Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Renate » 11 Mei 2022, 11:28

Volgens mij zitten er aan dat verlengen van de levensduur nog wel de nodige haken en ogen.
Wat heeft dit bijvoorbeeld voor consequenties voor de pensioenleeftijd? Die moet dan natuurlijk ook flink omhoog en dan is het weer de vraag of mensen die zwaar lichamelijk werk doen dat wel vol kunnen houden. Gezond oud worden is een ding, maar het lichaam slijt natuurlijk wel. En wat moeten die mensen dan gaan doen, als ze nog niet met pensioen kunnen? En willen die mensen dan eigenlijk nog wel werken? En hoe zit het met de zorgkosten? We hebben nu al problemen met de vergrijzing en tekorten in de zorg. Wat zijn bovendien de kosten van het een en ander? En willen de mensen allerlei dingen opofferen om zo oud mogelijk te worden? Als allerlei leuke dingen uit het leven wegvallen, omdat ze niet gezond zijn, dan kan je wel ouder worden, maar of het leven daarmee ook aangenaam blijft, is ook maar de vraag. Dan duurt het leven niet alleen langer, maar lijkt het ook langer te duren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2022, 09:02

De eeuwigheid verzameld
Eva Rovers


Een kist gevuld met 3400 brieven betekende het begin van de zoektocht naar het ware verhaal achter Helene Kröller-Müller. Eva Rovers toont in deze meeslepende biografie aan dat het levensverhaal van Nederlands bekendste verzamelaar ongelooflijker en indrukwekkender was dan de geruchten van spilzucht en overspel die vaak over haar de ronde doen.

Rond 1900 was ze een van de rijkste vrouwen van Nederland. Samen met haar man Anton Kröller kocht ze vol overgave schilderijen van Van Gogh, Picasso en Mondriaan, maar ze deinsde er ook niet voor terug om tijdens de Eerste Wereldoorlog als verpleegster in een veldhospitaal te werken. Haar levensdoel was het bouwen van een museum voor haar unieke collectie en dit te schenken aan het Nederlandse volk. Als de eerste fundamenten zijn gelegd, slaat het noodlot toe. Het is aan haar vastberadenheid te danken dat in 1938 - een jaar voor haar dood - het Kröller-Müller Museum alsnog kon worden geopend. Maar de prijs die ze daarvoor betaalde, was hoog.

Eva Rovers werkt voor het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen. Als eerste en enige kreeg ze inzage in de brieven van Helene Kröller-Müller. Met De eeuwigheid verzameld won ze de Jan van Gelderprijs 2011 en de Erik Hazelhoff Roelfzema Biografieprijs 2012.

ISBN 9789035138896 | Paperback | 601 pagina's | Bert Bakker | juni 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2022, 09:03

Citaat van de dag

De zee is geen plek, het is de beleving van een eeuwigheid.

Thomas Mann (1875-1955)
Duits schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2022, 10:06

Renate schreef:Volgens mij zitten er aan dat verlengen van de levensduur nog wel de nodige haken en ogen.
Wat heeft dit bijvoorbeeld voor consequenties voor de pensioenleeftijd? Die moet dan natuurlijk ook flink omhoog en dan is het weer de vraag of mensen die zwaar lichamelijk werk doen dat wel vol kunnen houden. Gezond oud worden is een ding, maar het lichaam slijt natuurlijk wel. En wat moeten die mensen dan gaan doen, als ze nog niet met pensioen kunnen? En willen die mensen dan eigenlijk nog wel werken? En hoe zit het met de zorgkosten? We hebben nu al problemen met de vergrijzing en tekorten in de zorg. Wat zijn bovendien de kosten van het een en ander? En willen de mensen allerlei dingen opofferen om zo oud mogelijk te worden? Als allerlei leuke dingen uit het leven wegvallen, omdat ze niet gezond zijn, dan kan je wel ouder worden, maar of het leven daarmee ook aangenaam blijft, is ook maar de vraag. Dan duurt het leven niet alleen langer, maar lijkt het ook langer te duren.


Ik kan niet zo goed reageren op jouw betoog, want ik weet niet precies waar het boek over gaat. Ik krijg de indruk dat de schrijfster wil aangeven hoe je op een gezonde manier oud kunt worden, maar dat weet ik niet zeker.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Renate » 12 Mei 2022, 12:27

Zeker, maar als ze schrijft over 120 jaar leven of misschien nog langer, dan heeft dat wel degelijk consequenties. Bovendien is gezond ouder worden een ding, maar dat betekent natuurlijk niet dat er op bepaalde vlakken geen verval in zet. Nog maar afgezien van de vraag welke offers je voor dat gezond ouder worden moet brengen. Als je alle dingen die het leven veraangenamen moet laten staan, dan mag je wel langer gezond leven, maar dan leef ik misschien toch liever wat minder lang.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2022, 09:50

Een schitterend vergeten leven
De eeuw van Frieda Belinfante
Toni Boumans


In dit boek wordt Frieda Belinfante (1904-1995), celliste, dirigente, verzetsvrouw en lesbienne avant la lettre, in het volle licht geplaatst. En terecht: ze behoort tot de groten van Nederland.

Ze was een van de eerste vrouwelijke dirigenten van Nederland. Ze trad op in het Concertgebouw met een eigen kamerorkest, maar haar carrière werd getorpedeerd door de oorlog. Toen de nazi’s binnenvielen, ontbond ze haar orkest en werd ze, hoewel van joodse afkomst, actief in het verzet: ze was een van de drijvende krachten achter de aanslag op het Amsterdamse bevolkingsregister in 1943.
Na de oorlog vertrok ze, volkomen ontgoocheld, aan boord van het passagiersschip Queen Mary naar Amerika, om nooit meer in Nederland terug te keren.

‘Ik ben vijftig jaar te vroeg geboren,’ zou ze vlak voor haar dood verklaren. Het is een intrigerende zin. Zou de vrouw die in haar jonge jaren door een gezaghebbend muziekrecensent werd getypeerd als ‘een dirigente die op weg is om een gewichtige factor in de Nederlandse muziekcultuur te worden’, in deze tijd wereldwijde faam hebben verworven?

Hoe het zij, de prachtige carrière die ze in de Verenigde Staten had, is in Nederland onopgemerkt gebleven. Maar in dit boek wordt Frieda Belinfante (1904-1995), celliste, dirigente, verzetsvrouw en lesbienne avant la lettre, eindelijk uit de schaduw getrokken en in het volle licht geplaatst. En terecht, want een ding staat vast: ze behoort tot de groten van Nederland.

ISBN 9789463822114 | Paperback | 376 pagina's | druk 11 | Balans | februari 2022

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2022, 09:50

Citaat van de dag

Mensen die in de zevende eeuw vóór Christus leefden hadden er totaal geen idee van dat ze in de zevende eeuw voor Christus leefden.

Wiet van Broeckhoven (1949-2019)
Belgisch radiopresentator en schrijver

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2022, 12:39

Lijkt me een interessant boek. Hopen dat de bibliotheek het heeft, of krijgt.

En de centrale bibliotheek in Den Haag heeft maar liefst 3 exemplaren. Soms vraag ik me af hoe het aankoopsysteem van de bibliotheek in elkaar zit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2022, 12:55

Ja ik was ook een beetje verliefd op dit boek Renate.Ik zou het ook graag willen lezen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2022, 14:41

Nou ja, ik kan het in ieder geval een keer uit de centrale bibliotheek halen. De kans dat alle drie de exemplaren uitgeleend zijn, lijkt me niet zo groot. Waarom ze de boeken niet over de bibliotheken verdelen, is mij een raadsel, maar goed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2022, 09:02

En eeuwig zingen de bossen
Deel 1 trilogie Het geslacht Bjørndal
Toni Boumans


Het verhaal van de Noorse herenboer Dag Bjørndal, ‘de Oude Dag’, is een beroemd en fascinerend verhaal. Als grootgrondbezitter heerst Dag met ijzeren vuist over zijn onderdanen. Met zijn rivaal Von Gall is hij in een bittere strijd verwikkeld.
Als Dags zoon Tore verliefd wordt op de dochter van Von Gall, maar op ongelukkige wijze om het leven komt, bereikt de rivaliteit tussen de twee families een kookpunt. Dags jongste zoon, de Jonge Dag, krijgt echter steeds meer moeite met de barse praktijken van zijn vader en wil zich losbreken.

En eeuwig zingen de bossen is een roman over de overweldigende Noorse natuur, intense rivaliteit en de liefde – die zelfs de diepste kloven kan overbruggen. Het eerste deel in de trilogie ‘Het geslacht Bjørndal ’ verschijnt in een nieuwe vertaling uit het Noors van Lammie Post-Oostenbrink.

De beroemde trilogie ‘Het geslacht Bjørndal’ was in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog in Nederland mateloos populair: op enig moment stonden alle drie delen op plaats 1, 2 en 3 van de toptien van bestverkochte boeken. De vertaling uit het Noors uit 1936 van Annie Posthuma is tot 1988 in druk geweest; daarna werden de boeken niet meer herdrukt en verdwenen langzaam van de markt.
Nu is er deze herdruk in een nieuwe vertaling door Lammie Post – Oostenbrink.

ISBN 9789492168382 | Hardcover | 320 pagina's | Karmijn | 31 mei 2022

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2022, 09:02

Citaat van de dag

Enthousiasme, dat is het helemaal. Schenk een mens alle talenten ter wereld en onthoud hem de gave om enthousiast te zijn en je veroordeelt hem voor eeuwig ter dood.

Adolf von Wilbrandt (1837-1911)
Duits toneelschrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2022, 10:04

De eeuw van mijn vader
Geert Mak


Biografie van het twintigste-eeuwse Nederland in de vorm van een familiegeschiedenis, aan de hand van interviews, oude krantenberichten en vele honderden bewaard gebleven brieven. Verkorte versie.

De eeuw van mijn vader van Geert Mak is een biografie van Nederland in de twintigste eeuw in de vorm van een familiegeschiedenis. Verteld vanuit de keuken van een doorsnee Nederlandse familie: die van Geert Mak zelf.

Mak verhaalt over het landelijke Nederland aan het begin van de eeuw, over de opkomst van de katholieke, protestantse en rode zuilen, over de crisis en het antisemitisme in de jaren dertig, de andere wereld van ‘ons Indië’, de oorlog in Europa en Azië, de mentaliteit van de wederopbouw, de dromerijen van de jaren zestig en de zakelijkheid daarna.

ISBN 9789045045337 | Hardcover | 672 pagina's | 50e druk | Atlas contact | december 2021
jublieumeditie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2022, 10:04

Citaat van de dag

Iedere revolutie is vol romantiek, en je kunt je vaak afvragen wat sterker is, de revolutie of de romantiek.

Geert Mak (1946-)
Bron: De eeuw van mijn vader blz 456

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2022, 10:35

Dat deed je gewoon
Een eeuw Nederland door de ogen van een 99-jarige
Fred Hisschermöller


De twintigste eeuw verteld door de geschiedenisleraar die eenieder zich zou wensen

Fred Hisschemöller, 99 jaar oud, is een van de laatste ooggetuigen van de vrijwel gehele vorige eeuw. Zijn leven begint in 1922, toen Nederland nog geen Afsluitdijk had en Wilhelmina al bijna vijfentwintig jaar koningin was. Door de ogen van Fred krijgen we een prachtig inkijkje in dat verdwenen, verzuilde Nederland, en vervolgens in de rest van de twintigste eeuw.

Zijn ouders ontmoeten elkaar terwijl de Eerste Wereldoorlog in volle gang is en de jonge Fred groeit op in een sociaal-maatschappelijk betrokken nest. In zijn hbs-jaren sluit hij zich aan bij de NBAS, de Nederlandse Bond van Abstinent Studerenden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt hij actief bij het Utrechts kindercomité, dat Joodse kinderen aan een onderduikplaats helpt. Zo redt hij, samen met anderen, honderden Joodse kinderen van de vernietigingskampen. Maar Fred vindt zichzelf geen held. Hij zegt daarover: dat deed je gewoon. Fred moet onderduiken en weet een aantal keer nipt aan de dood te ontsnappen.

Kort na de oorlog ontmoet hij zijn vrouw, die ook in de illegaliteit heeft gezeten, en met wie hij vijfenzestig jaar lang getrouwd zal blijven. Tijdens de jaren van wederopbouw en de jaren zestig werkt Fred als docent aardrijkskunde en geschiedenis mee aan de ontwikkeling van een middelbare school met een uniek karakter.

In de vroege jaren zeventig verhuist hij met zijn gezin naar Suriname, waar hij een nieuwe baan als leraar heeft aangenomen. Hij maakt er de roerige tijd vóór de onafhankelijkheid mee.

Fred Hisschemöller is de geschiedenisleraar die eenieder zich zou wensen en via zijn persoonlijke verhaal krijgt de lezer een prachtig zicht op hoe de geschiedenis in de twintigste eeuw zich heeft ontvouwd.

ISBN 9789029094801 | Paperback | 304 pagina's | J.M. Meulenhoff | februari 2022

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2022, 10:36

Citaat van de dag

Mijn autobiografie is een uitweidende illustratie en voorbeeld van wat ras in de wereld betekende in de 19e en 20ste eeuw.

W.E.B. du Bois (1868-1963)
Afro-Amerikaanse mensenrechtenactivist, socioloog en historicus

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2022, 12:09

Bij dit boek moet ik denken aan de interviewreeks in De Volkskrant met 100-jarigen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2022, 10:40

L
De lezer van de 19de eeuw
Marita Mathijsen



Wat lazen negentiende-eeuwers? Wat betekende lezen voor hen? Waar haalden ze hun boeken vandaan, wie waren hun favoriete auteurs en op welke uitgaven werd heftig gereageerd? Waren de schrijvers die wij nu nog kennen uit die tijd toen ook bekend? En hoe verhield de literatuur zich tot de omwentelingen in de maatschappij?

In het even vernieuwende als meeslepende L zet Marita Mathijsen haar eigentijdse leesbril af en verplaatst ze zich in de negentiende-eeuwse boekenliefhebber. Letterlijk, want ze laat deze lezer, die ze L noemt, geregeld zelf aan het woord komen in fictieve dagboekfragmenten. Doelbewust negeert Mathijsen daarbij de grens tussen literatuur en wetenschap.

Het resultaat is een verbluffende nieuwe kijk op een veelbewogen periode. Schrijvers komen in een ander licht te staan. Zij voelen zich verantwoordelijk voor het welzijn van de maatschappij en Mathijsen laat zien dat literatuur zelfs omwentelingen aanjaagt.
Aan het begin van de eeuw zijn er poëtische oproepen tot verzet tegen de Franse overheersing, dan volgen romantische verhalen over de historie. Halverwege de eeuw worden de romans rauwer en realistischer. Tegen het eind overheersen boeken die misstanden aan de kaak stellen.

Toptiens werden in die tijd niet bijgehouden. Toch weet Mathijsen met ingenieuze middelen tot een beredeneerde schatting te komen welke boeken indertijd het meest werden gelezen. Ze stelt ons daarmee tal van interessante, vaak vergeten auteurs voor, onder wie veel vrouwen.

Met L creëert Marita Mathijsen een weergaloze, nieuwe geschiedenis van het lezen in de negentiende eeuw én van de eeuw zelf. Dat doet ze met grote kennis van zaken en in de toegankelijke en geestige stijl waar ze patent op heeft.

ISBN 9789463821780 | Paperback | 464 pagina's | Balans | september 2021

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2022, 10:40

Citaat van de dag

Gedachteloos, verstrooid lezen is hetzelfde als wandelen in een mooi landschap met een doek voor je ogen..

Herman Hesse (1877-1962)
Duitstalige Zwitserse schrijver, dichter en schilder

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2022, 14:56

Wel interessant dit boek, maar te dik voor even tussendoor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2022, 10:24

De boekhandel van de wereld
Drukkers, boekverkopers, lezers in de Gouden Eeuw
Andrew Pettegree & Arthur der Weduwen


In ‘De boekhandel van de wereld’ vertellen Andrew Pettegree en Arthur der Weduwen het verhaal van de opkomst en het grote succes van het bloeiende zeventiende-eeuwse Nederlandse boekenbedrijf.

In de zeventiende eeuw was Nederland het centrum van de boekenwereld. In het verhaal over de Gouden Eeuw wordt dit zelden verteld. Het was de tijd van de VOC, van Rembrandt en Vermeer, en alle aandacht is altijd uitgegaan naar de Hollandse schilderkunst. Maar per hoofd van de bevolking bezaten de inwoners van de Nederlandse republiek meer boeken dan in enig ander land in Europa. De mensen hier waren ongewoon goed geïnformeerd en politiek betrokken.

Godsdiensttwisten, welvaart en politiek werden beïnvloed door wat er gelezen werd. Terwijl uitgevers elders in Europa failliet gingen, vernieuwden de Nederlandse uitgevers hun industrie: ze organiseerden boekveilingen en deden veel aan marketing en publiciteit. De aard van dat godvruchtige, welvarende, twistzieke en genereuze volk werd in belangrijke mate bepaald door wat het las.

ISBN 9789045034997 | Hardcover | 624 pagina's | Atlas Contact | maart 2019
Vertaald door Frits van der Waa

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2022, 10:24

Citaat van de dag

Als ik de inhoud en de vormgeving van een boek erg goed vind blijft het, nadat ik het vele malen gelezen heb, nog maanden in het zicht liggen.

Jan Wolkers (1925-2007)
Nederlands schrijver, beeldhouwer en schilder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2022, 10:43

Marjo schreef:Wel interessant dit boek, maar te dik voor even tussendoor.


ik neem aan dat je het boek L De lezer van de 19de eeuw van Marita Mathijsen bedoelt.
Dat leek me ook zo'n interessant boek, maar net als jij... teveel pagina's om 'eventjes' te lezen. Ik heb nog veel te veel liggen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Marjo » 20 Mei 2022, 13:37

Ja, dat boek bedoelde ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2022 - Eeuw/eeuwig

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2022, 12:33

Gummbah
Het eeuwig jeukende zelf


Het eeuwig jeukende zelf bevat een selectie van de beste, niet eerder gebundelde tekeningen die de absurdistische tekenaar de afgelopen jaren heeft gemaakt. Met zijn herkenbare tekenstijl en fantastische timing is hij onnavolgbaar. Zoals Joost Pollman het beschreef: ‘Een typische Gummbah-cartoon is tot op grote afstand herkenbaar.’

Gummbah publiceerde in vele kranten en tijdschriften, zoals de Volkskrant, Humo, Nieuwe Revu en het Noorse tijdschrift Lunch.
Samen met Leonard Bedaux staat Gummbah momenteel op het podium met de voorstelling Sexboerderij Het Gouden Kalf.

Gummbah studeerde Journalistiek in Tilburg. In 1993 besloot hij zijn strips en cartoons in eigen beheer uit te geven. Het geheel door hemzelf volgetekende tijdschrift God werd enthousiast ontvangen en bracht hem in contact met Uitgeverij De Harmonie. Voor die tijd had hij al gepubliceerd in stripbladen als Zone 5300 en Sick. In 1994 debuteerde Gummbah in Humo met cartoons over het wereldkampioenschap voetbal. Na Humo volgden de Volkskrant, Cabaret, Boekblad, Nieuwe Revu, enkele Duitse tijdschriften en het Engelse blad Prospect.

ISBN 9789463360470 | Hardcover | 160 pagina's | De Harmonie| september 2019


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten