN 9789058311993 Paperback 286 pagina's | Uitgeverij Sirene | maart 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2009, 12:08

Citaat van de dag 2 januari 2009

Ik wist niet dat dit alles was zo mooi.

(Herman Gorter, Mei, blz. 60)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2009, 12:08

Fragiele schoonheid staat alvast op mijn verlanglijstje, lijkt me mooi.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2009, 13:49

Ik vind het zo'n mooi thema zo aan het begin van een heel nieuw jaar!

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2009, 15:03

Ja hè, dat vond ik nou ook Willeke.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 09:14

Over schoonheid
François Cheng


In deze tijden van alomtegenwoordige treurnis, van blind geweld en van natuur- of milieurampen kan het ongepast, onbetamelijk en zelfs provocerend lijken over de schoonheid te praten. Een schandaal haast. Maar juist daarom is het duidelijk dat, tegenover het kwaad, de schoonheid zich aan het andere uiteinde bevindt van een werkelijkheid waarmee we de confrontatie moeten aangaan ....' François Cheng

Waar tegenwoordig de media onze blik vooral plegen te richten op het lelijke en slechte in de wereld, blijft het mooie iets buitengewoons en raadselachtigs. Chengs poëtische beschouwingen brengen de schoonheid van kunst en natuur dichterbij door op een even fijnzinnige als evenwichtige manier oosters en westers denken met elkaar te verbinden.

Het boek is vóór alles een verslag van ontmoetingen, met vrienden, kunstenaars, wetenschappers, filosofen, psychoanalytici, schrijvers, al dan niet kenners van het Oosten, die door Cheng werden uitgenodigd om gedurende vijf avonden met hem van gedachten te wisselen over de ervaring van schoonheid. Wat betekent deze schoonheidservaring voor ons eigen bestaan? Op grond waarvan is iets mooi? Wat is ware schoonheid?

Wat het schone is, wat wij ervaren als het onverhoeds opduikt, is door de grote denkers van Oost en West veelvuldig beschreven. François Cheng verstaat de kunst om tot de eenvoudige vragen terug te keren en onbevangen over het schone na te denken, maar tegelijkertijd die grote tradities van de esthetische reflectie volop in zijn verhaal te betrekken. Zonder de barsten en scheuren die de moderniteit zichtbaar heeft gemaakt ook maar enigszins te verdoezelen, blijft hij insisteren op de samenhang tussen schoonheid en goedheid, die juist met het oog op de bedreigingen van onze wereld aan betekenis wint. Cheng ontleent zijn antwoorden aan de meest uiteenlopende auteurs en kunstenaars, zoals Plato en Proust, Confucius en Augustinus, Bergson en Laozi, Cézanne en Beethoven, het taoïsme en het Duitse idealisme, en kan daarbij rijkelijk putten uit zijn grote kennis van de Chinese en Europese dichtkunst, schilderkunst en muziek. Vanuit deze veelheid aan perspectieven werpt hij een verrassend nieuw licht op de aloude vraag naar de schoonheid.

ISBN 9789086870325 Ingenaaid, 128 pagina's Verschenen: oktober 2008 Boekencentrum

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 09:14

Citaat van de dag 3 januari 2009

De schoonheid van mijn vader was een heel andere schoonheid dan die van mijn moeder. De meeste schoonheid van mijn moeder lag in het boenen en schrobben.

Boudewijn Büch

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2009, 13:44

Ik voel me helemaal thuis bij Büch!
Schoonheid ( ik vind het woord alleen al een rotwoord) is voor iedereen anders.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 14:44

Bij ons thuis was het andersom, mijn vader was de boener, mijn moeder niet.

Dettie
die ook geen fanatieke boener is :D

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 04 Jan 2009, 15:43

Je hebt van die mannen,die tegen vrouwen zeggen: hé SCHOONHEID,vreselijk.Ik ken er ook één,maar de serie van de schoonheid en de troost,was toch echt mooi,Marjo!

Manja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 16:09

De hele serie is trouwens te koop zag ik.

http://www.vpro.nl/programma/schoonheidentroost

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 04 Jan 2009, 16:16

Dank je Dettie.Dat ga ik maar eens op mijn lijstje zetten.

Manja

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 04 Jan 2009, 16:36

De serie zelf was onwezenlijk mooi en met veel diepgang.
Ook met verrassingen, het interview met Coetzee bv., waarbij zowat alles misliep.
Het boek kreeg ik lang geleden cadeau in tragische omstandigheden, daarom heb ik het nooit kunnen lezen.
Ooit zal het er eens van komen.

mira

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2009, 20:38

Ik heb ook wel wat van die serie gezien, het is niet blijven hangen.
Het gaat mij er niet om dat de man en de vrouw in dat citaat een andere schoonheid kennen. En of een vrouw, of voor mijn part een man een poets is of niet.
Iederéén kent schoonheid als iets anders, denk ik.
Hè, ik steiger nog steeds bij dat woord. Ik kan iets mooi vinden maar dat wil nog niets zeggen over een eventuele schoonheid. Ik gebruik dat woord nooit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 21:24

Ik liep eens 's avonds door de duinen, de maan scheen en het was een beetje mistig. Door het schijnsel van de maan lichtte de mist op. Het landschap werd daardoor zo enorm apart. Dat vond ik van een ongekende schoonheid. Zal ik ook nooit vergeten.
Of een avond aan het strand met zwaar onweer en dan meerdere bliksemflitsen boven het water dat was voor mij ook van een enorme schoonheid.

'een schoonheid' associeer ik met een knappe vrouw.

Zo zie je maar het woord zelf roept al diverse beelden op.

Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 04 Jan 2009, 21:32

Marjo, ik begrijp totaal niet wat jij bedoelt.
Dit heeft wellicht te maken met het taalverschil tussen Noord en Zuid.
Bij ons zijn mooi en schoon meestal synoniem, bij jullie is 'schoon' meestal: netjes, rein, proper. Oke.

Maar 'mooiheid' bestaat niet, dus als je een abstract woord wil gebruiken kom je meestal wel terecht bij 'schoonheid'.

Daarom kan ik niet begrijpen wat je tegen dat woord hebt.
Ik geef een paar vb.:
de schoonheid van de natuur, de schoonheid van een gedicht of boek, de schoonheid van een landschap, ...de schoonheid van de troost.

mira


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten