Thema maart 2006 - Muziek!
Pop
Van Morrissey tot Spinvis
Gijsbert Kamer
Al jarenlang interviewt Gijsbert Kamer prominente popmuzikanten voor de Volkskrant. Lou Reed, Morrissey, Spinvis en Bob Dylan - allemaal onderwierpen ze zich aan Kamers doordachte vragen. Dat leverde een reeks sfeervolle interviews op, die zijn gebundeld in Pop. ,p> Pop verschijnt in de reeks Luis in de pels die J.M. Meulenhoff in samenwerking met de Volkskrant maakt en zal de moderne tegenhanger worden van Roland de Beers bestseller Dirigenten, dat in dezelfde reeks uitkwam.
ISBN 9029076348 Ingenaaid, 172 pagina's Met illustraties Verschenen: augustus 2005 Uitgeverij Meulenhoff
Van Morrissey tot Spinvis
Gijsbert Kamer
Al jarenlang interviewt Gijsbert Kamer prominente popmuzikanten voor de Volkskrant. Lou Reed, Morrissey, Spinvis en Bob Dylan - allemaal onderwierpen ze zich aan Kamers doordachte vragen. Dat leverde een reeks sfeervolle interviews op, die zijn gebundeld in Pop. ,p> Pop verschijnt in de reeks Luis in de pels die J.M. Meulenhoff in samenwerking met de Volkskrant maakt en zal de moderne tegenhanger worden van Roland de Beers bestseller Dirigenten, dat in dezelfde reeks uitkwam.
ISBN 9029076348 Ingenaaid, 172 pagina's Met illustraties Verschenen: augustus 2005 Uitgeverij Meulenhoff
Helse liefde
Over Marie d'Agoult / Frédéric Chopin /
Frans Liszt / George Sand
Frédéric Bastet
Toen de eenentwintigjarige Frédéric Chopin in september 1831 naar Parijs kwam, ontmoette hij daar Franz Liszt. De twee kunstenaars sloten spoedig vriendschap. Na de revolutie van 1830 werd de hoofdstad het Europese centrum van alle kunsten. Muziek, literatuur en schilderkunst (Heine, Balzac, Meyerbeer, Delacroix) bloeiden er als nooit tevoren. Chopin en Liszt beleefden in die jaren dertig grote triomfen, de laatste vooral.
Het was de zes jaar oudere, niet gelukkig getrouwde gravin Marie d'Agoult die zich van Liszt meester maakte en voor hem haar echtgenoot, kinderen, fortuin en reputatie op het spel zette. Zij zou de moeder van Liszts drie kinderen worden. Door hem leerde zij Chopin kennen, die zijn eerste twaalf Etudes aan Liszt opdroeg, het tweede dozijn aan Marie d'Agoult.
Als een literaire komeet verscheen daarop George Sand aan dit firmament. Chopin maakte kennis met haar door Liszt. Zij wist de Poolse componist in haar netten te strikken en vertrok met hem naar Mallorca, waar hij zijn Préludes voltooide en zij haar roman Spiridion. Later ontving zij talrijke Parijse kunstenaars regelmatig op haar chateau Nohant in Midden-Frankrijk. Chopin heeft daar 's zomers vele van zijn meesterwerken geschreven. 's Winters gaf hij om den brode lessen in Parijs.
De Franse literatuur dankt aan een en ander drie romans. Honoré de Balzac dreef in zijn 'Béatrix' de spot met Liszt en zijn gravin. Toen de liefde bekoeld was, nam Marie d'Agoult wraak op haar minnaar met het venijnige boek 'Nélida'. Nog voor George Sand haar relatie met Chopin had beëindigd, vernederde zij hem op even opzichtige als rancuneuze wijze in haar geschrift 'Lucrezia Floriani', dat niet voor niets een citaat uit de Hel van Dante meekreeg. Chopin prees het boek...
Al deze figuren en gebeurtenissen (en vele kleurrijke bijfiguren) worden gewoonlijk belicht vanuit één biografisch gezichtspunt. Aan de hand van dagboeken en brieven, in het bijzonder de duizenden die George Sand schreef, bleek het echter mogelijk de vier hoofdpersonen ditmaal als in een vierstemmige fuga gelijk te laten klinken. De drie romans vormen de onderliggende tekst. 'Helse liefde' volgt hun aller doen en laten tussen 1830 en 1849 een kroniek, eindigend met de dood van Chopin.
Uitvoering: Paperback, 709 bladzijden ISBN: 90 214 5157 3 Uitgeverij: Querido
Over Marie d'Agoult / Frédéric Chopin /
Frans Liszt / George Sand
Frédéric Bastet
Toen de eenentwintigjarige Frédéric Chopin in september 1831 naar Parijs kwam, ontmoette hij daar Franz Liszt. De twee kunstenaars sloten spoedig vriendschap. Na de revolutie van 1830 werd de hoofdstad het Europese centrum van alle kunsten. Muziek, literatuur en schilderkunst (Heine, Balzac, Meyerbeer, Delacroix) bloeiden er als nooit tevoren. Chopin en Liszt beleefden in die jaren dertig grote triomfen, de laatste vooral.
Het was de zes jaar oudere, niet gelukkig getrouwde gravin Marie d'Agoult die zich van Liszt meester maakte en voor hem haar echtgenoot, kinderen, fortuin en reputatie op het spel zette. Zij zou de moeder van Liszts drie kinderen worden. Door hem leerde zij Chopin kennen, die zijn eerste twaalf Etudes aan Liszt opdroeg, het tweede dozijn aan Marie d'Agoult.
Als een literaire komeet verscheen daarop George Sand aan dit firmament. Chopin maakte kennis met haar door Liszt. Zij wist de Poolse componist in haar netten te strikken en vertrok met hem naar Mallorca, waar hij zijn Préludes voltooide en zij haar roman Spiridion. Later ontving zij talrijke Parijse kunstenaars regelmatig op haar chateau Nohant in Midden-Frankrijk. Chopin heeft daar 's zomers vele van zijn meesterwerken geschreven. 's Winters gaf hij om den brode lessen in Parijs.
De Franse literatuur dankt aan een en ander drie romans. Honoré de Balzac dreef in zijn 'Béatrix' de spot met Liszt en zijn gravin. Toen de liefde bekoeld was, nam Marie d'Agoult wraak op haar minnaar met het venijnige boek 'Nélida'. Nog voor George Sand haar relatie met Chopin had beëindigd, vernederde zij hem op even opzichtige als rancuneuze wijze in haar geschrift 'Lucrezia Floriani', dat niet voor niets een citaat uit de Hel van Dante meekreeg. Chopin prees het boek...
Al deze figuren en gebeurtenissen (en vele kleurrijke bijfiguren) worden gewoonlijk belicht vanuit één biografisch gezichtspunt. Aan de hand van dagboeken en brieven, in het bijzonder de duizenden die George Sand schreef, bleek het echter mogelijk de vier hoofdpersonen ditmaal als in een vierstemmige fuga gelijk te laten klinken. De drie romans vormen de onderliggende tekst. 'Helse liefde' volgt hun aller doen en laten tussen 1830 en 1849 een kroniek, eindigend met de dood van Chopin.
Uitvoering: Paperback, 709 bladzijden ISBN: 90 214 5157 3 Uitgeverij: Querido
Ik heb een muziekje in mijn hoofd
L. Mathot/J. Rijk
Als Bas wakker wordt, heeft hij een muziekje in zijn hoofd. Na lang zoeken naar de herkomst ervan vindt hij het uiteindelijk in het muziekdoosje van zijn moeder.
Het verhaal is verdeeld in hoofdstukken, waarbij Bas iedere keer weer een andere soort muziek bij een andere gelegenheid hoort. Ieder hoofdstuk heeft ook een begeleidend muzieknummer op de bijbehorende cd.
Door het verhaal heen wordt op de blauwe pagina's bruikbare achtergrondinformatie gegeven over orkesten, componisten en hun muziekstukken. Lezertjes kunnen hun eigen impressie weergeven op de blanco pagina's waarmee de verschillende avonturen van Bas steeds worden afgesloten.
Een leuke, verzorgde uitgave die bij een bepaald deel van de doelgroep zeker interesse zal vinden. Het taalgebruik is gericht op kinderen vanaf ca. 8 jaar; zij zullen de tekst deels zelf kunnen lezen en deels begeleiding nodig hebben bij het lezen. De geselecteerde fragmenten op de cd van o.a. Bach Mozart, Vivaldi en Haydn zijn verschillend: sommige zijn erg zwaar en zullen waarschijnlijk niet erg aanspreken. Ze worden uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra en Choir met solisten o.l.v. Ton Koopman; hij heeft ook de keuze van de fragmenten verzorgd. De illustraties zijn in blauw/zwart/wit getekend.
Uitgever Pereboom, Uitgeverij ISBN 9077455272 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum mei 2004 Aantal pagina's 56
L. Mathot/J. Rijk
Als Bas wakker wordt, heeft hij een muziekje in zijn hoofd. Na lang zoeken naar de herkomst ervan vindt hij het uiteindelijk in het muziekdoosje van zijn moeder.
Het verhaal is verdeeld in hoofdstukken, waarbij Bas iedere keer weer een andere soort muziek bij een andere gelegenheid hoort. Ieder hoofdstuk heeft ook een begeleidend muzieknummer op de bijbehorende cd.
Door het verhaal heen wordt op de blauwe pagina's bruikbare achtergrondinformatie gegeven over orkesten, componisten en hun muziekstukken. Lezertjes kunnen hun eigen impressie weergeven op de blanco pagina's waarmee de verschillende avonturen van Bas steeds worden afgesloten.
Een leuke, verzorgde uitgave die bij een bepaald deel van de doelgroep zeker interesse zal vinden. Het taalgebruik is gericht op kinderen vanaf ca. 8 jaar; zij zullen de tekst deels zelf kunnen lezen en deels begeleiding nodig hebben bij het lezen. De geselecteerde fragmenten op de cd van o.a. Bach Mozart, Vivaldi en Haydn zijn verschillend: sommige zijn erg zwaar en zullen waarschijnlijk niet erg aanspreken. Ze worden uitgevoerd door het Amsterdam Baroque Orchestra en Choir met solisten o.l.v. Ton Koopman; hij heeft ook de keuze van de fragmenten verzorgd. De illustraties zijn in blauw/zwart/wit getekend.
Uitgever Pereboom, Uitgeverij ISBN 9077455272 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum mei 2004 Aantal pagina's 56
Wonderland-Straatmuzikanten
G. Vincent
Beer Brammert heeft geen geld om zijn lekkende dak te repareren. Muis Tissie vindt, dat er best een manier te bedenken is om aan geld te komen. Brammert heeft vroeger altijd viool gespeeld en misschien kan hij als straatmuzikant iets verdienen. Brammert heeft er niet zo'n zin in, maar probeert het toch. Het eerste optreden wordt echter geen succes. Ze geven de moed niet op en als Tissie er bij gaat zingen wordt het wél een groot succes. Van de verdiende geld kopen ze van alles, maar... het kapotte dak wordt nog steeds niet gerepareerd.
Dit mooie prentenboek is gebonden in harde kaft en gedrukt op crèmekleurig papier in oblong formaat. De sfeervolle aquarelillustraties zijn kleurrijk en vullen telkens de volledige pagina. In de meeste gevallen is slechts onderaan geringe tekst, gedrukt in kleine letter. Maar op de illustraties is veel te zien en zij bieden zeker mogelijkheden om dit mooie verhaal aan kinderen te vertellen en te laten zien.
Een mooi prentenboek, dat vanaf ca. 4 jaar bekeken en voorgelezen kan worden
Uitgever Casterman ISBN 9030304731 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum oktober 2004 Vert. van: Musiciens des rues. - (Ernest et Célestine). - Oorspr. Nederlandse uitg.: 2001.
G. Vincent
Beer Brammert heeft geen geld om zijn lekkende dak te repareren. Muis Tissie vindt, dat er best een manier te bedenken is om aan geld te komen. Brammert heeft vroeger altijd viool gespeeld en misschien kan hij als straatmuzikant iets verdienen. Brammert heeft er niet zo'n zin in, maar probeert het toch. Het eerste optreden wordt echter geen succes. Ze geven de moed niet op en als Tissie er bij gaat zingen wordt het wél een groot succes. Van de verdiende geld kopen ze van alles, maar... het kapotte dak wordt nog steeds niet gerepareerd.
Dit mooie prentenboek is gebonden in harde kaft en gedrukt op crèmekleurig papier in oblong formaat. De sfeervolle aquarelillustraties zijn kleurrijk en vullen telkens de volledige pagina. In de meeste gevallen is slechts onderaan geringe tekst, gedrukt in kleine letter. Maar op de illustraties is veel te zien en zij bieden zeker mogelijkheden om dit mooie verhaal aan kinderen te vertellen en te laten zien.
Een mooi prentenboek, dat vanaf ca. 4 jaar bekeken en voorgelezen kan worden
Uitgever Casterman ISBN 9030304731 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum oktober 2004 Vert. van: Musiciens des rues. - (Ernest et Célestine). - Oorspr. Nederlandse uitg.: 2001.
Hemelse muziek
N. Williams
Tweede roman van de Ierse auteur (1958), van wie eerder 'Vier liefdesbrieven' (1997*) verscheen.
Twintig jaar na de dood van zijn moeder en zus bij een verkeersongeluk leidt de 32-jarige Stephen Griffin een teruggetrokken leven als geschiedenisleraar aan de Ierse westkust. Met zijn vader, die in Dublin leeft, heeft hij sporadisch contact. Niet uit onwil, maar uit beider onmacht na het ingrijpende verlies.
Bij een concert raakt Stephen in de ban van de Italiaanse violiste Gabriella Castoldi. Heel geleidelijk ontwikkelt zich een relatie tussen de twee, die beiden bang zijn voor het geluk als gevolg van het leed dat het leven hen heeft aangedaan. Stephens ongeneeslijk zieke vader probeert het leven te rekken om zijn zoon te behoeden voor het onvermijdelijke gebroken hart.
Een modern liefdessprookje, waarin de muziek en het Ierse leven een grote rol spelen, en een echt 'feel good' boek, waarin mensen zorg hebben voor elkaar en tegenslagen en crises worden overwonnen. Williams beschrijft de emoties van zijn personages meer dan dat hij ze oproept, maar doet dat wel in een bijzondere poëtische stijl.
Bron: Biblion
Uitgever Geus, Uitgeverij De ISBN 9052268029 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum juli 2004 Aantal pagina's 350 Vert. van: As it is in heaven. - New York : Warner Books, 1999. vertaler: Maarten Polman
N. Williams
Tweede roman van de Ierse auteur (1958), van wie eerder 'Vier liefdesbrieven' (1997*) verscheen.
Twintig jaar na de dood van zijn moeder en zus bij een verkeersongeluk leidt de 32-jarige Stephen Griffin een teruggetrokken leven als geschiedenisleraar aan de Ierse westkust. Met zijn vader, die in Dublin leeft, heeft hij sporadisch contact. Niet uit onwil, maar uit beider onmacht na het ingrijpende verlies.
Bij een concert raakt Stephen in de ban van de Italiaanse violiste Gabriella Castoldi. Heel geleidelijk ontwikkelt zich een relatie tussen de twee, die beiden bang zijn voor het geluk als gevolg van het leed dat het leven hen heeft aangedaan. Stephens ongeneeslijk zieke vader probeert het leven te rekken om zijn zoon te behoeden voor het onvermijdelijke gebroken hart.
Een modern liefdessprookje, waarin de muziek en het Ierse leven een grote rol spelen, en een echt 'feel good' boek, waarin mensen zorg hebben voor elkaar en tegenslagen en crises worden overwonnen. Williams beschrijft de emoties van zijn personages meer dan dat hij ze oproept, maar doet dat wel in een bijzondere poëtische stijl.
Bron: Biblion
Uitgever Geus, Uitgeverij De ISBN 9052268029 Bindwijze Harde kaft Verschijningsdatum juli 2004 Aantal pagina's 350 Vert. van: As it is in heaven. - New York : Warner Books, 1999. vertaler: Maarten Polman
Muziek en stilte
Rose Tremain
In de winter van 1629 arriveert de jonge Engelse Luitspeler Peter Claire aan het Deense hof om in het orkest van koning Christiaan IV te gaan spelen. Als hij ziet dat de orkestleden hun muziek ten gehore moeten brengen in de ijskoude kelder onder het koninklijke appartement, dringt tot hem door dat hij zich bevindt op een plek waar Goed en Kwaad, Licht en Donker een strijd op leven en dood leveren.
Peter Claire wordt door zijn blonde uiterlijk als snel benoemd tot 'Engel van de Koning'. Die is zelf lelijk als de nacht. Tot overmaat van ramp wordt de luitspeler verliefd op de jonge gezelschapsdame van de overspelige en slechte koningin. Hoe kan Peter de weg vinden die zijn dromen werkelijkheid doet worden en zijn ziel zal redden als zijn loyaliteiten zo fataal verdeeld zijn?
Uitgever Geus, Uitgeverij De ISBN 9044508210 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum februari 2006 Aantal pagina's 510
Rose Tremain
In de winter van 1629 arriveert de jonge Engelse Luitspeler Peter Claire aan het Deense hof om in het orkest van koning Christiaan IV te gaan spelen. Als hij ziet dat de orkestleden hun muziek ten gehore moeten brengen in de ijskoude kelder onder het koninklijke appartement, dringt tot hem door dat hij zich bevindt op een plek waar Goed en Kwaad, Licht en Donker een strijd op leven en dood leveren.
Peter Claire wordt door zijn blonde uiterlijk als snel benoemd tot 'Engel van de Koning'. Die is zelf lelijk als de nacht. Tot overmaat van ramp wordt de luitspeler verliefd op de jonge gezelschapsdame van de overspelige en slechte koningin. Hoe kan Peter de weg vinden die zijn dromen werkelijkheid doet worden en zijn ziel zal redden als zijn loyaliteiten zo fataal verdeeld zijn?
Uitgever Geus, Uitgeverij De ISBN 9044508210 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum februari 2006 Aantal pagina's 510
De lange nacht van Chet Baker
J. Gavin
Chet Bakers carrière als trompettist begon als een sprookje. Een zeer aantrekkelijke jongeman die geen noten kon lezen vertrok aan het begin van de jaren vijftig vanuit Oklahoma naar de westkust en verwierf bijna onmiddellijk een belangrijke plaats in de 'cool school' van de jazz, die tot dan toe werd gedomineerd door de grote zwarte muzikanten Charlie Parker en Miles Davis.
Twintig jaar later, na een levenslange heroïneverslaving die zijn engelachtige uiterlijk verwoestte, kwam er een einde aan Bakers carrière, toen hij onder mysterieuze omstandigheden uit het raam viel van een hotel in Amsterdam. J
ames Gavin beschrijft de ontwikkeling van Bakers onconventionele maar unieke, lyrische manier van spelen, die Charlie Parker in 1952 voor het eerst opmerkte toen Baker met een groot aantal andere muzikanten auditie deed voor Parkers band.
Uitgever Bezige Bij, De ISBN 906005248X Bindwijze Paperback Verschijningsdatum mei 2003 Aantal pagina's 487 Morgen een nieuw boek over dit thema
J. Gavin
Chet Bakers carrière als trompettist begon als een sprookje. Een zeer aantrekkelijke jongeman die geen noten kon lezen vertrok aan het begin van de jaren vijftig vanuit Oklahoma naar de westkust en verwierf bijna onmiddellijk een belangrijke plaats in de 'cool school' van de jazz, die tot dan toe werd gedomineerd door de grote zwarte muzikanten Charlie Parker en Miles Davis.
Twintig jaar later, na een levenslange heroïneverslaving die zijn engelachtige uiterlijk verwoestte, kwam er een einde aan Bakers carrière, toen hij onder mysterieuze omstandigheden uit het raam viel van een hotel in Amsterdam. J
ames Gavin beschrijft de ontwikkeling van Bakers onconventionele maar unieke, lyrische manier van spelen, die Charlie Parker in 1952 voor het eerst opmerkte toen Baker met een groot aantal andere muzikanten auditie deed voor Parkers band.
Uitgever Bezige Bij, De ISBN 906005248X Bindwijze Paperback Verschijningsdatum mei 2003 Aantal pagina's 487 Morgen een nieuw boek over dit thema
Het piano-atelier
Thad Carhart
Een Amerikaanse ingenieur in Parijs ontdekt op een dag aan de oever van de Seine een winkeltje waar oude piano's worden verkocht. Hij wil er een voor zijn dochtertje kopen, maar dat lukt niet. De eigenaar levert niet aan vreemden.
Dan begint voor de schrijver een avontuur dat uitloopt op een vriendschap met een zonderlinge Parijse pianorestaurateur, een zoektocht naar de laatste ambachtelijke pianomaker, een veel te grote vleugel voor zijn dochtertje, en een nu al klassiek genoemd boek voor iedereen die piano speelt.
Wat zoeken mensen in piano's? Waar komt het instrument vandaan? En waarom kiezen nog altijd zoveel gezinnen de piano voor hun kinderen? Veel boeken zijn er over piano's geschreven, maar nog nooit slaagde iemand erin hun geheime leven te onthullen en daarover een zo spannende geschiedenis te schrijven.
Oorspronkelijke titel: The Piano Shop on the Left Bank Vertaler: Elizabeth Nobel
Extra informatie: ISBN 9044502190 Gebonden, 287 pagina's Verschenen: september 2002 Uitgeverij De Geus
Thad Carhart
Een Amerikaanse ingenieur in Parijs ontdekt op een dag aan de oever van de Seine een winkeltje waar oude piano's worden verkocht. Hij wil er een voor zijn dochtertje kopen, maar dat lukt niet. De eigenaar levert niet aan vreemden.
Dan begint voor de schrijver een avontuur dat uitloopt op een vriendschap met een zonderlinge Parijse pianorestaurateur, een zoektocht naar de laatste ambachtelijke pianomaker, een veel te grote vleugel voor zijn dochtertje, en een nu al klassiek genoemd boek voor iedereen die piano speelt.
Wat zoeken mensen in piano's? Waar komt het instrument vandaan? En waarom kiezen nog altijd zoveel gezinnen de piano voor hun kinderen? Veel boeken zijn er over piano's geschreven, maar nog nooit slaagde iemand erin hun geheime leven te onthullen en daarover een zo spannende geschiedenis te schrijven.
Oorspronkelijke titel: The Piano Shop on the Left Bank Vertaler: Elizabeth Nobel
Extra informatie: ISBN 9044502190 Gebonden, 287 pagina's Verschenen: september 2002 Uitgeverij De Geus
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten