Thema April 2006 - Steden

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 20 Apr 2006, 17:13

Singer schrijft prachtige boeken, als je er ooit eens een te pakken kan krijgen Wil...


Nog nooit wat van hem gelezen, ik zal eens zoeken,

De Toverberg van Thomas Mann heb ik nog niet
is zo'n boek waarvan ik zo nu en dan denk dat ik het echt eens moet gaan lezen. Mijn lijstje groeit en groeit. Zucht

Groeten,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2006, 17:15

De Toverberg is erg mooi maar wel een hele kluif!
Ik was halverwege en toen moest het terug naar de bieb. Maar het is een schitterend verhaal.

Bernadet

sofie
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Apr 2006, 16:22

Berichtdoor sofie » 20 Apr 2006, 17:46

Bernadet schreef:Bedankt Christine maar voor iedereen die nog meer titels wil geven kan dat via een mailtje naar mij. (klik hierboven op gebruikerslijst en dan achter mijn naam op mail)
Anders is de verrassing eraf welke boeken in de thema-maand komen.

Voor de nieuwkomers.
Ik zet elke dag een nieuw boek (met afbeelding en soms een link) over het thema op de homepage van leestafel en een citaat over het thema.

http://www.leestafel.info

Groetjes

Bernadet


Er staat geen mail-icoontje bij jouw naam... doe ik het via privé-bericht?
Momenteel aan het lezen: "Ex-minnaar" van Herman Brusselmans.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2006, 11:10

Ja sofie dat kan via privébericht.

Groetjes
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2006, 11:12

Riga

Honden van Riga
Henning Mankell


Op een winterse dag drijft de wind een rubbervlot met de dode lichamen van twee mannen naar de zuidkust van het Zweedse Skåne. Anoniem wordt de politie gewaarschuwd en inspecteur Kurt Wallander neemt het onderzoek op zich. Hij ontdekt dat de twee mannen voor hun executie gemarteld zijn. Hun gebitten blijken behandeld door Oost-Europese tandartsen. Het spoor voert Wallander naar de Letse hoofdstad Riga, aan de overkant van de Oostzee. Daar dreigt hij een pion te worden in een Baltische intrige.

Oorspronkelijke titel: Hundarna I Riga Vertaler: Cora Polet

Extra informatie: ISBN 9044505130 Ingenaaid, 316 pagina's Verschenen: mei 2004 Uitgeverij De Geus

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2006, 11:13

Citaat van de dag 20 april 2006

Riga is niet alleen de hoofdstad van Letland, het is ook de grootste stad in de Baltische staten. In 1201 kwam bisschop Alfred von Buxhoevden aan de Letse kust aan wal om de lokale bevolking te bekeren tot het Christendom. Daarbij stichtte hij de stad. Riga speelde een belangrijke rol in het Hanzeverbond en ontwikkelde zich in die tijd (van de 13e tot de 15e eeuw) tot een zeer welvarende stad. Tijdens een groot deel van de 15e en 16e eeuw viel Riga onder Duits en Zweeds bewind, tot de stad in 1710 deel ging uitmaken van het Russische rijk. Tijdens de industriële ontwikkeling die volgde werd het een omvangrijk productiecentrum met een belangrijke Baltische haven. In de Tweede Wereldoorlog werd de stad hevig gebombardeerd. Er volgde een wederopbouw en nadat Riga sinds 1945 deel had uitgemaakt van de Sovjetunie, kwam er in 1991 een einde aan het Sovjetbewind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2006, 13:03

Moskou

De Romanov voorspelling
Steve Berry


Jekaterinenburg, 17 juli 1918: tien maanden zijn verstreken sinds de bolsjewieken aan de macht zijn gekomen. In deze nacht wordt de tsarenfamilie Romanov uit hun huis gesleurd en in de kelder op brute wijze vermoord.

Moskou, nu: na het instorten van het communistisch regime en de opeenvolging van zwakke regeringen wordt de roep om de monarchie vanuit het Russische volk steeds groter. Een nieuwe tsaar zal dooreen speciale regeringscommissie gekozen worden uit de verre afstammelingen van tsaar Nicolaas II.

Miles Lord, een Amerikaanse Rusland-kenner en advocaat namens een groep Westerse multinationals, is in Moskou om de belangen van zijn cliënten bij de commissie veilig te stellen. Maar zijn taak wordt plotseling anders wanneer hij ternauwernood ontsnapt aan een aanslag op zijn leven. Meerdere belangengroepen proberen hun kandidaat ten koste van alles naar voren te schuiven. Voor Miles en vele anderen wordt de vraag steeds belangrijker wat er echt gebeurd is tijdens die nacht in Jekaterinenburg en of er toch niet iemand aan het bloedbad is ontkomen. En wat was de voorspelling over de Romanovs die Rasputin ooit deed aan tsarina Alexandra?
Oorspronkelijke titel: The Romanov Prophecy Vertaler: Chris Mouwen

ISBN 902612192X Ingenaaid, 349 pagina's Verschenen: november 2005 de Fontein

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2006, 13:03

Citaat van de dag 21 april

De naam 'Moskou' komt af van eeuwenoude benamingen voor het volk in het huidige Rusland. De Assyriërs noemden hen de 'Tabal' en de 'Musku', terwijl Herodotus schreef over 'Tiberanoi' en 'Moschoi'. Ook de bijbel spreekt over deze volken als 'Mesech' en 'Tubal'. Tiglath-Pileser I (1100 v.Chr.) sprak over het volk de Muska-a-ia. De stad Moskou heeft dus een zeer historische naam gekregen.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Apr 2006, 14:31

Interessante weetjes, Bernadet.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Apr 2006, 16:29

Van Steve Berry ken ik het spannende boek "de amberzaal" dat zo heel veel beter is dan De Da Vinci en nooit die aandacht kreeg..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2006, 16:57

Nou dat wordt weer naar de bieb Marjo! ;)

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 22 Apr 2006, 20:09

Fijne tip Bernadet & Marjo! Moet nodig de hand op de knip houden, dus ook vaker naar de bieb!

Groetjes, Irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2006, 10:56

Istanbul

Ik heet Karmozijn
Ohran Pamuk


Ik heet Karmozijn is een roman over kunst en het dagelijkse leven. Een ode aan de Osmaanse vertelkunst en een thriller tegelijkertijd. Het verhaal speelt zich af gedurende twaalf winterse dagen in het Istanbul van 1591. Als haar man na negen jaar nog steeds niet teruggekeerd is uit de oorlog, gaat de mooie Seküre, moeder van twee zonen, op zoek naar een nieuwe echtgenoot.

De vader van Seküre heeft een geheime opdracht gekregen van de Osmaanse sultan. Eén voor één ontbiedt hij hofminiatuurschilders bij zich. Deze meesterschilders werken samen aan een boek voor de sultan, onder supervisie van Seküres vader. Ze maken hiervoor tekeningen in een westerse stijl. Het is een uiterst controversiële opdracht, die indruist tegen de heersende opvattingen. Wanneer een van de schilders vermoord wordt, vraagt Seküres vader zijn neef Kara om hulp. Seküre en Kara waren als kinderen erg op elkaar verliefd, en nu krijgt deze liefde een kans opnieuw op te bloeien.

Een prachtig liefdesverhaal, een onvervalste thriller en een fascinerende vertelling over de verschillen in westerse en oosterse opvattingen over kunst en daarmee over het leven.
Vertalers: M. Dorleijn, H. van der Heijden

ISBN 9029536608 Arbeiderspers Ingenaaid, 523 pagina's Verschenen in deze uitvoering: februari 2006 1e dr. Nederlandse uitg. (geb.): 2001.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2006, 10:56

Citaat van de dag 22 april 2006

Istanbul, je houdt ervan of je haat het.
En eigenlijk doe je het allebei.

Jessica Lutz

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Apr 2006, 19:38

Ik heet Karmozijn
Ohran Pamuk


Nog zo'n boek wat al lang op mijn lijst staat,
Pamuk is voor mij geen schrijver die ik makkelijk lees, maar Sneeuw vond ik wel erg mooi.
Al ware ndaar de meningen over verdeeld als ik het me goed herinner.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 10:50

Jeruzalem

Wij willen allebei hier leven
vriendschap onder vuur in Jeruzalem
Rifa'i, A.


Twee zeventienjarige meisjes, een islamitische Palestijnse en een joodse Israëlische, zijn beiden in Jeruzalem opgegroeid, echter in compleet verschillende werelden. Wederzijds wantrouwen wordt middels brieven, e-mails en gesprekken overwonnen en er ontstaat een ingewikkelde vriendschap.
De thema's, als familie, school, leger en toekomstverwachtingen, zijn door hen zelf aangedragen; zij worden in hun communicatie begeleid door een freelance journaliste die onder andere Midden-Oostencorrespondente is. Achterin zijn een verklarende woordenlijst, een chronologie van het Midden-Oostenconflict en auteursinformatie te vinden. Een prachtig boek, bestaande uit een eerlijke integere correspondentie tussen twee jonge vrouwen die open blijven staan voor elkaar en die de Palestijns-Israëlische kwestie in een heel menselijk daglicht doen staan.

Uitgever Aspekt B.V., Uitgeverij ISBN 9059113179 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum mei 2004 Aantal pagina's 161 Vert. van: Wir wollen beide hier leben. - Reinbek : Rowohlt, 2003.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 10:51

Citaat van de dag 23 april 2006

Ieder die rouwt over de verwoesting van de tempel in Jeruzalem zal delen in de vreugde om de tempel.

(Rabbijn A.Y. HaCohen Kook)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 11:08

ik snap niets van dit citaat. Jullie?

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 24 Apr 2006, 12:59

Ieder die rouwt over de verwoesting van de tempel in Jeruzalem zal delen in de vreugde om de tempel.


Is het niet zo dat de Joodse Profetie is dat als de Messias(de beloofde verlosser) komt de verwoeste tempel herbouwd zal worden,
dus dat iedereen die nu treurt dat de tempel verwoest is een gelovige is,
die daarom per definitie blijzal zijn als de tempel herbouwt word omdat dat dan de Messias is gekomen.

ik weet het niet precies, maar volgens heeft het daar mee te maken.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2006, 08:13

Caïro

Nieuw Caïro
Nagieb Mahfoez


De jaren dertig in Caïro.
De arme student Mahgoub, wiens vader ernstig ziek is, krijgt een goed betaalde baan op het ministerie. Daar moet wel iets tegenover staan. Hij moet een huwelijk aangaan met Ihsaan, omdat de minister een geheime verhouding met haar heeft. Mahgoub is weg van Ihsaan, dus prijst hij zichzelf gelukkig. Hij laat zijn vrienden in de steek en verkoopt met Ihsaan zijn ziel voor status en geld. Totdat de vrouw van de minister achter de geheime relatie komt en de minister moet aftreden.

De prominente Egyptische schrijver Mahfoez kreeg in 1988 de Nobelprijs voor zijn omvangrijke oeuvre. Een prachtig verhaal dat je in een keer wil uitlezen, kritisch t.o.v. maatschappelijke tegenstellingen. De hoofdpersonen hebben hun zwakheden, toch leef je intens met hen mee. Vol sfeer en vaart, zoals we van Mahfoez gewend zijn.
Bron:Biblion

oorspr. titel: Al-Kahira al-Djadieda oorspr. taal: Arabisch vertaler: Djûke Poppinga

Uitgever Geus, Uitgeverij De ISBN 9052265429 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum juli 2004 Aantal pagina's 236
Laatst gewijzigd door Dettie op 25 Apr 2006, 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2006, 08:15

Citaat van de dag 24 april 2006

Een dappere strijder uit Egypte liet in 1300 naast de moskee in Cairo een speciale boomgaard aanleggen. In deze boomgaard had hij naast zijn eigen katten een opvang voor zwerfkatten. Deze boomgaard heeft honderden jaren dienst gedaan als opvangcentrum. Zelfs toen de boomgaard was verdwenen, hielden de inwoners van Cairo de traditie in stand om zwerfkatten dagelijks eten te geven.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Apr 2006, 08:17

Is de naam nu Mahfouz of Mahfoez?? Beide spellingen staan in het stukje..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2006, 09:50

Het is Mahfoez marjo. Ik heb het veranderd

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2006, 12:33

Teheran

Teheran een zwanezang
F. Springer


Toby Harrison is geen man van formaat: hij laat zich meevoeren met de stroom van het leven, drijvend op zijn kleine schrijftalent. Als hij het verzoek krijgt om de biografie te schrijven van Reza Sjah de Grote, neemt hij dan ook rustig het vliegtuig naarTeheran, zonder te beseffen dat de stad een tijdbom is die op het punt staat te ontploffen.

ISBN 9021480271 Ingenaaid, 285 pagina's Verschenen: juni 2005 Em. Querido's Uitgeverij BV

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2006, 12:33

Citaat van de dag 25 april 2006

Teheran is de hoofdstad van Iran en heeft circa 9 miljoen (inclusief voorsteden ca. 14 miljoen) inwoners. Teheran is een moderne stad, een van de grootste metropolen van de wereld en is tevens het culturele en economische centrum van Iran.

Teheran bevindt zich op een hoogte van ±1100 meter boven de zeespiegel in het zuiden tot en met 1750 meter in het noorden. De stad ligt tussen de bergen en heeft een droog klimaat. De temperatuurverschillen zijn enorm, van -20ºC in de winter tot +40ºC in zomer.

Agha Muhammad Khan, de stichter van de Kadjaren-dynastie (Qajar), koos Teheran als de hoofdstad van Iran.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten