Thema juni 2006 - verhalenbundels

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2006, 08:58

Verhalen uit Dublin
Meave Binchy


In deze verhalenbundel uit 1982 van de bekende Ierse schrijfster Maeve Binchy zijn één wat langer en drie korte verhalen opgenomen.
In het eerste verhaal roept het dinertje dat Carmel wil geven bij de uitgenodigde gasten veel onrust op, omdat ook de jonge minnares van de echtgenoot op het gastenlijstje staat.
In het volgende verhaal komt de net van het platteland in Dublin aangekomen Jo erachter dat je zelf het leven in de grote stad moet maken. Hoe in een doktersgezin met drie dochters de harmonie weer wordt hersteld en waarom een zojuist van een ontwenningskuur teruggekeerde fotograaf zijn vrouw van zich weet te verwijderen, wordt beschreven in de beide andere verhalen.
De auteur slaagt er goed in om gebeurtenissen uit het dagelijkse leven in haar verhalen op te tillen naar een hoger plan en er van een afstand met een emancipatoire blik naar te kijken. Ook deze bundel van Maeve Binchy zal de weg naar de lezers stellig vinden.

Uitgever Unieboek BV ISBN 904100579X Bindwijze Paperback Verschijningsdatum oktober 1998 Aantal pagina's 192 Vert. van: Dublin 4. - Ward Press, cop. 1982. - 1e dr. Nederlandse uitg.: 1998.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2006, 08:59

Citaat van de dag 8 juni 2006

"Maar als je met een verhaal van 55 paginaas (40 paginaas 'Oud En Eenzaam') een ton kunt vangen [...], dan is het de moeite waard, mij op novellen te gaan toeleggen. Die waren, korte of lange, 20 jaar geleden totaal onverkoopbaar. Vandaar dat ik 'romans' ging schrijven, terwijl ik geen romanschrijver ben. Mooie boeken, maar geen enkel is een roman in de traditionele betekenis.
Het beste kan ik rustig doorwerken, en me nergens iets van aantrekken."


Gerard Reve in een brief aan Matroos Vosch, gedateerd 20 juni 1980

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2006, 11:27

Alle verhalen van Beatrix Potter
Beatrix Potter


Mooie verhalen over dieren in en rondom huis, gesitueerd in het landelijke Engeland uit het begin van deze eeuw. Naast de verhalen over Pieter Konijn, Minetje Miezemuis, Eekhoorn Hakketak en andere wereldbekende dieren uit de kleine boekjes van Potter staan in het boek vier nog niet eerder gepubliceerde verhalen.
Bij elk verhaal vooraf een uitleg over de tijd waarin het verhaal verscheen en de situatie waarin Potter de prenten schetste. De dieren met hun menselijke trekjes, soms zelfs aangekleed met jasjes, schortjes en schoentjes beleven avontuurtjes die dicht bij de belevingswereld van het kind staan. Elk verhaaltje is een afgerond geheel, al hebben sommige verhalen wel een relatie met elkaar. Hoewel er soms een mens in de verhalen voorkomt, is de hoofdrol weggelegd voor de dieren.
Omdat voor de talrijke, prachtig ingekleurde tekeningen gebruik is gemaakt van de originele illustraties, komt elk detail goed tot zijn recht. Een boek om vaak naar te grijpen door de warme sfeer en de eenvoudige verhaaltjes, die ondanks het feit dat ze al oud zijn, nog steeds betoveren. Doordat de tekeningen minstens zo belangrijk zijn als het verhaal noodt het boek tot vaak bekijken. Vanaf ca. 4 jaar.

Uitgever Ploegsma, Uitgeverij ISBN 9021615355 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum februari 2002 Aantal pagina's 400 Vert. van: The complete tales of Beatrix Potter. - London : Warne, 1989. - 1e dr. Nederlandse uitg.: 1997. Vertaler: M. Keizer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2006, 11:27

Citaat van de dag

Wat ik nog altijd eens een keer schrijven wil:
een bundel sprookjes.
Ik had er, zo'n twintig jaar geleden, toen ik het ook al wilde, een aardige titel voor: Prinsessen zijn ook meisjes.

C. Budding

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 10 Jun 2006, 16:55

Bernadet, volgens google heet de man Makanin !?
Ik had op mjn leeslijst nog een boek staan van ene Makarin, dat ik maar niet kon vinden. Vanmiddag toevallig mijn lijst geordend en nu ging mij dus een lichtje op!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2006, 17:09

Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het veranderd, bedankt!

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 10 Jun 2006, 17:27

Nou ik was ook erg blij met jouw "foutje" , want zo kwam mijn "foutje" aan het licht. Het boek wat ik nog wilde lezen: Underground, hebben ze dus wèl op onze bieb, en deze verhalenbundel ook. Ik kan weer vooruit! Dus ook mijn dank!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2006, 18:19

Oooo ik heb even Undergroud opgezocht, dat lijkt me ook een mooi boek zeg.
Wat leuk dat een foutje zo uitpakt! :D

bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2006, 10:33

Geslaagd verhaal over de liefde
Vladimir Makanin


Antihelden zijn het, de personages in deze novellen, doodgewone mensen uit een doodgewoon milieu die trachten te overleven in het postcommunistische bestaan. Het titelverhaal gaat over een failliete Moskouse schrijver met een obsessie voor spleetjes, gleufjes, nauwe doorgangen en knelpunten, waardoor hij terug naar het verleden kan ontsnappen. De offervaardige ex-geliefde van de schrijver (zij werkte voorheen bij de censuur) is een bordeel begonnen.

In de novelle De letter A krijgen gevangenen in Siberië te maken met een gestaag toenemende vrijheid waar ze geen raad mee weten. In de andere novellen treffen we een soldaat in actie in de Kaukasus, een sullige driftkop, een berekenende minnaar, treurige mensen uiteen treurig dorp in de Oeral. Het zijn allemaal helden op sokken. Toch worden ze niet door de auteur te kijk gezet. Hun problemen worden - met de nodige humor - wel degelijk serieus genomen. Daarmee wordt de lezer een kijkje gegund in de Russische samenleving van nu - de overgangstijd van de USSR naar het moderne Rusland.
Vertaler: Gerard Cruys

ISBN 9029562331 Gebonden, 310 pagina's Verschenen: april 2005 Arbeiderspers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2006, 10:34

Citaat van de dag 10 juni 2006

Twee situaties leveren een interessant verhaal op:
als een bijzonder mens in het alledaagse verzeild geraakt
en als een gewoon iemand betrokken geraakt bij bijzondere gebeurtenissen

H. Préjean

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2006, 11:44

Twee oude vrouwtjes
Toon Tellegen


Een bundel met meer dan veertig korte verhaaltjes die stuk voor stuk beginnen met de woorden 'Twee oude vrouwtjes'. 'Twee oude vrouwtjes hielden zoveel van elkaar dat zij er ongelukkig van werden.' Er is maar één verhaaltje dat met 'Een oud vrouwtje' begint, maar daarin belt al meteen in de tweede zin 'een ander oud vrouwtje' aan.
De verhaaltjes zijn gezien de manier van uitgeven niet voor kinderen bestemd. Toch lijken ze in menig opzicht op Tellegens dierenverhalen, al leggen die zich minder toe op tragische kanten van het leven, zoals ouderdom, afscheid en dood, waar het in 'Twee oude vrouwtjes' telkens weer op neerkomt, al speelt ook de liefde er een belangrijke rol in.

Absurdisme, groteske vervormingen, het op de spits drijven van situaties - dat alles is Tellegen wel toevertrouwd. Zoals hij, in maar heel weinig woorden, een verhaaltje kan vertellen, met een onthutsende innerlijke logica, kaal en doeltreffend, zo kan niemand het in de Nederlandse literatuur
Bron: biblion

Uitgever Querido's Uitgeverij BV, Em. ISBN 9021484579 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum juni 2003 Aantal pagina's 101 1e dr.: 1994.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2006, 11:45

Citaat van de dag 11 juni 2006

Een titel is het halve boek.

Couperus

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Jun 2006, 11:58

Leuk..Tellegen op de site...deze bundel ken ik niet volgens mij.

groetjes,
Wil

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 12 Jun 2006, 15:48

Er is maar één verhaaltje dat met 'Een oud vrouwtje' begint, maar daarin belt al meteen in de tweede zin 'een ander oud vrouwtje' aan.


Ik lig hier meteen weer in een deuk. Het is zo simpel, maar ik moet om dit soort dingen altijd zo lachen. :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2006, 08:34

De natte hond en andere verhalen
W.G. van der Hulst


Ontroerend, treffend of beschouwend, maar verrassend zijn de verhalen van Willem G. van de Hulst allemaal. Zijn aparte kijk op de dingen, zijn grote fantasie en precieze observatievermogen geven steeds weer een bijzonder tintje aan de eigenlijk heel gewone dingen waarover hij schrijft. Door een onverwachte wending, een originele pointe of een ontroerende beschouwing weet hij de lezer steeds opnieuw te verwonderen. Realiteit en fantasie spint hij met eenvoudige middelen, maar op kunstige wijze, tot een nieuwe werkelijkheid, waarin hij een ander licht laat schijnen op thema's als leven en dood, tijd en oneindigheid, vervreemding en verwantschap.
De natte hond en andere verhalen is een unieke bundeling van nieuwe en de beste eerder gepubliceerde verhalen van Willem G. van de Hulst.

ISBN 9032508016 Gebonden, 224 pagina's Verschenen: augustus 2001 de Kern Fontein

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2006, 08:34

Citaat van de dag 12 juni 2006

Sommige boeken moeten worden geproefd,
andere opgeslokt, en slechts enkele moeten
worden gekauwd en verteerd.

Francis Bacon

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2006, 12:51

Ik ben beter in opslokken dan in proeven geloof ik..

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 13 Jun 2006, 14:30

Bernadet schreef:Twee oude vrouwtjes
Toon Tellegen


Een bundel met meer dan veertig korte verhaaltjes die stuk voor stuk beginnen met de woorden 'Twee oude vrouwtjes'. 'Twee oude vrouwtjes hielden zoveel van elkaar dat zij er ongelukkig van werden.' Er is maar één verhaaltje dat met 'Een oud vrouwtje' begint, maar daarin belt al meteen in de tweede zin 'een ander oud vrouwtje' aan.


ik heb de bundel ontleend omdat ik zo van tellegen houd, en eerst was ik wat teleurgesteld, maar ze laten je toch niet los, die oude dames. inderdaad heel gelijkend qua sfeerschepping en taalgebruik aan de dierenverhalen en opnieuw weer zo veelzeggend...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2006, 14:35

Wel leuk dat je het boek ontleend hebt Elvira.
Tellegen valt eigenlijk nooit na te vertellen, dat moet je gewoon lezen.
Het zijn allemaal van die zogenaamd 'simpele' verhalen maar toch zit er overal een diepe kern in, dat maakt ze ook zo goed.

Bernadet
die haar computerkamertje in en uit flits vanwege moordende hitte in dat kamertje.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2006, 10:54

Spookverhalen
Avonden op een dorp bij Dikanka; Mirgorod
N.W. Gogol


"Er zijn drie schrijvers die hun boek Avonden hebben genoemd. De beroemdste van die drie is Gogol. Zijn Avonden zitten vol heksen, spoken, verdronken meisjes, vreselijke wraak, betoverde plekken - alles overgoten met een folkloristische Oekraiense saus. Gogol zelf komt af en toe om de hoek kijken - en dan wordt het pas echt eng.
Gogols tweede bundel, Mirgorod, bevat onder meer een complete historische roman Taras Boelba, vaak verfilmd, spelend in een onduidelijke vijftiende, zestiende of zeventiende eeuw, met veel rode hemden, lange messen, wijde broeken en dampende paarden. En in de bundel Mirgorod zit ook nog de bekendste ruzie uit de hele Russische literatuur: de twist tussen Iwan Iwanowitsj en Iwan Nikiforowitsj.’ (Karel van het Reve)

ISBN 9028204385 Verzamelde werken deel 1, Proza, 536 pagina’s Vertaling Hans Leerink & Tom Eekman Verschenen in 1959 Van Oorschot

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2006, 10:55

Citaat van de dag 13 juni 2006

In zekere zin had Victor Hugo dus wel gelijk toen hij het zijn kinderen, bij het vermaken van zijn rechten op zijn werk, verbood bloemlezingen of selecties toe te staan.
Keuzes maken uit het werk van een schrijver is hetzelfde als hem castreren, vond hij.
'L'eunuque est un homme dans lequel on a choisi.'

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Jun 2006, 12:32

Leuk... Chaim Potok...mooie bundel inderdaad.

Ik ben niet eens zo n grote verhalen liefhebber, maar er komt tot nu toe wel veel moois voorbij hier!

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2006, 12:35

Ja grappig hè Wil, ik ben ook niet zo'n verhalenlezer maak ik heb ook steeds iets van hmmm dat lijkt me toch wel wat.

En wat zijn er véél verhalenbundels, niet te geloven zo'n ruime keus als ik heb!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Jun 2006, 12:53

Die verhalen van Gogol lijken me ook wel wat.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2006, 09:16

Isabel
en andere verhalen
Chaim Potok


In Isabel en andere verhalen toont de meesterverteller Chaim Potok opnieuw zijn oog voor detail en levenswijsheid. Al sinds het begin van zijn carrière als schrijver heeft Chaim Potok korte verhalen geschreven. Net als in zijn romans balanceren de hoofdpersonen van deze verhalen - allen pubers - tussen de vertrouwdheid van het (joodse) gezin en de werkelijkheid van volwassenen.

We maken onder andere kennis met Moon, net dertien jaar oud, die droomt van een geluidsstudio voor zijn band. Zijn droom wordt wreed verstoord door de komst van een gast uit Pakistan, die een volledig andere werkelijkheid kent. Ook ontmoeten we de veertienjarige Isabel, wier moeder na de dood van Isabels vader en kleine broertje een nieuwe relatie begint.
Kan Isabel deze man en zijn dochter accepteren?

Nava ten slotte krijgt van de populairste jongen op school, Tim Boynton, wel een heel bijzonder verjaardagscadeau: nu zij veertien jaar is geworden, mag zij drugs van hem kopen. Twijfels overvallen haar.

In Isabel en andere verhalen staan gebeurtenissen of ervaringen centraal die de hoofdpersonen schokken. de verhalen stemmen tot nadenken, en nadenken vormt de basis voor het continue leerproces, dat de joden 'lernen' noemen.
De verhalen in deze bundel zijn kleine meesterwerkjes die niet onderdoen voor de grote romans van Chaim Potok.
Vertaler: W. Buddingh'

ISBN 9055014060 Gebonden, 159 pagina's Verschenen: maart 2000 Bzztoh


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 gasten