Thema maart 2008 Migrantenliteratuur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Mar 2008, 12:56

Ik ken Yasmine Allas van haar andere boeken. Eentje over een generaal met zes vingers en de andere over een meisje, Idil. Heel mooie boeken!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2008, 09:16

Een doel voor ogen
Zohra Zarouali


Bahar is van Marokkaanse afkomst. Ze groeit op in Antwerpen en als ze gaat studeren, vertrekt ze naar Amsterdam. Daar deelt ze een flatje met haar Hindoestaanse vriendin Sandra.
Bahar probeert haar eigen leven op te bouwen, maar soms heeft ze het daar behoorlijk moeilijk mee. Als ze Rico ontmoet, bijvoorbeeld. Hij is ook Marokkaans, maar dat wil niet zeggen dat ze elkaar altijd even goed begrijpen. Het ene moment doet Rico alles om Bahar voor zich te winnen, vervolgens laat hij weken niets van zich horen... En heeft hij er wel begrip voor dat Bahar een doel voor ogen heeft, namelijk haar studie afmaken, voor ze zich wil binden?

Hardcover | 143 Pagina's | Unieboek ISBN10: 9026996063 | ISBN13: 9789026996061 vanaf 14 jaar[/b]

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2008, 09:17

Citaat van de dag 29 maart 2008

"Elk bereikt doel is weer het begin van een nieuwe weg, en zo tot in het oneindige."

A. Schopenhauer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2008, 09:12

Het land van de vaders
Vamba Sherif


Duizenden ex-slaven emigreerden in de 19e eeuw vanuit Amerika naar een 'vrij land', Liberia, om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Met hun Amerikaanse gewoontes waren zij echter niet geliefd bij de bewoners van het West-Afrikaanse gebied. Er was handel en onderwijs, een regering en een president, er waren christelijke kerken die hun best deden de 'heidenen' te bekeren. En er was een leger dat het binnenland met geweld onderwierp.

Deze roman vertelt dit verhaal via de persoon van Edward, een Amerikaanse slaaf die dominee wordt en naar Liberia vertrekt om er het christendom te brengen en er de vrouw terug te vinden op wie hij ooit verliefd was. De andere hoofdpersoon is Halay, een autochtone jongen uit het binnenland, die dorpshoofd wordt en zich verzet tegen de nieuwe regering.
Een indringende roman die een helder licht werpt op de oorsprong van dit land en op de tegenstellingen die geleid hebben tot de burgeroorlog. Goed, bijna poetisch geschreven, geschikt voor een breed publiek, een 'must' voor lezers met interesse in Afrika. Veelbelovend debuut van de in 1973 in Liberia geboren, sinds 1993 in Nederland woonachtige schrijver. Kleine druk. Bron: Biblion

Pocket | 304 Pagina's | Uitgeverij Maarten Muntinga ISBN10: 9041704434 | ISBN13: 9789041704436

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2008, 20:48

En vandaag 31 maart alweer de laatste dag voor dit item, het gaat allemaal veel te hard!
Ik heb wel veel boeken genoteerd die ik graag eens wil lezen...

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2008, 08:11

Gebroken cirkel
Hameeda Lakho & M. van der Rijst


In 1968 komt de vierjarige Hameeda Lakho met haar moeder en zusjes vanuit Pakistan naar Nederland, waar hun vader werkt. Het huwelijk van haar ouders is niet gelukkig, de vader stuurt de moeder plus jongste kind terug naar Pakistan en vertelt zijn andere dochters dat zij dood zijn. Jaren van mishandeling volgen.
Als Hameeda hoort dat moeder en zus nog leven, probeert ze het gezin te herenigen. Ze schreef hierover 'Verborgen tralies' (2000)*. 'Gebroken cirkel' bevat wat er daarna gebeurde. Uiteindelijk krijgen Hameeda's moeder, broer, zus en zwager toestemming naar Nederland te komen. Hun komst is reden tot grote vreugde. Maar langzamerhand loopt de hereniging uit in een catastrofe (cultuurverschillen, de familie dringt het moslimgeloof op, kritiek op haar levenswijze, bovendien vindt Hameeda dat ze naar Nederland zijn gekomen vanuit economisch belang, niet vanwege haar). De mislukte gezinshereniging doet Hameeda besluiten de autoriteiten te verzoeken haar familie terug te sturen naar Pakistan. Maar dat kan niet, de beslissing visa toe te kennen, kan niet worden teruggedraaid. Hameeda verliest haar moeder voor de tweede keer. Na veel pijn weet ze dat haar man en twee dochters haar verleden, heden en toekomst zijn. Een zeer aangrijpend verhaal. Bron: Biblion

Paperback | 172 Pagina's | Uitgeverij Arena ISBN10: 9069747197 | ISBN13: 9789069747194

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2008, 08:11

Citaat van de dag 30/31 maart 2008

"De aarde is slechts één land, waarvan alle mensen de burgers zijn."

Bahá'u'lláh

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Apr 2008, 08:33

Nou, dit was een maand vol boeken die ik wel zou willen lezen. Een paar heb ik al gedaan, andere komen misschien nog wel..
Dank voor je keuze, Dettie!
Op naar de volgende maand!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2008, 09:01

Graag gedaan Marjo, voor mij waren het ook steeds ontdekkingen, leuke maand!
Hopelijk kom ik aan enkele boeken uit dit thema toe en dan lees je de verslagen wel.

Groetjes
Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 01 Apr 2008, 12:13

Dettie schreef:Gebroken cirkel
Hameeda Lakho & M. van der Rijst


In 1968 komt de vierjarige Hameeda Lakho met haar moeder en zusjes vanuit Pakistan naar Nederland, waar hun vader werkt. Het huwelijk van haar ouders is niet gelukkig, de vader stuurt de moeder plus jongste kind terug naar Pakistan en vertelt zijn andere dochters dat zij dood zijn. Jaren van mishandeling volgen.
Als Hameeda hoort dat moeder en zus nog leven, probeert ze het gezin te herenigen. Ze schreef hierover 'Verborgen tralies' (2000)*. 'Gebroken cirkel' bevat wat er daarna gebeurde. Uiteindelijk krijgen Hameeda's moeder, broer, zus en zwager toestemming naar Nederland te komen. Hun komst is reden tot grote vreugde. Maar langzamerhand loopt de hereniging uit in een catastrofe (cultuurverschillen, de familie dringt het moslimgeloof op, kritiek op haar levenswijze, bovendien vindt Hameeda dat ze naar Nederland zijn gekomen vanuit economisch belang, niet vanwege haar). De mislukte gezinshereniging doet Hameeda besluiten de autoriteiten te verzoeken haar familie terug te sturen naar Pakistan. Maar dat kan niet, de beslissing visa toe te kennen, kan niet worden teruggedraaid. Hameeda verliest haar moeder voor de tweede keer. Na veel pijn weet ze dat haar man en twee dochters haar verleden, heden en toekomst zijn. Een zeer aangrijpend verhaal. Bron: Biblion Paperback | 172 Pagina's | Uitgeverij Arena ISBN10: 9069747197 | ISBN13: 9789069747194


Gisteren las ik dit al op de homepage ,schokkend mooi.
Ik meen een tijdje terug een interview over haar/met haar gezien te hebben.

Ook de metaforen spreken me aan ,met een positievere inslag dan ik zelf.
Zij schrijft verborgen tralies,ik onzichtbare,het komt dichtbij elkaar (onze levens niet natuurlijk).Wat een dappere vrouw!
Gebroken cirkel ze krijgt hem dus open ,knap heel knap.
Zelf schreef ik het pleonasme van de gesloten cirkel.
Manja Croiset

Ellenleest
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 Apr 2008, 13:11

Meer Mustafa op myspace

Berichtdoor Ellenleest » 16 Apr 2008, 13:47

Meer over Mustafa op www.myspace.com/mustafakor



Dettie schreef:De lammeren
Mustafa Kör


Umut woont in Maasland. Hij worstelt met de schimmen van het verleden. Na de dood van zijn broer Ilvas is hij in de greep van weemoed. En hij denkt vaak terug aan Ağabey, zijn idyllische geboortedorp in Anatolië, waar hij Ayşa heeft moeten achterlaten, de kostbare bloem in de botanische tuin der liefde. Umut heeft het idee dat de dood van zijn broer en de liefde voor Ayşa iets met elkaar te maken hebben. Hij besluit terug te gaan naar Anatolië, naar Ayşa, in de hoop dat te weten te komen waarom hij droefgeestig is. Umut begint aan een tocht naar het thuisland, zoals zijn vader ooit naar het beloofde land aan de Maas trok.
De lammeren is een sprookjesachtig, lyrisch geschreven roman over de ons onbekende wereld van Anatolië, en haar liefdessagen. Tegelijkertijd is het een waaier van emoties en verhalen, waarin verschillende stemmen en generaties aan het woord. komen.

Over de auteur
Mustafa Kör (1976) werd geboren in Turkije en emigreerde op zijn derde naar België. Voor Uitverkorene, dat ten grondslag ligt aan deze roman, werd hij reeds bekroond met de extra eerste prijs voor proza voor de El Hizjra literatuurprijs.

Paperback | 287 Pagina's | Uitgeverij Van Gennep ISBN10: 9055158186 | ISBN13: 9789055158188

Dettie
die tot de ontdekking kwam dat dit boek een van de inzendingen voor de debutantenprijs was. Blijkbaar constant overheen gekeken.

---
Feed y'r mind, read a book

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 17 Apr 2008, 01:45

Manja Croiset schreef:Gisteren las ik dit al op de homepage ,schokkend mooi.
Ik meen een tijdje terug een interview over haar/met haar gezien te hebben.

Ook de metaforen spreken me aan ,met een positievere inslag dan ik zelf.
Zij schrijft verborgen tralies,ik onzichtbare,het komt dichtbij elkaar (onze levens niet natuurlijk).Wat een dappere vrouw!
Gebroken cirkel ze krijgt hem dus open ,knap heel knap.
Zelf schreef ik het pleonasme van de gesloten cirkel.


Manja, ook jij bent een dappere vrouw. Ook jouw cirkel zal gebroken worden. Ik maak me sterk dat hij dat ergens ook al een klein beetje is?

lieve groet,
Grada
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2008, 14:11

Gisteren was Al Galidi in het programma boeken van de vpro.

Hier kan je het alsnog zien

http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... d677d1b3f7

Zeer indrukwekkend mens!

Dettie

psyche
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 Mei 2008, 16:48
Locatie: maassluis

De lammeren van Mustafa Kör: samenvloeien schrijver en lezer

Berichtdoor psyche » 26 Mei 2008, 11:43

De Lammeren is een poëtisch geschreven roman. Weinig thuis in deze stijl moest ik hieraan erg wennen, ik was als ik eerlijk ben er aanvankelijk niet zo van gecharmeerd.
Een zin als "Open je hartenoog, Umut!": wel over de top dacht ik ...
Toch intrigeerde me van meet af aan dit citaat waarin Mustafa Kör mij beloofde:

We gaan samenvloeien, laat dat duidelijk zijn. Luister maar, het klotst en klatert al, ik stroom. Onze eenwording is nabij. Met al mijn klatergoud, somberheid en vervlogen dromen worden u en ik: wij. Complex krullend of elegant meanderend, alle water stroomt en vindt haar zee, zei men in de contreien waar mijn ziel is ingeschonken. Een weidse oceaan met verborgen schatten op de bodem van de zee wacht op ons, geduldig en edel, zoals het de oceaan betaamt.

Ik heb tijdens het lezen van De Lammeren een paar keer teruggeslagen naar deze zinnen.
Verdomd het was waar, het boek heeft me stapje voor stapje betoverd. De taal paste in een omgeving waar ik inderdaad nieuw ben. Ik werd meegenomen naar een andere cultuur, een ander land en lezend fantaseerde ik over een reis die kant op. Ik proefde het heerlijke voedsel al in mijn mond. Ik snoof de geuren, liep in de brandende zon. Wat zou het mooi zijn in Anatolië het boek te herlezen, verzon ik. Ik had het niet eens uit.

De Lammeren was meer dan een melancholisch, af en toe ontroerend en spannend liefdesverhaal waarvan ik zo vreselijk benieuwd werd waarheen het me zou brengen.
Juist “Open je hartenoog, Umut!” was in de context waarin het geschreven werd allesbehalve over de top, sterker, ik heb pagina’s aaneen met betraande ogen gelezen.
Ik zweer het: mijn hart werd gevuld.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten