Thema november 2004 - historische romans

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2004, 15:31

En Jehanne heb ik gelezen, maar vind het zeker niet de beste van Simone van der Vlugt. Ik vond het al saai, dus wat de jeugd er van vindt?

Jehanne
Simone van der Vlugt


'Jehanne'. Deze naam staat handgeschreven op het omslag van het nieuwste boek van Simone van der Vlugt. De handtekening is al 571 jaar oud! Hij werd gezet door Jeanne d'Arc, het beroemdste meisje uit de geschiedenis van Frankrijk. Maar het is niet alleen deze historische handtekening van een historische figuur die het boek 'Jehanne' tot iets bijzonders maakt.
Het is de knappe manier van schrijven van Simone van der Vlugt die ervoor zorgt dat je je helemaal laat meeslepen naar het vijftiende-eeuwse Frankrijk. Jeanne d'Arc was eigenlijk een gewoon boerenmeisje. Toen zij geboren werd was Frankrijk al 75 jaar -met onderbrekingen- aan het vechten tegen de Engelsen. Deze oorlog zou als de Honderdjarige Oorlog de geschiedenis ingaan.
Gewone boerenmeisjes raakten doorgaans niet betrokken bij de oorlog. Hoogstens als slachtoffer van moord of verkrachting door langstrekkende soldaten. Erg genoeg natuurlijk, maar dat is niet de manier waarop Jeanne betrokken raakte. Wel maakte ze mee hoe haar dorp door Engelse soldaten geplunderd werd.

Het is vlak na deze gebeurtenis dat Jeanne, die eigenlijk Jehanne heet, voor het eerst stemmen hoort. Stemmen van heiligen en van de aartsengel Michaël, die haar vertellen dat zij, Jehanne, Frankrijk van de gehate Engelsen zal verlossen. Jehanne zal Orleans bevrijden en de kroonprins naar Reims brengen om hem tot koning te laten kronen. Jehanne kan haar oren niet geloven. Maar zij is erg godsdienstig, en na de zoveelste boodschap van 'daarboven' moet zij wel gehoorzamen aan de stemmen. Maar wie gelooft er nu zo’n eenvoudig boerenmeisje? Dat zij later de geschiedenis zal ingaan als de beroemde maagd Jeanne d’Arc kan niemand zich dan nog voorstellen!
Vanaf 12 jaar.


Uitgever: Lemniscaat, Verschenen: 2001, ISBN: 9056373439

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2004, 15:52

He het klinkt zo spannend als je de beschrijving leest. Ik heb gelijk met Broere, Zwarte sneeuw gereserveerd en die ligt nu ook klaar. Ben zéér benieuwd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2004, 17:14

"Zwarte sneeuw" is wel mooi, maar smaken verschillen, dus probeer het gewoon!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2004, 17:18

Nou Marjo, meestal als je zegt 'het is niets' dan heb je gelijk!
Bijv. dat boek De lerarenkamer. En zo heb je wel vaker wat gemeld wat niets was en inderdaad helemaal niets was.
Ik vaar blind op je! ;)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2004, 17:30

Niet doen Bernadet...scheelty je wel leesvoer, maar misschien mis je wel iets!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2004, 21:03

maar die over Willem de Veroveraar wil ik natuurlijk lezen!!
Weer twee boeken erbij..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2004, 13:53

Oorlog, mijn arme schapen
Een andere kijk op de Tachtigjarige Oorlog
Ronald de Graaf


Slag bij Nieuwpoort 1600. Ok, maar wat gebeurde er bij Nieuwpoort? En bij het Beleg van Leiden en van Alkmaar en van Haarlem?
Hoe werd die Tachtigjarige Oorlog eigenlijk gevoerd? Wat verdiende een soldaat, hoeveel vrouwen waren er in het leger, welke wapens had men, hoe werd er geëxerceerd, hoe kwam men aan eten, hoe gedroeg het soldatenvolk zich, wie had het in het leger voor het zeggen (Oranje, de Staten-Generaal?), welke krijgslisten werden toegepast. Kortom: hoe kwam het dat die Tachtigjarige Oorlog zo lang duurde. En: waarom hebben we Nieuwpoort onthouden en zijn we Oostende vergeten!

Nog niet eerder werd dit beslissende stuk vaderlandse geschiedenis zo grondig en rechtstreeks vanaf het slagveld beschreven. Ronald de Graaf promoveerde op het standaardwerk Oorlog om Holland, over de oorlogvoering in de Middeleeuwen, een boek dat enorme persbelangstelling kreeg.

Ik heb een interview gehoord met de schrijver, Ronald de Graaf. Het boek lijkt me heel interessant, maar ik heb toch wel wat moeite met non-fictie. Hangt er helemaal van af of zijn stijl leesbaar is, of ik dit boek ga lezen.
Maar natuurlijk past het wel in het thema!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2004, 14:23

Het past zeker in het thema maar ja, het is inderdaad geen roman.
Het vervelende is dat bij de sites aldoor hezelfde verhaalde wordt verteld, wat ook op Leestafel staat. De link, de recensie van Trouw, is het enige wat ik kon vinden over het boek van iemand die het ook daadwerkelijk gelezen had maar daar staat ook weinig bij over de leesbaarheid van het boek.

Recensie Trouw http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 57998.html

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Okt 2007, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2004, 18:08

Het jaar 1870

Marjo jij noemde dit jaar, maar wat interesseert je daar specifiek in?
Zeg niet dat het hele jaar je interesseert!!!!! ;)
Ik heb gezocht maar ik weet niet zo goed wat je bedoelt.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2004, 18:34

Volgens het interview was het leesbaar..maar ja wat voor de een leesbaar is is het niet voor de ander.
Het jaar 1870, wat dat niet het rampjaar voor Europa? Het jaar waarin zoveel gebeurde? Of zit ik verkeerd?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2004, 18:49

Ja dat is juist het punt, er gebeurde héél veel in dat jaar. Ik heb al van alles gezocht maar een boek in romanvorm erover vinden is wat anders. Er zijn wel geschiedenisboeken over die periode maar die 'klonken' zo gortdroog. Ik dacht dat je een of andere gebeurtenis in je hoofd had dat in 1870 gebeurd was.
Over de Ierse hongersnood is ook haast niets te vinden.
Er zijn wel vrij veel historische kinderboeken viel me op.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2004, 23:15

Heb je nog wel titels?
Die onderwerpen die ik aangaf waren ook maar voor de vuist weg. Andere onderwerpen vind ik ook interessant. Eerste Wereldoorlog??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Nov 2004, 08:32

Ik had sowieso geen titels, wel een hele lijst met historische romans gevonden maar daar is inhoudelijk weinig over te vinden wegens te oud.
Er zijn ook wel thrillers maar die spelen zich af in een bepaalde tijd maar voor de rest wordt er historisch gezien niets mee gedaan.
Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Nov 2004, 15:15

Is ook niet mijn sterkste zijde :oops: !

Groetjes. Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Nov 2004, 15:25

Thema is toch historische romans? Wat dachten jullie van De geboorte van Venus van Sarah Dunant. Mooi boek wat zich rond 1500 afspeelt.
Maar misschien kennen jullie dit boek al.........
Op onderstaande link staat een mooie recensie:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=366269&c=140
Groetjes
Gery

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2004, 15:36

Ja, ook dit boek hem ik nog in de kast staan. Het begint nogal akelig dus had het weer even weggelegd. Bovendien had ik erg veel 'verplichte' boeken te lezen. Maar ooit, eens ga ik het wel verder lezen.

Het boek is vermeld bij het thema kunst maar het rare was dat er allemaal verschillende recensies over waren. Het leek steeds alsof het over een heel ander boek ging.
Zo te zien heb jij het gelezen gery, is deze beschrijving wel goed?

Groetjes
Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Nov 2004, 16:03

De schele hertogin

Zo te zien is Marie-Caroline de Berry een zeer boeiende vrouw die van wanten wist!

Groetjes. Tiba.

De schele hertogin
Gedenkschriften van Marie-Caroline de Berry
F.L. Bastet


Marie-Caroline hertogin de Berry (1798-1870) is in haar leven afwisselend bewonderd en verguisd. Na de val van Napoleon trouwde de van oorsprong Siciliaanse prinses in 1816 met de hertog de Berry om ook in de toekomst de Franse troon voor de Bourbons te verzekeren. Het liep anders. Vier jaar later werd de hertog in de opera vermoord door een anarchist. De zoon van wie Marie-Caroline zwanger bleek te zijn is door de revolutie van 1830 nooit koning geworden. De even geestige als ondernemende Marie-Caroline nam daar geen genoegen mee. Jarenlang heeft zij voor haar zoon Henri de kroon opgeëist.
Er is voldoende over haar bekend om haar levensloop in grote fijnen te reconstrueren. De schrijver van deze 'memoires' laat zelf haar wedervaren vertellen. De moord op haar echtgenoot. Hoe ze in Dieppe de zeebaden voor vrouwen lanceerde. Het wonderkind Franz List bij zich thuis uitnodigde. In gevangenschap ongewenst zwanger bleek te zijn door toedoen van een onduidelijke vader. Een nieuw huwelijk begon met een ondergeschoven Siciliaanse graaf. Zich ruïneerde aan kunstschatten en paleizen, een militante feministe als het ware. Men mag haar een van de moedigste vrouwen uit de Romantiek noemen. Lodewijk XVIII en zijn hofkliek, Chateaubriand, de dochter van Marie-Antoinette, pausen, verraders en helden, zij allen hebben een rol gespeeld in haar bewogen leven.

Voor het eerst vertelt zij hier haar avonturen. Zoals haar arts Prosper Ménière het uitdrukte, doet zij dat met een openhartige vrolijkheid, die aanstekelijk werkt. Marie-Caroline: een vrouw om in het hart te sluiten.
ISBN 90 214 5250 2 Ingenaaid, 287 pagina's Verschenen: mei 2000 Gewicht: 405 gram Formaat: 219 x 133 x 25 mm Querido

De auteur:
Frédéric Louis Bastet (Haarlem, 1926) was hoogleraar klassieke archeologie te Leiden en conservator aan het Rijksmuseum van 0udheden. Hij gaf gedichten, verhalen en romans het licht, bundelde vijf delen Wandelingen door de antieke wereld en schreef een biografie van Louis Couperus. Zijn laatste werk, Helse liefde, gaat over Marie d'Agoult, Frédéric Chopin, Franz Liszt en George Sand.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2004, 16:07

Ik weet dat ik vroeger, ik woonde nog bij m'n vader thuis, eens een boek over haar heb gelezen. Dat was via de boekenclub waar m'n vader lid van was. Het was een serie, Catharina de Grote, een of andere Agnes.... en deze Madame du Berry ofwel Marie-Caroline de Berry. Ik was toen al onder de indruk van haar!

Vond het leuk te zien dat er weer een boek over haar is geschreven.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Dec 2004, 13:02

Bernadet, ik ben op de helft met het boek (Sarah Dunant).
Als ik het boek uit heb, zal ik eens checken of alles klopt (qua recensies).
Je hoort van me..............
Groetjes
Gery

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2004, 13:12

Ha fijn gery!
Alvast bedankt.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2005, 23:42

Eens was er een goedaardige tovenaar en tevens raadgever van Koning Uther, genaamd Merlijn. Dit was een zeer geheimzinnige man die iedereen aanschouwde als een rare man, maar ook als een zeer wijze man, hij leefde diep in het bos waar nooit iemand durfde te komen. Op een dag riep koning Uther Merlijn tot zich en zei:,, Merlijn zeg mij wat te doen tegen de Saksen, want ze worden te sterk, en dan verliezen we de oorlog''. Ik zal U precies zeggen hoe U moet winnen, zei Merlijn, maar in ruil daarvoor wil ik uw kind. Ik zal hem goed opvoeden en hem de koning na U maken. De koning fronste zijn wenk brouwen en liep te denken. Oké zei hij later, maar dan wil ik wel absoluut zeker weten dat hij mijn opvolger wordt. En zo ging het.

Merlijn vertelde de Koning de strategie en de koning won van de Saksen, maar kwam met een ziekte terug van zijn gevecht met de Saksen. Maar terwijl de koning aan het vechten was, leerde Merlijn Arthur al op jonge leeftijd vanalles wat je nodig had om koning te worden. Hij groeide op, hij was een zachte edelmoedige jongen met veel vechttechnieken, hij was goed met vele wapens. De jaren vlogen voorbij en op een gegeven ogenblik werd de koning heel erg ziek, enige dagen later stierf hij. En na ongeveer twee weken na de dood van koning Uther werd er een kampioenschap gehouden voor wie er Koning mocht worden, want er was geen nakomeling. Merlijn had het geheim gehouden van Arthur.

Uit alle streken kwamen een heleboel landheren en edelen die het koningschap op zich wilde nemen , Arthur was er ook bij. Na allerlei vechtpartijen en testen die je moest doen, werd Arthur de Koning! Het volk was blij met een nieuwe Koning maar, dat waren de edelen niet! Zij hadden nog nooit zo'n jonge koning gezien hij was ongeveer 20 /25 jaar oud en daar waren ze het helemaal niet mee eens, wat kan zo'n klein opdondertje nou? Ondertussen hadden de Saksen weer een leger opgesteld om de Engelsen mee aan te vallen. Toen dit nieuws bij koning Arthur terechtkwam begon hij direct met een nieuw leger te maken, want bij de vorige strijdslag was hij veel mensen en vooral paarden verloren. Uit het hele land kwamen mensen de eed aan de koning afleggen en zworen altijd voor hem te vechten. Toen het eenmaal zover was gingen ze op pad, op naar de Saksen. Ze waren er, koning Arthur vroeg eerst nog om te onderhandelen maar toen ze (de Saksen) dat niet wil- den gingen ze in de aanval, er vloog zweet, bloed, tranen, er werd gejankt. Totdat er nog een 500 tal Engelsen stonden en geen enkele Saks meer stond werd het overwinningsteken gegeven, zij hadden gewonnen!

Toen ze na de veldslag weer terug naar huis gingen gebeurde het.... Op de weg terug moesten ze nog af en toe wat Saksen weghalen van belegeringen van huizen van Engelsen, maar toen ze op een dag een landheer bevrijde zag hij daar ..... Guinivere, de dochter van de landheer wat een mooi meisje was dat! Na veel wandelingen met haar hadden gemaakt naar hij haar mee naar het paleis. Je raad het vast wel, ze gingen trouwen en eigenlijk was dàt de domste fout die Arthur kon maken. Want doordat hij met Guinivere was getrouwd was de broer van haar nu zijn zwager en hij was het kwade hetzelve, hij zat ook bij de ontevreden landheren en edelen, alleen liet hij dat niet merken! Hij stelde zich slim op, hij werd raadgever van de koning en de koning vertrouwde hem goed, maar onder- tussen maakte hij geheime afspraken met de andere ontevreden landheren en edelen zodat zij zichzelf gingen samenspannen tegen de koning, en de landheren en de delen die hadden een goed leger bij elkaar. Dus Sir Modred (zo heette de zwager van de koning), werd sterker en sterker (nu hebben we het wel over jaren en jaren dat het duurde om sterker te worden) hij werd zelfs zo sterk dat hij bijna even sterk was als de koning zijn leger, Sir Modred was heel geduldig en wachtte het goede moment af om toe te slaan. De tijd was bijna al rijp en zijn plan kon bijna uitgevoerd worden. Zijn plan werkte als volgt: Hij had ontdekt dat Sir Lanceloet een oogje had op de koningin, hij zou tegen Sir Lanceloet zeggen dat de koningin hem wilde spreken dat was laat op de avond en dat ze dan de lijfwachten erbij zouden halen, Sir Lanceloet zou vluchten voor de koning en de koning zou hem met veel manskrachten achterhalen vooral omdat Sir Lanceloet geliefd was bij de koning.

Als dan de koning weg was zou hij de macht overnemen en de legers van hem verzamelen in 1 grote plek, als koning Arthur dan terug kwam zou hij hem verslaan en dan had hij de macht........ Dit plan werd de volgende dag in werking gezet (na 8 1/2 jaar voorbereiding). En 5 dagen later toen de koning ver genoeg weg was nam hij de macht over. Koning Arthur ging ogenblikkelijk terug naar Londen en ging de strijd aan.......... Toen ze eerst nog gingen onderhandelen, voor de strijd, glipte er een slang op de grond en toen koning Arthur die wilde doodmaken trok hij zijn zwaard, dit werd als verraad gezien en meteen ging iedereen de aanval in. Er vloog bloed, zweet, tranen, geschreeuw. En ineens er klonk een fel geschreeuw. De koning! was hij. Ja, hij was door een pijl in zijn hart getroffen en was op slag dood. En opnieuw was er geen koning, Engeland was weer een land van: de sterkste wint! En zo zou het waarschijnlijk wel langer blijven.....

ingestuurd door IKKIE

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2005, 21:16

Nieuw boek erbij geplaatst
Elisabeth van België door Evrard Raskin

Elisabeth van België (1876-1965)
Evrard Raskin


In 1900 trouwde de Beierse hertogin Elisabeth von Wittelsbach met de Belgische kroonprins Albert en werd nog datzelfde jaar koningin van België.
Elisabeth was extravagant en voelde zich aangetrokken tot het ongewone. Zo was ze geïnteresseerd in de geheimen van de Egyptische koningsgraven, in yoga en Indische filosofie, in psychoanalyse en alternatieve geneeskunde. Maar ze hield zich ook druk bezig met kunst en wetenschap. Ze had haar hart verloren aan klassieke muziek en geneeskunde. Tal van verenigingen op deze terreinen kwamen mede onder haar impuls tot stand. De bekendste is de jaarlijkse muziekwedstrijd Koningin Elisabeth in Brussel.

Elisabeth was een doorzetster. Wanneer ze iets in haar hoofd haalde, kon niemand - ook haar man of de regering niet - haar tegenhouden. Ze streek ook velen tegen de haren in. Officieel was ze katholiek, maar ze voelde zich niet aangesproken door religieuze regels of verboden, laat staan door kerkelijke rituelen. Ze was pacifiste en sympathiseerde met het communisme. Niet voor niets werd ze 'rode oma' genoemd. Desondanks geloofde ze in de monarchie. Alleen het koningshuis kon volgens haar de wereld verbeteren, niet de politieke partijen of het proletariaat.

De auteur:
Evrard Raskin (1935) was geschiedenisleraar, advocaat, rechter en volksvertegenwoordiger. Hij publiceerde eerder twee andere veelgeprezen biografieën: Gerard Romsée. Een ongewoon man en de bestseller Prinses Lilian. De vrouw die Leopold III ten val bracht

ISBN 905240822X Uitgeverij Houtekiet
Verschijningsdatum 4/2005, Gebonden 462 pagina's
Genre: Biografieën literaire auteurs


Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Dec 2006, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2005, 12:17

De Gentse bruid
Het levensverhaal van Isabella van Bourgondië
Dorrit Willumsen


Isabella is de dochter van Filips van Bourgondië en de kleindochter van de Habsburgse keizer Maximiliaan van Oostenrijk. Ze groeit op aan het hof van haar tante Margaretha, landvoogdes der Nederlanden. Puur vanuit dynastieke motieven wordt Isabella in 1514, onder de naam Elisabeth, uitgehuwelijkt aan koning Christiaan II van Denemarken.

Ze is de tweede keus van Christiaan; ze is pas dertien en staat in de schaduw van Duveke, de maîtresse van de Deense koning, wier moeder Sigbrit grote invloed aan het hof heeft. Toch weet ze ondanks haar aanvankelijke isolement langzaam maar zeker de harten van haar onderdanen en haar man voor zich te winnen. Zelfs als haar man in ballingschap moet gaan en als hij zich tot Luther bekeert, zeer tegen de zin van haar katholieke familie, blijft ze hem onvoorwaardelijk steunen.

De Deense auteur Dorrit Willumsen schetst in De Gentse bruid met realistische finesse een historisch portret van het leven aan het zestiende-eeuwse Deense hof, binnen de bredere context van de politieke geschiedenis van Europa, met zijn vorstenhuizen die hun macht consolideren en de ophanden zijnde religieuze omwentelingen. Vooral echter concentreert ze zich in haar roman op de van haar bekende wijze, met inleving en subtiel gevoel voor psychologie, op het innerlijke proces van het jonge adellijke meisje dat zich tegen de stroom in ontwikkelt tot een sterke vrouw en onverzettelijke vorstin.

Oorspronkelijke titel: Bruden fra Gent
Vertaler: Kor de Vries

ISBN 9029562412 Uitgeverij Arbeiderspers 266 pagina's 3/2005 Paperback

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Okt 2007, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Apr 2005, 16:11

Net wat ik gedacht had: die hoort er ook bij :D .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2005, 13:33

De kleine kudde - W J Ouweneel (hugenoten)
Vuur uit de hemel - Mary Renault (Alexander de Grote)
De perzische jongen - Mary Renault (Alexander de Grote)

De kleine kudde
W.J. Ouweneel


Het ontoegankelijke bergland van de Franse Ardèche was in de zeventiende eeuw het toneel van een gruwelijke godsdienstoorlog. Gedreven door een onwankelbare geloofsovertuiging verzetten de daar woonachtige protestanten (hugenoten) zich tot het uiterste tegen de koninklijke troepen. Godsdienstvrijheid was de inzet van de strijd.
In deze historische roman vertelt de auteur het verhaal van de Franse hugenoten: straatarme, ruige boeren met een sterke onafhankelijkheidszin. Ze hadden niets te verliezen en vervielen daardoor soms gemakkelijk tot roekeloze rebellie. Maar tegelijk waren het mensen met een wonderlijk intens en onwankelbaar geloof.

Het boek speelt in de periode van 1682 tot 1696: de tijd van de opstand in de Vivarais (tegenwoordig: de Ardèche), de herroeping van het Edict van Nantes en de daaruit voortvloeiende vervolging.

Uitgever Jongbloed, Uitgeverij ISBN 9085200296 Bindwijze Paperback Aantal pagina's 232 blz.

Vuur uit de hemel
De jonge Alexander de Grote
Mary Renault


Vuur uit de hemel geeft een prachtig beeld van Alexanders jeugdervaringen die bepalend waren voor de vorming van zijn karakter. Heen en weer geslingerd tussen bewondering, liefde en haat voor zijn vader en op zijn hoede voor de jaloerse en verslindende affectie van zijn moeder, koningin Olympias, leert Alexander al heel vroeg zijn eigen oordeel te vormen. Als zijn vader wordt vermoord zijn Alexanders talenten en ambities zo ver ontwikkeld dat ze passen bij zijn koningschap.
De auteur:
Mary Renault werd geboren in Londen en geschoold in Oxford. Ze stierf in 1983 in Kaapstad. Haar kennis van de Griekse Oudheid is encyclopedisch, haar beschrijvingen zijn prachtig, maar het is de diepe empathie voor haar personages die haar onderscheidt van andere schrijvers van historische romans. Ze brengt de historische personen tot leven, geeft ze een dagelijks leven en maakt ze menselijk.

Oorspronkelijke titel: Fire from Heaven Vertaler: Frédérique van der Velde

Uitgever Unieboek/van Reemst ISBN 9026983379 Verschijningsdatum 1/2004 Bindwijze Paperback Aantal pagina's 311 blz. Genre Literatuur vertaalde literaire roman

De Perzische jongen
De laatste levensjaren van Alexander de Grote
Mary Renault


De verteller is Bagoas, een jonge Pers, vermaard om zijn schoonheid, die na de dood van de Perzische vorst Darius wordt opgenomen in het gevolg van Alexander en zijn vertrouweling wordt. Ondanks alle wisselvalligheden van zijn veroveringstochten, zijn twee huwelijken en zijn trouw aan zijn jeugdvriend Hephaistion, vat Alexander een duurzame genegenheid op voor zijn jonge lijfdienaar.
Bagoas beschrijft niet alleen de veldtochten en veroveringen, de wreedheden en ontberingen van Alexander en zijn manschappen, maar ook de complexiteit van Alexanders persoonlijkheid, zijn onvoorspelbaarheid, zijn gevoeligheid, zijn behoefte om uit te blinken en zijn allesoverheersende eerzucht.
Oorspronkelijke titel: The Persian Boy Vertaler: Frédérique van der Velde
Uitgever Unieboek/van Reemst ISBN 9026983360 Verschijningsdatum 1/2004 Bindwijze Paperback Aantal pagina's 384 blz.


Bernadet


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten