Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2023, 13:17

Ik denk dat ze bedoelen dat geprobeerd wordt met geld dingen in de doofpot te stoppen, te verdoezelen, in plaats van in te grijpen en de oorzaak van het kwaad te verwijderen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2023, 14:20

Op die manier. Dat is natuurlijk inderdaad een mogelijkheid.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2023, 10:49

Geld, geloof en goede vrienden
Laura van Hassel


De betekenis van Piet van Eeghen als zakelijke weldoener voor Nederland de modernisering in de 19e eeuw is nauwelijks te overschatten. Een indrukwekkend portret van een opmerkelijke Amsterdammer.

Hij legde het Vondelpark aan. Hij nam het initiatief tot sociale woningbouw, in een tijd waarin de meeste stadsbewoners nog in krotten leefden. Hij bouwde het destijds hypermoderne Prinsengrachtziekenhuis en maakte zich sterk voor de opvang van prostituees en ‘verwilderde’ jongeren.

De doopsgezinde Amsterdamse zakenman Piet van Eeghen wilde de wereld verbeteren. En dankzij zijn vermogen, een diepgeworteld geloof en veel invloedrijke vrienden kwam hij een heel eind. Hij speelde een cruciale rol bij de modernisering van Amsterdam in de negentiende eeuw.

Formeel had Van Eeghen geen enkele functie in het stadsbestuur – dat in die tijd overigens ook bitter weinig ondernam voor zijn inwoners. Maar achter de schermen was hij de motor achter allerlei belangrijke bouwprojecten uit de negentiende eeuw, waarvan de resultaten nog steeds zichtbaar zijn. Behalve bij het Vondelpark speelde de energieke kunstverzamelaar ook een belangrijke rol bij de totstandkoming van het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum.

Hoe kwam deze Amsterdamse koopman tot zoveel sociale daden? Welke rol speelden zijn geloof en zijn privéleven daarbij? Geld, geloof en goede vrienden geeft een meeslepend beeld van een enerverende tijd en is een indrukwekkend portret van een opmerkelijke Amsterdammer. De betekenis van Van Eeghen als zakelijke weldoener voor de stad is nauwelijks te overschatten, en met deze meeslepende biografie haalt Laura van Hasselt hem eindelijk uit de schaduw.

ISBN 9789491618734 | Paperback | 93 pagina's |Uitg. Astoria | 16 maart 2021
Vertaald door Pim Lukkenaer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2023, 10:49

Citaat van de dag

Sparen is prachtig. Vooral als je ouders het voor je hebben gedaan.

Winston Churchill (1874-1965),
Brits staatsman

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2023, 12:14

Tja, aardig citaat.
M'n moeder heeft ooit een dingetje voor me geborduurd met de tekst 'Sparen doen we morgen'. Dat vond ik eerlijk gezegd niet zo aardig, omdat ik over het geheel genomen redelijk goed kon sparen, voor dozen Fischertechnik hoofdzakelijk. Daar werden onder andere de nieuwjaarsfooien aan besteed, die ik bij het kranten bezorgen kreeg. Voor mij geen vuurwerk. Ik heb er nog steeds de pest aan. De grootst mogelijke geldverspilling. Het dingetje heeft altijd bij m'n ouders gehangen en zal nu wel in een van de dozen met spullen uit het huis van m'n ouders zitten.
Ik kan nog steeds goed met geld omgaan en leef naar het motto van m'n moeder: "Geen geld uitgeven dat je niet hebt."

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2023, 13:33

Ik denk dat Churchill het heel cynisch bedoelde.
Als je ouders voor je gespaard hebben hoef jij zelf geen enkele moeite te doen om aan geld te komen.
In feite word je een verwend kind dat zich nergens zorgen over hoeft te maken of zich af hoeft te vragen of iets wel mogelijk is.
In het boek de zeven vinkjes van Joris Luyendijk is dat goed duidelijk gemaakt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2023, 15:38

Ik weet niet of Churchill het werkelijk zo cynisch bedoelde. Hij was per slot van rekening lid van de conservatieve partij. Toch wel de partij voor de bezittende klasse.
Op zich heb je overigens natuurlijk wel gelijk wat dat geld van de ouders betreft. Zo werkt het uiteindelijk ook al op de woningmarkt.
Zo veel spaargeld had m'n vader nu ook weer niet. Bovendien kon ik een deel weer bij de sociale dienst inleveren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2023, 08:28

Geld speelt geen rol
Marten Toonder


Inhoud: De Windhandel - De Sloven - De Bovenbazen.

‘Een meesterwerk!’ aldus de heer O.B.B. te R., die eraan toevoegt: ‘Aanvankelijk stond ik enigszins antisceptisch tegenover deze uitgave. Jonge en onervaren lezertjes denken immers maar al te dikwijls, dat geld gelukkig maakt. Na een uitputtende lezing van deze trilogie ben ik echter geheel omgeslagen, want de kristalheldere visie van deze hoofdfiguur legt het aardse slijk in al zijn voze geledingen bloot. Met gevaar voor eigen leven opent hij de ogen van iedere aankomende rijkaard op schokkende wijze. Hij laat daarbij Marx en Mao ver achter zich in de diepe vlucht van zijn hoogstaande daden.’

ISBN 9789023423911 | Paperback | 256 pagina's | De Bezige Bij | 1e druk verscheen in 1968

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2023, 08:28

Citaat van de dag

Er zijn ergere vormen van armoede dan geldgebrek.

Jean de Boisson (1918-1985)
Pseudoniem van de Nederlandse dichter en prozaïst C. Buddingh'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2023, 10:56

Blij zijn kost geen geld
Ilona Lammertink


Dit is Brechtje. Op het strand speelt ze met het zand, niet met een dure vlieger. Ze huurt geen bedje, maar ligt op een handdoek. En ijsjes maakt ze lekker zelf! Maar … maakt dat iets uit? Ieder kind is uniek.

Een herkenbaar verhaal dat verborgen armoede voor een kind bespreekbaar maakt. Met een gedichtje, interactieve gespreksvragen, een interview met een expert én achtergrondinformatie. Voor kinderen vanaf 5 jaar

In sommige gezinnen wordt iemand ziek. In andere families is ooit iets vervelends gebeurd. En soms is het huishouden zelf gewoon een beetje anders.
Pleister maakt al die gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Deze boeken bevatten een warm verhaal, een spelletje en een versje of liedje op kindermaat. Maar ook een informatieve bijlage voor volwassenen, met een aangrijpende getuigenis of een interview met een Pleister-expert. Op die manier nodigt Pleister uit tot praten met en begrip krijgen voor elkaar. Want hoe moeilijk sommige dingen ook zijn, een PLEISTER helpt altijd.

ISBN 9789044843767 | Hardcover | 48 pagina's | Clavis | 28 juni 202

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2023, 10:57

Citaat van de dag

Geld maakt ongelukkig, zei mijn grootvader, vooral het geld dat je niet hebt.

Johan de Coninck (1922-)
Vlaams schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2023, 10:04

Het regime
Gill Hornby


Binnen een groep moeders op een Engelse basisschool die geld moet inzamelen voor de schoolbibliotheek heerst een machtsstrijd.

Aan het hek van basisschool St. Ambrose is het elke dag een drukke bedoening. Daar worden de kwesties besproken die de loopbaan van een bevlogen huismoeder kunnen maken of breken: is het overblijfschema wel in orde, wie organiseert de eerstvolgende braderie, wat zijn de agendapunten voor de bijeenkomst van de ouder-raad, etc.

Deze groep moeders wordt ferm geregeerd door de zeer georganiseerde Bea, die wordt bijgestaan door Georgina, een wat slonzig geklede boerenvrouw die wonderen verricht in de keuken, Rachel, een pasgescheiden kinderboekenillustrator, en de onzekere Heather, die Bea op handen draagt.

Bea is zeer tevreden met haar plek boven in haar zorgvuldig opgebouwde hiërarchie tot ze merkt dat er aan haar stoelpoten wordt gezaagd. Het regime is een wijs, ontroerend en geestig verhaal over hoe sommige dingen toch niet helemaal voorbijgaan zodra je het schoolplein (fysiek) ontgroeid bent...

ISBN 9789000316427 | Paperback | 320 pagina's | Van Holkema en Warendorf | 8 mei 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 11 Jul 2023, 10:05

Citaat van de dag

Ik werd net gebeld door mijn pinpas,
hij voelt zich misbruikt.

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 11 Jul 2023, 13:13

Ik heb het boek ooit gelezen en besproken, maar ik moest zeggen dat ik van m'n eigen bespreking niet veel wijzer word.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2023, 09:11

Gevonden geld
Annemarie van Gaal


Dit boek gaat je geld opleveren.
Een handige gids boordevol adviezen om je geldzaken beter te regelen en om in financiële vrijheid te kunnen leven. Met een beetje moeite en zonder al te veel in te leveren op comfort, kun je met de tips, handvatten en handige sites uit dit boek vele duizenden euro’s per jaar besparen. Ieder jaar opnieuw. Geld ligt soms letterlijk voor het oprapen.

Annemarie van Gaal is ondernemer, columnist en televisiepersoonlijkheid. Ze is bij het grote publiek bekend van haar boeken en columns over geldzaken en van tv-programma’s als Een Dubbeltje Op Zijn Kant en Crisis in de tent. Van haar eerdere financiële zelfhulpboeken zijn meer dan 200.000 exemplaren verkocht. In dit boek combineert ze al haar financiële wijsheid en beste tips.

Annemarie van Gaal (9 oktober 1962) schopte het van alleenstaande moeder tot een succesvolle zakenvrouw, eerst in Rusland en vervolgens in Amsterdam als investeerder, belegger in vastgoed, eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij en auteur van de bestsellers Succes (meer dan 50.000 verkochte exemplaren) en Ambitie.

ISBN 9789000316427 | Paperback | 320 pagina's | Van Holkema en Warendorf | 8 mei 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2023, 09:12

Citaat van de dag

Dit is zuur verdiend geld.

Gezegde voor: Dit is geld waar je hard voor gewerkt hebt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2023, 10:38

Renate schreef:Ik heb het boek ooit gelezen en besproken, maar ik moest zeggen dat ik van m'n eigen bespreking niet veel wijzer word.


haha dit is wel grappig!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 12 Jul 2023, 11:36

Tja oefening baart kunst en dat geldt misschien ook voor besprekingen. En het gaat ook niet altijd zoals ik wil.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2023, 10:30

Geld & geluk
Ben Leistra


Koos van Rossem is een eenvoudige gemeenteambtenaar, die in zijn vrije tijd behoefte heeft om na te denken over de grote vragen van het leven. Hij volgt daarom een deeltijdstudie filosofie.

Zijn dagelijkse bestaan wordt totaal overhoop gegooid, als hij de jackpot van De Staatsloterij wint. Vanaf dat moment stapelen de gebeurtenissen zich snel op en krijgt hij in eerste instantie nauwelijks tijd om na te gaan wat hij met het geld wil doen. Koos probeert een balans te vinden in zijn leven van voor en na de winst in de loterij, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Hij vindt antwoorden in zijn studie filosofie. Uiteindelijk draait het allemaal om de stelling: ‘Als je gelukkig wilt zijn, moet je het niet willen worden”.

Ben Leistra (1949) heeft met Geld en geluk een roman geschreven, waarbij filosofische beschouwingen een belangrijke rol spelen. Geld en geluk is een rijk boek dat zich makkelijk laat lezen en tot nadenken stemt. Ben Leistra is geboren en getogen in Den Haag.

ISBN 9789493172838 | Paperback | 350 pagina's | Gopher | 1 september 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2023, 10:31

Citaat van de dag

Elke keer dat je geld uitgeeft, stem je met je portemonnee voor het type wereld waarin jij wilt leven

Bron: https://moneymindacademy.nl/100-inspire ... et-quotes/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2023, 09:58

Achter de statige deuren van de notaris
Joyce Mesdag

Maar weinig mensen krijgen zo’n gedetailleerde blik in het privéleven van anderen als notarissen. Bij een echtscheiding weten ze tot op de euro hoeveel geld iemand op zijn rekening heeft staan, ze zijn de eerste die het horen als een zoon of dochter wordt onterfd, en ze weten precies hoe een familie haar rijkdom probeert af te schermen bij een nakend huwelijk. Bij de grootste gelukzaligheden en de meest huiveringwekkende frustraties zitten ze op de eerste rij.

Dertien notarissen grasduinden door hun carrière op zoek naar de verhalen die hen het meest zijn bijgebleven. Van de zwangere vrouw die op straat werd gezet door de nabestaanden van haar partner, tot de erfenisverdeling waarbij broer en zus te horen kregen dat ze nog een halfbroer hadden. Of de feestzaal die werd afgehuurd om er in één namiddag de nalatenschap voor een honderdtal erfgenamen te kunnen regelen.

ISBN 9789463939584 | Paperback | 250 pagina's | Owl Press| 3 april 2023

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2023, 09:58

Citaat van de dag

Als je geld verspilt, kost het je alleen geld.
Verspil je tijd, dan kost het je een deel van je leven.

Bron: https://moneymindacademy.nl

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Renate » 14 Jul 2023, 14:43

Tja, maar als je geld verspilt, dat je eigenlijk niet kunt missen, dan ga je piekeren en dat kost dan ook weer tijd. Bovendien is het slecht voor je gezondheid, hetgeen dus ook weer een deel van je leven kost.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2023, 10:13

Haha je hebt ook overal een antwoord op!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2023 - Leestafel is haar GELD waard!

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2023, 10:15

Privileges
Jonathan Dee


Een echtpaar in New York dat het al jong gemaakt heeft in de wereld van het geld, komt op het punt dat hun grenzen vervagen.


Het huwelijk van Adam en Cynthia Morey is werkelijk perfect: deze twee jonge, slimme, sociale en chronisch ongeduldige mensen lijken voor elkaar gemaakt te zijn. Ze krijgen vroeg kinderen, worden door het werk van Adam almaar rijker en hebben een onwankelbaar vertrouwen in de toekomst. Corruptie en ongeluk liggen constant op de loer maar de jaren vliegen voorbij en de kinderen groeien op in een vanzelfsprekende overdaad. Juist zij worstelen echter met de privileges.


ISBN 9789046815991 | Paperback | 304 pagina's | Nieuw Amsterdam | 7 november 2003
Vertaald door Joop van Helmond


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten