Thema oktober 2008 - Poëzie voor kinderen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2008, 11:38

Circus
gedichten voor kinderen
Boekie-boekie


De Poem Express is een internationaal kunst- en gedichtenfestival voor kinderen. Sinds 1992 reizen gedichtenposters van kinderen de wereld rond. Duizenden kinderen uit verschillende landen hebben meegedaan en stuurden gedichtenposters op in hun eigen taal. Door de Poem Express zie je wat kinderen uit andere landen tekenen en schrijven. Van de inzendingen wordt elk jaar ook een viertalige dichtbundel en een internationale expositie samengesteld.

Ook als je een taal niet spreekt, kun je proberen het gedicht te lezen. Misschien begrijp je er niets van, maar door de tekst hardop te lezen, kun je horen of het gedicht rijmt. En wie weet herken je sommige woorden. Maar als je geen Japans, Chinees, Russisch of Grieks kunt lezen, wordt het moeilijk. De woorden lijken dan meer op geheime tekens. Alleen door de tekening die erbij hoort, kun je fantaseren waar het over gaat. Pas als je de vertaling leest of hoort wordt zo’n tekst een gedicht.

In deze bundel staan allemaal gedichten over het thema circus.

Ingenaaid Met illustraties Verschenen: januari 2007 Uitgeverij Autoped Vanaf 8 tot 13 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2008, 11:39

Citaat van de dag 30 oktober 2008

"Als een circus half zo goed is als het ruikt, dan is de voorstelling schitterend."

George Allen

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Okt 2008, 11:51

En de maand is alweer om....

Het was een maand voor de liefhebbers denk ik, maar ik heb genóten.
Maar dat was vast wel duidelijk. Ben weer heel wat titels rijker.

Dank je wel!
Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2008, 12:09

Nu de loterij nog winnen dus..alhoewel, eigenlijk heb je veel meer aan extra tijd!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2008, 12:29

Ik vond het zelf ook een enorm leuk thema, het was zelfs moeilijk om te beslissen welk boek ik nu weer zou plaatsen, heerlijk om zo ruim te kunnen kiezen!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Okt 2008, 12:30

Dat is ook wel eens lekker Dettie..sommige maanden is het echt sprokkelen volgens mij.

Groetjes
Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 31 Okt 2008, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Okt 2008, 12:31

Nu de loterij nog winnen dus..alhoewel, eigenlijk heb je veel meer aan extra tijd!

Ha, en tijd heb ik genoeg, wat dat betreft ben ik een rijk mens.

En met tweedehandsboeken kom je voor een paar euro ook een heel end :)

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2008, 13:18

Ziezo
Annie M.G. Schmidt


Beschrijving
347 kinderversjes met tekeningen van Wim Bijmoer, Jenny Dalenoord, Carl Hollander, Jan Jutte, Mance Post, Thé Tjong-Khing, Peter Vos en Fiep Westendorp.

recensie:
Driehonderdzevenenveertig kinderversjes bevat 'Ziezo', de inventaris van een rijk, geinspireerd leven. Al bladerend in de royale uitgave blijkt hoezeer de versjes van Annie M.G. Schmidt gemeengoed, nee beter nog, cultuurgoed zijn geworden. Behalve de inhoud van de versjesbundels die tussen 1950 en 1960 verschenen, bevat het boek ook versjes uit de t.v.-serie 'Ja zuster nee zuster', uit de schoolboekjesserie 'Waaidorp' plus nog eens dertig versjes die niet eerder in boekvorm verschenen.
Velen zullen de gedichtjes associeren met de tekeningen van Fiep Westendorp. Het is dan ook wel boeiend om haar manier van illustreren te vergelijken met die van Wim Bijmoer, Jenny Dalenoord, Carl Hollander, Jan Jutte, Mance Post, The Tjong Khing en Peter Vos van wie ook tekeningen in 'Ziezo' zijn opgenomen.
Het boek is voorzien van een inhoudsopgave per bundel in chronologische volgorde en van een register op titel en eerste regel van de versjes. Langs verschillende kanten toegankelijk dus. Een 'must' voor gezinnen, bibliotheken, scholen, kortom, voor iedereen.

Paperback / Hardcover 296 pagina's | Querido Kinderboek | oktober 2004

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2008, 13:20

Citaat van de dag 31 oktober

Er was eens een professor. Hij was knap hoor, daar niet van,
maar 't was zo'n ouwe, droge, nare, zure, enge man!
Hij had geen vrouw, hij had geen kind, hij had geen radio.
Hij had alleen een juffrouw voor het huishouden en zo.

Annie M.G. Schmidt
Fragment uit gedicht De Professor en Jolijtje
Opgenomen in Ziezo

Het hele gedicht staat hier

http://www.annie-mg.com/huiskamer/annie ... iezo2.html

---

Ziezo de maand zit er op, met als laatste boek de onvolprezen versjes van Annie M.G. Schmidt.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 31 Okt 2008, 14:09

Ziezo de maand zit er op, met als laatste boek de onvolprezen versjes van Annie M.G. Schmidt.


Leuke woordspeling :)

Leuk boek ook, heb ik al veel uit voorgelezen.

Groetjes
Willeke

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 31 Okt 2008, 15:06

Ik vond het ook een zeer mooi thema, gevarieerd ook.
'k heb ervan genoten.

mira

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 31 Okt 2008, 22:25

Ik vond het ook een prachtig thema, heb heel wat opgestoken over jeugd- en kinderpoëzie. Leuk om door te sturen naar vrienden met kinderen of kleinkinderen :D

Tiba.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten