Thema februari 2008 - (auto)biografieën

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2008, 11:22

Citaat van de dag 26 februari 2008

"Al wat de mensheid heeft gedaan, gedacht, gewonnen, of is geweest, dat ligt als door toverkunst vastgelegd in boeken."

Thomas Carlyle

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 27 Feb 2008, 12:57

Ha Zappa,

Ben ik een groot liefhebber van, vooral de periode tussen '69 en '75.
Heb ook aardige stapel cd's.

Geen biografie over hem gelezen, wel een tweedelige documentaire vorig jaar op tv gezien. Heel interessant.

Dettie schreef:Zappa De biografie
Barry Miles


Indrukwekkend conscientieuze biografie van de eind 1993 overleden Amerikaanse, klassiek geschoolde, popmuziekicoon Frank Zappa. Geschreven door Barry Miles die als vriend vele plaatopnamen bijwoonde. Befaamd om zijn biografieen van ondermeer Paul McCartney (geautoriseerd) en schrijvers van de Beat-generatie als bijvoorbeeld Jack Kerouac.

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 27 Feb 2008, 13:17

Dettie schreef:Citaat van de dag 26 februari 2008

"Al wat de mensheid heeft gedaan, gedacht, gewonnen, of is geweest, dat ligt als door toverkunst vastgelegd in boeken."

Thomas Carlyle


Wederom wens ik dit citaat tegen te spreken!
Je kan al niet vastleggen wat 1 mens heeft gedacht en gedaan
laat staan, dat van miljarden contemporain en vroeger ,
zelfs voor ons in een tijdperk dat de mens nog geen "spraak"had.
Veel is beschreven door "weten"schappers,maar weten we werkelijk?
Er valt nog veel meer over te zeggen,maar het punt is hiermee wel gemaakt.
Trouwens er is toch ook uit de oudheid veel materiaal verloren gegaan.

Manja Croiset
Laatst gewijzigd door Manja-Croiset op 28 Feb 2008, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2008, 13:30

Roel schreef:Ha Zappa,

Ben ik een groot liefhebber van, vooral de periode tussen '69 en '75.
Heb ook aardige stapel cd's.

Geen biografie over hem gelezen, wel een tweedelige documentaire vorig jaar op tv gezien. Heel interessant.


Ja hier nog een fan Roel. Joe's garage is schitterend maar ook Sheik Yerbouti of samen met het London Symphony Orchestra.
De man was een muzikaal genie.

groetjes
Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2008, 10:17

Het vuur onder de sneeuw
getuigenis van een Tibetaanse gevangene
P. Gyatso & T. Shakya


Levensverhaal van een Tibetaanse geestelijke, die ruim dertig jaar in Chinese gevangenschap doorbracht. Een zeer indringend document humain. Op sobere, heldere wijze vertelt een in 1992 gevluchte monnik over zijn wrede lot in handen van de Chinese autoriteiten. Als een van de weinige overlevenden van de vele duizenden monniken die in Chinese gevangenkampen terecht kwamen, maakt Palden Gyatso met zijn schrijnende levensverhaal goed voelbaar hoe het Chinese bewind het Tibetaanse volk vanaf het begin van de jaren vijftig in haar ijzeren greep houdt en sindsdien willens en wetens de boeddhistische cultuur probeert te vernietigen.
Een boek dat toegankelijk is voor een breed publiek. Met zorg vertaald; bevat een woord vooraf van de Dalai Lama, een voorwoord van Tsering Shakya, een kaart van Tibet en de Tibetaanse gebieden, een detailkaart van zuid-centraal Tibet en een katern met elf zwart-witfoto's.
Bron: Biblion

Pocket | 303 Pagina's | Poema & Pandora Pockets ISBN10: 9025497063 | ISBN13: 9789025497064 Vertaald door Francisca van Holthoon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2008, 10:17

Citaat van de dag 28 februari 2008

"Waar onwetendheid heerst is ware vrede onmogelijk."

Dalai Lama

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 28 Feb 2008, 10:51

Dettie schreef:Citaat van de dag 28 februari 2008

"Waar onwetendheid heerst is ware vrede onmogelijk."

Dalai Lama


En de meeste mensen weten helaas niets van Tibet en de dubbele moraal die Nederlandse politici, (en het KH) , er tegenover China op na houden..

Plinius
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 Nov 2007, 09:05
Locatie: Schiedam

Berichtdoor Plinius » 28 Feb 2008, 12:39

Ik denk dat veel mensen wel weten wat er aan de hand is, maar wie kan er wat doen als de regering hypocriet is en alleen op eigen belangetjes let. Voor acties zijn tijd, geld, energie en medestanders nodig...

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 28 Feb 2008, 12:53

En vrede is helaas een utopie.

manja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2008, 13:35

Plinius schreef:Voor acties zijn tijd, geld, energie en medestanders nodig...

Ik ken genoeg mensen die actie willen voeren maar tegen een muur van onwil van allerlei instanties (en de politiek) oplopen... Economische belangen tellen zwaarder dan mensen.

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 28 Feb 2008, 13:40

Dettie schreef:
Plinius schreef:Voor acties zijn tijd, geld, energie en medestanders nodig...

Ik ken genoeg mensen die actie willen voeren maar tegen een muur van onwil van allerlei instanties (en de politiek) oplopen... Economische belangen tellen zwaarder dan mensen.

Dettie
"

Hoe onwetend is de Dalai Lama zelf.
Enerzijds een boel tegengekomen in zijn leven, verbannen en verafgood,
maar weet hij echt hoe het is een gewoon mens te zijn,hoe dan te oordelen over vrede?

Even wat nederiger ,ik weet zelf natuurlijk nog minder,langs de zijlijn van
het wereldgebeuren.

manja croiset

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2008, 09:47

Dante Alighieri
R.W.B. Lewis


Een prachtige biografie.
Dante Alighieri leefde van 1265 tot 1321, en is in deze eeuw nog altijd een van de meest gelezen, besproken en bewonderde dichters.
In een prachtige, korte biografie ziet men Dante, telg uit een vooraanstaand Florentijns geslacht, uitgroeien tot ­briljant politicus en hartstochtelijk literator. Wanneer hij op 35-jarige leeftijd na een machtsgreep wordt verbannen, begint zijn lange zwerftocht door Italië. Tijdens deze ballingschap ontstaat een aantal literaire meesterwerken, met als indrukwekkend hoogtepunt La Divina Commedia.
Het is dan ook aan de hand van dit epos dat R.W.B. Lewis, auteur van onder andere The City of Florence, het emotionele, spirituele en filosofische leven van Dante op erudiete wijze blootlegt. De invloed van Dante's jeugdige ontmoeting met Beatrice, zijn obsessie met leven en dood, zijn grote ideeën over de zoektocht van de mens, zijn dichterlijke genialiteit en nog veel meer komt aan de orde in deze historische en literaire levensbeschrijving van de man die bekendstaat als 's werelds grootste dichter.

Hardcover | 183 Pagina's | Uitgeverij Balans 2004 ISBN10: 9050187218 | ISBN13: 9789050187213 Vertaald door Peter Abelsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2008, 09:47

Citaat van de dag 28 februari 2008

Dante had gelijk: er zijn drie soorten eeuwigheid:
die van de hel, die van het vagevuur, die van de hemel.
Je vindt ze, als minuten, door het leven van elk mens gestrooid.

C. Buddingh'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2008, 10:23

Vandaag alweer de laatste dag van het biografiethema, jammer, ik vond het erg leuk.

De maand wordt afgesloten met een biografie over Joseph Conrad.
Voor mij een beetje speciaal omdat ik de vertalers ken. Ze hebben met enorm veel plezier aan dit boek gewerkt.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 29 Feb 2008, 11:29

Dettie schreef:Dante Alighieri
R.W.B. Lewis


Een prachtige biografie.
Dante Alighieri leefde van 1265 tot 1321, en is in deze eeuw nog altijd een van de meest gelezen, besproken en bewonderde dichters.
In een prachtige, korte biografie ziet men Dante, telg uit een vooraanstaand Florentijns geslacht, uitgroeien tot ­briljant politicus en hartstochtelijk literator. Wanneer hij op 35-jarige leeftijd na een machtsgreep wordt verbannen, begint zijn lange zwerftocht door Italië. Tijdens deze ballingschap ontstaat een aantal literaire meesterwerken, met als indrukwekkend hoogtepunt La Divina Commedia.
Het is dan ook aan de hand van dit epos dat R.W.B. Lewis, auteur van onder andere The City of Florence, het emotionele, spirituele en filosofische leven van Dante op erudiete wijze blootlegt. De invloed va
Dante's jeugdige ontmoeting met Beatrice, zijn obsessie met leven en dood, zijn grote ideeën over de zoektocht van de mens, zijn dichterlijke genialiteit en nog veel meer komt aan de orde in deze historische en literaire levensbeschrijving van de man die bekendstaat als 's werelds grootste dichter.
n
Dettie, even flauw zijn. Ik neem aan dat bovenstaande tekst op de achterzijde van het boek stond. Ziet de schrijver van deze aanbeveling bij de laatste zin dan niet in dat hierin komen i.p.v. komt moet staan? Dit soort slordigheden kom je meer en meer tegen en ik zal me er (tevergeefs) tegen blijven verzetten. Pieter
Hardcover | 183 Pagina's | Uitgeverij Balans 2004 ISBN10: 9050187218 | ISBN13: 9789050187213 Vertaald door Peter Abelsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2008, 10:23

De vele levens van Joseph Conrad
Een biografie
John Stape


Kort na zijn overlijden in 1924 schreef Virginia Woolf over Joseph Conrad: ‘Onze gast is heel plotseling vertrokken. Hij maakte altijd een geheimzinnige indruk.’ Conrad was inderdaad een raadselachtige man die zichzelf steeds weer opnieuw moest uitvinden. Na een moeilijke jeugd in het Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk monsterde hij aan als matroos bij de Engelse koopvaardijvloot. Hij voer naar het Verre Oosten en de Kongo-vrijstaat. In 1894, na bijna twintig jaar op zee, begon Conrad aan zijn grote metamorfose: van matroos tot familieman, en groot, maar vaak miskend, schrijver.

Deze biografie volgt het leven van de man achter het twintigste eeuwse meesterwerk Heart of Darkness. De vele levens van Joseph Conrad bevat nooit eerder gepubliceerde brieven en documenten en biedt onthullende inzichten in een van de grootste auteurs van zijn – en onze – tijd.

ISBN-10: 9045003937 ISBN-13: 9789045003931 Uitgever: Atlas Aantal pagina's: 479 Fysieke vorm: Boek Bindwijze: Hardcover Vertalers: M. Bijnsdorp, L. Schaap

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2008, 10:24

Citaat van de dag 29 februari 2008

"Hoe intelligenter een persoon is, hoe minder hij een absurditeit wantrouwt."

Joseph Conrad

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2008, 12:21

Vanmorgen Arie Storm op de radio: hij wil graag een biografie in romanvorm..
Zo zie je maar, smaken verschillen.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 01 Mar 2008, 12:43

Marjo schreef:Vanmorgen Arie Storm op de radio: hij wil graag een biografie in romanvorm..
Zo zie je maar, smaken verschillen.


Ja, ook gehoord, Marjo. Maar dan alsjeblieft niet van politieke figuren. Dan weet je helemaal niet meer hoe de geschiedenis werkelijk was. Maar bijvoorbeeld de geromantiseerde biografie van schilderes Frida Kahlo is een heel mooie roman geworden.
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mar 2008, 10:20

Dante's jeugdige ontmoeting met Beatrice, zijn obsessie met leven en dood, zijn grote ideeën over de zoektocht van de mens, zijn dichterlijke genialiteit en nog veel meer komt aan de orde in deze historische en literaire levensbeschrijving van de man die bekendstaat als 's werelds grootste dichter.

Dettie, even flauw zijn. Ik neem aan dat bovenstaande tekst op de achterzijde van het boek stond. Ziet de schrijver van deze aanbeveling bij de laatste zin dan niet in dat hierin komen i.p.v. komt moet staan? Dit soort slordigheden kom je meer en meer tegen en ik zal me er (tevergeefs) tegen blijven verzetten. Pieter


Ik vraag me af of dat zo is Pieter.
Als er had gestaan 'en nog veel meer ZAKEN' dan had het zeker meervoud moeten zijn. Maar ik ben navraag aan het doen, wil het zelf ook weten, u hoort van mij.

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 02 Mar 2008, 11:32

"u" hoeft niet persé :)

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 02 Mar 2008, 22:22

PieterW schreef:"u" hoeft niet persé :)


Oeps, klein slordigheidje uwerzijds :lol:

zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/650/

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 03 Mar 2008, 09:46

Sarah schreef:
PieterW schreef:"u" hoeft niet persé :)


Oeps, klein slordigheidje uwerzijds :lol:

zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/650/


Dankjewel, Sarah, nooit geweten. :oops:

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 03 Mar 2008, 12:03

Geen dank, PieterW! Normaalgesproken voel ik me altijd erg pietluttig om over dit soort dingen te beginnen, maar omdat je nu zelf over een taalslordigheidje was begonnen durfde ik wel..........

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2008, 12:17

Met die 'pietluttigheid' van jou ben ik vaak erg blij geweest Sarah!

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten