Thema januari 2007 Kleur

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Jan 2007, 12:58

"Het diepste blauw" lijkt me een mooi boek.
Tiba.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 06 Jan 2007, 13:31

Vind ik ook Tiba. Mijn lijstje wordt steeds langer..... Ton van Reen staat trouwens al in het Grote Archief met Winterjaar. Lijkt me ook al zo'n mooi boek!

Librije
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 13:14

Groen, blauw
Pio Tulp


Peter is een jongen met weinig levenservaring, die voor een nieuwe fase in zijn leven staat. Hij moet zijn militaire dienstplicht vervullen en komt daarbij in aanraking met ontwikkelingen die hem zijn leven lang bij zullen blijven. De ontberingen, het afzien, maar ook de kameraadschap en de lol. Maar voordat hij zijn groene pet voor een blauwe kan inruilen, komt hij eerst nog voor een aantal confronterende zaken te staan.

Dit humoristische verhaal is niet alleen voor ontelbare Nederlandse mannen een nostalgische herinnering aan hun dienstplicht, maar ook een opheldering voor diegenen die nog steeds denken dat je in het leger een man wordt..

ISBN: 9076953694 Omvang: 216 pagina's Verschenen: 18 september 2001 uitg. Gopher

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 13:15

Citaat van de dag 6 januari 2007

"In het donker zijn alle kleuren gelijk."

Francis Bacon

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Jan 2007, 19:18

oe..wat een mooi boek heb je gevonden voor vandaag, (rood stof) net meteen gekeken bij Boekwinkeltjes,
en al aangeschaft ook...dat word weer hopeloos deze maand met dit thema :)

Wil

(die eigenlijk de "S" al had, maar Steinbeck maar gaat vervangen door Slovo)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 22:44

*grijns* Ik zat al met jou in m'n achterhoofd Wil!
Hopelijk heb je er veel plezier van!
(Ik zat ook al te denken.. zal ik het boek bestellen?? )

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Jan 2007, 22:47

Ha..je kent mijn smaak goed!

je mag het uiteraard wel lenen hoor,

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2007, 14:09

Rood stof
Gillian Slovo


Midden in haar glansrijke carrière als aanklager in New York besluit de 36-jarige Sarah Barcant na lange tijd terug te keren naar haar geboorteland Zuid-Afrika. Haar voormalige leermeester Ben Hoffman heeft haar hulp nodig om een rechtszaak voor de Waarheidscommissie tot een goed einde te brengen. De rechtszaak – die gaat over moord, foltering en verdwijning – leert haar dat de werkelijkheid tijdens de Apartheid ingewikkelder was dan zij altijd heeft gedacht.

Tekstfragment
‘Wil je me dan nu vertellen dat die hele Waarheidscommissie niet meer is dan een compromis? Want als dat zo is…’
‘Nee, natuurlijk niet. Het is veel, veel meer dan dat. Dit land, jóúw land, Sarah, moet de kans krijgen om te genezen. Begrijp je dat niet? Of ben je te veel de aanklager geworden om verder dan de wet te kunnen kijken?’ Dit had ze verwacht, want ze had altijd geweten hoe fel hij het afkeurde dat ze voor het openbaar ministerie was gaan werken. Maar ze zou zich niet laten afleiden. ‘Kom op, Ben’, zei ze. ‘De naam zegt het al. De Waarheids- en Verzoeningscommissie! Om wiens waarheid gaat het precies? In jouw woorden: die van de folteraar of van de vrijheidsstrijder? Van de politieman of van de terrorist?’

oorspr. titel: Red Dust oorspr. taal: Engels vertaler: Kathleen Rutten isbn: 904450004x aantal blz.: 352 eerste druk: 20 09 2001 bindwijze: gebonden

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2007, 14:10

Citaat van de dag 7 januari

"Onder de Kelten kon je alleen gekroond worden
wanneer je rood haar had.
Alleen een 'rooie' kon het brengen tot koning.
Een rooie werd royal (koninklijk).
In het Frans: roy (koning) en royal (koninklijk)."

Willem Hietbrink / Ronald Lagendijk

(deze had ik al eens geplaatst maar ik blijf hem leuk vinden)
Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2007, 17:29

Het kwam me al zo bekend voor..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Jan 2007, 17:56

deze had ik al eens geplaatst maar ik blijf hem leuk vinden
)


Ik ook :)

Groeten
Wil

(nu kastanjebruin vroeger knalrood )

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2007, 10:47

Het meisje in het geel
Noëlle Châtelet


De zesjarige Mathilde ontdekt tijdens een vakantie met haar moeder in de Provence, waar de zonnebloemen zo verrassend stralen, haar grote liefde voor het zevenjarige jongetje Remi. Remi woont dichtbij op een boerderij. Moeders vriendin komt logeren met haar dochtertje Benedicte, Mathildes hartsvriendinnetje. Twee grote en twee kleine vrouwen, vriendinnen onder elkaar.
Maar wat Mathilde voelt voor Remi met zijn onweerstaanbare lach, is heel anders dan haar gevoel voor Benedicte. Zij is zelfs wat afstandelijk en wantrouwig tegen haar. Maar haar vrees voor 'rivaliteit' is ongegrond: Benedicte en Remi vinden elkaar aardig, maar meer ook niet. In deze zomerweken beleven de twee kinderen een als vanzelfsprekend en absoluut in-elkaar-opgaan, waarbij ook hun sensuele gevoelens ontwaken. Zo onafscheidelijk zouden zij willen blijven, maar er komt een onverbiddelijk einde aan deze vakantie. Die eerste, prille liefde zullen zij echter nooit vergeten.
Vlot geschreven, ontroerende kleine roman van de Franse schrijfster en filosofe (1945). Dit is het derde deel in een drieluik over belangrijke fasen in het leven van een vrouw; eerder verschenen 'De dame in het blauw' en 'De mevrouw in het rood'.
Bron: Biblion

Hardcover | 156 Pagina's | Uitgeverij De Geus | 2004 ISBN10: 9052269297 Vertaler: T. Buckinx

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2007, 10:50

Citaat van de dag 8 januari 2007

"Een goed huwelijk betekent:
de kleuren van het leven te zien door elkanders ogen."

Phillips Oppenheim

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Jan 2007, 17:26

Het is nog maar 9 januari en tot nu toe alle boeken van dit thema genoteerd! Tja... ik heb ook niets te lezen hè? :lol:

groetjes, irene

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Jan 2007, 17:32

Leuk, Irene, de boeken trekken me ook erg aan, enne... jij leest toch niet veel, hè ;) .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 12:13

Een halve gele zon
Chimamanda Ngozi Adichie


Nigeria, begin jaren zestig. De excentrieke Odenigbo is hoogleraar aan de pas gestichte universiteit in Nsukka. Hij heeft de dertienjarige Ugwu als huisknecht in dienst, die in ruil voor zijn werk boeken krijgt en naar school mag.
Odenigbo's vriendin, Olanna, is van Lagos naar Nsukka verhuisd om met hem samen te leven en om aan de decadente levensstijl van haar ouders te ontsnappen. Ze houdt nauw contact met haar tweelingzus Kainene, die het zakenimperium van hun vader heeft overgenomen en wier Engelse vriend, Richard, in Nsukka is komen wonen om er een boek te schrijven.
Het uitbreken van een gruwelijke burgeroorlog ontregelt hun levens drastisch. Wanneer de regeringstroepen oprukken moeten ze vluchtenvoor het geweld en worden ze op onverwachte wijze met elkaar geconfronteerd. De situatie stelt hun idealen en hun loyaliteit aan elkaar zwaar op de proef.
'Een halve gele zon' is een prachtige roman over morele verantwoordelijkheid, over het einde van de kolonisatie, over klassenafkomst - en over de wijze waarop liefde alles kan compliceren.

Paperback | 545 Pagina's | Atlas | augustus 2006 ISBN10: 9045015757 Vertaler: R. van Essen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 12:13

Citaat van de dag 9 januari 2007

Fascinerend is een citaat van Da Vinci (1452-1519) over kleuren: ‘Kijk naar een muur die vol vochtplekken zit, of naar stenen die onregelmatig van kleur zijn. Indien ge een achtergrond zoekt, zult ge hierin goddelijke landschappen zien, bezaaid met bergen, bouwvallen, rotsen, bossen, grote vlakten, heuvels en valleien in grote verscheidenheid; dan weer ziet ge er hele veldslagen in en vreemde figuren in hevige actie, gelaatsuitdrukkingen en kleren en een oneindigheid van dingen waarvan ge de volledige en eigen vorm zult kunnen herkennen. Bij deze muren doet zich hetzelfde als bij klokken voor: in hun kleppen kunt ge alle mogelijke woorden horen.’ Met andere woorden, hij was een van de eersten die de kleuren liet spreken.

Michel Lafaille

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 12:14

Van karmijn, purper en blauw
Over kleuren van de Middeleeuwen en daarna
Herman Pleij


Jonkvrouwen laten door de kleur van hun kleding weten wie hun favoriet is, ridders bevechten elkaar in felgekleurde wapenrokken, gilden en broederschappen hullen zich in felgekleurde uniformen om de onderlinge verbondenheid uit te drukken. Zo er één tijdperk bezeten lijkt van kleur, dan zijn dat de Middeleeuwen wel. Maar zien we dat wel goed?

Tegenover al dat bonte spektakel staat de grauwe wereld van boeren en monniken. Mensen en bouwwerken op het platteland zijn letterlijk kleurloos bij gebrek aan betaalbare verfstoffen. En monniken, al snel gevolgd adellijke en stedelijke elites, kiezen voor ontkleuring van de samenleving. Schapen zijn immers zwart of wit. Dat moeten dan ook de bedoelde kleuren voor kleding zijn, want anders had God wel geverfde schapen gemaakt. Kleur is een sluwe toevoeging van de duivel aan de schepping om de mens ten val te brengen met onweerstaanbare verlokkingen.

ISBN 9044601008 Ingenaaid, 171 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2002 Prometheus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 12:15

Citaat van de dag 10 januari 2007

"Violen kunnen alle kleuren uitdrukken, die dan altijd gemengd zijn met zilver en grijs. Beethoven werkt veel met rood, maar ook met purper, violet en prachtig groen, zilver en grijs, terwijl Chopin duistere kleuren oproept."

Janus de Winter

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 11 Jan 2007, 13:14

En vandaag alweer zo'n schitterend boek. Het lijstje wordt steeds langer...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2007, 14:04

Het is ook een erg leuk onderwerp, je kan er heel veel kanten mee op.
Ik zit er zelf ook van te genieten.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 11 Jan 2007, 16:04

Ook op mijn lijstje komt het te staan. Ik zag dat ik het via onze bieb kan lenen. Dat komt dus nog wel eens. Hoeft het niet hier thuis op de stapel :-).
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2007, 18:00

Ik liep vandaag tegen het diepste blauw aan.. Het boek dus. Staat nu hier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2007, 10:24

Kleur
Victoria Finlay


Op een zonnige namiddag, die sprankelde na een regenbui, betrad ik voor het eerst de kathedraal van Chartres. ik herinner me niets van de architectuur, en ik heb nog slechts een vaag idee van de ruimte waarin ik me die dag bevond. Wat ik me wet herinner is de indruk van blauwe en rode lichtjes die dansten op de witte stenen vloer. En ik weet nog dat mijn vader mij bij de hand nam en me vertelde dat het gevlekte glas bijna achthonderd jaar eerder was gemaakt en dat we vandaag de dag niet weten hoe we die kleur blauw moeten maken. ( ... ) Toen wist ik af dat ik ooit alles te weten zou komen over de kleuren. Ooit.

Kleur is het verslag van Victoria Finlays ontdekkingsreis door de wereld van de kleuren. Zij vertelt over Afghaanse strijders die hun wapentuig financieren met hetzelfde ultramarijn dat Titiaan gebruikte in de zestiende eeuw. Ze bezoekt een afgelegen dorpje in Midden-Amerika, waar de vrouwen hun jurken nog altijd verven met de tranen van zeeslakken. Ze ontdekt dat George Washington zich drukker maakte om de groene kleur van zijn woonkamer dan om belangrijke regeringsaangelegenheden, en ze beschrijft waarom Whistler ziek werd nadat hij zijn Symphony in White had geschilderd.

Kleur is een fascinerende en onderhoudende biografie van de kleuren, geschreven met een enorme nieuwsgierigheid en gedrevenheid. Het is een geschiedenis van de pogingen van mensen overal ter wereld om, met behulp van planten, stenen en zelfs kleine kevers, de regenboog te reproduceren - en van de impact die dat in de hele wereld heeft gehad.

ISBN 9041409262 Ingenaaid, 412 pagina's Met illustraties Verschenen: maart 2006 Anthos Vertaler: Meile Snijders

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2007, 10:26

Citaat van de dag 11 januari 2006

"Verf en kleur zijn twee verschillende dingen.
Verf is middel, kleur is doel.
Men kan een interieur vol smeren met blauwe,
gele, groene, paarse of rode verf zonder dat hier -
hoe bont het geheel ook is - van kleur sprake kan zijn.
Zoals in alles gaat het ook hier om evenwicht."

Theo van Doesburg


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten