Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2023, 10:55

Marjo was lekker behulpzaam met de thema's en kwam met ideeën en boekentips! Dankjewel!!

Thema van augustus is dus buren, buurten en (buiten)wijken.

zie http://www.leestafel.info

Veel plezier allemaal

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2023, 19:01

Leuk thema! Hoe kom je er op...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2023, 20:28

haha :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2023, 08:16

Onder buren
Juli Zeh


In Onder buren van Juli Zeh is Dora met haar hondje naar het platteland verhuisd. Ze had behoefte aan een nieuwe omgeving, meer bewegingsvrijheid, meer ademruimte. Tijdens de lockdown wilde ze niet in de grote stad blijven, en nu wordt ze geplaagd door de vraag waarnaar ze eigenlijk op zoek is in deze tijdelijke leegte. Is het afstand van haar vriend Robert, die met zijn activisme steeds verder van haar af komt te staan? Of hoopt ze erachter te komen waarom de wereld zo verwarrend is geworden?

In Bracken, een klein dorp in het niemandsland van Brandenberg, is het niet zo idyllisch als het op het eerste gezicht leek. Dora’s nieuwe huis is nog ongemeubileerd, de tuin is een wildernis en de busverbinding naar de stad is slecht. En dan is er ook nog de buurman, die met zijn rechtse uitspraken voldoet aan al haar vooroordelen over mensen met een kaalgeschoren hoofd. Terwijl Dora haar gedachten probeert te ordenen, ontmoet ze mensen die niet in een hokje passen en die al haar vastgeroeste ideeën op zijn kop zetten.

Onder buren van Juli Zeh gaat over onze vooroordelen, zwakheden en angsten, en bovenal over onze kracht, die bovenkomt zodra we onze menselijkheid durven tonen.

Juli Zeh (1974) debuteerde in 2001 met Adelaars en engelen. Met Speeldrift (2006) brak ze door bij het grote publiek. Daarna volgden diverse romans. In 2016 verscheen Ons soort mensen, dat genomineerd werd voor de Europese Literatuurprijs. Juli Zeh ontving voor haar werk een groot aantal prijzen, waaronder de Duitse Boekenprijs, de Friedrich Hölderlinaanmoedigingsprijs, de Per Olov Enquistprijs, de Ernst Thollerprijs en eind 2013 de Thomas Mannprijs. Ze wordt alom beschouwd als een van de belangrijkste hedendaagse Duitse schrijvers.

ISBN 9789026361456 | Paperback | 352 pagina's | Ambo Anthos | 28 juli 2023
Vertaald door Annemarie Vlaming

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2023, 08:16

Citaat van de dag

De buren weten precies hoe verkeerd wij het doen. Maar daar staat tegenover hoe precies wij weten hoe verkeerd zij het doen.

Simon Carmiggelt (1913-1987)
Nederlands journalist, schrijver en dichter.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor PMotte » 02 Aug 2023, 11:53

En moet het dat boek zijn, of mag het ook een ander zijn?
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2023, 15:13

Er wordt deze maand elke dag een nieuw boek geplaatst over het thema Peter.
De ene keer gaat het boek inhoudelijk over het thema, de andere keer is het alleen de titel van het boek dat verwijst naar het thema.

Dettie

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor PMotte » 02 Aug 2023, 16:13

Dus je kunt alleen maar uit de boeken kiezen die worden voorgesteld?
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2023, 11:55

Buurtgeluiden
Martin Bril


"Laatst werd ik op straat aangehouden door twee leuke agentes. Ze waren bezig met hondencontrole. Zo¿n gevoel had ik al _ mijn hond blafte vanaf het moment dat hij de dames in het vizier kreeg. Het is een eenkennig dier, moet u weten, en ze blaft naar alles wat een uniform draagt.
Goed.
Of ik twee zakjes bij me had om eventuele boodschappen van de hond op te ruimen, wilde de eerste agente weten. Er kwam een kekke vlecht onder haar hoedje vandaan. Ik had daar graag even aan getrokken, maar ja _ daar was het moment niet naar. Gelukkig had ik twee zakjes bij me, eentje voor de drol op de heenweg, en de andere voor de drol op de terugweg. Ze wilde de zakjes zien, de agente, nog streng ook _ heerlijk vind ik dat."

Martin Bril reisde stad en land af voor zijn columns en was altijd onderweg, maar hij begon en eindigde zijn dagen altijd in de buurt van zijn eigen huis, waar hij de omliggende huizen en hun bewoners net zo liefdevol en soms genadeloos observeerde als hij dat met de rest van het land deed. Buurtgeluiden geeft een prachtig beeld van een buurt in beweging, maar ook van Martin Bril zelf.

ISBN 9789044616699 | Hardcover | 126 pagina's | Prometheus | 1 september 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2023, 11:56

Citaat van de dag

Zelfs de rosse buurt kan niet zonder Windows.

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2023, 07:15

PMotte schreef:Dus je kunt alleen maar uit de boeken kiezen die worden voorgesteld?


Hoi Peter,
Vroeger hadden we samenleesboeken, toen werd er elke maand een boek gekozen uit door Leestafelleden opgegeven titels, maar helaas gebeurt dat niet meer.'

De boeken die nu geplaatst worden, zijn themaboeken. Elke maand is er een nieuw thema en daar zoek ik themaboeken bij. Als je een nieuw thema weet dan hoor ik het graag. Alleen plaats ik geen thrillers (is een aparte site voor), romannetjes of erotische boeken.
We hebben al wel heel veel thema's gehad.
De thema boeken gelden als tip of aandachtspunt, in de winkels krijgen veelal dezelfde boeken grote aandacht en wij geven zo ook andere boeken aandacht.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2023, 09:44

Het zusje van de buurvrouw
Margot Vanderstraeten


Hoe dicht moet je komen om de barsten te zien voor iemand uit elkaar valt?
Louis en Zaida zijn buren. Hoewel beide twintigers al meer dan een jaar naast elkaar wonen, hebben ze geen contact. Tot een lekkende waterleiding daar verandering in brengt. De tongen komen los, maar over hun privéleven zijn ze beiden erg gesloten. Zaida, die Marokkaanse roots heeft, zwijgt nadrukkelijk over haar familie, Louis, die homo is, praat liever over eten.

Wanneer Zaida halsoverkop naar het buitenland vertrekt, laat ze Louis achter met een koekjesdoos vol herinneringen aan haar overleden zusje Nadja. Hij duikt in de vele grote en kleine gevechten die ze voerde: binnen haar familie, tegen de vooroordelen, maar vooral ook tegen zichzelf.

ISBN 9789022334928 | Paperback | 128 pagina's | Manteau | 20 maart 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2023, 09:44

Citaat van de dag

Zij: "Elke ochtend als hij naar zijn werk vertrekt kust onze buurman zijn vrouw. Waarom doe jij dat nooit?"
Hij: "Ik ken dat mens amper."

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2023, 11:54

Ontmoetingen met Syriërs
achtergrond en cultuur van onze nieuwe buren
Esseline van de Sande


Dit boek bevat interviews met Syriërs die in Nederland een nieuw bestaan hebben opgebouwd of daarmee bezig zijn. Hun achtergrond varieert van architect en kok tot rechter en muziekdocent. Zij spreken zich uit over hun nieuwe leven, hun ambities en toekomstdromen. Daarnaast bevat het achtergrondverhalen over de recente geschiedenis van Syrië, over gewoonten en gebruiken van Syriërs, over hun opvoeding en onderwijs, over hun culinaire tradities, feesten, muziek en poëzie.

Burgemeester Aboutaleb: 'Oprechte interesse in een ander kan een enorm verschil maken in een mensenleven. Dat is de leidraad van dit hartverwarmende boek.'

Samensteller van het boek is Esseline van de Sande. Zij woonde zes jaar in Syrië en werkte er als adviseur voor de VN en correspondent voor de Telegraaf en VPRO-radio. Sinds de oorlog in Syrië is ze betrokken bij diverse humanitaire projecten. In 2016 kreeg ze de Joan Ferrier penning 'voor haar onvermoeibare inzet als bruggenbouwer tussen de westerse samenleving en die in het Midden-Oosten, in het bijzonder Syrische vluchtelingen.'

ISBN 9789460160684 | Paperback | 168 pagina's | Inf Verre Reizen Vof | 13 oktober 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2023, 11:54

Citaat van de dag

De reden waarom mensen op het platteland zo van hun buren houden is dat ze meestal een flink eind van hen vandaan wonen.

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Renate » 05 Aug 2023, 14:56

Mooi citaat en er zit een kern van waarheid in. Buren kunnen handig zijn, maar ze kunnen ook overlast veroorzaken, ook als ze heel aardig zijn. Neem mijn overleden buurman, die regelmatig op het balkon stinkende sigaren rookte. Een zeer vriendelijke man en ook z'n vrouw was heel aardig, maar door de sigarenrook kon ik in de zomer in de kamer niets open zetten, laat staan op m'n balkon zitten.

Er lijkt overigens een probleem te zijn met de link onder het thema. Deze lijkt om de een of andere reden niet te werken. Het lijkt er op dat er een s is weggevallen bij https:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2023, 15:02

Ik heb de link veranderd Renate, dankjewel voor je melding.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Renate » 05 Aug 2023, 15:13

Geen dank. Ik kwam niet op het forum als ik op de link klikte, maar wel als ik het via een ander boek deed, dus...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2023, 11:55

Ik verzin dit niet
Avonturen in een Amerikaanse buitenwijk
Sylvia Witteman


Hoe is het om na een jarenlang verblijf in een zonnige Amerikaanse buitenwijk terug te keren naar Nederland? Opeens zit je weer zonder eekhoorntjes, Hand Sanitizer, Bottomless Coffee, lieve, gele schoolbussen, Pumpkin Pie, mormoonse kolonisten zonder wifi, zwembaden waar alles verboden is, Bake Sales, halloweenjurkjes voor honden, jaarkaarten voor Disney World, orthodontische hulp voor kleine knaagdieren en hertrouwen in Las Vegas.

Dat is allemaal wel weer even wennen. Maar in Nederland zijn wél kroketten. En je kunt er eindelijk weer eens gewoon lekker door een rood stoplicht lopen.

ISBN 9789038812199 | Paperback | 288 pagina's |Nijgh & Van Ditmar | 14 juni 2022

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2023, 11:55

Citaat van de dag

Tegen de tijd dat je jouw huis in een buitenwijk hebt afbetaald, staat het niet meer in een buitenwijk.

Bob Talbert (1936-1999)
Amerikaans columnist

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Renate » 07 Aug 2023, 17:37

Een merkwaardige redenering van mevrouw Witteman dat je in Nederland gewoon door een rood stoplicht kunt lopen. Dat stoplicht staat er niet voor niets (hoewel er misschien een paar uitzonderingen zijn). Elders kan je dat ook doen, maar men doet het gewoon niet. Als ik in Nederland voor een rood stoplicht sta te wachten heb ik toch wat vaker het gevoel dat ik voor paal sta. Maar goed, Nederlanders en verkeersregels, dat gaat niet zo goed samen. Fietsers en voetgangers die rode stoplichten negeren, fietsers en andere gebruikers van het fietspad, die zelfs op de smalste fietspaden nog tegen het verkeer in rijden, vergallen het plezier in fietsen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2023, 08:43

Het Hemamirakel
en andere wondere verhalen van vrouwen uit mijn buurt
Mirjam Hommes


Waar het vandaan komt, is een raadsel, maar ineens voel je een kracht je lijf binnenstromen die je bijna niet meer herkent, zo lang geleden is het dat zoiets voor het laatst bezit van je nam, vér voor Dennis, vér voor Kees. Je gaat rechtop staan en laat de bak sokken voor wat hij is: je hebt helemaal geen sokken nodig.

Op het oog kleine gebeurtenissen blijken in het leven van de vrouwen in dit boek grote gevolgen te hebben. Een blik in een spiegel, een confrontatie in een tram, een telefoongesprek dat onbedoeld wordt opgevangen, het leidt ertoe dat het leven van de vrouwelijke hoofdpersoon een totaal andere en veel betere wending krijgt.

Mirjam Hommes legt in dit boek een aantal opmerkelijke verhalen vast. Daarbij kiest ze voor een bijzondere constructie, waarbij gaandeweg duidelijk wordt, hoe de levens en de verhalen van de vrouwen met elkaar verweven zijn. Een verrassende en vlotte bundeling.

ISBN 9789089548153 | Paperback | 146 pagina's | Elikser | 10 november 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2023, 08:43

Citaat van de dag

Naarmate de jaren verstrijken, roept elke buurt, elke straat in een stad herinneringen op, een ontmoeting, een verdriet, een moment van geluk.

Patrick Modiano (1945)
Frans schrijver en Nobelprijswinnaar Literatuur (2014)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2023, 09:21

Verloren wijk
Patrick Modiano



Ambrose Guise is een schrijver van misdaadromans die twintig jaar geleden Frankrijk hals over kop heeft verlaten. Nu keert hij nog eenmaal naar Parijs terug. Hij haalt herinneringen op in de verloren wijk van zijn jeugd. In de namiddagen, avonden en nachten doorkruist hij de stad. Welk drama heeft hem doen vluchten?


Hij vindt de pleinen en steegjes waar hij destijds verwikkeld raakte in een intrige die sommigen fataal werd. Uit de schemer doemen ten slotte steeds scherper de contouren op van de deelnemers aan een liefdes- en moordgeschiedenis die pas op de laatste bladzijde wordt opgelost.


ISBN 9789021458182 | Paperback | 156 pagina's | Querido | 13 november 2014
Vertaald door Edu Borger

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2023 - Leestafel struint langs buren, buurten en wijken

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2023, 09:21

Citaat van de dag

Hij was in die buurt door zovele zaken voor zo lange tijd in beslag genomen dat hij zijn auto maar in het Historisch Museum had geparkeerd.

Gust Gils (1924 - 2002)
Vlaams dichter


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten