Thema februari 2008 - (auto)biografieën

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 03 Mar 2008, 15:28

Pfff, nou gelukkig maar dat jullie het niet erg vinden. Trouwens, dan heb ik ook nog een pietluttigheidje voor jou Dettie: toen ik gisteren je verslag las van De Overgave zag ik dat erin staat dat de aanval op Fort Parker plaatsvond op 19 mei 1986. Dat lijkt me een beetje laat......

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2008, 15:39

Oeps, zie je wel goed dat je 'pietluttig' bent. Ik ben juist altijd blij dat je het zegt!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2008, 23:35

Een Neerlandica zegt:

Ik meen dat KOMT inderdaad juist is in dit geval
Je zou geneigd zijn voor KOMEN te kiezen Immers: Wat komt aan de orde in de de histosrische levensbeschrijving?
Antwoord een aantal zaken: z'n ontmoeting met Beatrice, zijn obsessie, zijn etc etc, etc + dat levert een "meervoudig" onderwerp op, dus de werkwoordsvorm dat daarbij hoort (persoonvorm) dient daarmee te corresponderen en komen lijkt voor de hand te liggen.
Dat KOMT in dit geval beter lijkt wordt veroorzaakt door het gedeelte en nog veel meer waar een persoonsvorm in het enkelvoud bij hoort.
Omdat het onderwerp zowel een persoonvorm in het enkelvoud als in het meervoud "vraagt" vind ik dit taalkundig geen geslaagde zin en zou hem willen herschrijven bijv.
* ......... en nog veel meer aspecten komen aan de orde.
* Dantes ontmoeting met B. en nog veel meer komt aan de orde, zoals. . en en. ..

Maar een vertaalster die ik zeer kundig acht zegt:
Het is komen, geen discussie over mogelijk.

Dus.... :roll:

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 04 Mar 2008, 00:08

Dankjewel, Dettie, ik was deze keer ook zeker, maar dat hoeft niet altijd per se ;) het geval te zijn.
Goede nacht, Pieter


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten