Thema oktober 2008 - Poëzie voor kinderen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 06 Okt 2008, 17:15

Ha ha..ja dit is echt mijn maand..ik vrees inderdaad dat de lijst nog wel langer gaat worden. Maar ik heb geduld hoor, soms staan boeken wel jaren op mijn lijst voor ik ze tegen kom.
En soms komen ze op de cadeaulijst, ik heb al heel wat leestafeltitels cadeau gedaan de afgelopen jaren. Zeker aan de kids rondom mij. De zoon van een vriendin zei pas al...het is zeker een boek, jij geeft áltijd boeken .
Ik doe aan leesbevordering :)
en mijn nichtje van acht heb ik ook al aan de kinderpoezie

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2008, 10:36

Er staat een taart in lichterlaaie!
Jan Van Coillie
Illustraties: Harmen van Straaten


In deze dikke bundel zijn ruim 100 toegankelijke gedichten voor kinderen verzameld. De uitgever noemt ze grappig, en dat zijn ze ook. Maar die aanduiding alleen doet het boek op vele fronten nog tekort.

Overduidelijk heeft samensteller Jan Coillie alleen díe gedichten geselecteerd die verrassen door een absurde invalshoek, creatief taalspel of een originele fantasie. Maar Coillie heeft zijn keuze ook op andere gronden gebaseerd. Hij presenteert niet zomaar een lijst grappige kinderversjes, nee, hij zocht en vond humoristische poëzie, geschreven vóór kinderen dóór auteurs die er in de Nederlandse literatuur toe doen.

'Er staat een taart in lichterlaaie' staat werkelijk vól prachtige kindergedichten en verzen. Sommige van die teksten stammen uit de 19e eeuw, een enkeling is vertaald naar Roald Dahl of Shel Silverstein. Er staan gedichten in die oorspronkelijk niet voor kinderen waren bedoeld, maar onder hen wel populair werden jeugd (Guido Gezelle en Cees Buddingh'). Ook zijn er verzen in de recente traditie van Annie M.G. Schmidt.

Zonder uitzondering zijn het verhalende gedichten, want humoristische poëzie gaat zelden over gevoel. Wel gaat het over: relativeren, en mogelijkheden creëren die er eigenlijk niet zijn. Met humor bekijk je het leven immers van een andere kant. En poëzie doet hetzelfde.
Leeftijd: 9-12
Bron: http://www.ouders.nl

Uitgever: Davidsfonds/Infodok 167 pagina's Verschenen: 2004 Maretak Assen ISBN: 9789080837911

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2008, 10:37

Citaat van de dag 6 oktober 2008

Spelen

Ik zit me voor het open raam
onnoemelijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Godfried Bomans, 1954
(naar het Duits van F. Torberg)
Uit: Er staat een taart in Lichterlaaie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Okt 2008, 18:20

He..Ted van Lieshout, wat toevallig, ik las net een uitgebreid interview met hem in de Trouw.
Zijn bundel " van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen"was een van de eerste bundels die ik las.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2008, 11:54

Papieren museum 2
Ik schrijf men komt binnen
Ted van Lieshout


Dit is géén boek. Dit is het papieren museum. Je kunt erin. De ingang is hier om de hoek. Wat er vertoond wordt? Poëzie! Kom binnen! Lees alles, lees niks. Kom terug en lees meer, Want elke keer lees je iets wat je eerder niet las.
Museumdirecteur Ted van Lieshout heeft voor de tentoonstelling Ik schrijf men komt binnen gedichten uitgekozen van zo'n zestig dichters. Bij elk gedicht zocht hij een tweede en wel zó, dat beide gedichten een andere kant van elkaar laten zien.
Op die manier smeedde hij beeldhouwwerkjes van taal, haast alsof je eromheen kunt lopen! Hij maakte er zelf foto's en tekeningen bij.

NBD|Biblion recensie:
Papieren museum 2 is een museum over poezie. Bijna 60 gedichten van evenzoveel dichters (Van Gerrit Achterberg tot Leendert Witvliet) worden in dit museum in 'zalen' tentoongesteld. Er zijn steeds twee gedichten bij elkaar gezocht die een thematische verbondenheid hebben. Op de overlopen tussen de zalen staan de bronvermelding en persoonlijk commentaar bij het merendeel van de gedichten (grappig, informatief, beschouwend). Zoals het een echt museum betaamt, varieert de poezie van toegankelijk tot ondoorgrondelijk.
De tekst is gezet in twee kolommen en in verschillende lettertypen. Tekeningen in zwart en appelgroen, foto's en computerbewerkingen verfraaien dit museum. De lay-out oogt rommelig, maar bij frequenter bezoek vindt men z'n weg. Van Lieshout geeft een verantwoording en toelichting over de opzet van zijn museum. Achterin een bewegwijzering.
Ook bruikbaar voor docenten die poezie onder de aandacht van kinderen willen brengen. Geslaagde en met liefde gemaakte ode aan de poezie. Voor ca. 11 jaar en veel ouder.
(Biblion recensie, Ton Jansen)

Hardcover 44 pagina's | Leopold B.V. | augustus 2004 ISBN: 9789025844431

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Okt 2008, 11:55

Citaat van de dag 7 oktober 2008

Boekje open

Hoe ga ik open als een boek?
Ik wil mezelf eens lezen,
bladeren en kijken
hoeveel pagina's ik tel.
Of ik een sprookje ben
of meer een studieboek.
Zou ik mij kopen?
Lenen bij de bieb?
Alleen stiekem lezen
hoe ik afloop en zachtjes
terugzetten in de kast?

© Ted van Lieshout
Uit: Jij bent mijn mooiste landschap
Uitgeverij Leopold 2003

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Okt 2008, 12:05

Lijkt me heel aantrekkelijk boek.

Tiba.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 08 Okt 2008, 18:49

Het boekje van Ton Honig 'Het boekje dat helemaal verkeerd afloopt' lijkt me ontzettend leuk, en ook de wedstrijd eraan verbonden.

Ik wou dat ik een kinderjuf was!

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2008, 11:06

Nederlandse kinderpoezie in 1000 en enige gedichten
Gerrit Komrij


'Poëzie is kinderspel', schreef Lucebert. De beroemde regel kan als motto gelden voor De Nederlandse kinderpoëzie in 1000 en enige gedichten, de bloemlezing waarin Gerrit Komrij kinderpoëzie uit vijf eeuwen literatuurgeschiedenis samenbrengt. Van de allereerste middeleeuwse rijmpjes tot de kindergedichten uit de kersverse eenentwintigste eeuw.

Zoals te verwachten valt van een consciëntieus bloemlezer als Gerrit Komrij – die met zijn allereerste bloemlezing uit de Nederlandse poëzie, in 1979, een bom in de vaderlandse letteren deed ontploffen – zit deze anthologie boordevol verrassingen. De 500 en enige kindergedichten zijn niet alleen afkomstig uit de ivoren toren of van de lessenaar van de schoolmeester, maar vooral ook van de straat en uit het dagelijks gebruik. Naast de gecanoniseerde poëzie van Hiëronymus van Alphen, Annie M.G. Schmidt en Willem Wilmink bevat de bundel onbekende bakerversjes, abecedaria, aftelrijmpjes en nonsensgedichten.

Voor de oude poëzie toont Komrij zich een archeoloog en schatgraver: in de nieuwste tijd, waarin de kinderpoëzie explosief is losgekomen, wijst hij kundig en eigenzinnig de weg in het literaire woud. Vergelijkbaar met The Oxford Book of Children's Verse van Iona en Peter Opie – dat al jaren herdruk op herdruk beleeft – verschijnt dan nu eindelijk Komrijs standaardwerk voor volwassenen van alle leeftijden, hoe jong ze ook zijn.

ISBN 9789044610574 Hardcover 1039 pagina's | Uitgeverij Prometheus | oktober 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2008, 11:06

Citaat van de dag 8 oktober 2008

"Er bestaat een hardnekkig misverstand dat gedichten en een krakkemikkige voordracht bij elkaar horen."

Gerrit Komrij

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 10 Okt 2008, 00:28

Het verzamelwerk van Komrij lijkt me enig.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2008, 10:12

Ik heb het boek bij de bibliotheek gehaald mira en het is echt uniek.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2008, 11:09

Mijn mond eet graag spinazie maar ik niet
Tekst Frank Adam / ills. Kristien Aertssen


Vanuit kinderoogpunt worden allerlei zaken aangeroerd in gedichten met meerdere, bondige coupletten: een computer met grillen, een potlood vol monsters, een ballade voor oma’s kast, tien dingen naar keus die je kunt doen met dingen uit je neus. Niets is onmogelijk, waardoor de bundel goed aansluit bij het eindeloze fantaseren van kleuters.
De expressieve illustraties in grijstinten met blauw als steunkleur sluiten goed aan op de, door de vele klankherhalingen, ritmische tekst. De gedichten zijn vooral vrolijk en zullen oudere kleuters en kinderen t/m groep 4 aanspreken.
Eerder verscheen Waarom ik altijd nee zeg (2001).

Uitgever Querido (2002) Aantal bladzijden 48 / isbn 9789045100043 / leeftijdscategorie 4-6 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2008, 11:10

Citaat van de dag 9 oktober 2008

Witte saus
En groene brij.
Lepel leeg
En bord opzij.
Jodeladiehei!

Frank Adams
fragment uit:
Mijn mond eet graag spinazie maar ik niet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2008, 11:11

'Mijn mond eet graag spinazie maar ik niet' vind ik alweer zo'n geweldige titel! Hoe kunnen mensen het iedere keer verzinnen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2008, 11:33

De maan begon te schijnen
Tekst Johanna Kruit / ills. Wim Hofman


In een droom kan van alles gebeuren. Maar soms weet je niet of je wel slaapt en droomt: dan lijkt wat echt is wel een droom, en wat je droomt lijkt soms net echt.

In deze bundel staan gedichten over dromen en bijna-dromen. Gedichten die soms op sprookjes lijken, maar vaak ook net echt zijn. Je zou het zelf kunnen meemaken...

Johanna Kruit schreef deze gedichten. En vaak schreef ze die in de nacht, als iedereen al lag te slapen en de maan opkwam boven het veld. Want als de maan begint te schijnen, beginnen alle dromen. Dan kan er van alles gebeuren!
Voor taal- en sfeergevoelige kinderen vanaf ca. 8 jaar.

Hardcover 41 pagina's | Leopold B.V. | november 2002 ISBN 90-258-3739-5

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2008, 11:35

Citaat van de dag 10 oktober 2008

„Een dichter is een vreemd persoon, maar verder is hij heel gewoon.”

Johanna Kruit

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 12 Okt 2008, 00:47

Hokus Pokus.Betoverende kusjes.
Titel, verslag en versje 'Kus in de nacht' lijken me veelbelovend.
Ik weet al wat ik aan een lieve vriendin ga kado doen.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2008, 09:50

HOKUS POKUS Betoverende kusjes
Tekst Elsbeth Fontein / ills.Peter van Harmelen


Kus in de nacht

Als ik slaap in de nacht,
komt mama,
komt papa,
op tippetoptenen aangeslopen.

Het kusje van in de nacht
hoor je niet, zie je niet, zó zacht
is het kusje van in de nacht.

17 allerliefste gedichtjes van Elsbeth Fontein over allerlei verschillende soorten kusjes. Het boek is prachtig geïllustreerd door een nieuw talent: Peter van Harmelen.

Druk: Volledig in kleur Omvang: 32 pagina's Bindwijze: Gebonden Leeftijd: 3 jaar en ouder ISBN: 9789052472447

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2008, 09:51

Citaat van de dag 11 oktober 2008

Een kus is een punt achter een onuitgesproken zin.

P.Tonsig

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Okt 2008, 11:25

Ik zie net dat Komrij voorbij gekomen is met zijn verzamelwerk.die staat ook al een tijdje op mijn lijst. Lijkt me inderdaad een geweldig boek.

En wat een geweldige titel inderdaad...mijn mond eet graag spinazie, maar ik niet.

Groetjes
Willeke

leni
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 Okt 2006, 13:35
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » 12 Okt 2008, 19:45

Weet je Dettie, elke ochtend kom ik in de computerzaal van de unief mijn mailtjes nakijken en daarna is het eerste wat ik doe kijken naar de bundel kinderpoëzie die jij elke dag voorstelt. Het is vooral spannend om te zien of er eentje bij is dat ik nog niet ken of niet heb..er waren er al drie die ik niet kende tot hier toe.. zien wat het morgen alweer wordt..heb jij zelf al die boeken of ga jij de bieb uitpluizen of het internet..ik vraag me elke keer af hoe jij aan al die info komt...Of is dat een geheim?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2008, 22:34

Nee was het maar waar dat ik al die boeken had. De bieb had alleen het boek van Komrij en voor de rest zoek ik elke ochtend het internet af naar bundels voor kinderen, vooral naar bundels met een goede beschrijving van die bundel. Het valt me op dat die vaak erg summier is, gek he.
Wel erg leuk om te lezen dat je het zo volgt!

Groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2008, 11:54

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is
gedichten voor kinderen van alle leeftijden
Redacteurs: T. van Buul, B. Stigter


In dit boek staan 365 gedichten van Nederlandse en Vlaamse schrijvers. Sommige zijn voor kinderen geschreven, andere voor volwassenen. Maar iedereen kan ze lezen.
Annie M.G. Schmidt en K. Schippers, Willem Wilmink en Paul van Ostaijen, Ted van Lieshout en Judith Herzberg, ze zijn hier allemaal voor alle leeftijden. In deze klassiek geworden bloemlezing zijn de gedichten ook nog een geÏllustreerd door eenentwintig tekenaars.
365 gedichten, dat is een jaar lang elke dag een gedicht. Maar je kunt ook doorlezen en ontdekken dat de gedichten zo bij elkaar staan dat ze samen de loop van een dag of een leven suggereren, van Marc groet 's morgens de dingen tot De maan loopt een eindje met ons mee.
In de inleiding schrijft Kees Fens: 'Het is een boek dat een leven lang mee kan.'

ISBN: 978 90 451 0394 5 Aantal pagina's: 236 bladzijden Uitgeverij: Querido Kind

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2008, 11:55

Citaat van de dag 12 oktober 2008

Als je goed om
je heen kijkt
zie je dat alles
gekleurd is.

K. Schippers


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten