Thema december 2023 - Verlichting

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2023, 11:31

Verlichting in al zijn betekenissen van lamplicht tot beweging in de filosofie en alles wat daartussen ligt.
Dit thema kwam twee minuten geleden in mij op dus ik ben zelf ook benieuwd wat deze maand ons brengt.

Elke dag een nieuw boek over dit thema, ik wens jullie veel leesplezier

http://www.leestafel.info

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2023, 08:59

Alles is verlicht
Johnathan Safran Foer



Een jonge Amerikaan, Jonathan Safran Foer geheten, reist naar het platteland van Europa. Slechts gewapend met een vergeelde foto gaat hij op zoek naar Augustine, de vrouw die, zo is hem verteld, zijn grootvader uit de handen van de nazi's heeft gered.
Vergezeld door de onvergetelijke Alex, zijn jonge Oekraïense tolk die behept is met een komisch spraakverwarrend accent, maakt Jonathan een donquichotachtige zoektocht door een verwoest landschap, terug naar een hartverscheurend verleden.


ISBN 9789026335693 | Paperback | 304 pagina's | Ambo Anthos | 15 september 2016
Vertaald door Peter Abelsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2023, 09:00

Citaat van de dag

De taal is slechts licht, dat breekt op het oppervlak van de diepte van het ongesprokene

George Eliot
Engels schrijfster (ps. van Mary Ann Evans) 1819-1880

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2023, 09:01

Het citaat koos ik omdat het enorm slaat op het prachtige boek van Safran Foer.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor PMotte » 02 Dec 2023, 17:48

Het licht is de absolute snelheid in ons universum.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2023, 10:54

Den spyghel der salicheyt van Elckerlijc /
De spiegel van de verlichting van iedereen
Anoniem/Erik Bindervoet


De spiegel van verlichting van iedereen is de vertaling en bewerking van de bekende vijftiende-eeuwse, oer-Hollandse moraliteit Elckerlijc, Den Spyeghel der Salicheyt van Elckerlijc Hoe dat elckerlijc mensche wert ghedaecht Gode rekeninghe te doen.

Woordgoochelaar Erik Bindervoet veroorlooft zich zoals we van hem gewend zijn een aantal vrijheden, niet alleen in de taal, maar ook in de cast: God en de Kerk waren te oud voor hun rol en hebben plaatsgemaakt voor de Natuur en de Kunst. Maar het verhaal en de sfeer zijn van a tot z gehandhaafd, net als de boodschap die nog wel een tijdje tijdloos zal blijven.

Meer informatie over Elckerlijc op Wikipedia

Toelichting en complete tekst met noten https://www.dbnl.org/tekst


ISBN 9789076174969 | Paperback | 134 pagina's | De Harmonie | 3 november 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2023, 10:55

Citaat van de dag

Oec moetti aen nemen, sonder verdrach,
Een pelgrimagie, die niemant en mach
Weder keeren in gheender manieren.

Citaat uit Elckerlijc

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2023, 10:56

Zelf vind ik het oud Nederlands prachtig. Ik wilde het ooit studeren, net als oud Engels, maar helaas kwam het er niet van.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor PMotte » 03 Dec 2023, 12:22

Dettie schreef:Den spyghel der salicheyt van Elckerlijc /
De spiegel van de verlichting van iedereen


"salicheyt" vertaald als "'verlichting"? Bizar.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2023, 11:34

De goede fee en Assepoester
Verlicht de bladzijde en (be)tover zo je eigen sprookje
Auteur onbekend
Jeannette O'Toole (illustraties)



Lees wat er gebeurt wanneer de lieve goede fee Assepoester betovert en ervoor zorgt dat al haar dromen uitkomen!
Sla de afbeeldingen om en laat je bij iedere gebeurtenis verrassen.
Druk op de toverster zodat de bladzijdes verlicht worden en laat je betoveren!


ISBN 9789036628303 | Hardcover | 10 pagina's | Rebo Productions | 10 september 2010
Vertaald door Myrte Gay-Balmaz

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2023, 11:34

Citaat van de dag

De liefde van een grootmoeder kan een ganse stad verlichten

Alan Harris (1956-)
Jazzvocalist, gitarist en songwriter uit Harlem, New York

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2023, 12:07

Een lamp voor mijn voet
Liesbeth Labeur


In Een lamp voor mijn voet creëert Liesbeth Labeur het Zeeuwse meisje Neeltje, dat opgroeit in een protestants gezin en die haar vertrouwde wereld ziet afbrokkelen. Behoedzaam volgt Labeur haar fantasievolle personage van jong meisje tot volwassen vrouw.

Neeltje verlaat na haar middelbare school het eiland, op zoek naar een toekomst als kunstenaar in de stad. Haar wereldbeeld, tot dan gevoed met woorden uit Psalmen en enige gezangen, kan ze niet vasthouden. Daarmee verdwijnt alle houvast. Het plotselinge overlijden van een zusje confronteert haar echter opnieuw met de dood en de woorden van weleer. Het wordt nacht en Neeltje zoekt een lamp voor haar voet, om het donker op te klaren.

Tuimelt Neeltje opnieuw in die turbulente wereld tussen werkelijkheid en fantasie of weet ze zich, ouder geworden, staande te houden?
Een lamp voor mijn voet is een verhaal dat even wonderlijk eindigt als begint...

30 Juni 2017 verschenen Een Lamp voor mijn voet (roman met tekeningen) en Op weg en reis (graphic novel, heruitgave). Liesbeth Labeur tekent en beschrijft met deze roman op unieke en invoelende wijze de gesloten bevindelijk gereformeerde zuil van Nederland. Een wereld waar Neeltje met verbeelding en fantasie haar weg zoekt.

ISBN 9789023996972 | Paperback | 200 pagina's | Cossee/Mozaïek | 23 juni 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2023, 12:07

Citaat van de dag

Elke keer dat ik tegen de lamp loop, neem ik een kiertje licht mee.

Jana Beranovà (Geb. 1932)
Tsjechisch-Nederlands dichteres en vertaalster

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2023, 09:28

Als je het licht niet kunt zien
Anthony Doerr


De jonge Marie-Laure is blind. Ze woont met haar vader in Parijs naast het Natuurhistorisch Museum, waar hij werkt als curator. Als de nazi's Parijs bezetten vluchten vader en dochter naar het Bretonse Saint-Malo, samen met de grootste en meest waardevolle schat van het museum.

In een Duits mijnstadje belandt Werner Pfennig bij de Hitlerjugend en wordt vervolgens naar het front gestuurd. Via Rusland komt hij tenslotte in Saint-Malo terecht, waar zijn verhaal en dat van Marie-Laure samenkomen.

Anthony Doerr (1973) is een Amerikaanse schrijver. Hij werd geboren in Cleveland en groeide op in Novelty. Voor zijn roman All the Light We Cannot See ( Als je het licht niet kunt zien) werd hij genomineerd voor de National Book Award. Voor het boek Als je het licht niet kunt zien ontving hij de Pullizer Prize.

ISBN 9789044367713 | Paperback | 544 pagina's | The House of Books | 24 oktober 2023
Vertaald door Eefje Bosch

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2023, 09:28

Citaat van de dag

Het licht verplaatst zich met een snelheid van 300 km/sec en het wonderlijke is, dat het bij die snelheid niet eens uitgaat.

Auteur onbekend

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor PMotte » 06 Dec 2023, 19:28

Foutje: het is 300 000 km/s.
Overigens is het niet exact 300 000 km/s, maar "slechts" 299.792,458 km/s.

Fun fact: wij verplaatsen ons allemaal aan de lichtsnelheid, nl. door de tijd. Je kunt dat afleiden uit de formules van Einstein (vraag me niet hoe).
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2023, 09:44

Zeer helder licht
Wessel te Gussinklo


In Zeer helder licht beschrijft Te Gussinklo een episode uit het leven van Wander, een eenendertigjarige, beetje aan lagerwal geraakte man, zonder geld, baan, diploma’s of huis, die verliefd wordt op de bijna twintigjarige studente Hanna, een meisje uit een keurig, welgesteld gezin. Met deze roman bevestigt Wessel te Gussinklo dat hij tot de meest bijzondere schrijvers van Nederland behoort.

Wessel te Gussinklo debuteerde in 1986 met De verboden tuin, die bekroond werd met de Anton Wachterprijs. Zijn tweede roman, De opdracht (1995), werd vrijwel unaniem ontvangen als een meesterwerk en bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs en de F. Bordewijkprijs, en genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en De Gouden Uil.

9789082175103 | Hardcover | 240 pagina's | Uitgeverij Koppernik BV | februari 2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2023, 09:44

Citaat van de dag

Ik kom weleens in de verleiding me voor te stellen wat bijvoorbeeld Thomas Mann - of misschien nog liever Stendhal, een schrijver doorkneed in dubbelzinnige erotiek, intriges, geldingsdrang, poses, streken en valsheid (en ook nog de goede toon, de levendigheid) - van een boek als Gejaagd door de wind gemaakt zou hebben.

Wessel te Gussinklo (1941-2023)
Nederlands schrijver van romans, verhalen en essays.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2023, 11:47

De verlichting als kraamkamer
over het tijdperk en zijn betekenis voor het heden
Jabik Veenbaas


Waarom wordt er altijd weer teruggegrepen op de Verlichting wanneer we het hebben over de kernwaarden van onze cultuur?

In De Verlichting als kraamkamer geeft Jabik Veenbaas een toegankelijk antwoord op die vraag. Hij plaatst vijftien spraakmakende Verlichtingsdenkers in hun historische context en onderzoekt ze op hun betekenis voor het heden. Daarbij komen actuele thema’s aan de orde, zoals de onttovering van de wereld, het debat over de mensenrechten en de emancipatie van de vrouw.

Veenbaas haalt een aantal clichés over het tijdperk krachtig onderuit. Zo laat hij zien dat de Verlichting niet het tijdperk was dat de menselijke rede verheerlijkte, maar juist een periode waarin deze werd onttroond. Ook toont hij de angst van de achttiende eeuw voor de ethische en spirituele leegte: een angst die wij hebben geërfd.

ISBN 9789046810170 | Hardcover | 256 pagina's | Nieuw Amsterdam | 26 september 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2023, 11:48

Citaat van de dag

Alles is een wonder. De verbazing-wekkende natuurlijke ordening, de omwenteling van zo'n honderd miljoen werelden rond een miljoen sterren, de werking van het licht, het dierenleven, alles is een groot en eeuwig wonder

Voltaire (1694 - 1778)
Frans schrijver, essayist, filosoof en vrijdenker. Hij kan worden beschouwd als de prominente voortrekker van de Franse Verlichting.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2023, 11:28

Dieven van het licht
Philipp Blom


Sinds Sander als jongen in Vlaanderen in 1572 moest toezien hoe zijn vader werd vermoord door de Spaanse bezetters, is hij een gedreven man. Van jongs af aan heeft hij altijd geschilderd en hij gaat op zoek naar een meester die hem op kan leiden tot bloemenschilder. Zijn broer Hugo, die doofstom werd na de dood van zijn ouders, mengt de kleuren voor hem.

Maar Hugo is even opvliegend als zachtaardig en wanneer hij een gewelddadige misdaad begaat, moeten hij en Sander noodgedwongen vluchten. Ze vinden werk in een studio in Rome, ervaren de extravaganties van de paus, de intriges in het paleis van de kardinaal in Napels en allebei, op hun eigen manier, de geneugten van verboden liefde. Keer op keer vindt Sander een uitweg uit schijnbaar hopeloze avonturen.

Dieven van het licht is een geweldige, spannende roman die historische figuren als Giordano Bruno, Caravaggio en de grote geestelijken van de zestiende eeuw tot leven brengt. Philipp Blom biedt de lezer een overweldigend panorama van de Italiaanse renaissance waar het vertelplezier van afspat.

ISBN 9789403108926 | Hardcover | 426 pagina's | De Bezige Bij | 20 februari 2024
Vertaald door Kris Lauwerys & Isabelle Schoepen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2023, 11:28

Citaat van de dag

Een verhaal is een boog van licht door de ruimte.

E.L. Doctorow (Geb. 1931)
Amerikaans romanschrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2023, 11:27

Een lichtje in de verte
Antonio Moresco


Een man leeft in totale eenzaamheid in een verlaten bergdorp. Maar elke nacht, op hetzelfde uur, verschijnt er een mysterieus lichtje aan de andere kant van de vallei. Wat is het? Iemand in een ander verlaten dorp? Een vergeten straatlantaarn? Als hij uiteindelijk op onderzoek uitgaat, vindt hij een jonge jongen die ook alleen woont, in een huis midden in het bos. Maar wie is dit kind echt? Het antwoord is zowel geheimzinnig als diep ontroerend.

In een continue dialoog met de wezens die het bos bevolken, luchtwortels, bomen, vuurvliegjes, zwaluwen, reflecteert Antonio Moresco over eenzaamheid en de pijn van het bestaan, over leven en dood, maar ook over wat mensen en dieren bindt.

Antonio Moresco (1947) wordt gezien als een van de grondleggers van een nieuwe richting in de Italiaanse literatuur die verder gaat dan de postmoderniteit, en vergeleken met Don DeLillo en Thomas Pynchon. La lucina (Het lichtje in de verte) verscheen in 2013 en werd in 2018 verfilmd, met Moresco zelf in de hoofdrol.

ISBN 9789492068422 | Paperback | 160 pagina's | Oevers | 21 augustus 2020
Vertaald door Nini Wielink

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor Dettie » 10 Dec 2023, 11:27

Citaat van de dag

Het was zo donker dat ik overal lichtjes zag.

Loesje

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema december 2023 - Verlichting

Berichtdoor PMotte » 10 Dec 2023, 12:23

Dettie schreef:Een lichtje in de verte
Antonio Moresco


In een continue dialoog met de wezens die het bos bevolken, luchtwortels, bomen, vuurvliegjes, zwaluwen, reflecteert Antonio Moresco over eenzaamheid en de pijn van het bestaan, over leven en dood, maar ook over wat mensen en dieren bindt.


Dat doe me eraan denken dat er veel boeken zijn waarin eenzaamheid het onderwerp is. Dat is misschien ook iets voor een thema.
bv.
Meesters der Eenzaamheid, door Marvin Kaye en Parke Godwin
Noem me maar Conrad, door Roger Zelazny
Reee, Doris Piserchia
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten