Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2021, 12:11

Rode handen
Jens Christian Grøndahl


'Ze had nog nooit een pistool in haar handen gehad, maar ze wist meteen dat het echt was. Toch was er iets onwerkelijks aan zijn zilveren aanwezigheid. Ze hield het voor haar ogen en las de naam die in de loop stond geprent. Smith & Wesson, het klonk als een advocatenfirma. Toen ze zich omkeerde, stond het kortharige meisje in de deuropening met haar hoofd schuin en haar armen over elkaar. Ze glimlachte spottend terwijl ze langzaam naar Sonja toe liep en het pistool uit haar handen nam, zoals je een stuk speelgoed van een kind afpakt.’


Rode handen is het verhaal van een man en een vrouw die elkaar in de jaren zeventig in Kopenhagen ontmoeten, en daarna vele jaren later opnieuw. De vrouw, Sonja Evers, vertelt hoe ze in Duitsland betrokken raakte bij de Rote Armee Fraktion, doordat ze een relatie had met een van de leden ervan, Thorwald. Zonder zich bewust te zijn van zijn bedoelingen bestuurde ze de auto voor Thorwald bij een bankoveral, waarbij een politieman werd doodgeschoten.


Jaren later wordt Thorwald opgepakt in Damascus en voor het gerecht geleid. Sonja besluit ernaartoe te gaan om bij de rechtszaak aanwezig te zijn. Na al die jaren voelt ze zich nog altijd schuldig over wat er in die tijd is gebeurd.


ISBN 9789029077811 | Hardcover | 141 pagina's | J.M. Meulenhoff | september 2006
Vertaald door Annelies van Hees

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2021, 12:12

Citaat van de dag

Je kan geen hand schudden met een gebalde vuist.

Mahatma Gandhi
Indiaas politicus 1869-1948

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Renate » 09 Okt 2021, 12:52

tegenwoordig geven we toch een boks?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Marjo » 09 Okt 2021, 18:00

Helaas zijn er al weer veel mensen handen aan het schudden. Of zoenen.
Ik probeer er aan te ontkomen, maar soms is dat heel lastig.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Renate » 09 Okt 2021, 19:44

Ach, dat probeerde de vriendin van m'n vader, waar ik de nodige bedenkingen bij had (ze was iets jonger dan ik) op zijn crematie eind december ook al. Dat was ook al een reden waarom ik het laatste jaar wat problemen had met haar bezoekjes aan m'n vader. Ik had namelijk niet de indruk dat zij zich erg bekommerde om afstandsregels en dergelijke. Ik had dan ook wel eens ruzie met m'n vader over haar bezoekjes. Maar goed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2021, 11:42

Van hand tot hand
handschoenen en wanten in de Nederlanden voor 1700
Annemarieke Willemsen



Een onderzoek naar alle vondsten, afbeeldingen en vermeldingen van handschoenenin de Nederlanden, daterend van voor 1700 wees uit dat handschoenen een vast onderdeel waren van de laatmiddeleeuwse en vroegmoderne outfits. Er waren veel soorten handschoenen en ze hadden niet alleen een praktische maar vaak ook symbolische betekenis.

De oudste vondsten in Nederland zijn een vroegmiddeleeuwse want met duim uit Wansum uit de 7de eeuw en een simple insteekwant uit de haven van Dorestad uit de 8ste of 9de eeuw. Vondsten van na 1300 zijn courant en meer dan honderd opgegraven handschoenen zijn onderzocht naast honderden op afbeeldingen en in teksten.

Annemarieke Willemsen is er wederom in geslaagd een prachtig boek te maken met maar liefst 196 afbeeldingen van handschoenen. Ze behandelt veel aspecten zoals het maken en de makers van handschoenen, militaire handschoenen, handschoenen voor sport en spel of als waardigheidssymbool, maar ook de verschillende soorten symboliek van de handschoen. En dit allemaal in een zeer prettige leesstijl met zeer veel afbeeldingen.


ISBN 9789089321275 | Paperback | 200 pagina's | Spa Uitgevers | november 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2021, 11:42

Citaat van de dag

Een eerlijke hand heeft geen handschoen nodig om het te bedekken.

Nathaniel Hawthorne
Amerikaans kortverhaal schrijver 1804-1864

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2021, 09:38

Het geluid van een klappende hand
Richard Flanagan


In de winter van 1954 woont de drie jaar oude Sonja Buloh met haar ouders, Sloveense immigranten, in een troosteloos arbeiderskamp in de afgelegen bergen van Tasmanië. Haar vader is met andere Europese vluchtelingen door de Australische overheid ingehuurd om een stuwdam te bouwen, werk voor tweederangs burgers. Op een avond loopt haar moeder de sneeuwstorm in om nooit meer terug te keren. Ze laat Sonja achter bij een vader die de spoken van de Tweede Wereldoorlog met drank probeert te verjagen.

Zijn leven is niets zonder zijn geliefde, het leven is niets door de oorlog, en ook in zijn nieuwe land is hij niets, een alien; hoe kan hij ooit een goede artie, Sloveens voor vader, voor zijn dochter zijn? Vijfendertig jaar later keert Sonja terug naar Tasmanië om zich te verzoenen met haar verleden, haar verwrongen jeugd, en met haar vader. Het verhaal dat zich dan ontvouwt zal Sonja's voorzichtige, lege bestaan en het doodse leven van haar vader voor altijd veranderen.

In een sobere, poëtische stijl vertelt Flanagan het verhaal over het harde leven van immigranten in een nieuw land; over de barbaarse oude wereld die ze achter zich proberen te laten; over mensen die schijnbaar alle hoop verloren hebben en verlossing zoeken door liefde. Net als Pat Barker en Carol Shields belicht Flanagan de levens van mensen die meestal verborgen bleven in de geschiedenis, maar op wie diezelfde geschiedenis een onuitwisbaar stempel heeft achtergelaten.

ISBN 9041405097 | Paperback | 318 pagina's | uitgeverij Anthos 2001
Vertaald uit het Engels door Ankie Blommesteijn

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2021, 09:38

Citaat van de dag

Heeft u ooit geprobeerd met één hand te klappen?

Krishnamurti
In India geboren spiritueel leraar 1895-1986

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2021, 10:08

Het handleesboek
Ellen Duim


Handlezen is een prachtige manier om inzicht te krijgen in je karakter, talenten, relaties, ambities, valkuilen, uitdagingen en verlangens, maar ook bijvoorbeeld je lichamelijke gesteldheid en gezondheidstoestand. Het is echt een ontmoeting met jezelf; je handen zijn als het ware je dagboek.

Voor Ellen Duim is handlezen al meer dan twintig jaar haar passie, haar werk en haar leven. Ze leest handen in haar praktijk, leidt anderen op tot handlezer(es) en geeft workshops en lezingen door het hele land. Jij kunt nu ook aan de slag, namelijk met 'Het handleesboek'!

'Het Handleesboek' bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte, waarin onder andere thema's als 'balans in je leven', 'communicatie met jezelf en de ander' en 'het vinden van je passie' aan bod komen. Het is een echt doe-boek: veel beeld, tips, oefeningen en praktijkvoorbeelden om meteen aan de slag te gaan. Aan het eind van dit boek zul je meer over jezelf te weten zijn gekomen en hebben ook de handen van geliefden en vrienden geen geheimen meer voor je!

ISBN 9789020213577 | Paperback | 176 pagina's | Ankhermes | maart 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2021, 10:08

Citaat van de dag

Als je loslaat heb je twee handen vrij

Loesje

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2021, 10:17

Het moet al gek lopen wil ik niet nu al mijn keuze voor het maand boek gemaakt hebben...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2021, 10:24

Het handleesboek??

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2021, 11:06

Ha ah, grapjas. Nee, Marten Toonder!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2021, 11:20

Oh haha, ik vond het al gek.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2021, 10:19

Dit loopt uit de hand
Marten Toonder



"Soms wordt het mij te bar. Ook een huisbediende kent zijn grenzen, al is hij maar een eenvoudig iemand. Het kan gebeuren dat zijn werkgever het te bont maakt, als ik mij zo mag uitdrukken. En dan wordt het personeel met de nek aangekeken zodat een ontslag op zijn plaats is. Het past me niet om namen te noemen, maar heer Olivier heeft mij enkele malen genoopt om mijn biezen te pakken. Altijd keerde ik dan op mijn schreden terug. Want hij leidt een veelbewogen bestaan waar men zelfs boeken over schrijft, zodat ik bij tijd en wijle uit de anonimiteit van mijn keuken treed als ik genoemd word. Ik ben dan ook zo vrij om deze uitgave warm aan te prijzen."aldus de heer J. te Bommelstein


Marten Toonder (1912-2005) maakte voor het eerst kennis met stripverhalen op zijn zesde jaar, toen zijn vader, gezagvoerder ter koopvaardij, enkele Amerikaanse kranten meebracht. Na het behalen van zijn eindexamen in 1931 reisde Toonder per boot naar Zuid-Amerika. In Buenos Aires leerde hij het werk van de tekenaar Dante Quinterno kennen. Deze vroegere medewerker van Walt Disney gaf een schriftelijke tekencursus uit; van hem leerde Toonder de grondslagen van de tekenfilm- en stripanatomie, waarna hij besloot striptekenaar te worden.


ISBN 9789023469384 | Hardcover | 224 pagina's | De Bezige Bij | april 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2021, 10:19

Citaat van de dag

Wat dacht u van de waarheid dat het bijzonder is om een hand te krijgen van de koningin? Het is zeker waar dat zo'n hand bijzonder is: er zijn maar weinig mensen wier handen door de koningin geschud zijn. Maar er zijn er nog minder wier handen door mijn buurvrouw zijn geschud. Toch is dat minder bijzonder.

Bas Haring (1968-)
Nederlandse filosoof en informaticus, schrijver van kinderboeken en populairwetenschappelijk werk, televisiepresentator bij de RVU en hoogleraar aan de Universiteit van Leiden, waar hij de leerstoel "publiek begrip van wetenschap" bekleedt

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Renate » 14 Okt 2021, 11:25

Daar heeft hij helemaal gelijk in.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2021, 08:27

Kleine handen
Andres Barba


Haar vader stierf meteen, haar moeder pas in het ziekenhuis. Ze heeft geleerd om dit zonder emotie te zeggen, net zoals ze haar naam zegt (Marina), de naam van haar pop (ook Marina) en haar leeftijd (zeven). Haar ouders zijn omgekomen bij een autoongeluk en nu woont ze in een weeshuis met andere meisjes. Maar Marina is niet zoals de andere meisjes. Om van haar nieuwe omgeving een thuis te maken, introduceert ze een spel waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.

Kleine handen is geschreven in kristalhelder proza, waarin Barba op ingenieuze wijze wisselt tussen het perspectief van Marina en de wij-stem van de andere meisjes. In deze indrukwekkende novelle worden de pijn van verlies en de zoektocht naar acceptatie op huiveringwekkende wijze vormgegeven.

ISBN 9789403185408 | Hardcover | 144 pagina's | De Bezige Bij | maart 2020
Vertaald door Irene van de Mheen Jos Kockelkoren

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2021, 08:27

Citaat van de dag

Als twee pessimisten mekaar ontmoeten, schudden ze de hoofden in plaats van de handen.

Hunter Madsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2021, 10:28

Ik ging van hand tot hand
verzameld werk
Marek van der Jagt


Aan het teruggetrokken bestaan van Marek van der Jagt kwam een einde toen de in Oostenrijk wonende auteur in 2000 debuteerde met de roman De geschiedenis van mijn kaalheid. Het debuut werd door de recensenten geprezen, de roman kreeg nominaties voor de Libris Literatuur Prijs en de AKO-Literatuurprijs. Ook viel de auteur de Anton Wachterprijs voor het beste debuut ten deel. Ware het niet dat aan zijn identiteit getwijfeld werd.

De geruchten dat Arnon Grunberg achter het pseudoniem schuilging, werden gaandeweg met 'bewijzen' gestaafd. De drijfjacht op Van der Jagt was dusdanig intensief dat Grunberg bij het verschijnen van zijn tweede roman Gstaad 95-98 in Wenen in de toespraak 'Sterker dan de waarheid' het hoe en waarom van Marek van der Jagt onthulde.

Behalve de twee romans schreef Marek van der Jagt artikelen. In 2002 verscheen van zijn hand het boekenweekessay Monogaam, en in 2005 Otto Weininger of bestaat de jood, het Essay voor de Maand van de Filosofie.
Marek van der Jagt (Oostenrijk, 1967) deed in 2000 onverwachts zijn intrede in de Nederlandse literatuur. In Otto Weininger of bestaat de jood, het Essay voor de Maand van de Filosofie, kondigde Van der Jagt zijn einde aan. Zijn werk is inmiddels in het Duits, Engels, Spaans, Frans, Deens, Noors, Italiaans en Grieks vertaald.

ISBN 9789044511659 | Hardcover | 796 pagina's | De Geus | januari 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2021, 10:30

Citaat van de dag

Wat men ook van je zegt, schenk er geen aandacht aan: want dat heb je niet meer in handen..

Auteur onbekend

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2021, 12:55

De verborgen hand
Noud Bles


Een succesvolle vertaler van toneelliteratuur is de rechterhand van een controversiële, heftig experimenterende regisseur die naam maakt met eigenzinnige, spraakmakende voorstellingen. De regisseur eist het uiterste van zijn acteurs en van zijn vertaler, vooral als hij ernstig ziek wordt en zijn laatste opvoering bedenkt.


Het vertalen van dit stuk wordt de inzet van de strijd om de hoofdrollen. Bovendien wil de vertaler zijn vriendschap voor de regisseur tot uiting brengen. In zijn laatste weken is de regisseur omringd door actrices die hem verzorgen, zij verhinderen elk contact.
Het uiteindelijke toneelproject bestaat uit de dood van de regisseur, diens crematie en de eerste, dramatische opvoering van het stuk, waarin het toneelspel, de werkelijkheid en muziek van vrouwelijke componisten de toeschouwers en de lezers verbazen.


ISBN 9789463382496 | Paperback | 224 pagina's | Uitgeverij Aspekt | juni 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2021, 12:55

Citaat van de dag

Je kan geen hand schudden met een gebalde vuist

Mahatma Gandhi
Indiaas politicus 1869-1948

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2021 - Leestafel knijpt haar HANDEN dicht

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2021, 08:00

Laat los mijn hand
Edward Docx



Louis rijdt zijn vader in een oud busje van Londen naar Zürich, waar zijn vader een afspraak heeft in de levenseindekliniek. Vader is ongeneeslijk ziek en wil op waardige wijze zijn leven beëindigen. Hij heeft ook zijn twee zonen uit z’n eerste huwelijk gevraagd mee te gaan. Louis’ halfbroers Ralph en Jack zijn fantastische, verschrikkelijke, en lastige mensen. Zij hebben hun vader (nog) niet vergeven voor de giftige geheimen en leugens uit diens verleden. Hoe moet dat goed gaan, met zijn vieren op een kluitje in een gammele camper zo’n eind reizen?


In deze geweldige roadnovel gaat het in feite over de elementaire vragen in het leven en wat er uiteindelijk werkelijk toe doet. Ontroerend’ dekt geenszins de lading, dit boek knalt recht je hart in en laat je verweesd achter.


ISBN 9789025450724 | Paperback | 416 pagina's | Atlas Contact | juni 2017


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten