Thema verfilmde boeken - oktober 2007

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 24 Okt 2007, 10:25

Dr. Zhivago is de roman waarvan de film op mij nog meer indruk maakte dan het boek. Onvergetelijke scenes zijn de uitvallende zonnebloemen, de bloeiende crocusvelden in Siberië, het schrijven van zijn gedichten in het koude eenzame landhuis, de locomotief van jeugdvriend Trotski. Misschien was de film nog sterker geweest als Julie Christie en Geraldine Chaplin van rol waren verwisseld. Dan had innerlijke schoonheid het van de uiterlijke gewonnen. Als je deze film gezien hebt weet je genoeg van het Rusland van 1900 tot 1940.
Bedankt dat je op mijn suggestie bent ingegaan, Dettie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2007, 10:37

Dr. Zjivago
Boris Pasternak


Tegen de achtergrond van oorlog, revolutie, nood en ontbering in het Rusland van het eerste kwart van de twintigste eeuw, speelt een van de meest romantische, meeslepende en tragische liefdesgeschiedenissen aller tijden: die van dokter Zjivago en Lara. Voor Zjivago, die geestelijke vrijheid als een levensvoorwaarde ziet, dreigt het bestaan onder de starre communistische leiding in een nachtmerrie te veranderen, ondanks de hartstochtelijke liefde van Lara.

Het boek werd in 1965 verfilmd door Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) met Carlo Ponti als producer en David Lean als regisseur. Deze film is een van de meesterwerken uit de filmgeschiedenis.
Belangrijkste acteurs:
Omar Sharif als Dr. Yuri Zjivago Julie Christie als de verpleegster Lara Antipova Geraldine Chaplin als Zjivago's echtgenote Tonya Rod Steiger als Victor Komarovsky' Alec Guinness als Generaal Yevgraf Zjivago, broer en verteller van het verhaal.

Uitgeverij: Bruna Utrecht, 1993: 3e dr Oorspronkelijke titel: Доктор Живаго (1957) Vertaling: Nico Scheepmaker 600 pagina's ISBN: 90-229-8121-5

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2007, 10:37

Citaat van de dag 23 oktober 2007

"‘Bent u nu zo dom, of houdt u zich alleen maar zo?
Bent u soms van een andere planeet af komen vallen?"

Citaat uit dr. Zjivago (gesprek tussen Zjivago en Samdevjatov)

N.B. Zjivago wordt op verschillende manieren geschreven, Zjivago of Zhivago, het mag allebei.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Okt 2007, 15:55

Ha, je dekt je maar alvast in??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2007, 16:00

Ja precies, je hebt hem door! :D

Dettie

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 25 Okt 2007, 08:55

Dettie schreef:Ja precies, je hebt hem door! :D

Dettie
Ik heb hem ook door, Dettie 8)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2007, 08:57

Kees de jongen
Theo Thijssen


Kees Bakels is een jongen die opgroeit in het Amsterdam van het einde van de 19e eeuw, als zoon van een schoenmaker. Het boek beschrijft de lagere-schooltijd van Kees, zijn eerste liefde (voor Rosa Overbeek) en zijn vriendschappen. Hij is een gewone jongen aan het begin van de puberteit, die zich echter wel onderscheidt door een levendige fantasie en een zeker vermogen tot introspectie. Hij ziet zichzelf in zijn fantasie als een 'jongen van stand', alhoewel uit het verhaal blijkt dat zijn ouders, als middenstanders, het zeker niet makkelijk hebben; zijn vader wordt ernstig ziek en Kees' fantasieën komen uiteindelijk tot niets als hij van school gaat om te gaan werken. De realiteit zet Kees, die misschien wel meer in zijn mars had gehad, de voet dwars, waar Theo Thijssen, ook een schoenmakerszoon, een beurs kreeg om door te leren.

Thijssen slaagde er in om van Kees een jongen te maken waarin iedereen eigen jeugdherinneringen en -opvattingen terugvindt. Thijssen heeft altijd ontkend dat het boek autobiografische elementen bevat, maar er zijn zeker raakvlakken terug te vinden met zijn autobiografie In de ochtend van het leven.

Remco Campert laat in zijn boek Het leven is vurrukkulluk (1961) Kees de jongen, inmiddels verworden tot een haveloze grijsaard, nog eenmaal diens jeugdliefde Rosa Overbeek ontmoeten.
Gerben Hellinga bewerkte Kees de jongen in 1970 tot een toneelstuk, dat met veel succes werd opgevoerd. De rol van Kees wordt daarin gespeeld door Hans Dagelet en Wim van der Grijn.
In 2003 werd Kees de jongen verfilmd door André van Duren. De hoofdrol werd vertolkt door Ruud Feltkamp.
In het boek 'De laatste Held' van Rick de Leeuw wordt dit boek meermaals vermeld. Je zou zelfs kunnen zeggen dat beide boeken overeenkomsten vertonen. (Bron: Wikipedia)

Paperback | 352 Pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | Filmeditie ISBN10: 9025353320 | ISBN13: 9789025353322

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2007, 08:58

Citaat van de dag 24 oktober 2007

"Vele mensen schijnen Kees Bakels niet eens te hebben gekend en dat is eigenlijk niet goed te begrijpen. Is hij niet zowat de belangrijkste jongen geweest, die er ooit heeft bestaan?' "

Openingszin Kees de jongen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2007, 11:45

De oesters van Nam Kee
Kees van Beijnum


Berry Kooijman, alias Diablo, alias het monster van 'Schotelcity', is gevlucht naar het voormalig vakantiehuis van zijn ouders. Daar, in Normandië, wacht hij het onvermijdelijke af: zijn arrestatie door de gendarmerie. Eenmaal in de gevangenis beland blikt hij terug op zijn leven, een aaneenschakeling van leugens en bedriegerijen. Voor zijn criminele vrienden uit de huurkazernes van Amsterdam-West verbergt hij dat hij in 'het villastraatje' woont, voor zijn zorgelijke moeder houdt hij die vrienden geheim. De enige die hij over zijn dubbelleven in vertrouwen neemt, is Thera, de 'wiebeldanseres' die op straat twee knipperende duivelshorentjes van hem koopt. De obsessieve liefdesrelatie die volgt, luidt een even opmerkelijke als verrassende apotheose in.

De oesters van Nam Kee is een geestige, met grote vaart en scherpte geschreven roman over hunkering. Hunkering naar waarheid, naar liefde, en vooral naar 'echtheid'. In een wereld die echt noch vals blijkt te zijn, goed noch slecht, in een wereld die is en blijft wat zij is, de verwachtingen van een achttienjarige gymnasiast ten spijt.
Van Kees van Beijnum verschenen eerder vier romans. Zijn werk werd vertaald, verfilmd en genomineerd voor diverse literaire prijzen.

Paperback | 320 Pagina's | De Bezige Bij | Filmeditie ISBN10: 9038808755 | ISBN13: 9789038808758

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2007, 11:46

Citaat van de dag 25 oktober 2007

"Film is de leukste vorm van bedrog."

Remco Jonckers

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2007, 13:26

Ik zag gisteren al dat deze samenvatting mij niets zei, en toch dacht ik dat ik dat boek gelezen heb!! Raar...

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Okt 2007, 14:05

Ik heb het ook gelezen, maar het is bij mij ook niet echt blijven hangen.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Okt 2007, 15:29

Je hebt het ook gelezen Marjo :D http://www.leestafel.info/boekenarchief ... mple4.html

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Okt 2007, 15:31

Nou ja, dat lijken toch twee heel verschillende verhalen!
Zoals het hier beschreven werd is het niet het boek dat ik gelezen heb. Raar hoor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2007, 10:58

M*A*S*H
Richard Hooker (Hornberger)


M*A*S*H is een film uit 1970, geregisseerd door Robert Altman, met onder andere Donald Sutherland als Hawkeye en Elliott Gould als Trapper John. De film speelt zich af in een Amerikaans veldhospitaal (MASH 4077) in de Koreaanse Oorlog en verhaalt de belevenissen van de artsen en verplegers die daar proberen de gewonden weer op te lappen. De film is twee jaar later opgevolgd door de (nagenoeg) gelijknamige TV serie M*A*S*H 4077.

De oorsprong van de film en serie bevindt zich in een door Dr Richard Hornberger geschreven boek. Wachtend op de patiënten in zijn praktijk in Bremen, Maine (Verenigde Staten) schreef hij onder het pseudoniem Richard Hooker over zijn fictionele verblijf in het mobiele veldhospitaal 8055 in Korea. Hij baseerde het karakter Hawkeye op zichzelf.
Hornberger schreef een serie boeken over zijn verblijf, maar geen enkele was zo succesvol als de eerste.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Okt 2007, 10:59

Citaat van de dag 26 oktober 2007

"Acteren is doen alsof terwijl je doet alsof je niet doet alsof. "

Danson

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2007, 09:46

De vreemde geschiedenis van Dr Jekyll en Mr Hyde
R.L. Stevenson


De gerespecteerde Londense arts Dr. Jekyll is zich zeer bewust van de mix van goed en kwaad in zichzelf en ontwikkelt ca. 1885 een chemische drank waarmee hij een oproepbaar alter ego maakt dat puur slecht is. Deze Edward Hyde is Jekylls slechte kant en van tijd tot tijd neemt hij Hyde's gedaante aan om zijn slechte kant de vrije teugel te geven. Maar als Hyde het overwicht krijgt, eerst een klein meisje bruut verwondt en dan een parlementslid doodt, blijkt ook dat de drank kracht verliest en het steeds moeilijker wordt om weer Mr. Jekyll te worden. Er rest hem dan nog één middel: dat is een eind maken aan het leven van Mr. Hyde en dus aan zijn eigen leven.
Zijn faam heeft de Schotse Victoriaanse schrijver (1850-1894) vooral te danken aan de avonturenroman 'Schateiland' en aan deze korte roman. Het bijzonder boeiende en indringende verhaal is nog steeds verrassend actueel en een goed bewijs van Stevensons grote vertelkunst. De prettig leesbare vertaling en het beknopte, informatieve nawoord dragen daar zeker toe bij. Bron: Biblion.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde is een film uit 1941 onder regie van Victor Fleming met o.a. Spencer Tracy als Henry Jekyll / Meneer Hyde, Ingrid Bergman als Ivy Peterson, Lana Turner als Beatrix Emery

Paperback | 123 Pagina's | Hoogland & Van Klaveren ISBN10: 9076347050 | ISBN13: 9789076347059 Vertaald door Rosalien van Witsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2007, 09:47

Citaat van de dag 27 oktober 2007

"Als uw moraal u somber maakt, wees er dan van overtuigd dat zij niet deugt."

Robert Louis Stevenson

PieterW
Berichten: 530
Lid geworden op: 17 Jul 2007, 22:57
Locatie: den bosch

Berichtdoor PieterW » 28 Okt 2007, 12:11

Dettie schreef:Citaat van de dag 27 oktober 2007

"Als uw moraal u somber maakt, wees er dan van overtuigd dat zij niet deugt."

Robert Louis Stevenson


Jammer, Dettie, dat zovelen met een slechte moraal zo vrolijk door het leven gaan. Hg. Pieter

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2007, 11:30

Eigenlijk zou ik wel eens willen weten op welke basis je de boeken/films kiest..er zijn zoveel verfilmingen. Is het toeval, welke je tegenkomt, of zoek je gericht?
Of heb je al een hele lijst staan waar ik uit kan prikken?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2007, 12:09

Reis om de wereld in 80 dagen
Jules Verne


Jules Verne (1828-1905) is de wereldberoemde schepper van een enorm, zeer veelzijdig en erudiet oeuvre. Zijn boeken zijn een meeslepende mengeling van vernuftige fantasie en wetenschappelijke waarheid, vol ingenieuze vondsten en romantische verwikkelingen. Verne is een van de meest gelezen auteurs aller tijden. Niet verwonderlijk aangezien zijn werk nooit aan glans heeft verloren. Zijn boeken bezitten nog steeds een verrassende frisheid.

In 1872, het jaar waarin De reis om de wereld in 80 dagen zich afspeelt, gaat de excentrieke Phileas Fogg, die er in hoofdzaak alles aan doet om een onopvallend bestaan te leiden, een weddenschap aan met drie leden van de Londense Reformclub. Hij verwedt er de helft van zijn vermogen onder dat hij in niet meer dan tachtig dagen een reis om de wereld kan maken. Ook al is het de tijd van het groeiende spoorwegennet en de steeds sneller varende stoomschepen, niemand gelooft dat Fogg zal slagen. De onderneming wordt groot nieuws en menigeen besluit zelf een gokje te wagen in het gokgrage Engeland.

Tijdens zijn reis ontmoet Phileas Fogg tal van tegenslagen en ziet hij zich genoodzaakt om vervoermiddelen te gebruiken die in zijn eerste plannen niet voorkwamen. Maar de Engelsman blijft er onwaarschijnlijk rustig onder, laat zich door niets of niemand van de wijs brengen. Zelfs niet door de detective Fix, die de wereldreiziger verdenkt van kwade bedoelingen en hem als een schaduw volgt. Maar, in het zicht van de haven lijkt de reis van Phileas Fogg alsnog te mislukken door een gebrek aan brandstof èn de hardnekkigheid van detective Fix...

Ingenaaid, 240 pagina's Verschenen: september 2007 Gewicht: 301 gram Formaat: 215 x 140 x 20 mm Uitgeverij De Eekhoorn Bewerker: J.-W. van der Horst

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2007, 12:09

Citaat van de dag 28 oktober 2007

"Ik verheug me op het boek waarin ik de komende tweeënhalf uur kan lezen. Soms vind ik reistijd net extra tijd. "

(Thomas Verbogt, Trein naar het westen, in: Mooi meegenomen '98, blz. 135).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Okt 2007, 12:12

Ik heb een paar lijsten gevonden Marjo met verfilmde boeken, als ik er ook daadwerkelijk het boek bij kan vinden plaats ik het.
Meestal staat er wel veel over de film maar is het boek moeilijk te vinden.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Okt 2007, 16:12

Het valt me op dat ik veel van deze boeken niet gelezen heb, en ook weinig films van gezien.

Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Okt 2007, 16:21

Het boek moeilijk te vinden, dat geloof ik.. Vooral bij oudere films zijn die boeken vaak al verdwenen. Maar als je het huidige filmaanbod bekijkt, dan zijn er weer vaak boeken die pas na of tegelijk met de film verschijnen.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten