Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 10:29

Citaat van de dag

Everything is becoming science fiction. From the margins of an almost invisible literature has sprung the intact reality of the 20th century.

bron: Fiction of Every Kind (1971)

James Graham Ballard (1930-2009)
Britse schrijver, geboren in Shanghai, van sciencefiction, autobiografisch werk, korte verhalen, essays en satire
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 11:12

Dettie schreef:Het boek van Ballard trekt me wel erg aan. Ik heb zoiets eens gelezen maar dat speelde zich af in China. Over een enorm warenhuis vol gangenstelsels en verdiepingen etc. Iemand kon de uitgang niet meer vinden.
Ondertussen las je hoe de winkeliers vergroeiden met het gebouw. Was ook ene enorm goed boek, maar dit boek van Ballard lijkt me ook enorm goed.

Dettie


Ballard had ook enkele boeken waarin de wereld wordt geteisterd door ecologische rampen, waaronder The Drought, in het Nederlandse De brandende aarde.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2023, 11:51

Ja die titel - De brandende aarde - zegt me ook wel wat ofwel, komt me bekend voor.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2023, 12:28

Ik moet denken aan de stad die Saudi-Arabië in de woestijn wil bouwen, als een gebouw van 170 kilometer lang, 200 meter breed en 500 meter hoog, voor 9 miljoen inwoners.
https://www.gebiedsontwikkeling.nu/arti ... a-morgana/
Het is me niet duidelijk of dit gebouw dat The Line moet gaan heten nu de hele stad is. Men heeft het namelijk elders ook over Neom, waar The Line deel van uit moet maken.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 13:51

Dettie schreef:Ja die titel - De brandende aarde - zegt me ook wel wat ofwel, komt me bekend voor.

Dettie


De Engelse titel (The Drought = De droogte) is wel correcter dan de Nederlandse. Ik herinner me niet dat het ergens in het boek echt brandt. In tegenstelling tot wat de laatste jaren in werkelijkheid gebeurd: branden in Australiê, Griekenland, Italië, Spanje, en ook Frankrijk (waar dat toch wel uitzonderlijk is) en zelfs... Canada. En Canada is nu niet direct een plek waarvan je verwacht dat de bossen in brand vliegen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 13:53

Renate schreef:Ik moet denken aan de stad die Saudi-Arabië in de woestijn wil bouwen, als een gebouw van 170 kilometer lang, 200 meter breed en 500 meter hoog, voor 9 miljoen inwoners.
https://www.gebiedsontwikkeling.nu/arti ... a-morgana/
Het is me niet duidelijk of dit gebouw dat The Line moet gaan heten nu de hele stad is. Men heeft het namelijk elders ook over Neom, waar The Line deel van uit moet maken.


Te gek.
Maar ze hebben in de Arabische landen al meer krankzinnig ambitieuze bouwprojecten voorgesteld, van extreem hoge wolkenkrabbers tot kunstmatige eilanden, die ofwel niet doorgaans of werden stilgelegd of uiteindelijk mislukten.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2023, 14:06

Dat is waar. Op het idee om de stad in de vorm van een lijn te bouwen is ook de nodige kritiek, omdat dit er voor zorgt dat de mensen op grote afstand van elkaar wonen. https://scientias.nl/saoedi-arabie-wil- ... goed-idee/

De vraag is ook wie er in die stad moeten gaan wonen? De goedkope arbeidskrachten zullen het wel niet zijn.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 15:55

Misschien juist wel. Ze wordt misschien heel goedkoop in elkaar geflanst. :)
En het klopt ook over die grote afstand: het is alles behalve een goed idee. Er zijn waarschijnlijk ook nog een boel milieuproblemen doordat het een groot deel van het schierland doorsnijdt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2023, 16:16

Nou ja, die arbeiders zullen wel in de buurt van het gebouw komen te wonen.

Zo'n stad zou vermoedelijk beter in de vorm van een cirkel gebouwd kunnen worden, eventueel met uitstekende spaken. Maar goed megalomane plannen heeft men in Saudi-Arabië genoeg. Wie komt er bijvoorbeeld op het idee om Aziatische winterspelen in een woestijn te organiseren?

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 17:46

Ja, da's ook zoiets.
De Arabieren zitten met een probleem: hun rijkdom danken ze aan olie en gas, en ze weten dat we er vanaf willen. CO2. Trouwens: er is al een van de Arabische emiraten dat geen olie meer heeft. Alles is op. Dus zoeken ze naar andere inkomsten. We hebben daardoor al twee GP's F1 in een van die golfstaten, er wordt al een wielerronde georganiseerd, ze proberen grote toeristische accomodaties uit te bouwen met allerlei mogelijke luxe (maar in de woestijn is niets te zien, dus...) ...
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Marjo
Berichten: 25867
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2023, 18:18

De schrijver van vandaag ken ik van zijn jeugdboeken.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 18:54

Ja, da's waar: op een bepaald moment begon hij vooral jeugdboeken te schrijven, eerst voor Zwijsen. Daar heb ik niets van gelezen. Ik denk dat het het meest succesvolle deel van zijn carrière was, maar het is grotendeels voorbijgegaan aan de liefhebbers die hij daarvoor had verzameld.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2023, 19:33

Ik ken de naam helemaal niet. Maar voor jeugdboeken zou je Tonke Dragt nog kunnen nemen. Torenhoog en mijlenbreed en De torens van februari vallen volgens mij in de categorie science fiction.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 05 Okt 2023, 19:43

Dat weet ik niet. Het is mogelijk. Maar de lijst is niet specifiek op de jeugd gericht. Ik kan ze wel eens vermelden samen met een andere auteur, zoals ik vandaag ook Bob van Laerhoven met Eddy Bertin heb vermeld, en er zelfs nog eens terloops Tais Teng heb tussengevoegd. Ik heb Tonke Dragt in elk geval genoteerd. Dat kan nog van pas komen.
"Ogen van tijgers" van Dragt zou ook bij sf horen. Klopt dat, denk je?
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 05 Okt 2023, 19:54

Ogen van tijgers ken ik niet, maar het schijnt het vervolg op Torenhoog en mijlenbreed te zijn, dus... Over het algemeen wordt er op zondag naar ik meen een jeugdboek geplaatst, dus vandaag de suggestie van Tonke Dragt. Dat ze vroeger tekenlerares op de school was waar ik op heb gezeten, is een kleine bijkomstigheid. Ik heb nooit les van haar gehad. Tekenen ging ik pas later doen en daar ben ik ook al weer heel lang mee gestopt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2023, 08:03

Ja op zondag plaats ik altijd bij de thema's een jeugdboek.

Dettie
die ineens elke ochtend tijd heeft voor andere zaken dan Leestafel. luxe hoor!

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 06 Okt 2023, 10:47

Dettie schreef:Ja op zondag plaats ik altijd bij de thema's een jeugdboek.


Zondag wordt het Tonke Dragt. :)
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 06 Okt 2023, 10:48

Afbeelding

Het blinde, doofstomme beest op de kale berg
Verhalen uit het membraanuniversum, 2350-3666
Eddy C. Bertin

Eddy C. Bertin (1944-2018), bijgenaamd "de peetvader van de Nederlandstalige sciencefiction en horror" door zijn activiteiten in het fandom van de sf&f, toont in de membraam-trilogie hoe mensen en andere wezens gedreven worden door grootheidswaan, liefde, nieuwsgierigheid… maar de overweldigendste ervaringen en indrukwekkendste momenten blijken in zijn uiteindelijke visie niet meer dan een faits-divers.


"Het blinde, doofstomme beest op de kale berg" behoort tot de categorie van de toekomst-geschiedenis, verhalen en romans die samen een geschiedenis van de toekomst vertellen. Bertin laat zijn personages met behulp van de drug ultrapsyc door tijd en ruimte reizen. Het boek is een van de meest experimenteel vormgegeven sf-werken. Bertin wisselt normale korte verhalen af met allerlei typen teksten, waarmee het verhaal wordt verteld en/of de achtergrond van het universum wordt geschetst.


Samen met Bob van Laerhoven, die in het begin van zijn carrière veel dramatische korte sf-verhalen schreef, publiceerde Bertin "De kokons van de nacht" en enkele korte verhalen, die soms in het membraan-universum thuishoorden. Hij werkt ook wel eens samen met Tais Teng.


Bertins meest recente bundel is "Krijsende muren" (1998, Lelystad, Babel Publicatons), een collectie oudere en ongebundelde verhalen, waarvan enkele zich in het membraanuniversum afspelen.


(Peter Motte)


ISBN 9789022953365 | Beterback | 284 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers bv | 1983
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 06 Okt 2023, 10:49

Citaat van de dag

Science fiction is the most important literature in the history of the world, because it's the history of ideas, the history of our civilization birthing itself. ...Science fiction is central to everything we've ever done, and people who make fun of science fiction writers don't know what they're talking about.

Ray Bradbury (1920-2012)
Amerikaanse schrijver en scenarist, het bekendst voor zijn sciencefiction, schreef ook veel fantasy, en ook horror, detectives en realistische fictie, het bekendste voor het verfilmd Fahrenheit 451+.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2023, 10:51

Prachtig citaat weer!

Dettie

Marjo
Berichten: 25867
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Marjo » 06 Okt 2023, 11:31

Het nadeel van oudere boeken is dat ze nergens meer te leen zijn...

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 06 Okt 2023, 11:33

Ja, daar zeg je wat. Alhoewel, als je wat zoekt, kun je ze vaak toch hier en daar nog opduikelen.
Overigens moet je het ook een beetje zien als het voorstellen van een auteur, niet alleen van dat ene boek.

Trouwens, in het Engels zijn die boeken meestal nog te vinden. Soms kun je ze zelfs gratis downloaden. Het probleem bestaat vooral voor de Nederlandse uitgaven. En het is ook wel erg sneu dat je onze eigen Vlaamse en Nederlandse schrijvers zo moeilijk vindt. Openbare bibliotheken zouden wat dat betreft toch ook eens beter moeten nadenken voor ze boeken zomaar in de verkoop gooien. Veel van die boeken belanden in privéverzamelingen van liefhebbers die er echt wel iets voor over hebben, en die ik dus zeker niets wil verwijten, maar ze verdwijnen daardoor natuurlijk wel uit het openbare circuit, en wat gebeurt er met die boeken als de eigenaars overlijden?
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 06 Okt 2023, 12:50

Ja, bibliotheken. Ik zou bijna zeggen breek me de bek niet open.
Houd me ten goede, ik ben dol op de bibliotheek, maar soms krijg ik het gevoel dat de randverschijnselen (cursussen, hulp met de digitale overheid, ontmoetingspunt, studieplaats (allemaal heel nuttig hoor)) belangrijker worden dan waar ze voor opgericht zijn, namelijk het uitlenen van boeken. Ik heb in de bibliotheek in Rijswijk zelfs wel eens een boek in de verkoop gezien, dat ik een aantal maanden eerder had besproken.
Vroeger had de bibliotheek in Den Haag nog een open magazijn, maar dat is inmiddels ook opgeheven. Kortom oudere boeken zijn ook daar niet meer te vinden.
Van Eddy C. Bertin staan in de bibliotheek in Den Haag maar 5 boeken, waarvan er maar 3 helemaal door hem geschreven zijn. Van die 3 staat er maar 1 in de Centrale Bibliotheek.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor PMotte » 06 Okt 2023, 13:03

Gelukkig heb je er in Den Haag nog. Je moet al heel Vlaanderen afzoeken om evenveel exemplaren te vinden.
Eigenlijk zou er van Eddy wel eens een verzamelde editie mogen komen: een deel met al zijn membraanverhalen en verhalen uit het membraanuniversum, een deel met al zijn andere sf, een deel met al zijn horror, een deel voor zijn horrorroman De schaduw van de raaf, en een deel voor de andere verhalen, en want hij heeft ook nog detectives gepubliceerd.
Ik had al gedacht dat de Vriendenkring Jean Ray zich misschien zou moeten heroriënteren om dat mogelijk te maken. Momenteel publiceren ze alleen maar RDK (Jean Ray dus).
Zulke initiatieven gaan vaak uit van liefhebbers-verenigingen of van onderzoeksinstellingen.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema Oktober 2023 - Science Fiction

Berichtdoor Renate » 06 Okt 2023, 13:39

Het kan dus altijd nog erger.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten