Thema mei 2006 - vrolijke boeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema mei 2006 - vrolijke boeken

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2006, 11:40

Als eerste een kinderboekje, "Blij! Blij!" daar moet je bijna vrolijk van worden toch?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2006, 17:00

Leuk ja! Ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2006, 17:40

Ik heb nog in petto:

vrolijk! vrolijk!
happy! happy!
lachen! lachen!
gieren! gieren!
brullen! brullen!

(grapje, grapje.)

;)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2006, 19:32

je vergeet ha ha...

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 01 Mei 2006, 20:13

en..
heppie heppie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2006, 08:02

Blij! Blij!

aan leuke dingen denken boek
Sabine Wisman
Dit boek geeft je alle reden tot glimlachen wanneer je een beetje verdrietig of niet zo lekker bent.
Als je trui prikt of je een beetje verkouden bent, als je papa op reis is en je hem mist, of als je spruitjes moet eten...
Natuurlijk kun je dit boekje ook lezen als je heel blij bent.
Het zorgt ervoor dat je je nog vrolijker voelt.

Een eenvoudige maar effectieve manier om kinderen snel op te vrolijken. Dit boek is getest op familie, vrienden en op scholen, en weet je wat? Het werkt!
Leeftijd: vanaf 2 jaar

ISBN 9052473277 Gebonden Met illustraties Verschenen: februari 2004 Zirkoon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2006, 08:02

Citaat van de dag 1 mei 2006

Er zijn weinig gaven waarmee men in het leven
zoveel goed kan doen als met eenvoudige
vrolijkheid.

Allard Pierson

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2006, 10:14

Ik kom tot de ontdekking dat vrolijke boeken een lastig thema is.
Ook omdat het eigenlijk best wel persoonlijk is.
Wat vindt iemand een vrolijk boek, wat IS een vrolijk boek.
Is dat een humoristisch boek of een vrolijk verteld verhaal? Ik lig in een deuk om Reve, daar word ik vrolijk van, maar iemand anders vindt er geen barst aan. Sommige boeken van Brusselmans vind ik ook om te lachen. Maar is dat onder de noemer vrolijk te plaatsen? Voor mij wel maar voor anderen weer niet.
Chicklits zijn vaak vrolijk maar om daar een hele maand mee te vullen.
Wat vinden jullie een vrolijk boek?
Als jullie titels hebben dan houd ik me aanbevolen. (graag via email of privébericht titels opgeven).

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Mei 2006, 19:22

Ik heb een paar boeken van de bieb staan met zo'n glimlachend mannetje erop. Humor dus. En toen vroeg ik me ook al af: zou ik er persoonlijk om moeten lachen? Ik ben zoals je weet erg nuchter.
Ik vind chicklits ook echt niet altijd om te lachen.
Maar als ik wat weet, mail ik je.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2006, 19:25

ik heb gelukkig van desiree en irene al wat tips gehad.
Gek he, toen we het onderwerp bespraken dacht ik na wat zoeken oh dat lukt wel. Lekkere luchtige boekjes. Maar als je écht gaat zoeken slaat de twijfel toe. Dan denk je, ja dat vind ik wel vrolijk maar vindt de rest dat ook?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Mei 2006, 19:54

Stoor je maar niet aan mij! Wie is hier de lachebek? Inge???

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Mei 2006, 21:01

Ik kan me je twijfels voorstellen, Bernadet. Toen ik ging bedenken of ik nog wat tips kon sturen, ging ik me afvragen of ik alleen maar serieuze, sombere en spannende boeken lees, want ik vond het best moeilijk.
Maar een boek waar je je vrolijker door voelt, daar hoef je niet om te schateren, dat kan ook een Toon Tellegen zijn.
Dus misschien meer een soort feelgoodboek?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2006, 21:28

Ja dat is een betere term 'feelgoodboek'. Een boek dat je met een glimlach uit leest.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2006, 09:57

De Spaanse kat speelt dubbelspel
Hans Dorrestijn


Wat vooraf ging:
Hans heeft zijn Spaanse kat Piël leren spreken. De kat had zijn kwaliteiten maar ook zijn minder prettige kanten: hij schafte zich een gelaarsde katkostuum aan, en aan de bijhorende degen bleef het een en ander hangen, onder andere de vrouw van Hans. Ze kregen de politie achter zich aan maar wisten te ontsnappen en nog wel in de auto van de agenten. Vermomd als hoge officieren zijn ze onderweg naar Rheinland....

Eenmaal aangekomen in Dufborg melden ze zich bij de plaatselijke politie. Piël vertelt daar een verhaal dat ze op zoek zijn naar een Fruitvervalser die komkommers via manipulatie omteelt tot bananen.
Commissaris Buttefanger is diep onder de indruk en ze krijgen het beste hotel en alles wat ze zich maar wensen kunnen. Dit alles dankzij de overtuigingskracht van Piël. Tot op een dag een journaliste hen komt interviewen, een evenbeeld van Hans zijn overleden vrouw. De Spaanse kat merkt dat de journaliste heel bijdehand is en weet dat het goede leventjes over is Hans dacht aldoor dat Piël alles verzonnen had maar Piël vertelt hem dat hij contact met het ministerie heeft. Maar nu heeft hij besloten dubbelspel te spelen en ze reizen af naar de Fruitvervalser. Maar alles loopt mis en Piël offert zich op voor Hans en geeft zich over aan de officieren. Hans weet te ontkomen en onderneemt te voet de lange reis naar huis. Eenmaal in Nederland krijgt hij een lift van een boer die het afzet bij.... het gekkenhuis.
Zolang Hans volhoudt dat hij zijn kat heeft leren spreken moet hij daar blijven. Dus zegt hij op gegeven moment dat hij het verzonnen heeft. Eenmaal thuis blijkt zijn vrouw nog te leven maar... Hans vindt overal aanwijzingen dat zijn avonturen met de sprekende kat niet een produkt van zijn overspannen fantasie waren....

Een prachtverhaal, met heel veel typische Dorrestijnhumor. Dorrestijn maakt van zichzelf een angsthaas, een sufkop, een doetje met af en toe heldere inzichten.

1987, Bert Bakker, 134pag., ISBN 90.351.0431.5, hardcover met tekeningen van Fred Julsing

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2006, 09:59

Dit was een verslagje van mezelf, ik heb erg gelachen om dit boek. Dorrestein kan zo lekker schrijven over stunteligheden van hemzelf en de Kat is ook een idioot beest natuurlijk.
Heerlijk boek!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2006, 10:00

Citaat van de dag 2 mei 2006

Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost.
Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze.
Dit meen ik niet serieus; is maar een grapje.
want anders is het niet waar.

Herman Finckers

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2006, 14:00

Dit is dus een voorbeeld: ik kan absoluut niet lachen om Dorrestijn, erger me dood aan die man..

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Mei 2006, 15:09

Marjo schreef:Dit is dus een voorbeeld: ik kan absoluut niet lachen om Dorrestijn, erger me dood aan die man..


Het zou wel eens kunnen dat ik dit met je eens ben. Ik wil gewoon liefde, ik wil niet horen over al die mislukte liefdesaffaires. En het lijkt erop dat het Dorrestijn daar om te doen is, met opzet liefdes laten mislukken om de humor. En zo is het Dorrestijn in andere zaken misschien ook alleen maar te doen om de humor. Daar erger ik me inderdaad dood aan.

groet,
Henk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2006, 16:08

Dorrestijn laat de betrekkelijk van alles zien. Het idiote waar mensen zich al niet druk om kunnen maken.
En is het tegenwicht voor alle jubelende prins op het witte paard verhalen. Degene die hij het meest onder de loep neemt is zichzelf mét al zijn onvolkomenheden. Enorme zelfspot dus. Hij weet dat hij stuntelt en hakkelt en snapt niet wat een vrouw in hemelsnaam in hém kan zien.
Ik kan daar erg om lachen. Maar ja, ieder zijn smaak, gelukkig maar dat dat zo is, anders werd het wel erg saai!

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Mei 2006, 16:43

Bernadet schreef:Dorrestijn laat de betrekkelijk van alles zien. Het idiote waar mensen zich al niet druk om kunnen maken.
En is het tegenwicht voor alle jubelende prins op het witte paard verhalen. Degene die hij het meest onder de loep neemt is zichzelf mét al zijn onvolkomenheden. Enorme zelfspot dus. Hij weet dat hij stuntelt en hakkelt en snapt niet wat een vrouw in hemelsnaam in hém kan zien.
Ik kan daar erg om lachen. Maar ja, ieder zijn smaak, gelukkig maar dat dat zo is, anders werd het wel erg saai!

Bernadet


Ach ja, hij verdient er zijn geld mee...

Henk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2006, 09:59

Mijn plezierbrevier
Kees van Kooten


Kees van Kooten heeft met zijn boeken al hele volksstammen aan het lachen gemaakt, maar waar moet hij zelf om lachen? Mijn Plezierbrevier geeft het antwoord.

Een tijdloze bundel vol Engels-Amerikaanse humor, met de natuurleukste korte verhalen van ultra-grappige grootheden als James Thurber, Stephen Leacock en S.J. Perelman. Maar ook met verrassend komische stukken van tientallen minder bekende of (ten onrechte) vergeten humoristen uit de vorige twee eeuwen. Geen ‘hochkomik’, maar sublieme ‘little man humour’ ; verzameld, vertaald en van uitgebreid (en geestig) commentaar voorzien door de samensteller.
Met Mijn Plezierbrevier levert Kees van Kooten zijn geloofsbrieven af. Op de bijgevoegde cd leest hij een aantal van de beste verhalen voor.

ISBN 9061697646 Gebonden, 479 pagina's Verschenen: april 2006 Uitgeverij De Harmonie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2006, 10:00

Citaat van de dag 3 mei 2006

Wees blij. Dat is een manier om wijs te zijn.

Colette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2006, 10:32

Chocolat
Joan Harris


Wanneer Vianne Rochet met haar zesjarige dochtertje Anouk in Lansquenet-sous-Tannes neerstrijkt, lijken magische krachten in het kleine Zuid-Franse dorp tot leven te komen.

Op aswoensdag opent ze, pal tegenover de kerk, haar chocolaterie - tot woede en afkeuring van de starre dorpspastoor Francis Reynaud. Met lede ogen moet hij toezien hoe Vianne uitgerekend in de vastentijd zijn parochianen verleidt kmet haar onweerstaanbare chocolade-creaties en haar warme persoonlijkheid.

Door haar uitzonderlijke vermogen de persoonlijke smaken en behoeften van haar klanten te kennen, sluit Vianne al snel vriendschap met de eenzame Guillaume, de tachtigjarige eigenzinnige Armande Vozin, kleptomane Joséphine Muscat en met de woonbootbewoners die zijn afgemeerd aan de oever van de Tannes.

Wanneer Vianne aankondigt met Pasen een chocoladefestival te organiseren, raakt pêre Reynaud buiten zichzelf en stevent de strijd tussen de tegengestelde krachten die het dorp in hun greep houden onomkeerbaar op een dramatisch hoogtepunt af.
Vertaler: M. de Vre

isbn 9032508504 Gebonden, 368 pagina's Verschenen: februari 2002 de Kern

Met dank aan Desiree die deze titel doorgaf.
Ik vond het ook een heerlijk boek! Bijna alle boeken van harris zijn glimlach-boeken.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2006, 10:34

Citaat van de dag 4 mei 2006

Eén moment van vreugde verdrijft honderd zorgen.

Confusius

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 05 Mei 2006, 13:52

Fantastisch mijn lievelingsboek bij de thema's :lol:

Inge


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten