Thema september 2006 - Italiaanse schrijvers

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2006, 09:38

Het huis bij de mispelboom
Giovanni Verga


Het huis bij de mispelboom beschrijft in een sobere, directe stijl de bewogen geschiedenis van Ntoni, peetvader van de familie Malavoglia die door speculaties al zijn bezittingen verliest. Door tegenslag en ongeluk en door hebzucht en afgunst valt de hele familie ten prooi aan de minachting van het dorp. Zelden is de teloorgang van een ontgoocheld mens op zo dwingende wijze beschreven.
Fijnzinnige roman uit 1881 over een Siciliaanse vissersfamilie

De Italiaanse schrijver Giovanni Verga (1840-1922) debuteerde op zestienjarige leeftijd met de roman Amore e patria. In 1881 publiceerde hij de roman I Malavoglia, die bij de Wereldbibliotheek in 1952 verscheen als Het huis bij de mispelboom. Dit verhaal over de geschiedenis van een vissersfamilie was aanvankelijk bedoeld als de eerste in een cyclus van vijf romans. Uiteindelijk is de reeks bij de tweede roman I venti, Mastro-don Gesualdo (1889) gestopt. Dit boek is in 1956 bij Wereldbibliotheek uitgegeven als Baas don Gesualdo. Reeks Wereldboeken 12 gebonden 258 blz isbn 90-284-2127-0

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2006, 09:39

Citaat van de dag 6 september 2006

"Een veelvoorkomende fout van mensen: bij goed weer geen rekening houden met storm."

Machiavelli

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2006, 08:42

Kort Italiaans
Verhalen van hedendaagse Italiaanse schrijvers


Twintig verhalen van spraakmakende hedendaagse Italiaanse auteurs. Een unieke kennismaking met de schatkamer van de moderne Italiaanse literatuur

Deze tweetalige bundel presenteert prachtig werk van twintig in Nederland nog onbekende schrijvers. Het is een mozaïek van wat Italië aan moderne literatuur te bieden heeft. Van de humor van Antonio Moresco en de verbeelding van Dario Voltolini, tot de melancholie van Ugo Carnia en de wijsheid van Grazia Versani.
In deze verhalen ontpoppen de schrijvers zich, zoals Filippo La Porta in zijn inleiding opmerkt, als 'onvervalste Italianen: ware komedianten, beeldende vertellers die vrijwel altijd weigeren een confrontatie aan te gaan met het drama van de realiteit. Ze zetten elk masker op: onvermoeibare entertainers of geraffineerde stilisten, behendige performers of voortreffelijke prozaïsten.'
Kort Italiaans is een boek voor de fijnproevers, boordevol Italië, met altijd dat onmiskenbaar Italiaanse geluid.

Paperback | 303 Pagina's | Wereldbibliotheek | 2005 ISBN: 9028421165

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2006, 08:43

Citaat van de dag 7 september 2006

"Ik vraag mij af of een waarzegger niet moet lachen als hij een andere waarzegger tegenkomt."

Marcus Tullius Cicero
Romeins staatsman en schrijver
(106 v.C. - 43 v.C.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2006, 10:32

De schepping
autobiografie van God
Franco Ferrucci


`Lange tijd vergeet ik dat ik God ben.'
Met deze woorden opent de eerste autobiografie van God, een kaleidoscopische roman die een verrassend nieuw beeld geeft van de loop van de geschiedenis, van de schepping van het heelal tot de atoombom. Het is het verhaal van een gevoelige en twijfelende God, die het slachtoffer dreigt te worden van zijn eigen schepping.

Een roman van kosmische allure, een waar vuurwerk van virtuoze invallen en verrassende wendingen, maar ook een boek dat dwingt tot nadenken en dat geen lezer onberoerd zal laten.

Franco Ferrucci, in 1936 in Pisa geboren, studeerde letteren aan de universiteit van Pavia. Na omzwervingen in Frankrijk belandde hij in Amerika, eerst in Californië en later in New York, waar hij momenteel Italiaanse letterkunde en vergelijkende literatuurwetenschap doceert aan de universiteit. Ferrucci schreef enkele romans en essays.

paperback 374 blz isbn 90-284-1551-3 Wereldbibliotheek 1989

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2006, 10:32

Citaat van de dag 8 september 2006

'Iemand die rent, kan niet aan slaap denken.'

Italo Svevo (1861- 1928)

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Sep 2006, 13:04

Dat was een verrassing vandaag om De Kleine wereld van Don Camillo op de site aan te treffen.
Jeugdsentiment! Ook manlief vond dit prachtig gevonden!

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Sep 2006, 13:59

Dat was een tip van Hermine! Zelf was ik niet zo slim.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Sep 2006, 18:20

Ook bij mij is dat jeugdnostalgie :) , ik denk dat ik al de boeken over Don Camillo gelezen heb die bij ons in de dorpsbibliotheek stonden.
In inderdaad niet alleen komisch, maar soms ook tragisch, voor zover ik me dat kan herinneren.
De film(s?) met Fernandel vond ik ook heel leuk.
Is trouwens het enige boek van heel de Italiaanse reeks dat ik al gelezen heb :( .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2006, 08:20

Don Camillo
en de Kleine Wereld
Giovannino Guareschi


Don Camillo en de Kleine Wereld is de naam van de eerste van een serie satirische verhalenbundels over de vermakelijke verwikkelingen van een dorpspastoor, een communistisch burgemeester en de rest van het dorp, geschreven door de journalist en schrijver Giovannino Guareschi.

De romans bestaan merendeels uit een aantal dorpsgeschiedenissen met veelal politieke of maatschappelijke lading, die toch min of meer een geheel vormen. De verhalen spelen grotendeels in een nooit bij name genoemd dorp aan de Po. Wie het preciezer wil weten, moet beseffen dat voor de schrijver de Po bij Piacenza begint. De tijd is die vlak na de Tweede Wereldoorlog, als in Italië de PCI, de Italiaanse Communistische Partij, een serieus machtsblok is. Die partij wordt in het dorp vertegenwoordigd door Peppone, die als burgemeester de communistische idealen wil verwerkelijken, wat Don Camillo met alle middelen probeert te verhinderen. De twee kennen elkaar echter al uit de tijd dat Peppone een rekruut was en Don Camillo een aalmoezenier en als puntje bij paaltje komt, kunnen ze op elkaar rekenen.

Ondanks het vaak satirische karakter, zijn de verhalen van Don Camillo een scherp portret van het naoorlogse Italië, met al zijn gebreken en soms gewelddadige politiek. Vele verhalen zijn dan ook eerder tragisch dan komisch. Het is dan ook tekenend dat Peppone weliswaar de eeuwige tegenstander van Don Camillo is, maar dat ze een lijn trekken tegen de sociale misstanden en werkeloosheid op het platteland.

Oorspronkelijke titel: Mondo Piccolo "Don Camillo". Tekeningen van: Karel Thole. Uitgeverij: De Fontein - Utrecht, Sheed & Ward - Antwerpen. 243 pagina's uitgave 1956.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Sep 2006, 08:21

Citaat van de dag 9 september 2006

"Wie geen biograaf kan vinden,
moet zijn leven zelf verzinnen."

Giovanni Guareschi

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2006, 10:27

De kameraad
Cesare Pavese


De kameraad is een warme roman over Turijn en Rome, vriendschap, verraad en liefde. Pablo, gitarist en Amelio, motorrijder, zijn vrienden. Amelio krijgt een ongeluk, breekt zijn rug en leeft nog, maar is verlamd. Zijn Pablo en Amelio nog kameraden, nu Pablo niemand meer heeft om zijn hart bij te luchten in lange nachtelijke gesprekken? Zonder het zijn vriend te vertellen krijgt hij een verhouding met Amelio's vriendin Linda. Hij slentert door de stad, drinkt en rookt en is het meest in zijn element als iedereen slaapt en hij de ochtend afwacht. Verhuisd van Turijn naar Rome, raakt hij verzeild bij de revolutionairen en wordt uiteindelijk gevangen gezet. 'Opeens bedacht ik me dat ook Amelio vastzat. Deze keer, dacht ik, zijn we quitte.'
De kameraad is vlak na de oorlog verschenen: 1947. Het boek is geschreven op een moment dat Pavese nadacht over zijn rol in de Communistische Partij, die voor hem diende als substituut voor een religieus gevoel en als compensatie voor zijn schuldgevoel over zijn passieve rol in de oorlog. Het thema van de kameraadschappelijkheid, waarover dit boek gaat, heeft in dit persoonlijke dilemma zijn voedingsbodem.

Op 8 oktober 1948 schrijft Pavese in zijn dagboek: 'Een willekeurig opengeslagen stuk van De kameraad herlezen. Effect als van het aanraken van een elektrische leiding. Er ligt een boven het normale uitgaande, krankzinnige spanning in, die te danken is aan het feit dat de zinnen hun hoogtepunt bereiken voor het einde, dat ontspannen is. Een voortdurend geblokkeerde aanloop. Ademnood.'

Cesare Pavese (1908-1950), dichter, schrijver, vertaler, is een van de belangrijkste figuren uit de Italiaanse literatuur.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Sep 2006, 10:27

Citaat van de dag 10 september 2006

"Zolang men hartstochten heeft, zal men niet
ophouden de wereld te ontdekken."

Cesare Pavese
Italiaanse schrijver en dichter (1908-1950)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 11 Sep 2006, 11:20

Een waar woord.

Bernadet schreef:Citaat van de dag 10 september 2006

"Zolang men hartstochten heeft, zal men niet
ophouden de wereld te ontdekken."

Cesare Pavese
Italiaanse schrijver en dichter (1908-1950)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 11 Sep 2006, 11:21

De films over Don Camillo worden nog steeds regelmatig op de italiaanse tv getoond.

tiba schreef:Ook bij mij is dat jeugdnostalgie :) , ik denk dat ik al de boeken over Don Camillo gelezen heb die bij ons in de dorpsbibliotheek stonden.
In inderdaad niet alleen komisch, maar soms ook tragisch, voor zover ik me dat kan herinneren.
De film(s?) met Fernandel vond ik ook heel leuk.
Is trouwens het enige boek van heel de Italiaanse reeks dat ik al gelezen heb :( .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2006, 09:05

De pastakoningin
Maria Orsini Natale


Tegen de achtergrond van de woelige negentiende eeuw schildert de Italiaanse Maria Orsini Natale in deze roman de opkomst van de pasta-industrie. Aan de basis daarvan ligt een dynastie van eigenzinnige Italiaanse diva’s. Zij krijgen af te rekenen met de eerste mechanische pastamachines die duizenden artisanale pastabereiders werkloos zullen maken.

In 1849 wordt aan de rotskust van Amalfi, bij Napels, Francesca Montorsi geboren. Ze groeit op in een huis vol vrouwen, waar niettemin de grootvader als een ware patriarch de plak zwaait. De stuurse molenaar optpopt zich tot één van de eerste succesvolle verkopers van huisbereide pasta. Hij leert de zevenjarige Francesca de kunst van het gelijkmatig pletten van het deeg, met de blote voeten op de houten vloer. Haar spaghetti, macaroni, penne, tagliatelli en ravioli zouden later furore maken in de belangrijkste huizen van Napels.

Op het toppunt van haar succes adopteert ze een wees, Nunziata. Zij zal de eigenlijke pastakoningin van Napels worden. Nunziata houdt stand tegenover de snel groeiende pastafbrieken. Ze beleeft de eenwording van Italië onder Garibaldi en de eerste grote economische depressies aan het begin van de vorige eeuw.

Pocket | 492 Pagina's | Uitgeverij Muntinga | 2002 ISBN: 9041702806

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2006, 09:05

Citaat van de dag 11 september 2006

Zon moet je nooit in juli verkopen.

Italiaans gezegde

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2006, 12:55

Ik ken dit verhaal. Volgens mij stond het in mijn Italiaanse leerboek..Zal dat weer eens moeten openslaan, de lessen beginnen beinnenkort weer.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Sep 2006, 16:07

Ha Marjo, veel plezier met je Italiaanse lessen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2006, 16:31

bedoel je De pastakoningin of Twee keer geboren marjo?

'Twee keer geboren' lijkt me prachtig, ik merk dat ik wel érg weinig Italiaanse schrijvers ken.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2006, 18:30

Dat verhaal van die pasta-koningin bedoel ik..
Ik denk dat ik niet echt val voor het boek van vandaag. Ik hou niet echt van dit soort boeken.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 12 Sep 2006, 21:06

En ik val meer voor het boek van vandaag. De pastakoningin staat hier in de kast, viel mij een beetje tegen, ondanks de lovende recensies.
Wie de pastakoningin wil lezen meldt zich maar via een p.b., stuur het dan wel op.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2006, 10:05

Twee keer geboren
Giuseppe Pontiggia


Wanneer de hoofdpersoon van deze autobiografische roman vader wordt van een spastisch kind, wil hij aanvankelijk vluchten. Vlijmscherp ontleedt hij zijn eigen gedragingen en die van zijn omgeving op het gebrek van zijn zoon. Met nietsontziende blik en diep psychologisch inzicht toont hij aan de hand van alledaagse incidenten hoe mensen omgaan met het afwijkende. 'Deze kinderen worden twee keer geboren', zegt een van de artsen tegen hem - waarbij die tweede geboorte pas kan geschieden met behulp van liefde en intelligentie van anderen.
Is de vader eerst leraar van zijn zoon, gaandeweg draaien de rollen om en begint de vader steeds meer te leren van dienst strijd, die uitmondt in een ware levenskunst. Zowel vader als zoon worden zich bewust van hun eigen grenzen en leren die te aanvaarden - wat iets heel anders blijkt dan erin te berusten. De gehandicapte zoon gaat de 'normalen' voor in de confrontatie met grenzen waar uiteindelijk ieder mens tegenaan moet lopen. En na talloze botsingen met de buitenwereld, met mensen en instanties, maar vooral met zichzelf, zal ook de vader zich uiteindelijk herboren voelen

Uitgever De Bezige Bij ISBN 902347077 Plaats Amsterdam Jaar 2001 231 pagina's

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2006, 10:06

Citaat van de dag 12 september 2006

"Wij veranderen eerder van huid,
dan dat wij onze gebreken veranderen."

Petrarca

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2006, 12:26

Land van glas
Alessandro Baricco


De inwoners van Quinnipak proberen onmogelijke dromen te realiseren. Een van hen is meneer Rail, de eigenaar van een glasfabriek. Soms verdwijnt hij voor langere tijd zonder zijn beeldschone vrouw, ‘Jun met de mooie lippen’, te vertellen waar hij is. Ze weet wel wanneer hij thuiskomt, want vooraf stuurt hij haar een juweel.

Op een dag deelt hij de komst van de locomotief Elisabeth mee. Meneer Rail wil namelijk een kaarsrechte spoorweg aanleggen van tweehonderd kilometer, waarbij de trein een projectiel is dat recht vooruit geschoten wordt. Zo kunnen de reizigers de wereld zien zoals ze die nooit eerder hebben gezien. De trein is niets minder dan de machine van het onmogelijke, die iets creëert wat nooit eerder zo heeft bestaan: snelheid.

De architect Hector Horeau, mede-ontwerper van het Crystal Palace, droomt van een wereld van glas, van een 'doorzichtig leven' waarin je je toch geborgen weet. Hiervoor roept hij de hulp van meneer Rail in.

Een andere idealist is de muziekgek Pekisch. Hij is op jacht naar 'de toon die niet bestaat' en gaat op in zijn wereld van curieuze vondsten als de ‘zelfbeluisteraar’, de ‘logofoor’ en de ‘humanofoon’.
Deze en andere figuren bouwen in Land van glas aan hun illusies.
Vertaler: M. Smits

Ingenaaid, 235 pagina's Verschenen: november 2000 Uitgeverij De Geus ISBN 9052268797


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten