Thema maart 2008 Migrantenliteratuur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 23 Mar 2008, 18:32

Marjo schreef:Dat zegt me nou weer niets..


Ramdas heeft na Blauw Licht jarenlang in India gezeten en was daarna directeur van de Balie. Heel sympathiek en bescheiden man, te bescheiden voor die functie in onze keihard geworden discussiecultuur
Schreef ook in VN (nou zul je wel fronsen, Dettie)
Pieter
Laatst gewijzigd door PieterW op 23 Mar 2008, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2008, 18:41

(nou zul jij wel fronsen :o , Dettie)


Pieter wil je er nu mee ophouden.
Niet bij het ene item sorry zeggen en bij het andere item toch toespelingen maken. Stoppen is bij mij stoppen.
Ik begin het nu een beetje zat te worden.

Dettie
die niet fronst maar wel andere dingen te doen heeft dan dit.

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 23 Mar 2008, 21:12

Mooi, mooi, mooi, mooi!

Ik wil al deze boeken lezen! :D
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2008, 22:22

Pieter nu heb je dus wéér je opmerking weggehaald zoals je aldoor doet. Ik heb geen zin en tijd voor dit soort dingen. Je schrijft iets en laat het staan of je schrijft het niet. Klaar! Nu duidelijk genoeg?
Ik heb geen zin in dit soort geintjes en laat me niet voor gek zetten op dit forum of de vervelende klier zijn die reageert op zogenaamde onschuldige opmerkingen (die jij dus achteraf onschuldig maakt) stoppen daarmee nu graag.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2008, 13:30

Zij, mijn moeder mijn land
Shakib Sana


De ik-persoon in deze kleine, poëtische roman is een man van rond de twintig die uit Afghanistan naar Nederland is gevlucht. Als het verhaal begint, heeft hij de trein gemist en zit hij op een bankje op de volgende trein te wachten. Ondertussen vertelt hij over zijn liefde voor zijn moederland, over zijn ouders, over de vage verliefdheid op een meisje. Hij observeert wat er om hem heen gebeurt en heeft daar zijn gedachten en fantasieën over.
Als zijn trein het station binnenrolt, voelt hij dat er een nieuwe bestemming in zijn leven is gekomen.

Shakib Sana werd in 1979 in Afghanistan geboren en kwam in 1996 met zijn familie naar Nederland: hij eigende zich in vier jaar tijd het Nederlands toe en verwoordt in Zij, mijn moeder mijn land zijn gedachten en gevoelens in een opmerkelijk frisse en poëtische taal. Hij studeert nu geneeskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

paperback 96 pagina's ISBN 978 90 284 1893 6 Uitgeverij Wereldbibliotheek

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2008, 13:31

Citaat van de dag 23 maart 2008

"De advertenties in een krant geven een beter beeld van wat er in een land omgaat dan het redactionele gedeelte."

Henry Ward Beecher

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 24 Mar 2008, 15:19

Erg leuk citaat! En misschien nog wel waar ook. :D
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2008, 17:08

Dat is ook zo leuk als je oude kranten ziet, dan zie je aan de advertenties vaak wat er leefde bij de mensen zelf. Daar kan ik me uren mee vermaken.

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 24 Mar 2008, 18:12

Oude kranten en zeker de advertenties geven zo'n goed tijdsbeeld.
Centen of zelfs halve centen van wat dingen kosten en de aangeprezen
artikelen!
Trouwens niet alleen oude kranten b.v. Chineze Thaise of Arabische ook
hebreeuwse al kun je ze niet lezen heel kenmerkend!
Het is inderdaad enig.
De geschiedenis kennen de mensen vaak vanuit boeken en overlevering,
maar dit geeft een extra dimensie!
Manja :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2008, 11:39

Schaamteloze warmte
Joanna Werners


Tussen Letty en Luna, een Hollandse en Surinaamse vrouw, beiden woonachtig in de Randstad, ontstaat een intieme, harmonieuze relatie. Ze gaan op vakantie naar Luna's geboorteland. Beiden willen vooral het Surinaamse binnenland leren kennen.
In feite is dit boek een groot reisverslag vanaf het moment dat ze in het vliegtuig stappen tot hun vertrek uit Suriname. Middels gedetailleerde beschrijvingen van vrijwel al hun doen en laten kan de lezers precies meemaken hoe de twee vrouwen met elkaar omgaan, wat ze eten, wie ze ontmoeten. Het schept een intiem en tegelijkertijd herkenbaar beeld.
Via de ogen van beide toeristen komt de lezer heel wat te weten over de situatie in het land. Beide vrouwen overwegen de mogelijkheid om terug te keren naar Suriname maar vanuit Nederland kunnen ze heel wat mensen financieel ondersteunen. Werner kan misleidend eenvoudig schrijven, tussen de regels door is meer verpakt dan het lijkt. Zonder er een issue van te maken zet de auteur nu vrouwenliefde neer als decorstuk in een exotische omgeving. Onstuimige passie uit eerdere boeken is nu omgeslagen in beheerste spiritualiteit. Een uitermate geschikt boek als eerste kennismaking met Suriname; voor wie het land al kennen, is dit een onuitputtelijke bron van herkenning.

Joanna Werners volgde de Algemene Middelbare School (AMS) in Paramaribo en kwam op haar 18de naar Nederland. Zij werkt als lerares economische vakken en lichamelijke opvoeding. Ze schreef poëzie, maar debuteerde in 1987 met de sterk autobiografische roman Droomhuid. Zij schetst hierin hoe een vrouw heen en weer geslingerd wordt tussen haar liefde voor een zwarte en voor een witte vrouw, met het zwart bewustzijn als inzet. Verhalende stukken worden afgewisseld met gedichten, brieven en dagboekfragmemen in een artistiek niet geheel vlekkeloos en nogal nadrukkelijk literair geheel. Droomhuid is de eerste lesbisch-feministische roman in de Surinaamse letteren.

Na haar debuut volgden de romans Vriendinnenvrouwen (1994), Amba, vrouw van het Surinaamse erf (1996), Zuigend moeras (1990) en Schaamteloze warmte (2002), alle rond zwarte vrouwen en hun psychische en maatschappelijke emancipatie en de lesbische liefde. Eind 2007 verscheen de dichtbundel Sluimerende schaduwen. (Bron Wikipedia)

Paperback | 509 Pagina's | Uitgeverij Knipscheer ISBN10: 9062655459 | ISBN13: 9789062655458

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2008, 11:40

Citaat van de dag 24 maart 2008

"De drang om een relatie te definiëren komt voort uit de angst overwoekerd te worden door de vrijheid."

Bram Timmers

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Mar 2008, 12:57

Voetstappen
Kader Abdollah


He wat leuk, dit boek van hem kende ik nog niet.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2008, 22:22

Nee ik ook niet Wil! Ik vind eigenlijk wel mooi dat iemand die zichzelf Nederlands heeft geleerd nu een boek schrijft in het Nederlands voor mensen die moeite hebben met lezen. Dat was eigenlijk voor mij de belangrijkste reden om speciaal dit boek te plaatsen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Mar 2008, 00:16

Ja dat is ook zo.

En juist de niet zo bekende boeken zijn vaak leuk om te weten,
de bekende kennen we vaak al wel.

Groeten,
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2008, 09:47

Voetstappen
Kader Abdollah


Deel uit de nieuwe serie 'Leeslicht', verhalen voor volwassenen die moeite hebben met lezen van bekende auteurs in gewone taal en eenvoudige bewoordingen. Twee ik-verhalen en een verhaal vanuit het perspectief van een jonge vrouw, geselecteerd uit verschillende bundels en hertaald voor deze uitgave.
In de twee (autobiografische) ik-verhalen komen bij een Iraanse vluchteling door een ontmoeting met een jonge vrouw herinneringen aan zijn leven in Iran naar boven. In het derde verhaal wordt een jonge, getrouwde Nederlandse vrouw verliefd op een vluchteling, van wie zij na een korte relatie een kind krijgt. Zij kan de man niet uit haar hoofd zetten, waardoor haar huwelijk in de problemen komt.
Poetische verhalen waarin het verwerken van verdriet en angst mogelijk wordt door levenskunst, waarnemen en het heden beleven op een positieve wijze. Dit komt ook in deze vereenvoudige vorm goed naar voren, maar maakt de verhalen vooral geschikt voor lezers die deze benadering kunnen waarderen.
Elke zin begint op een nieuwe regel, duidelijke tekstblokken, normale schreefloze letter, foto-omslag. Voorzien van het keurmerk Makkelijk Lezen.

Zie ook www.leeslicht.nl

Paperback | 80 Pagina's | Eenvoudig Communiceren B.V. ISBN10: 9086960227 | ISBN13: 9789086960224

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2008, 09:48

Citaat van de dag 25 maart 2008

"Het is niet voldoende boeken tegen lage prijs verkrijgbaar te stellen; men moet ook middelen vinden om ze te doen lezen door die groepen van mensen, waarvoor ze bestemd zijn."

E. Decpetiaux

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2008, 08:35

De sprekers van de waarheid
Karim Traïdia


Sahafi is een bevlogen, vijftigjarige Algerijnse journalist met veel aanzien. Zijn spraakmakende, dagelijkse column wordt driftig gelezen. Hij is een zogenaamde 'spreker van de waarheid'. Iedereen weet dat zijn leven aan een zijden draad hangt, hijzelf ook, maar van politiek asiel wil hij niets weten. Het blijft bij een vage belofte aan een vriend in Amsterdam. En dan, op een dag, wordt hij door twee mannen neergeschoten.
Auteur Karim Traïdia geeft Sahafi alsnog de kans door te maken wat er gebeurd zou zijn als hij wel politiek asiel in Nederland had aangevraagd. Sahafi doorloopt de molen van de bureaucratie: de confrontatie met onverschillige ambtenaren en onpersoonlijke formulieren. Het valt hem zwaar te praten over de omstandigheden waaronder hij in zijn land leeft, over het altijd maar op je hoede zijn, het gevoel een onderduiker te zijn. Ondertussen overdenkt hij wat het bestaan als vluchteling in een weliswaar vredig, maar desondanks vreemd land hem kan bieden.
'De sprekers van de waarheid' is een prachtig gecomponeerd en beeldend verhaal over de waarde van het leven en over de keuze voor een leven in de dood of de dood in het leven.

Karim Traïdia (Besbes, 1949) verwierf internationale faam als regisseur met zijn speelfilm 'De Poolse bruid', die onder andere bekroond werd met het Gouden Kalf en die in 1998 een Golden Globe-nominatie ontving. 'De sprekers van de waarheid' is Traïdia's romandebuut. Aan het boek ligt hetzelfde verhaal ten grondslag als aan zijn film 'Les Diseurs de Vérité', die tijdens het internationaal Filmfestival Rotterdam in première ging. Eerder schreef hij samen met zijn broer Hakim het kinderboek 'De zandkroon'.

Paperback | 122 Pagina's | Arbeiderspers ISBN10: 9029548274 | ISBN13: 9789029548274

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2008, 08:35

Citaat van de dag 26 maart 2008

"Het woord behoort half de spreker toe, half de toegesprokene."

Michel Eyquem de Montaigne

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2008, 21:28

Weet je Dettie, dat het boek van Abdolah dubbel staat hier?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2008, 21:35

Nee dat wist ik niet Marjo, bedankt voor het melden, ik heb er een weggehaald.

Dettie

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 27 Mar 2008, 23:38

Het woord behoort half de spreker toe, half de toegesprokene.

Michel Eyquem de Montaigne


Mooi! De Montaigne is een van mijn lievelingsfilosofen. :D
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2008, 11:18

Oude onbekenden
Cándani


In dit prozadebuut van de Hindoestaanse schrijfster Cándani (1965), die sinds de publicatie najaar 2000 van haar succesvolle dichtbundel 'Een Zoetwaterlied' in Nederland woont, keert een jonge Hindoestaanse schrijfster terug naar Suriname in een poging het contact met de wereld van haar jeugd, haar dromen, haar cultuur te herstellen, om zo een stuk van zichzelf terug te vinden. De lezer wordt binnengevoerd in een wereld waarin zowel herinneringen aan de levendige kindertijd in harmonie met de natuur, alsook magische maar ook zeer pijnlijke elementen uit de Hindoestaanse cultuur een plaats hebben. De sensualiteit en lichamelijkheid van het leven in een tropisch land wordt in vaak poetische beelden voelbaar gemaakt. Ten slotte keert de hoofdpersoon met moeite naar Nederland terug om zich los te kunnen maken van de tragische gebeurtenissen uit haar persoonlijke leven die ze op het spoor is gekomen. En daarmee neemt ze ook afstand van de cultuur waar ze ook niet werkelijk meer deel van uit maakt. Een boeiende, binnen en buiten Surinaamse kring goed ontvangen roman .
Bron: Biblion

Cándani werd in 1965 in Suriname geboren en debuteerde in 1990 met een bundel Sarnàmi-gedichten Ghunghru tut gail - De rinkelband is gebroken.
Bij uitgeverij In de Knipscheer publiceerde ze eerder de roman Huis van As, het verhaal Oude Onbekenden en de dichtbundel Een zoetwaterlied.

Paperback | 127 Pagina's | Uitgeverij Knipscheer ISBN10: 9062654975 | ISBN13: 9789062654970

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2008, 11:18

Citaat van de dag 27 maart 2008

"Wat weten we weinig van die onbekenden, die onze ouders altijd voor ons zullen zijn."

Ida Simmons

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2008, 09:41

De blauwe kamer
Yasmine Allas


Derde roman van de uit Somalie afkomstige Yasmine Allas (1967), die in 1998 succesvol debuteerde met 'Idil, een meisje'. 'De blauwe kamer' is het verhaal van twee jonge vrouwen, Hedwig en Nikki, die elkaar ontmoeten op het kerkhof, waar Nikki het graf van haar moeder bezoekt. De vrouwen worden vriendinnen en Hedwig vraagt aan Nikki of die haar levensverhaal wil opschrijven. Hedwig, die zich vreemd en verward gedraagt, trekt bij Nikki in en begint te vertellen. In haar geboorteland, ergens in Afrika, groeit Hedwig, die toen nog Dhiban heette, op onder het bed van haar oudere zus Medina, die daarin klanten ontvangt. Langzaam aan ontvouwt zich het aangrijpende verhaal van Hedwig en haar familie.
Bron: Biblion.

Hardcover | 405 Pagina's | De Bezige Bij ISBN10: 9023411587 | ISBN13: 9789023411581

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2008, 09:42

Citaat van de dag 28 maart 2008

"Ik sta in een lege kamer, maar één die vol is met hoop."

Lech Walesa


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten