thema januari 2008 - Tuinen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2008, 11:01

Manjafiek van de dag 30 januari 2008

Etiquette doet soms een etiket plakken.

Manja Croiset

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 31 Jan 2008, 11:12

Aan de Vlaams-Nederlandse gedichtendag wil ik graag bijdragen met een Loflied op Leestafel:

Hoflied

Er is een dichtershof
waar dichters en dichteressen
steeds weer poëzie aandragen
en voornamelijk lezeressen
om nieuwe verzen vragen

Er is een dichtershof
waarin je elke dag kunt dwalen,
op zoek naar kostbaarheden,
poëtische verhalen,
uit heden en verleden.

Er is een dichtershof,
door Dettie aangelegd,
met Tiba en Leni onderhouden,
het is een rijk bloemenbed,
waarvan ik ben gaan houden.

Er is een dichtershof,
er komt ook onkruid voor,
door mijzelf aangedragen,
dat het mag blijven staan
vergoedt mijn laatste dagen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2008, 11:38

Pieter! Wat een mooie verrassing! Dankjewel!

Dettie

Manja-Croiset

Berichtdoor Manja-Croiset » 31 Jan 2008, 12:34

Dettie schreef:Pieter! Wat een mooie verrassing! Dankjewel!

Dettie


Wat een lieve en leuke reactie Pieter!En het werk dat je er van gemaakt hebt.
Mag ik je woorden ook al, ken ik al dit moois pas kort, beamen!
Manja : :D

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 31 Jan 2008, 18:55

:D

Een brede glimlach als dank, Pieter.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2008, 08:26

De geur van gras
Lucette M. Faber


- Aan de hand van het alfabet neemt Lucette Faber de lezer mee de tuin in. - Ruim 80 persoonlijke verhalen over planten, bomen en landschappen. - Met sfeervolle illustraties. - Een perfect cadeau voor iedereen die van de tuin en tuinieren houdt.

'Kijk mam, dat is een doronicum,' zei Lucette M. Faber toen ze vijf jaar oud was. Het was het begin van een levenslange liefde voor alles wat groeit en bloeit. Tegen de lacherige commentaren van haar leeftijdgenoten in, leerde ze Latijnse plantennamen terwijl ze met haar poppen in de tuin speelde. Het duurde echter nog een halve eeuw, voordat de weerslag van deze natuurliefde op papier kwam te staan. Zij studeerde klassieke talen en publiceerde gedichtenbundels, vertalingen van Latijnse poëzie en, de laatste tien jaar, boeken over wijn en de antieke geschiedenis van wijn. Over wijn en culinaire zaken publiceerde zij jarenlang voor NRC Handelsblad, Elle Eten, Seasons, Wining & Dining en Man of all Seasons. Twee jaar lang woonde en werkte zij met haar man in de Provence en schreef daar het lees-/kookboek Brieven uit mijn Bastide. Ondertussen kweekte ze planten op balkons, dakterrassen en tuinen. De geur van gras is een bundel verhalen waarin Lucette's innige relatie met planten als onderdeel van haar leven wordt bezongen.

ISBN : 978-90-5897-712-0 Verschijningsdatum : 07-05-2007 Afwerking : Gebonden Aantal pagina's : 128 Uitgave : Uitgeverij Terra

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2008, 08:26

Manjafiek van de dag 31 januari 2008

kapsel Beatrix- staatshoofd

Manja Croiset

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Feb 2008, 08:59

Dettie schreef:Pieter! Wat een mooie verrassing! Dankjewel!

Dettie


Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Rutger

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 02 Feb 2008, 10:20

Hartelijk dank voor jullie positieve reacties!

Ik heb een vraag aan Dettie, nu het thema tuinen voorbij is. Ga je nu ook stoppen met de Manjafiekjes? Er blijken er honderden te zijn en er zijn er pas een stuk of dertig geplaatst. Zomaar een ideetje, Dettie, het is verder geheel aan jou.

(Toevallig: Op de verjaardag van Beatrix werd op TV de woordspeling gemaakt: Kapsel van Beatrix = Staatshoofd. Deze vondst staat op blz. 258 van het boek van Manja Croiset dat ik heb aangeschaft en waarin ik al haar woordvondsten al heb gelezen.)

Pieter

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2008, 10:53

Januari was Manja's maand.
De Manjafieks werden geplaatst omdat Manja de dichter van de maand was, dat had niets met het thema tuinen te maken.
Het was om te laten zien dat ze naast haar gedichten ook mooie woorspelingen maakt.
Nu in februari is er een andere dichter van de maand (Frits Criens) die ook aandacht verdient.

Normaalgesproken is het citaat van de dag iets wat met het thema van de maand te maken heeft. Deze maand is het thema (auto)biografieën en dan zoek ik citaten over 'de mens' erbij.
Als ik een woordspeling van Manja vind die op het thema slaat dan plaats ik hem en als ik bij verdere thema's een passende woordspeling van Manja vind dan zal ik die ook plaatsen.

Heb je gezien Pieter dat Manja nu ook het cryptogram van de maand opgestart is? Daarin worden haar woordspelingen ook gebruikt/geplaatst.
zie http://oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=4348

Groetjes
Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten