Thema juli 2008 - Pelgrimstochten

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2008, 07:52

Citaat van de dag 21 juli 2008

"Leven in de grote stad: miljoenen mensen die samen eenzaam zijn."

Henry David Thoreau

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2008, 10:52

Voor ziel, cultuur en zaligheid
verhalen uit Lourdes, Fatima en Santiago de Compostela
P. Lenssen & D. van der Heiden


Voor ziel, cultuur en zaligheid' vertelt verhalen van kwetsbare, zieke mensen die troost zoeken, mensen die zich jaar in jaar uit als vrijwilliger inzetten voor minderbedeelden en gehandicapten, maar ook van dagjesmensen en cultuurpelgrims die zich vergapen aan kunst en tradities. Een aanrader voor lezers die van plan zijn deze plaatsen te bezoeken of die er geweest zijn. Een verrassende kijk achter de schermen.
In het najaar van 2006 bezochten de auteurs de wereldberoemde bedevaartplaatsen Lourdes, Santiago de Compostela en Fatima. Zij gingen op zoek naar het verhaal achter deze bedevaartsoorden. Hun ontmoetingen met lokale bewoners, bedevaartgangers, priesters en ambtenaren leverden een aantal prachtige, maar ook bizarre verhalen en foto's op.

Paperback | 158 Pagina's | Uitgeverij Tic ISBN10: 907840728X | ISBN13: 9789078407287

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2008, 10:53

Citaat van de dag 22 juli 2008

"In boeken ligt de ziel van het ganse verleden."

Thomas Carlyle

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Jul 2008, 13:31

Dat boek van gister lijkt me mooi.

Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2008, 16:17

Dat is dan die over cultuur, ziel en zaligheid??
Hm..
Het zijn wel steeds dezelfde plaatsen die opduiken he..
Ik hoorde gisteren een interview op de radio met twee mensen die een bedevaart aan het doen waren (nu!!) naar Aken. Nu heb ik gemist wat daar te vinden was, wel zieden ze dat ze dit ieder jaar deden..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Jul 2008, 19:04

Dat is dan die over cultuur, ziel en zaligheid??


Het hangt er natuurlijk vanaf hoe het geschreven is, en hoe de toon is, maar het zou heel goed kunnen gaan over wat al die mensen beweegt.
En dat is wat jij je ook af vraagt. Toch?

Ik heb dat niet zo met een bepaalde plek, maar ik kan me heel goed voorstellen dat vooral als het een (wandel) tocht ernaar toe is het heel erg met bezinning te maken heeft.
En met troost zoeken of kracht zoeken. En daar hebben mensen waarschijnlijk een bepaalde plek bij nodig.

Bij zo'n tocht ter bezinning, zoals mensen die naar Compostella wandelen, kan ik me trouwens best wat voorstellen.
Ik heb in mijn jonge jaren ook nog wel eens overwogen om naar Taize te gaan, al is dat meer een plek van ontmoeting dan een bedevaartsplek volgens mij.

Groeten,
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2008, 19:51

Ieder op zijn eigen manier denk ik. Ik wandel het liefst alleen, nou ja de hond mag mee.. maar op een plek waar ik geen mens tegen kom..
in een bos of op de hei.
Ik heb niets met heilige plaatsen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Jul 2008, 20:28

Met die plaatsen heb ik ook weinig, zeker niet met die mensenmassa's en commercie.
Het zou dan meer gaan om de reis op zich. Maar dat kan op de hei ook prima inderdaad.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2008, 07:02

Franciscus van Assisi
Adian House


Het boek Franciscus van Assisi is de vrucht van vier jaar onderzoek. Om Franciscus te kunnen portretteren als een man van vlees en bloed, ging House een tijd in Assisi wonen en volgde hij de voetsporen van Franciscus in Italië, Frankrijk, Spanje en Egypte.

NBD|Biblion:
Een mooie biografie van de bekende twaalfde-eeuwse heilige Franciscus van Assisi in zijn historische context. Het boek geeft geen echt nieuwe inzichten, maar bijzonder is wel dat de auteur veel aandacht heeft voor de verhouding tussen Franciscus en Clara. De heilige had een dramatisch leven, begonnen als rijke losbol, om na zijn bekering met een ontembare energie aan de wieg te staan van een grote gelovige herleving. Hij wordt wel een tweede Jezus genoemd. Het is een goed geschreven 'down-to-earth' portret van de heilige, bedoeld voor gelovige en niet-gelovige lezers. Het boek bevat weinig vrome teksten en is daarom ook voor de wereldse geinteresseerde goed te lezen.
House heeft zich uitstekend ingeleefd in zijn hoofdrolspeler en zijn spirituele wereld. En hij maakt dit begrijpelijk. De auteur heeft zich gebaseerd op reeds bestaande literatuur. Voor dit boek heeft hij in Assisi gewoond en de voetsporen van de heilige gevolgd van Spanje tot Egypte.

Paperback | 392 Pagina's | Gottmer Uitgevers Groep ISBN10: 9025734014 | ISBN13: 9789025734015 Vertaald door Aleid Swierenga

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2008, 07:03

Citaat van de dag 23 juli 2008

"Ik ben zo vroom lieve Heer, dat ik zelfs mijn dromen censureer."

Simcha Looijen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2008, 09:18

Pelgrimage
Kazuyoshi Nomachi


Beschrijving:
Elke religie - boeddhisme, islam, christendom, animisme - heeft zijn vorm van gebed. Gebed wordt zo tijdens iemands leven een soort geestelijke pelgrimsreis. Er bestaan veel pelgrimswegen, sommige geestelijk, andere concreet: aardse wegen die leiden naar geografische heilige oorden. Een fotografische wereldreis gemaakt door fotograaf Kazuyoshi Nomachi. 'Ik ben naar de meest afgelegen gebieden van de aarde geweest: uitgestrekte woestijnen, hoogvlakten en savannes, waar de moderne beschaving niet makkelijk doordringt, waar transcendente geesten al generaties lang worden vereerd door mensen van wie de godsdienst en het gebed directe oermanifestaties zijn van het land dat ze heeft gevormd.'

Biblion recensie, Dr. J. Kroes
Dit fotoboek in middelgroot en vierkant formaat bestaat uit fotoreportages rond het thema godsdienst in Afrika, Azie en Zuid-Amerika. De Japanse fotograaf heeft deze gebieden bezocht vanaf het begin van de jaren zeventig. Hij legde het landschap en het vaak harde leven van de inheemse bevolking vast. De nadruk ligt op religieuze bijeenkomsten en ceremonieen van grote wereldgodsdiensten, zoals Islam, Boeddhisme, Christendom en Hindoeisme. Vele foto's werden eerder gepubliceerd in toonaangevende tijdschriften als National Geographic en Stern.
De reis gaat door de Sahara, Tibet, India, Ethiopie, Mekka en Medina, de Nijl, de Grote Slenk in Oost-Afrika en de Andes in Zuid-Amerika. Elk gebied wordt ingeleid door de fotograaf zelf, terwijl ook de foto's door hem van bijschriften zijn voorzien. De prachtige kleurenfoto's zijn in veel gevallen afgedrukt over twee pagina's en geven een indrukwekkend beeld van het landschap, de mensen, hun religieuze bijeenkomsten en pelgrimstochten evenals hun omstandigheden in deze regio's.

Hardcover | 501 Pagina's | Veltman Uitgevers B.V. ISBN10: 9059204328 | ISBN13: 9789059204324 Vertaald door Vertaald door Chiel van Soelen, Pieter van der Veen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2008, 09:19

Citaat van de dag 24 juli 2008

"Een jonge boeteling. Hij vluchtte in de woestijn met de verborgen hoop er eens triomfantelijk te worden uitgehaald."

Julien de Valckenaere

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2008, 09:52

Ver onderweg
Jeroen Gooskens


Reeds velen maakten de pelgrimstocht of voettocht, zowel in het verleden als tegenwoordig, naar Santiago; vaak met een louterend doel. De auteur van dit boek is oud-kloosterling en oud-studentenpsycholoog en hij is tegen zijn vijftigste verjaardag door een handicap vrij van een betaalde baan. Met dit boek biedt hij een verslag van zijn voettocht naar Santiago. Hij maakt deze tocht vanuit Noord-Limburg in drie etappes. In 1991 en 1992 in het voorjaar; in 1993 (Noord-Spanje) in het najaar. Met een vlotte pen beschrijft hij hoe hij dagelijks z'n weg en z'n bed zoekt. Het is grotendeels een solitaire tocht met veel afzien door het bar slechte weer en ook veel verrukking over landschap, flora en fauna. Daartussen door etaleert de schrijver een grote belezenheid met veel historische weetjes over de dorpen, steden en de legendes. Regelmatig is er een verdieping naar zijn herinneringen aan de Rooms-Kaholieke Kerk, soms met scepsis, meestal met weemoed of verwachtingen. Het boek zal aan een zeer diverse groep lezers c.q. langeafstandwandelaars veel herkenning bieden. Het boek bevat enkele routekaartjes en één zwart-wittekening.
(Biblion recensie, Wim van Stiphout.)

Paperback | 270 Pagina's | Valkhof Pers ISBN10: 9056250469 | ISBN13: 9789056250461

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2008, 09:53

Citaat van de dag 26 juli 2008

"Niet in de afzondering zullen we onszelf ontdekken, maar onderweg, in de stad, in de menigte, als ding onder de dingen, als mens onder de mensen."

Jean-Paul Sartre

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 27 Jul 2008, 07:25

Compliment voor de drie laatste citaten, Dettie :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2008, 09:02

Eenzaam in Mekka
Asra Nomani


Op het moment dat president Bush de aanval op Irak voorbereidt, begint journaliste Asra Nomani aan een gevaarlijke reis vanuit de Verenigde Staten naar het Midden-Oosten. Ze sluit zich aan bij de meer dan twee miljoen mede-moslims die aan de hajj zijn begonnen, de pelgrimstocht naar Mekka die alle moslims een keer in hun leven gemaakt moeten hebben. Op de reis, die sowieso al levensgevaarlijk is voor elke Amerikaanse journalist, neemt Asra Nomani haar zoontje Shibli mee. Hij is het levende bewijs dat zij, een ongetrouwde moslima, zich schuldig heeft gemaakt aan zina, oftewel seks voor het huwelijk. Als ze ontdekt wordt, kan de islamitische, puriteinse wet van de Wahabbis in Saoedi-Arabië een verschrikkelijke straf uitdelen.
Maar Asra Nomani komt erachter dat ze er niet alleen voor staat: ze treedt in de vierduizend jaar oude voetsporen van een andere alleenstaande moeder, Hajar, de moeder van de islamitische natie...

Eenzaam in Mekka - de jihad van een moderne vrouw, waarin alle elementen van een reportage, een politieke analyse, een culturele geschiedenis en een spiritueel reisverslag nauw met elkaar verwezen zijn - geeft ons een niet eerder beschreven beeld van het hart van de islam en de groeiende rol van moslimvrouwen.


Paperback | 367 Pagina's | Uitgeverij Sirene ISBN10: 9058313832 | ISBN13: 9789058313836

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2008, 09:04

Citaat van de dag 26 juli 2008

"Dat wat je uitzonderlijk maakt, als je dat al bent,
is ook dat wat je eenzaam maakt."

Lorraine Hansberry

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2008, 08:40

Door de straten der Sleutelstad...
Een literaire bedevaart door het Leiden van Piet Paaltjens
Peter van Zonneveld


Nog steeds waart de schim van de dichter Piet Paaltjens door de Sleutelstad. Ook van zijn schepper, de student François HaverSchmidt, zijn sporen terug te vinden.

Beiden woonden op de Hogewoerd, boven een doodbidder. Anders dan de zwaarmoedige poëet Paaltjens was HaverSchmidt (1835-1894) ook een levenslustige student, die met volle teugen genoot van het academieleven. Dit boek geeft antwoord op vragen als: waar knipte kapper Knaap? Maar dat niet alleen.

Over de nacht voordat hij uit Leiden vertrok, schreef HaverSchmidt: 'Ik zocht al de huizen op, waar vrienden hunne kamers hadden gehad ... en ik herdacht al die zalige uren, toen wij daar alles smaakten, wat de aarde zoets en heerlijks heeft.' Een letterkundige bedevaart langs historische plaatsen, middenstanders, medestudenten en bewonderde voorgangers als Hildebrand en Klikspaan.

De auteur:
Peter van Zonneveld doceert Nederlandse literatuur aan de Universiteit Leiden, in het bijzonder die van de negentiende eeuw.

Ingenaaid, 95 pagina's Met illustraties Verschenen: juli 2006 Uitgeverij Bas Lubberhuizen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2008, 08:41

Citaat van de dag 27 augustus 2008

"Een boek is een brief die men schrijft aan alle onbekende
vrienden die men op de wereld bezit."

Delingré

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Jul 2008, 14:06

Waar blijf je de titels halen :D :D :D ?
Een literaire bedevaart door Leiden lijkt me wel mooi, zeker nu ik pas een boek van Piet Paaltjens gekocht heb.

Mooi citaat ook. Voor mij zit er veel waarheid in.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2008, 09:23

Geschiedenis van een tocht
H. Keller


De auteur was regisseur, voor de NOS, van een televisiefilm over een reis naar Santiago de Compostela in Spanje, een oeroud pelgrimsoord van de christenheid. Hij maakte de tocht o.a. met Cees Nooteboom die daarvoor overkwam uit Californië en die ook de inleiding schreef.
Deze reisnovelle kan iedereen boeien die het onderwerp ter harte gaat. Verwijzingen naar en herinneringen aan gebeurtenissen uit de jeugd, citaten van andere schrijvers, plus historische beschouwingen over de plaatsen waar men langs komt, dit alles maakt het boekje tot een aangename lectuur, ontspannend en instructief tegelijk.
De schelp van Sint Jacob staat duidelijk tegen een oranje fond op de omslag afgebeeld.


Paperback | Uitgeverij Conserve ISBN10: 9071380351 | ISBN13: 9789071380358

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2008, 09:24

Citaat van de dag 28 juli 2008

"Aan het eindpunt uwer wensen zult gij althans één ding missen:
uw tocht daarheen."

Marie von Ebner-Eschenbach

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2008, 09:09

Wandelen langs heilige plaatsen
dagtochten naar bedevaartsoorden in Nederland
Louwerse, P., Nijboer, M. & A. Sinke


In Wandelen langs heilige plaatsen worden tien korte pelgrimstochten beschreven, tussen de veertien en twintig kilometer lang. De wandelingen, die voeren naar Nederlandse plaatsen die ook nu nog worden bezocht door pelgrims, laten een verrassende kant van ons land zien. Door polders en bossen, over dijken en door duinen, langs meren en rivieren loopt de wandelaar naar kleine, intieme kapelletjes of grotere bedevaartplaatsen.

Ieder hoofdstuk bestaat uit een actuele routebeschrijving van de tocht, compleet met praktische gegevens, zoals een routekaart, de lengte van de wandeling, de horeca onderweg en het openbaar vervoer. Naast informatie over het landschap is er een cultuur-historische beschrijving van de bedevaartplaats. Het rijk met kleurenfoto’s geïllustreerde boek nodigt uit om meteen op pad te gaan.

De bestemmingen liggen verspreid in Nederland. Van Heiloo in Noord-Holland tot Hulst in Zeeuws-Vlaanderen, van Brielle in Zuid-Holland tot Thorn in Limburg.

Paperback | 208 Pagina's | Boekencentrum ISBN10: 9021141892 | ISBN13: 9789021141893

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2008, 09:11

Citaat van de dag 29 juli 2008

Wandelen kan intimiteit bevorderen; ongebruikelijke onderwerpen komen sneller ter sprake. Dat je naast elkaar loopt en elkaar niet de hele tijd aankijkt maakt het gemakkelijker om open te zijn.

(Joop van Aert, in: KRO Wandelen, oktober 2006, pag. 8 )

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Jul 2008, 09:31

Dit is nog eens praktisch.. kan je meteen de wandelingen maken.
En dat citaat, dat is waar!


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten