Thema maart 2008 Migrantenliteratuur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2008, 13:20

Dulari
Usha Marhé


In de verhalen in deze debuutbundel staan zes vrouwen centraal die met handen en voeten gebonden zijn aan het hindostaanse leven. Ze staan in het spanningsveld van traditie en vooruitgang, geborgenheid en vrijheid, Suriname en Nederland. Hun levens worden beheerst door liefde en voorbestemdheid, schaamte en roddels, de beperkende familiebanden versus de lokkende vriendenkring.
De eerste twee, autobiografisch gekleurde verhalen zijn uitwerkingen van het onderwerp waarmee de auteur als journaliste een groot taboe doorbrak: de onmacht en vernedering van kinderen die met incest zijn geconfronteerd.
'Roshni' is misschien het sterkste verhaal: de liefde van een vrouw voor een getrouwde man in de schaduw van het voorbeeld van de levensgang van haar moeder; slim spiegelt het verhaal zich in het verloop van een Hindi-film. 'Jayvanti' gaat over de angst van een moeder die haar zoon graag een betere toekomst biedt. Het laatste verhaal, 'Shakuntala', overstijgt de cliches van het liefdesverhaal niet en is stilistisch ook zwak.
Als geheel een fraai debuut, waarvan de volgroeide vertelstijl respect afdwingt.
Bron: Biblion

Zie ook: http://home.tiscali.nl/ushamarhe/

Paperback | 175 Pagina's | Uitgeverij Van Gennep ISBN10: 9055157368 | ISBN13: 9789055157365

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2008, 13:37

Citaat van de dag 16 maart 2008

"Men zegt: liefde kent geen grenzen.
Maar grenzen zijn nu juist het interessantst."

Jean-Luc Godard

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Mar 2008, 13:46

Dulari
Usha Marhé


Mooi boek lijkt me dit.


Wat zijn er toch veel migrantenschrijvers waar ik nog nooit van gehoord heb.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2008, 13:49

Ja inderdaad Wil. Ik ken er ook héél veel niet.
Zouden die boeken nou minder onder de aandacht komen?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2008, 16:49

Toch niet in onze bieb. Daar is zelfs een speciale hoek met tafel voor migrantenliteratuur heb ik gezien. Maar daar viel dus nu pas mijn oog op.
Je moet er even op attent gemaakt worden wil je het zien, denk ik.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Mar 2008, 17:48

Er zijn een aantal migrantenauteurs erg succesvol, en ik heb niet de indruk dat die minder aandacht krijgen,
maar er zijn er blijkbaar heel veel.

Het is wel een ontwikkeling die leuk is voor de Nederlandse literatuur vind ik, geschreven vanuit andere achtergronden maakt dat het er alleen maar "breder'op.

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2008, 12:32

Nog steeds geen woorden
El Hizjra Literatuurprijs 2006


Nog steeds geen woorden heet deze bundel, de titel is afkomstig uit een van de opgenomen verhalen. Een paradoxale titel, want de gedichten en verhalen die dit jaar bekroond zijn met de El Hizjra Literatuurprijs, zijn behoorlijk uitgesproken.

Zij maken duidelijk dat er steeds meer Nederlands jongeren met een buitenlandse achtergrond zijn die wél woorden weten te vinden voor wat hen bezig houdt, die hun mening over de maatschappij waarin zij leven graag ten tafel brengen en dat buitengewoon spitsvondig en met veel gevoel voor taal doen.

Hij rijdt weg van de koude decembermaanden die hem zich deden afvragen of zijn oren en vingertoppen ooit weer tot leven zouden komen. Weg van het land waar zijn woorden een trieste dood waren gestorven nadat ze in de verkeerde taal naar buiten waren gekomen. Weg van het land van een gram voor tien gulden, made in Maroc. Op weg naar het vertrouwde, het land dat hij 42 jaar geleden verliet maar elk jaar weer opzoekt. Richting de sinasappelbomen, die bij hem een volmaakte nostalgie doen ontwaken, en de met een portret van de koning prijkende muren in zijn ouderlijk huis. Hij verlaat de plek waar hij permanent ht gevoel had te figureren in een leven dat aan hem voorbijging. Terug naar de plaats waar de zon ondergaat

Fragment uit ´De Vader´ door Karim Abbara Eerste prijs proza 15 t-m 18 jaar

Uitgever: El Hizjra Publicatie jaar: 2006 Opbouw: 94 p. , 21 cm ISBN: 9789055157044

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2008, 12:33

Citaat van de dag 17 maart 2008

"De woorden die door gelukkige mensen worden gesproken, vormen een onbeduidende melodie.
Maar de woorden die gevoeld worden door hen die zwijgen, zijn prachtig."

Emily Dickinson

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2008, 11:55

Brieven uit Egypte
Nahed Selim


Flaptekst:
Een jonge Egyptische journalist wordt door een tijdschrift uitgezonden naar Amsterdam. Haar opdracht: reportages schrijven over het leven in die vreemde verre stad. Ze heeft succes: haar openhartige artikelen maken een storm van reacties los. Niet alleen bij de lezers van het blad, ook haar familie is in rep en roer. Haar verloofde raakt in paniek en sommeert haar onmiddellijk terug te keren. Tevergeefs. De kennismaking met Amsterdam heeft haar leven voorgoed veranderd.

Biblion:
Een Egyptische journaliste, Basma, gaat naar Amsterdam om voor een tijdschrift te schrijven over Nederland.
Deze onderhoudende brievenroman behelst twee soorten brieven: de reacties van lezers van het tijdschrift en de brieven van het thuisfront. De lezers zijn kritisch over het leven in het Westen, over vrouwen, seksualiteit, christendom. Basma's familie en vriendinnen schrijven over wat er zich thuis afspeelt. Zo maakt de verloofde van Basma het uit, omdat ze weg is gegaan. Basma's vriendin is bij haar man weggelopen. Basma's broer krijgt een relatie met een gescheiden vrouw met twee kinderen. Moeder en Opa zijn ongerust over Basma.
De schrijfster (1953) is geboren in Egypte en woont nu in Nederland. Eerder publiceerde zij verhalen in de verzamelbundels 'Buitenspiegels' uit 1998 en 'Crossing Border' uit 1999. De lezer krijgt een aardige indruk van hoe Egyptenaren denken en leven. Leuk zijn ook de moppen van Basma's jongste broer

Paperback | 128 Pagina's | Uitgeverij Van Gennep ISBN10: 9055152609 | ISBN13: 9789055152605

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2008, 11:56

Citaat van de dag 18 maart 2008

"Een boek is een brief die men schrijft aan alle onbekende vrienden die men op de wereld bezit."

Delingré

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2008, 09:41

Een verhaal uit de stad Damsko
Hassan Bahara


Kader Zeroual is zeventien en zit in de vierde klas havo van het HVZ. Sinds een aantal maanden maakt hij problemen: hij verzuimt lessen op school, hangt blowend rond met zijn vrienden, krijgt ruzie met zijn chef in de supermarkt en heeft regelmatig woorden met zijn vriendin Louazna. Wanneer zij vraagt wat er met hem aan de hand is, weet Kader niets te zeggen. Thuis heerst ook stilte. Kader ligt op bed en kijkt naar een documentaire over het leven van rapper Tupac Shakur. Is hij vermoord of zou zijn dood in scène gezet zijn? Op school wordt Kader op zijn gedrag aangesproken door zijn mentrix. Zij vraagt hem of hij zijn vader kan vragen bij haar langs te komen. Deze vraag brengt Kader in het nauw en hij weet niet hoe hij moet reageren. Nog meer zwijgen lijkt het beste. Totdat de bom barst op een schoolfeest.
Een verhaal uit de stad Damsko is een visionaire en meeslepend vertelde roman over het leven van een jonge scholier. Afkomstig uit een migrantengezin waarin onverschilligheid en gevoelsarmoede overheersen en zonder enige binding met de stad waarin hij is geboren en getogen, is Kader Zeroual een tragische figuur die meer en meer inziet in wat een kleine en armoedige wereld hij met zijn vrienden leeft, maar die niet in staat is zijn beperkingen te overwinnen.

Hardcover | 239 Pagina's | Uitgeverij Van Gennep ISBN10: 9055156930 | ISBN13: 9789055156931

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2008, 09:41

Citaat van de dag 19 maart 2008

"Een Nederlander vindt zich al milieuvriendelijk als hij over hondepoep zanikt. "

Gerrit Komrij

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2008, 18:26

He, Bahara had je toch al staan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2008, 18:38

O ja! Ik zie het nu wel. Ik vond al zo gek dat het plaatje van het boek al in m'n pc stond. Ik dus kijken hier op het forum en zag het niet... nu dus wel :oops:

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2008, 09:47

Een knipoog van de koningin
Julia Stoilova


Als enig kind krijgt de Bulgaarse Wanja een zeer beschermde, intellectuele opvoeding. Ze kent één allesoverheersend gebod: gij zult uw ouders nooit teleurstellen. Het meisje groeit op tot een intelligente vrouw met ambities: ze is voortdurend op zoek naar een wereld volgens de idealen uit de klassieke Europese literatuur. Een wereld die in schril contrast staat met de naoorlogse Bulgaarse maatschappij waarin intellectuele prestaties niet opwegen tegen het partijlidmaatschap.

Nadat haar laatste restje geloof in een stralende communistische toekomst verdwenen is, plaatst ze het beschaafde Westen op een voetstuk. Als ze haar toekomstige Nederlandse man ontmoet, met wie ze in het Westen terechtkomt, denkt ze dan ook een lot uit de loterij te hebben gewonnen. In Nederland beleeft ze echter een omgekeerde cultuurschok. Haar leven in een buitenwijk van een kleine plaats als getrouwde vrouw en moeder wordt een ontgoocheling. Tijdens het theekransje van de buurvrouwen mag het gesprek vooral nergens over gaan, maar ook de intelligentsia stelt weinig voor. Het 'doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg' milieu lijkt even verstikkend te werken als de communistische bureaucratie in Sofia.

Deze gedeeltelijk autobiografische roman biedt een onthutsend beeld van de Bulgaarse maatschappij toen het communisme het dagelijkse leven nog bepaalde. Maar de blik van de buitenstaander prikt ook hardnekkige zelfbeelden in Nederland door, zoals tolerantie, gastvrijheid en openheid, en legt het schrale geestelijke leven bloot in decennia van democratie en welvaart.

Paperback | 367 Pagina's | Uitgeverij Contact ISBN10: 9025416063 | ISBN13: 9789025416065

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2008, 09:47

Citaat van de dag 20 maart 2008

"En de Nederlander is een barbaar.
Hij heeft alleen maar een brutale lach over voor alles wat hem vreemd en ongewoon voorkomt, voor Schotten met rokjes aan bijvoorbeeld, of voor een virtuoos opgedirkte vrouw."

Lucebert.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 21 Mar 2008, 12:16

Dettie schreef:Citaat van de dag 20 maart 2008

"En de Nederlander is een barbaar.
Hij heeft alleen maar een brutale lach over voor alles wat hem vreemd en ongewoon voorkomt, voor Schotten met rokjes aan bijvoorbeeld, of voor een virtuoos opgedirkte vrouw."

Lucebert.


Heel actueel, Dettie!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 21 Mar 2008, 18:10

Had ik maar Frans gestudeerd
belevenissen van een verpleegkundige
Fadoua Bouali


Leuk het boek van vandaag. ik 'ken"haar uit de Volkskrant, ze schrijft toegankelijk en beeldend.

Groeten
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2008, 09:23

Had ik maar Frans gestudeerd
belevenissen van een verpleegkundige
Fadoua Bouali


Wanneer Fadoua Bouali in Nederland komt als jong meisje, vindt ze geen warm onthaal op haar nieuwe school. Pas na 21 jaar voelt ze zich er beter thuis, ook in de moeilijkste tijd van het jaar, namelijk december. Voor het eerst kan ze niet op vakantie naar de warmte en besluit dan een jaar ertussenuit te gaan om verhalen uit haar verleden te kunnen onderzoeken en op te schrijven. Een krant financiert haar columns die ze mag inzenden en zo ontstaat haar carriere als schrijfster.
Een vaardig geschreven bundel belevenissen. Leuk om te lezen over allochtonen in Nederland (in het bijzonder moslima in Nederland), moslimcultuur en moslimvrouwen in hun werk (een ziekenhuis in Amsterdam). De schrijfster is geboren in 1970 in Marokko. Dit is haar derde boek. Ze schrijft columns voor de Volkskrant en is een veelgevraagd spreekster.
Bron: Biblion

Paperback | 96 Pagina's | Uitgeverij Van Gennep ISBN10: 9055157945 | ISBN13: 9789055157945

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2008, 09:24

Citaat van de dag 21 maart 2008

"De wereld is mijn vaderland, mijn hoop de toekomst en de tijd mijn vriend."

Thomas Rap

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2008, 10:38

Het geheugen van de stad
Anil Ramdas


'Mijn vader komt uit een vallei waar je alleen met een kar kunt komen. Nu woont hij in een nieuwbouwwijk, heeft een eigen slagerij en kinderen op de universiteit. ik moet wel trots zijn,' zegt Samira Benali.
'Het geheugen van de stad' bevat de belevenissen, herinneringen, passies en teleurstellingen van tien Rotterdamse families met wortels in verre streken. De mensen die aan Anil Ramdas hun verhaal vertellen komen uit Italië, China en Kaap Verdië, Suriname, de Antillen, Marokko, Turkije en Bosnië. 'Ik wilde ze spreken,' zegt Ramdas, 'over de keus die ze hadden gemaakt voor de grote stad, zij vertelden over hun keus tegen het dorp. Ik wilde het hebben over de aankomst, zij beschreven het vertrek. De bergen van Marokko, de havens van Hong Kong en de dorpsstraten van het Surinaamse platteland spelen in dit boek een grotere rol dan het Zuidplein, Feijenoord of Schiebroek.' Rotterdam staat in deze intieme en persoonlijke verhalen symbool voor stad. Het staat voor vrijheid, toevluchtsoord, toekomst. In tien schitterende portretten schrijft Anil Ramdas het geheugen van een stad neer.

Paperback | 190 Pagina's | Uitgeverij Balans ISBN10: 9050185398 | ISBN13: 9789050185394

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2008, 10:38

Citaat van de dag 22 maart 2008

"Je houdt van een stad, niet om haar 7 of 77 attracties, doch omdat zij aan jouw speciale behoefte beantwoordt."

Italo Calvino

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2008, 16:16

Ooit volgde ik deze Ramdas op televisie denk ik dat het was, maar kan ook de radio zijn. Het is al zo lang gelden. Toen las ik ook een boek van hem. Maar hij is in de vergetelheid geraakt, bij mij dus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2008, 16:57

Ja ik keek Ramdas ook altijd, Blauw licht heette het geloof ik.
Goed programma was dat.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Mar 2008, 17:26

Dat zegt me nou weer niets..


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten