Thema augustus 2007 - Vervoermiddelen

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 21 Aug 2007, 11:58

Vaartocht over de Eufraat
twee vrouwen, een kajak, vele ontmoetingen
Esseline van de Sande


Beetje late reactie, maar dit lijkt me een leuk boek.En er zijn inderdaad weinig van dat soort boeken over Syrie..
Komt op mijn lijstje.

Groeten
Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 21 Aug 2007, 12:02

Ps..o jé...., en toen had ik het boek van vandaag nog niet eens gezien..lijkt me ook mooi.

Echt een maand voor mij dit.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2007, 12:33

*grijns* Ik wist het, ik wist het! Zat al met jou in m'n achterhoofd toen ik deze boeken plaatste :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2007, 13:05

Ja, en als je dit leest hoor je zijn stem er vanzelf bij :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2007, 11:35

Het Nirwana is een lege trein
Michiel van Kempen


‘Geen Indiër hoeft naar het buitenland, want India heeft alles.’ Deze woorden worden waarheid tijdens de reis die Michiel van Kempen met zijn reisgenote maakt door India, het continent van de tegenstellingen.

In India is alles in veelvoud aanwezig: talen, religies, monumenten en mensen - alleen al in Bombay 15 miljoen. Temidden van deze chaos houdt Michiel van Kempen het hoofd koel en observeert, opdat de lezer inzicht krijgt in ‘de kronkelige hersens van de Ganges’. En daarbij komt zijn kennis van het Hindi (als taalwetenschapper over Suriname) goed van pas: ‘Het is prettig dat we kunnen verstaan hoe ze een stroom van denigrerend commentaar in het Hindi over ons uitstorten.’

In zeer lezenswaardige verhalen met tal van bijzondere wetenswaardigheden vertelt Van Kempen onder andere over Madras, de trotse bezitter van het goorste busstation ter wereld waar wel het vervoer verzorgd wordt naar de wereldberoemde tempels van Mahabalipuram!

Over de ashram van de Divine Mother Marahabablabla, alwaar dagelijks 20.000 personen door haar worden omhelsd.
Over de katholieken in India, waarvan er meer zijn dan in Nederland en België bij elkaar.
Over het vervoer per overvolle trein, geblindeerde bus of autoriksja.
Over de Afrikanen in India. En natuurlijk over de cultuur in de vorm van de voor de westerling ondoorgrondelijke Hindifilms uit Bombay of de monumentale liefdestragiek van de Taj Mahal.

ISBN 9062654967 Ingenaaid, 157 pagina's Verschenen: december 2000 Gewicht: 199 gram Uitgeverij Knipscheer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2007, 11:36

Citaat van de dag 21 augustus 2007

Ik mijd treinen als de ziekte en ik ga nog liever te voet,
maar het liefst van al ga ik uiteraard niet.

Herman Brusselmans

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Aug 2007, 13:17

Ik ben het met Wil eens, een heel aanlokkelijk boek.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2007, 12:28

Met mijn zusje in de bus
Rachel Simon


Autobiografisch getint relaas van de Amerikaanse schrijfster. Haar zusje Beth is verstandelijk gehandicapt en zij is geobsedeerd door de stadsbussen en hun chauffeurs. Haar dagelijks leven bestaat uit: reizen met deze bussen, praten met de chauffeurs, van wie sommigen echte vrienden zijn geworden. Ze kent alle vertrektijden en routes uit haar hoofd, ze kan dus wel degelijk leren als het haar maar interesseert. In baantjes is ze dat niet, omdat ze een uitkering heeft. Door al het lopen, sprinten, overstappen is ze in een goede conditie en vrolijk, kleedt zich ook uitbundig. Ze heeft een vriend, ook gehandicapt, en samen zijn ze gelukkig. Rachel besluit een poos met Beth mee te reizen en leert - ondanks de regelmatige irritatie om haar egocentrische gedrag - haar waarderen.
De pijnlijke scheiding in hun jeugd (geen contact meer met moeder) en Rachels probleem zich niet meer te durven hechten worden ook beschreven. De zorg voor verstandelijk gehandicapten in Amerika en Nederland is absoluut niet met elkaar te vergelijken. Al lezend groeit de irritatie om Beth 'onaangepaste' gedrag, maar het boek boeit wel!

Oorspronkelijke titel: Riding the Bus with my Sister Vertaler: Mieke Tennant
Paperback | 318 Pagina's | de Kern ISBN10: 9032509098 | ISBN13: 9789032509095

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2007, 12:29

Citaat van de dag 22 augustus 2007

"Iedereen wil wel met je mee in de limo.
Maar wat je nodig hebt is iemand die de bus
met je pakt, als je limo kapot is."

Oprah Winfrey

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 23 Aug 2007, 14:14

Ik mijd treinen als de ziekte en ik ga nog liever te voet,
maar het liefst van al ga ik uiteraard niet.


HAHHAHAHA! Typisch Brusselmans!!!

Aangezien ik niet zo'n fan ben van reisboeken, al zijn ze vaak prachtig en boeiend, spreken de boeken van het thema me niet zo aan.
Maar de citaten vind ik keer op keer geweldig!

Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2007, 12:35

Een gajin op de fiets
Josie Dew


Het is geen pretje om onvoorbereid in een land als Japan terecht te komen. Zeker niet als je je dan ook nog per fiets probeert voort te bewegen door de straten van Tokio, een van de meest verstopte steden ter wereld. Voor Josie Dew is dit echter een spannende uitdaging.

Josie ontdekt een land vol verbijsterende tegenstellingen. Ze komt meer neon en beton tegen dan ze ooit voor mogelijk had gehouden en een goedlachsheid en een levenskunst die in schril contrast staan met de strikte werkmoraal van de bevolking.

Een gaijin op de fiets is zoals alle boeken van Josie Dew geschreven met een scherp oog voor de absurditeiten van het leven en biedt een verhelderende tocht langs de klanken en geuren en denkbeelden van een fascinerend en veelzijdig land.

Josie Dew maakt al ruim vijftien jaar overal ter wereld lange reizen per fiets en heeft er inmiddels 325.000 kilometer, eenenveertig landen, vijf werelddelen en een handvol lekke banden opzitten. Ze schreef eerder twee boeken over haar reizen, De wind in mijn wielen en In alle Staten, over een fietstocht door de Verenigde Staten.

Paperback | 368 Pagina's | Uitgeverij Arena ISBN10: 9069743736 | ISBN13: 9789069743738

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2007, 12:36

Citaat van de dag 23 augustus 2007

Lente; mijn fiets heeft een afwijking
naar grasveldjes en slootkantjes.

Loesje

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 24 Aug 2007, 13:20

Lijkt me ook een leuk boek.

ik kan me er op de een of andere manier niets bij voorstellen..in Japan op de fiets.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2007, 11:21

China per trein
Paul Theroux


Verslag van een reis door China per trein. Gedurende een jaar reisde de schrijver tot in alle hoeken van het land (Tibet per bus). Hij sprak met andere reizigers, Chinezen en bezoekers en schetst een beeld van een zich snel moderniserende samenleving met alle problemen van dien. Dicht onder de oppervlakte ligt bij de Chinezen de herinnering aan de terreur van de Culturele Revolutie (1966-1976).
De reis en het boek zijn van voor het neerslaan van de studentenbeweging in de zomer van 1989 en hoewel Theroux al wel aandacht heeft voor de onrust onder studenten, kon hij natuurlijk niet weten hoe het af zou lopen. Dat maakt het verhaal wel in sommige opzichten gedateerd
Maar het blijft een zeer lezenswaardig verslag zowel voor de toerist als voor andere geïnteresseerden in China. Vrij kleine druk. (Biblion recensie, E. Ribbink.)

Paperback | Atlas ISBN10: 9025424945 | ISBN13: 9789025424947

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2007, 11:22

Citaat van de dag 24 augustus 2007

"De hele geschiedenis is vol met reizigers die
in de verkeerde trein zitten."

Thomas von der Dunk

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Aug 2007, 11:33

Theroux's boek over China heb ik gelezen..mooi!

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2007, 08:55

In de tijdmachine door Japan
Rudy Kousbroek


Verborgen voor de buitenwereld: een land van bergen en valleien, grote steden met tempels en paleizen, een diepblauwe binnenzee vol groene eilandjes - Japan, het land waarin eeuwenlang niemand een blik heeft kunnen slaan behalve een handjevol Nederlanders, die een jaarlijkse reis dwars door het land maakten naar de hoofdstad.

Dat was de Hofreis, ondernomen vanuit de Nederlandse handelspost op Deshima bij Nagasaki, naar het hof van de Shogun in Edo, het huidige Tokyo. Van deze Hofreizen - de eerste vond plaats in 1609 en de laatste in 1858 - zijn gedetailleerde journaals bewaard gebleven, een unieke bron van informatie over Japan in de eeuwen van de afsluiting.

Het was Rudy Kousbroek die in 1972 deze Hofreis opnieuw heeft gemaakt en als eerste Nederlander na meer dan honderd jaar de route terugzag die de Hollanders eeuwenlang hadden gevolgd.

In het kader van 400 Jaar Nederland-Japan heeft Kousbroek deze Hofreis nog een keer kunnen herhalen, samen met de cineast Hans Keller, en ditmaal met inbegrip van de zogenoemde 'Waterreis' over de Binnenzee, met zijn duizenden eilanden waar in vierhonderd jaar heel weinig is veranderd.

Het resultaat is een weergaloze reis door de tijd, vol vondsten en ontdekkingen. 'Sightseeing in het verleden aan de hand van een tweehonderd jaar oude Baedeker,' noemt Kousbroek het - havenstadjes aan de Binnenzee die nu niet eens meer op de kaart staan, en waar sinds het einde van de Deshima-periode geen Nederlander meer een voet had gezet, bleken nog nauwkeurig te beantwoorden aan beschrijvingen in de Hofreisjournaals van omstreeks 1800 en eerder, met tempels waar zich vaak nog dezelfde kunstvoorwerpen bevinden die de Hollanders daar hebben gezien en waarvan het bestaan was vergeten.

Een andere verborgen dimensie van de hofreis waarin dit boek een blik gunt is de erotiek: de liefdesavonturen die de Hofreizigers meestal ruimschoots ten deel vielen in de tempels en theehuizen langs de 1500 kilometers lange route tussen Nagasaki en Edo, en waarvan nog niet alle sporen zijn uitgewist.

Hardcover | 200 Pagina's | Uitgeverij Augustus ISBN10: 9029066830 | ISBN13: 9789029066839

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2007, 08:55

Citaat van de dag 25 augustus 2007

"Omdat ze onze dag en nacht bepaalden,
werden de zon en de maan tot het eerste,
onovertroffen model voor alle latere uurwerken
die, het uitspansel naäpend, de menselijke tijd
op de wijzerplaat van de dierenriem aangeven,
een tijd die niets heeft uit te staan met de tijd
van het heelal: hij bezit namelijk richting, een
onrustige ademhaling die bestaat uit gisteren,
vandaag en morgen, en niet de kalme ademtocht
der eeuwigheid."

Umberto Eco

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2007, 14:31

Kaurischelpen en kamelen
een reis naar de verten van verbeelding
Jan Kees van de Werk


Na de kleurrijke geuren van het lawaai in Dakar en Bamako; de cadans van de overvolle trein op de in de verte verdwijnende rails langs uitbundige markten, velden en vlakten; lange wegen door oneindig land met zijn dorpen en baobabs; de uitgestrekte stilte van de Niger met zijn sprookjes moskeeen, glijden we verder de woestijn binnen, waar de eerste zoutkaravaan van het seizoen met kalme tred, terwijl de maan vol boven de duinen staat, Timboektoe binnentrekt. We hebben de rust van de rivier in ons lijf en de smaak van de reis in de mond.

Afrika is steeds vaker onderwerp van boeken: reisgidsen, reisverslagen, fotoboeken, natuurboeken. Zelden wordt Afrika onder woorden gebracht, zoals in dit boek: impressionistisch, dichterlijk, zangerig, sensueel. De auteur is dichter, woordkunstenaar en verknocht aan Afrika. Deze eigenschappen maken dit boek uniek: een uiterst gevoelige ode aan de mensen, het landschap, de rivier de Niger, de oude stad Timboektoe, het spel van licht en schaduw, in de twee landen die hij tijdens deze reis bezoekt: Senegal en Mali.
Het is meer dan een reisverhaal, het is een mijmering over datgene wat Afrika zo bijzonder maakt. De auteur heeft reeds vele boeken over Afrika geschreven en staat bekend om zijn dichterlijke schrijftrant. Bevat een katern kleurenfoto's. Geschikt voor een breed lezerspubliek; vooral voor lezers met interesse in Afrika, in reizen, en in literatuur. (Biblion)

Paperback | 191 Pagina's | Uitgeverij Elmar ISBN10: 9038913710 | ISBN13: 9789038913711

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2007, 14:33

Citaat van de dag 26 augustus 2007

"Een schurftige kameel draagt altijd nog wel
de lasten van verscheidene ezels."

Erasmus

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 27 Aug 2007, 18:00

In de tijdmachine door Japan; Rudy Kousbroek

Dit boek wil ik graag eens lezen.
Japan! Dat land fascineert me enorm.
Rudy Kousbroek is een heerlijke schrijver om te lezen.

Dat citaat van Umberto Eco is adembenemend.
Interessant hoe hij tegen tijd aankijkt als iets dat los staat van klokken, wekkers, horloges enz enz enz....

En dat laatste citaat van Erasmus! :lol: :lol:
Ik ga dat maar onthouden. Wie weet komt het nog eens van pas om tussen neus en lippen tegen iemand te zeggen: Een schurftige kameel.....

;) Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2007, 08:58

Harley-Davidson
Jim Lensveld & Paul Garson


In tekst en ca. 150 illustraties geeft dit boek een overzicht van de beroemdste en populairste Harley-Davidson-types. De Harley-Davidson is een motor die loopt op emoties. Is niet alles anders op een Harley? Voor de aanschaf van een Harley bestaan geen rationele argumenten. Zo'n besluit heeft niets met logica te maken, maar veel meer met emotie. Het onweerstaanbare verlangen naar vrijheid en het verleggen van de grenzen worden onverbrekelijk in verband gebracht met het gevoel bij een Harley-Davidson. Onze vaders krijgen tranen in de ogen bij het zien van Harley's Liberator waarop onze bevrijders ons de vrijheid brachten, en onze generatie wordt bij het zien van een Harley-chopper overvallen door dat Easy Rider-gevoel van ongebondenheid.

ISBN10: 9039601739 | ISBN13: 9789039601730

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2007, 08:58

Citaat van de dag 27 augustus 2007

"Een blije motorrijder herken je aan de vliegjes op zijn tanden."

Anoniem

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Aug 2007, 12:43

Ha, wat een humoristische uitspraak :D .

Tiba.

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 28 Aug 2007, 14:47

:lol:
'Do you think it's a whoozle?'


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten