Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Renate » 01 Jun 2022, 11:46

Wat is eenzaamheid?
Ik moet altijd denken aan een boek dat bij m'n ouders in de kast stond met de titel: "Eenzaam maar niet alleen".
De vraag is ook wat de oplossing is voor die eenzaamheid. Soms lijkt men te gemakkelijk te denken dat de eenzaamheid van ouderen opgelost kan worden door een vrijwilliger op bezoek te laten komen, terwijl eenzaamheid natuurlijk ook met een soort verbondenheid te maken kan hebben. Het gaat dan dus niet om een bezoekje van de een of andere vrijwilliger, maar om contact met iemand met wie je werkelijk een band hebt en met wie je kunt praten over de dingen die je bezig houden en dat kan natuurlijk al een stuk moeilijker worden. Een gesprek met iemand kunnen voeren dat daadwerkelijk een gesprek is en geen uitwisseling van verhalen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2022, 12:57

Ja eenzaamheid wordt inderdaad niet opgelost met een bezoekje van een vrijwilliger, maar dat ene bezoekje kan wel maken dat iemand iets heeft om naar uit te kijken en toch het contact met de wereld niet verliest.
Door een band te hebben met iemand kun je je evengoed eenzaam voelen. Hoe vaak spreek je diegene? Wanneer zie je diegene?
Er zijn ook genoeg ouders die bijv. hun kinderen zelden zien of spreken maar toch een band hebben.
Een goed gesprek voeren kan ook zomaar gebeuren op straat of bij een tentoonstelling of in een museum.
Het is hoe je zelf ermee omgaat.
Je kunt alleen zijn maar je niet eenzaam voelen én je kunt een relatie hebben en veel mensen om je heen maar je toch eenzaam voelen.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je het met jezelf leuk hebt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Renate » 01 Jun 2022, 16:39

Ik denk dat het voor iedereen anders is. Voor mij hoeven die praatjes voor de vaak niet zo nodig. Die heb ik wel genoeg in winkels, of met de buren. Wat is mis zijn de betekenisvolle gesprekken en die heb je niet zomaar op straat of in een museum.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten