Thema mei 2008 - Klassieke literatuur *

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 06 Mei 2008, 10:38

Dettie schreef:Citaat van de dag 5 mei 2008

"Wie niet bevreesd is om te handelen, is niet bang voor een woord."

Sophocles


Toen ik bovenstaand verhaal had gelezen zal het je niet bevreemden, Dettie, dat ik eerst "moord" las i.p.v. "woord". Bestaat het woord dwanglezen al?
Anders claim ik het hier.

P.S. Ik herinner me nu ook mijn gedichtje:
Als ik lang Hans Anders kom
dan lees ik Hans Andreus, etc.

P.S. 2 Heb gegoegeld en twee verwijzingen gekregen. O.a. Desanne van Brederode heeft het woord gebruikt. Het staat nog niet in van Dale.

Pieter
"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2008, 09:30

Edda
Goden- en heldenliederen uit de Germaanse Oudheid


De Edda werd omstreeks het eind van de dertiende eeuw geschreven. Zij bevat liederen die tussen de 10e en 13e eeuw in Noorwegen en IJsland ontstaan zijn, en voorgedragen werden aan de vorstenhoven en op de burchten en boederijen van Germaanse edellieden en vrij boeren. Deze liederen geven ons een beeld van het leven en de denkwijze van onze voorouders, met name in de periode van de Volksverhuizing en in de Wikingtijd.

Dr. Jan de Vries heeft de liederen zoveel mogelijk weergegeven in de oude trant. Hij handhaaft de typisch Germaanse versvorm, de korte strofe en de alliteratie, waardoor het mogelijk wordt een helder en boeiend beeld van de literatuur van die tijd te verkrijgen. Levens wijsheid en inzicht in menselijk handelen wordt afgewisseld met verhalen van oude mythen over goden, met raadselachtige strofen over runenwijsheid. Spot en satire ontbreken evenmin.

De overzichtelijke inleiding in de Germaanse denkwereld en de vele voetnoten bij ieder lied, geven de noodzakelijke achtergrond waardoor het verleden weer levend wordt.

Hardcover | Uitgeverij Ankh-Hermes ISBN10: 9020248782 | ISBN13: 9789020248784 Verschenen: juni 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2008, 09:30

Citaat van de dag 6 mei 2008

"Stilte verzoek ik de heilige gedachten,
de grote en de kleine kindren van Heimdal;
Ik wil nu, Odin, wijsheid verkonden:
De oude Sagen, die als eerste Ik ken."

Begin Edda

Gast

Berichtdoor Gast » 07 Mei 2008, 10:21

Met de Edda als achtergrond komt er binnenkort een (naar het schijnt 8) ) heerlijk boek uit van Arnaldur Indridason, Het koningsboek.

Afbeelding

De jonge IJslander Valdemar reist in 1955 naar Denemarken, waar hij een aan lagerwal geraakte hoogleraar ontmoet, die een groot geheim met zich meedraagt. Tijdens de oorlogsjaren is hij een kostbaar manuscript uit het oog verloren: de Codex Regius, een onderdeel van de Edda, het manuscript uit 1271 waaraan het IJslandse volk zijn identiteit ontleent. Als de hoogleraar hem in vertrouwen neemt, maakt Valdemar zich op voor een reis door Europa. Zijn doel is het manuscript terug te vinden – en in leven te blijven. Want, zo blijkt, voor deze schat zijn mensen bereid over lijken te gaan.
Het koningsboek is een faction-thriller over de waarde van cultureel erfgoed. Toen de Deense regering in 1971 besloot de Codex Regius per boot terug te brengen naar IJsland, een voormalige Deense kolonie, stond het op de kade in Reykjavík zwart van de mensen. Twaalf pagina’s van het middeleeuwse manuscript ontbraken echter – en zijn nog steeds niet teruggevonden.


En geen paniek voor een Dan Brown-cloon. Indridason is historicus en een geweldige IJslandse thrillerschrijver :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2008, 13:06

Hoi gerd,

Ik heb er een wat kleiner plaatje bij gedaan, het forum wordt erg traag van plaatjes vandaar.
Ik heb nog nooit wat van deze schrijver gelezen maar naar wat ik gehoord heb moet hij erg goed zijn.

Er staat hier een recensie van het boek
http://www.inejacet.nl/recensiesgl/Arna ... nsies2.htm

Groetjes
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Mei 2008, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 Mei 2008, 14:20

Dettie schreef:Ik heb er een wat kleiner plaatje bij gedaan, het forum wordt erg traag van plaatjes vandaar.
Ik heb nog nooit wat van deze schrijver gelezen maar naar wat ik gehoord heb moet hij erg goed zijn.

Er staat hier een recensie van het boek
http://www.inejacet.nl/recensiesgl/Arna ... nsies2.htm

Groetjes
Dettie

Dettie, excuses, ik ken de geplogendheden van dit forum nog niet zo goed :P
Indridason is inderdaad erg goed. Een beetje somber, maar subliem.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2008, 15:07

Ha een nieuw woord! Geplogendheden! Die kende ik nog niet :D

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 07 Mei 2008, 21:01

Ik zal voortaan het meer gebruikelijke "gewoonten" gebruiken, Dettie :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2008, 08:20

De Canterbury-verhalen
Geoffrey Chaucer


Veertien jaar lang werkte de Engelse diplomaat en hoveling Geoffrey Chaucer (ca. 1343-1400) aan zijn magnum opus, dat een van de belangrijkste werken uit de wereldliteratuur is. Deze klassieker bevat een verzameling verhalende gedichten over een groep van dertig pelgrims, die met elkaar op weg zijn van Londen naar Canterbury. Op onnavolgbare wijze beschrijft Chaucer de mens met al zijn zwakheden; vol humor en ironie, tolerant, zonder enige bitterheid en toch bijzonder scherp observerend. '

Deze herdruk van de eerste volledige Nederlandse uitgave is zeer inventief, leesbaar en speels vertaald door Ernst van Altena.

Ingenaaid, 693 pagina's Verschenen: augustus 2004 Gewicht: 662 gram Ambo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2008, 08:21

Citaat van de dag 7 mei 2008

"Klassiek is niet een boek dat per se die of die verdiensten bezit; het is een boek dat de mensengeneraties, door verschillende redenen gedreven, lezen met tevoren vaststaande geestdrift en met een mysterieuze loyaliteit."

Jorge Luis Borges

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 08 Mei 2008, 08:31

Dettie schreef:Citaat van de dag 7 mei 2008

"Klassiek is niet een boek dat per se die of die verdiensten bezit; het is een boek dat de mensengeneraties, door verschillende redenen gedreven, lezen met tevoren vaststaande geestdrift en met een mysterieuze loyaliteit."

Jorge Luis Borges


Ik zou die verschillende redenen wel eens willen weten, door nieuwsgierigheid gedreven.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2008, 08:51

Je kan het hem niet meer vragen Pieter.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2008, 13:19

Sceance!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2008, 10:02

Kikvorsenmuizenstrijd
toegeschreven aan Homerus


Tot de werken die naast de 'Ilias' en de 'Odyssee' zijn toegeschreven aan Homerus behoort de 'Batrachomyomachia'. Dit ruim driehonderd regels tellend parodistisch gedicht verhaalt in de verheven stijl van het epos de oorlog tussen de kikvorsen en de muizen. Volgens huidige inzichten kan het werk niet van Homerus zelf zijn, maar is het wellicht in de vierde eeuw door een anonieme dichter geschreven voor een publiek dat de oude epen vrijwel uit het hoofd kende.
De in de reeks Ambo-Klassiek opgenomen vertaling van Jaap Hemelrijk combineert getrouwheid met levendigheid en is daardoor een welkome aanwinst voor alle literatuurliefhebbers, zeker degenen die (enigszins) vertrouwd zijn met de heldendichten van Homerus.
De uitgave bevat ook de Griekse tekst en een korte inleiding van de vertaler.
Bron: Biblion

ISBN10: 9026314671 | ISBN13: 9789026314674 62 pagina's Ambo 1991

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2008, 10:02

Citaat van de dag 8 mei 2008

"Zeven steden, die bij zijn leven geen dak voor hem hadden, vochten om Homerus toen hij dood was."

Thomas Heywood

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2008, 09:26

Waarom zou je de klassieken lezen
Italo Calvino


Waarom zou je de klassieken lezen? Het enige dat daarvoor spreekt, zegt Italo Calvino in deze verzameling essays die in 1991 voor het eerst verscheen, is dat het lezen van de klassieken beter is dan ze niet lezen.

Dat klinkt natuurlijk niet bepaald diepgaand. Maar bij Calvino betekent die uitspraak meer dan op het eerste gezicht lijkt. Nadat hij veertien definities van 'de klassieken' heeft geformuleerd, geeft hij aan de hand van boeken uit zijn eigen bibliotheek vijfendertig antwoorden op de vraag waarom het zo belangrijk is om boeken uit het verleden te lezen.

Calvino's levendige en inventieve omgang met Homerus, Dickens, Balzac en Montale - om een paar van de besproken auteurs te noemen - inspireren iedere lezer de kassieken te lezen of te herlezen.

NBD|Biblion:
Er bestond behalve in het Italiaans wel in diverse talen een bundel met opstellen van Calvino, maar ze verschilden onderling nogal. Deze vertaling bevat nu de keuze die Calvino zelf voor ogen stond, een uitermate veelzijdig boek waarin de persoonlijke maar altijd informatieve beschouwingen over voornamelijk oudere, min of meer bekende werken uit de wereldliteratuur samen een antwoord geven op de vraag van de titel. Calvino is het levende bewijs hoe Homeros, Xenofon, Ovidius en Defoe, Diderot, Stendhal, Flaubert, Stevenson deel uitmaken van onze eigentijdse bibliotheek. Hij leest de gedateerde teksten nauwelijks anders dan modernere auteurs als Pasternak, Borges, Gadda, Queneau en Pavese. Het knappe van de stukken is dat ze zowel stimuleren tot verder lezen als zich dankbaar lenen als eerste kennismaking en inleiding. Paperback; vrij kleine druk.
(Biblion recensie, J.F. Vogelaar)

Paperback | 382 Pagina's | Atlas ISBN10: 9045007150 | ISBN13: 9789045007151

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2008, 09:26

Citaat van de dag

"Grote dichters hoeven bij de lezer geen welwillendheid te verlangen:
zij boeien hem, hoe onwillig hij ook moge zijn."

Ovidius

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2008, 08:18

Glans / Feux
Paul Claes


Deze tweetalige bundel staat in het teken van de tegenstelling: man en vrouw, eigen en vreemd, oud en nieuw, liefde en haat.
Klassieke paren als Orpheus en Eurydice, Apollo en Daphne, Odysseus en Nausicaä zoeken elkaar in een spel van aantrekking en afstoting.
Zesendertig Franse sonnetten vinden hun tegenhanger in evenveel Nederlandse disticha. Antieke mythologie verliest en ontdekt zich in moderne psychologie. Deze poëzie is, zoals Erza Pound eens vroeg, een poging om 'de dode kunst van de poëzie weer tot leven te wekken'. Klank en betekenis ballen zich tot pregnante verzen. Elk gedicht gloeit met de sublieme glans van een bevroren vuurwerk.

NBD|Biblion:
Deze tweetalige bundel is een zoektocht in de klassieke mythologie. In tweemaal zesendertig gedichten wordt de tegenstelling belicht tussen man en vrouw: Franse sonnetten van afwisselend twee en drie lettergrepen staan tegenover Nederlandse kwatrijnen en geven een persoonlijke impressie van klassieke paren als Orpheus en Eurydice of Odysseus en Nausicaä. Het zijn stilistisch virtuoze en ingehouden erudiete gedichten, waarin aan de vraag van Ezra Pound om de dode kunst van de poëzie weer tot leven te wekken ruimschoots tegemoet is gekomen. Claes (1943) is vooral ook bekend als vertaler.

(Biblion recensie, Mathieu Kockelkoren) Paperback | 90 Pagina's | De Bezige Bij ISBN10: 9023448006 | ISBN13: 9789023448006
(Met dank aan Tiba voor de tip)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2008, 08:19

Citaat van de dag 11 mei 2008

"Echte literatuur is iets nieuws dat nieuw blijft."

Ezra Pound

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Mei 2008, 11:12

http://oscar.messageboard.nl/7067/viewt ... &&start=75

In dit item kwam de bundel Glans/Feux al ter sprake.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2008, 07:50

Metamorphosen
Ovidius


Tot de belangrijkste werken uit de Latijnse letterkunde rekent men algemeen de 'Metamorphosen' van Ovidius (43 v.Chr.-17 n.Chr.).
Wat vorm betreft is dit werk, bestaande uit vijftien boeken of hoofdstukken, een epos, maar eigenlijk is het meer een verzameling van tientallen mythologische verhalen die het motief van de gedaanteverwisseling gemeen hebben. In vorige eeuwen werden de 'Metamorphosen' dan ook gebruikt als plezierig leesbare inleiding in de Griekse mythologie.
Net als in andere taalgebieden is Ovidius' hoofdwerk bij ons veel vertaald, meestal in fragmenten. De bekendste volledige vertaling is die van Joost van den Vondel (1671), in alexandrijnen. In haar eerder in de mooie Baskerville-serie verschenen en nu als paperback herdrukte versie heeft M. d'Hane-Scheltema zich bediend van een zevenvoetige jambe, die het uitstekend blijkt te doen: haar even getrouwe als poëtische vertaling is absoluut de beste die bij ons ooit is gemaakt.
Een heldere inleiding gaat aan de tekst vooraf; een handig register van namen is toegevoegd.
In de Renaissance maakte Crispijn de Passe (1564-1637) meer dan honderd gravures bij de Metamorphosen, die alle in deze speciale editie zijn opgenomen. NBD|Biblion:

Paperback | 461 Pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep ISBN10: 9025336787 | ISBN13: 9789025336783

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2008, 07:50

Citaat van de dag 12 mei 2008

"Eenvoud is in onze dagen zeer zeldzaam."

Ovidius

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2008, 12:59

Griekse mythen
Imme Dros


Herakles en de Augiassstal; Iason, Medeia en het Gulden Vlies; Daidalos en Ikaros; Ariadne, Theseus en het labyrint; Midas, Orfeus, Narkissos, Eros en Psyche, Orestes en Elektra, Antigone, Oidipous. Het zijn de mythologische figuren van wie iedereen heeft gehoord en van wie iedereen het verhaal nou eens precies zou willen kennen. Dat kan op een zeer ontspannen en aangename manier met de prachtige hervertellingen van Imme Dros. Dit heerlijke leesboek is tegelijk een fantastisch naslagwerk, dankzij de uitvoerige namenlijst, familiestambomen en landkaarten.

isbn: 978 90 253 0884 1 omvang: 488 bladzijden uitvoering: Paperback Athenaeum-Polak & Van Gennep

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2008, 13:00

Citaat van de dag 14 mei 2008

"Wat geeft het, of iemand knap is, als hij anderen zijn kennis niet kan bijbrengen?"

Plato

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2008, 09:29

De tocht van tienduizend
anabasis
Xenofon


In dit veel op scholen gelezen werk beschrijft Xenophon (ca. 427-355 v. Chr.) de tocht van het Griekse huurlingencontingent (de Tienduizend genoemd) in dienst van de Perzische prins Cyrus, die zijn broer van de Perzische troon wilde stoten. Xenophon zelf reisde mee als verslaggever.
De tocht landinwaarts, de beslissende slag, de dood van Cyrus en de moeilijke en avontuurlijke tocht van het Griekse huurlingenleger terug naar Griekenland onder leiding van onder anderen Xenophon zelf worden door hem op boeiende en spannende wijze verhaald.
In een enthousiaste inleiding geven de vertalers toelichting bij de expeditie van Cyrus, de persoon van de schrijver en het bijzondere karakter van dit werk. Bij deze vertaling zijn op inhoudelijke gronden nieuwe hoofdstukken gemaakt met waar mogelijk een tijdsaanduiding.
Ook verder is de vertaling modern en zeer vlot leesbaar. Met een verklarende namenlijst, noten en enkele kaartjes. Biblion.

Hardcover | 336 Pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep ISBN10: 9025361005 | ISBN13: 9789025361006


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten