Thema februari 2008 - (auto)biografieën

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 23 Feb 2008, 19:00

Ja geweldig was hij.hè.Is hij nog altijd ,dit is dus onsterfelijkheid,
de enige die ik ken.
Zelfs dat is betrekkelijk als je naar het heelal en de vergankelijkheid
kijkt.

Bij deze tekst had ik ook een tekening van hem.

atmosferische storingen

getijden van stemmingen
als vloed overspoelen emoties
ze ebben vanzelf weer weg
nieuwe golven zonder tijd
om bij te komen
zon regen wind
metaforen van gemoedstoestanden
verscheidene keren binnen een etmaal
wisselen de seizoenen elkaar af

Ook M(anja) C(roiset).Zo bekend zal ik nooit worden,hoeft ook niet
met wat minder neem ik ook genoegen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2008, 11:47

M.C. Escher
een biografie
Wim Hazeu


Flaptekst:
Het klinkt nu wellicht onbegrijpelijk, maar tot aan het begin van de jaren zestig was de kunstenaar M.C. Escher (1898-1972) bijna uitsluitend bekend bij mathematici, kristallografen en andere wetenschappers. Nu, honderd jaar na zijn geboorte in 1898, behoort hij tot de beroemdste kunstenaars ter wereld, even gerenommeerd bij filosofen als in de jeugdscene.

Voor het schrijven van de eerste grote biografie van Escher kon Wim Hazeu beschikken over honderden veelal ongepubliceerde brieven van de kunstenaar, alsmede diens dagboeken en agenda's. Hij beschrijft het levensverhaal van een man die tegen de wil van zijn ouders graficus werd in plaats van architect, en die in het begin van de jaren twintig Nederland verliet en er pas in de jaren veertig terugkeerde. Eschers Italiaanse periode, gevolgd door een Spaanse, een Zwitserse en een Belgische, vormde een voedingsbodem voor zijn werk. De voorkeuren van Escher lopen als rode draden door de biografie, onder andere Leonardo Da Vinci, de zestiende eeuwse Italiaanse en Hollandse schilders en de componist Bach, zijn grote inspirator.
Hazeu voorziet Eschers levensloop van de nodige maatschappelijke en politieke achtergronden, waardoor het boek ook het verhaal vertelt van honderd jaar Europese geschiedenis.

Biblion:
Enkele Escher-kenners zullen misschien met kritiek komen op een of ander punt, maar het grote publiek, waartoe ik mezelf ditmaal ook graag reken, zal deze biografie over de ook internationaal beroemde en vooral populaire Nederlandse kunstenaar M.C. Escher (1898-1972) met plezier en belangstelling lezen. De auteur, die zijn sporen al eerder verdiende, schuift nog verder op richting Angelsaksische traditie. Hij had geluk, veel getuigenissen waren nog oproepbaar en ook kreeg hij de beschikking over veel correspondentie van de graficus. Toch heeft hij zich niet hiertoe beperkt, hij plaatste Escher ook steeds in zijn veranderende actualiteit en dat geeft een extra charme aan dit sowieso al prettig leesbare boek. Het boek bevat veel kiekjes van Escher, alsmede afbeeldingen van zijn bekendste prenten (zwart-wit). Achterin staan overzichten en een uitgebreid notenapparaat. Deze uitgave is een schoolvoorbeeld van een goede biografie.

Hardcover | 560 Pagina's | Uitgeverij Meulenhoff ISBN10: 9029054778 | ISBN13: 9789029054775

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2008, 11:47

Citaat van de dag 23 februari 2008

"Om zoveel te kunnen onthouden moet hij weinig hebben beleefd."

Jan A. Emmens

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 24 Feb 2008, 19:04

Bijna altijd ,vind ik de citaten gigantisch mooi en jammer dat ze niet uit mijn brein zijn voortgesproten,
maar met deze ben ik het totaal oneens.
Ook dit zal per mens verschillen,maar voor mij geldt het NIET!
Een eindeloze bron met heel veel meegemaakt dingen en dat stopt nooit.
Mensenhersenen zijn groter dan wat voor meetbare gigabytes er ook
bestaan niet te bevatten een heelal in je hoofd.
Manja Croiset

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2008, 11:47

Gisteren was er bij dat eerder genoemde programma OVT een item over boeken en werd het boek 'Anna Boom' besproken. Niets dan lof, behalve: het is niet een biografie in de ware betekenis van het woord.
Ik heb het idee dat hier meer van die biografieën aan bod komen: ze zijn gefictionaliseerd. Als schrijvers dialogen gaan gebruiken of sfeertekeningen dan zijn die verzonnen, hoezeer ze de werkelijkheid ook naderen.
Maar ja, dit soort biografieën leest wel lekkerder weg, en doet niets af aan het onderzoek dat de schrijver gedaan heeft. Toch?

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 25 Feb 2008, 11:59

Manja Croiset schreef:Bijna altijd ,vind ik de citaten gigantisch mooi en jammer dat ze niet uit mijn brein zijn voortgesproten,
maar met deze ben ik het totaal oneens.
Ook dit zal per mens verschillen,maar voor mij geldt het NIET!
Een eindeloze bron met heel veel meegemaakt dingen en dat stopt nooit.
Mensenhersenen zijn groter dan wat voor meetbare gigabytes er ook
bestaan niet te bevatten een heelal in je hoofd.
Manja Croiset


Mooi gezegd, Manja, en ik ben het helemaal met je eens!
Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2008, 13:34

Marjo schreef:Gisteren was er bij dat eerder genoemde programma OVT een item over boeken en werd het boek 'Anna Boom' besproken. Niets dan lof, behalve: het is niet een biografie in de ware betekenis van het woord.


Hee, ik heb dus getwijfeld of ik het moest plaatsen als biografie en zoals het boek gepresenteerd werd zou je denken dat het een biografie was.
Weer wat geleerd.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2008, 13:36

Rory en Ita
Roddy Doyle


Een bijzonder boek van de auteur van o.a. de Barrytown-trilogie en 'Paddy Clarke Ha Ha Ha': het levensverhaal van zijn ouders, vanaf hun jeugd in de jaren '20 tot de jaren '90 van de vorige eeuw, met - afwisselend - de vader en de moeder zelf als vertellers. De verhalen zijn door Doyle (1958), een man 'met een missie en een microfoon', opgenomen en uitgewerkt; ook in de vertaling blijft de spreektaal (Ieren zijn nu eenmaal geboren vertellers) verrassend goed overeind.
Als geheel geeft dit boek een prachtig beeld van de levens van gewone Ierse mensen (de vader is graficus en - later - docent, de moeder onderbreekt haar kantoorbaan om de kinderen op te voeden) in de eerste helft van de vorige eeuw, van hun familieleven en de manier waarop de armoede in Ierland na de oorlog plaats maakt voor een zekere welvaart (eigen huis, auto, vakanties in het buitenland).
De kinderen komen, behalve in de verhalen over hun geboorte, niet ter sprake; de vele voetnoten bevatten terzijdes, aanvullende informatie, commentaar op elkaars verhalen en vertalingen van liedjes e.d. Geillustreerd met 32 familiefoto's.
Bron:Biblion

Paperback | 300 Pagina's | Nijgh & Van Ditmar ISBN10: 9038814151 | ISBN13: 9789038814155

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2008, 13:36

Citaat van de dag 24 februari 2008

"Alle mensen zijn hetzelfde. Het zijn slechts hun gebruiken die verschillen."

Confucius

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 25 Feb 2008, 13:52

Confuus van het citaat van Confucius,dus ik kan niet melden,wat ik er van vind.
Ik herken het in elk geval niet.

Manja Croiset

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2008, 13:56

Ik zie het als een verschil van gebruiken in volkeren. Het ene volk heeft dit gebruik en het andere dat.

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 25 Feb 2008, 13:59

Ja,dat is een stukje verklaring ,Dettie!
Maar ook volkeren kunnen je niet generaliseren,bestaan (in de ene cultuur meer dan de andere- of krijgen er minder de kans toe) uit individuen!
Manja Croiset

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2008, 15:13

Alle mensen zijn hetzelfde zie ik als ieder is gelijk, niemand is meer of minder dan een ander.

Alleen de gebruiken in een cultuur verschillen.

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 25 Feb 2008, 15:30

Dat ben ik wel met je eens,maar dan vind ik de verwoording niet goed,
maar daar kunnen we natuurlijk niet over oordelen ,omdat het om een vertaling gaat.
MC

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2008, 16:00

"zoals het boek gepresenteerd werd zou je denken dat het een biografie was."

Dat is het ook, alleen niet volgens de conservatieven. Het is een ander soort, maar nog steeds een biografie, en toegankelijker.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2008, 17:17

Dus volgens de conservatieven is een biografie alleen een biografie als het puur informatief over het leven van iemand gaat? Of ook als het werk van bijv. een kunstenaar of schrijver besproken wordt?
Er wordt natuurlijk wel geschreven over het werk in de trant van...

in 1925 begon ... aan zijn boek getiteld... maar als je bijv. inhoudelijk over een boek zou hebben waarin niets een weerslag is van zijn leven dan spreek je ook niet meer over een biografie?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2008, 20:05

In de 'oude traditie' is een biografie inderdaad veelal een verslag van een leven. Je kunt onmogelijk dialogen letterlijk kennen, tenzij je bandopnamen zou hebben. Dat is zelden het geval. Dat geldt ook voor een sfeer. Je kan best wel nagaan bijvoorbeeld of het op een bepaalde dag regende, maar niet hoe mensen er op reageerden. Dat soort dingen kun je zelfs niet naar waarheid optekenen als je een autobiografie schrijft! Tenzij je een dagboek hebt bijgehouden en dat allemaal opgeschreven zou hebben. Maar dan heb je dus een dagboek, dat is ook geen biografie.
Dus is een biografie van oudsher vaak een droge opsomming geworden, wat de persoon wanneer deed en waarom. Als omstandigheden belangrijk zijn moet je dat als biograaf kunnen aantonen.
Ik denk dat kritieken die uit de omgeving afkomstig zijn wel genoemd kunnen worden, als ze er voor zorgen dat de hoofdpersoon bepaalde dingen zegt of doet.
Het verschil is volgens mij heel duidelijk: Koelemeijer maakt er een lopend verhaal van. Ze mengt er zogezegd wat kleur door, gooit er een sausje over, hoe je het ook noemen wilt. Zij verandert de feiten niet.
Dorinde van Oort kreeg toentertijd een enorme kritiek over zich heen, omdat ze een roman maakte van feiten, maar als het haar beter uitkwam ook wat aan die feiten veranderde.

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 25 Feb 2008, 20:23

Goedenavond,ik wil even op twee dingen ingaan.
De discussie biografie/dagboek ,volgens mij ( zeker als ik kijk hoe bij mij
mijn leven achter onzichtbare tralies is ontstaan,
wat ik toch echt niet als gortdroge verslaggeving kan zien)!
Bestaat er niet één waarheid,maar vele visies.
En met waarheid wil ik meteen reageren op het citaat dat vandaag op de homepage staat
en morgen dus hier ergens onder.
Het citaat een waarheid als een koe,anders zou het geen realiteit zijn,
maar de waarneming verschilt ook daarbij per persoon.
Overigens als je over alles door blijft denken/ stilstaan word je gek.
Moet alles te benoemen zijn ergens in thuis horen?
Al heb ik daar zelf ook nogal een handje van!
Manja Croiset
Laatst gewijzigd door Manja-Croiset op 26 Feb 2008, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 26 Feb 2008, 08:26

Dettie schreef:Citaat van de dag 24 februari 2008

"Alle mensen zijn hetzelfde. Het zijn slechts hun gebruiken die verschillen."

Confucius


Dit is geen geweldig wijs citaat. In één gezin komen al veel verschillende mensen voor met totaal verschillende karaktereigenschappen en opvattingen, terwijl hun gebruiken hetzelfde zijn. Het enige positieve dat ik hieruit kan halen is dat je ieder mens als gelijke tegemoet moet treden en behandelen.
P.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 11:05

Zappa De biografie
Barry Miles


Indrukwekkend conscientieuze biografie van de eind 1993 overleden Amerikaanse, klassiek geschoolde, popmuziekicoon Frank Zappa. Geschreven door Barry Miles die als vriend vele plaatopnamen bijwoonde. Befaamd om zijn biografieen van ondermeer Paul McCartney (geautoriseerd) en schrijvers van de Beat-generatie als bijvoorbeeld Jack Kerouac.
Voorbeeldig vertaald en tot de laatste bladzijde boeiend. Door de gezaghebbende Amerikaanse critici unaniem lovend ontvangen. Tevens een ontmythologisering van een van de meest publiciteitsgevoelige componisten/muzikanten van de vorige eeuw. Een boeiend beeld van al zijn doen en laten, met bijvoorbeeld de verrassende constatering dat hij een hekel had aan drugs en heel wat conservatieve kantjes had. De liefhebbers van zijn werk kunnen zich bovendien verheugen in de bijlagen. Naast de gebruikelijke zwart-witfoto's en bibliografie een ongekend uitgebreid notenapparaat, dito register en een discografie met werkelijk alles wat is uitgebracht, compleet met vermelding van alle nummers.
Bron:Biblion

Paperback | 429 Pagina's | Thomas Rap ISBN10: 906005556X | ISBN13: 9789060055564 Vertaald door M. Bernard, Mireille Vroege

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 11:06

Citaat van de dag 25 februari 2008

"De realiteit is zoals ze is, niet zoals men wil dat ze is."

Frank Zappa

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 26 Feb 2008, 12:36

Het citaat een waarheid als een koe,anders zou het geen realiteit zijn,
maar de waarneming verschilt ook daarbij per persoon.
Overigens als je over alles door blijft denken/ stilstaan word je gek.
Moet alles te benoemen zijn ergens in thuis horen?
Al heb ik daar zelf ook nogal een handje van!
Manja Croiset

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2008, 12:43

Je moet niets hoor met de citaten Manja :D

Ik plaats ze en iedereen is vrij er op te reageren... of niet.

Voor mij is het leuk als er reacties op komen maar niets moet.

Groetjes
Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 26 Feb 2008, 15:56

Dettie schreef:Je moet niets hoor met de citaten Manja :D

Ik plaats ze en iedereen is vrij er op te reageren... of niet.

Voor mij is het leuk als er reacties op komen maar niets moet.

Groetjes
Dettie


Dettie,

Ik voel het absoluut niet als een "must",maar als ik me ergens erg in
vind,vind ik het leuk om te beamen en bij tegendraads zijn ook!
Dus alleen niet als het me noch in positieve en noch in negatieve zin
raakt,plus dat het altijd afhankelijk is van mijn tijd.

manja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2008, 11:21

Broeders in bedrog
de biograaf en zijn held
Jan Fontijn


Jan Fontijn, de bekroonde biograaf van Frederik van Eeden, verzamelde in deze bundel een aantal beschouwingen over de biografie. Hij beschrijft daarin onder andere zijn eigen ervaringen als biograaf. De bundel bestaat uit drie afdelingen. In de eerste bespreekt Fontijn een aantal romans (o.a. van Sartre, Nabokov en Thomas Mann) waarin biografen de hoofdrol spelen. In de tweede afdeling staat de biograaf als cultuurhistoricus centraal, terwijl in de derde afdeling de biograaf als psycholoog aan nadere beschouwingen wordt onderworpen.
In heldere en stimulerende opstellen behandelt Fontijn de belangrijkste problemen die zich bij de biografie voordoen. Het boek zal niet alleen voor auteurs, maar ook voor lezers van biografieën verhelderend werken.
Bron:Biblion Nop Maas

Paperback | Em. Querido's Uitgeverij ISBN10: 9021463032 | ISBN13: 9789021463032


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten