Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2021, 08:40

Deze maand is het hart aan de beurt, geen zwijmelige liefderomannetjes maar wel mooie boeken met hart als onderwerp of in de titel.

Zie http://www.leestafel.info

Hopelijk wordt het een hartverwarmende maand!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 01 Aug 2021, 10:51

Wat een mooi boek heb je voor vandaag gekozen. Ik zou het zo willen lezen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2021, 10:59

Dat is zeer zeker een heel mooi boek! Naar de bieb Renate!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 01 Aug 2021, 11:41

Tja, de bibliotheek staat op m'n to do lijstje van de komende week. Als ik m'n laatste boek tenminste uit heb. Waarschijnlijk wordt dat dan donderdag. Maandag en dinsdag kringloopwinkel, woensdagmiddag tandarts, vrijdag kringloopwinkel.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2021, 12:12

Kringloopwinkel: met boeken!!!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 01 Aug 2021, 12:32

Ja, maar 2 rijen achter elkaar. Niet echt aantrekkelijk. Bovendien doe ik er vrijwilligerswerk op de afdeling met platen, CD's en DVD's, waarbij ik me bezig houd met het ordenen van de DVD's. Rampzalig. Veel 2 rijen dik en er komt meer binnen dan dat er uit gaat. Nog maar afgezien van de dingen die je vermoedelijk aan de straatstenen niet kwijtraakt. DVD's met open haarden, aquarium, of vogelkooi, voetbalbeelden en andere sport. Als je dan net een aantal planken gesorteerd hebt en je komt een paar dagen later terug om het een en ander tussen de al eerder gesorteerde DVD's te voegen, heeft men er weer een rommeltje van gemaakt. Sisyfusarbeid is de beste benaming. En dan staat er nog een radio aan, die te vaak muziek laat horen die ik niet leuk vind. Vooral leuk als je hoofdpijn hebt. Op dinsdag ben ik alleen en dan laat ik de radio maar uit, of eventueel draai ik eens een CD.
Op zoek naar ander vrijwilligerswerk. Maar bij de dingen die me wat lijken, vraag ik me dan ook weer af of ik er wel geschikt voor ben.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 01 Aug 2021, 16:35

Helaas heeft de bibliotheek waar ik altijd kom alleen de Engelse versie van het boek van vandaag en meer dan 500 pagina's in het Engels lezen is toch ook niet mijn hobby, zeker niet als het niet de originele taal van het boek is.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2021, 20:25

De Engelse versie! Het is oorspronkelijk Duits, dat zou geen probleem moeten zijn voor jou. Maar ja, als de bieb het niet heeft.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 01 Aug 2021, 20:33

De centrale bieb in Den Haag heeft het wel, maar daar ben ik al anderhalf jaar niet geweest. De laatste keer was eind februari, begin maart 2020, toen m'n vader in de revalidatiekliniek verbleef. Daarvoor ging ik altijd samen met m'n vader, maar ja, die is er niet meer en voor mij hoeft het soms (zoals vandaag) ook niet meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2021, 09:36

Hart van inkt
Cornelia Funke



Meggie is dol op verhalen en op boeken, net als haar vader Mo. Toch heeft Mo nooit iets willen voorlezen, in al die lange jaren sinds Meggies moeder op een raadselachtige manier is verdwenen.
Op een nacht klopt er een vreemde figuur bij ze aan. Hij komt ze waarschuwen voor een nietsontziende schurk die achter Mo aan zit, en achter een bijzonder boek dat Mo in handen heeft: Hart van inkt. Meggie heeft dat boek nog nooit gezien.
Nu moet Mo zijn dochter wel zijn grote geheim vertellen, en haar uitleggen waarom hij nooit meer wil voorlezen. Mo is in levensgevaar!
Ze slaan op de vlucht, en dat is het begin van een uitzonderlijk avontuur.


"De Duitse Cornelia Funke is een meester in het schrijven van fantastische verhalen. In Nederland won ze al tweemaal een Zilveren Griffel: voor De dievenbende van Scipio en Hart van inkt (Querido).


ISBN 9789045101828 | Hardcover | 495 pagina's | Querido | juni 2014
Leeftijd 12+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 02 Aug 2021, 09:36

Citaat van de dag

Het hart heeft zijn redenen, die het verstand niet kent...

Blaise Pascal
Frans wis- en natuurkundige en filosoof 1623-1662

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2021, 10:49

Wat het hart verwoest
John Boyne


Ierland, 1945. Cyril wordt geboren als bastaardzoon van een verstoten tienermeisje. Het welgestelde echtpaar Avery adopteert hem, maar Cyril vraagt zich vaak af waarom, want zijn adoptieouders laten geen gelegenheid onbenut om hem op het hart te drukken dat hij geen echte Avery is. Hij voelt zich ook geen Avery, en hij voelt zich ook niet thuis in het katholieke naoorlogse Ierland. Pas als hij de flamboyante charmeur Julian Woodbead ontmoet, is de eerste stap naar de zoektocht van zijn identiteit gezet – een zoektocht die hem tot in Amsterdam en New York voert, in een poging het geluk en de liefde te vinden.

John Boyne verbeeldt op fenomenale wijze de verlossende kracht van de menselijke geest, en laat de lezer en passant voelen hoe onwelkom de wereld kan zijn voor zoekende zielen.

ISBN 9789029093279 | Paperback | 608 pagina's | Meulenhoff | april 2016
Vertaald door Jan Pieter van der Sterre & Reintje Ghoos

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2021, 10:49

Citaat van de dag

Wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk...

Kahlil Gibran
Libanees-Amerikaans schrijver en kunstschilder 1883-1931

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 03 Aug 2021, 14:53

Is dat niet een beetje een open deur? Je huilt uiteindelijk om iets dat je verloren bent en dat zal over het algemeen iets zijn dat je vreugde heeft geschonken. Dat is dus een schrale troost.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2021, 15:06

Ha, ik dacht al wel dat je zou reageren.
Ik vind het wel een mooie kijk op verdriet. De meeste mensen hebben verdriet omdat zij zelf dat verlies niet willen, maar je kunt ook denken, wat bijzonder dat ik het mee mocht maken en dankbaar zijn voor de vreugde die het je schonk.

Ik vind het eigenlijk veel triester als je in feite blij of opgelucht bent dat het over is, want dan stelde het niet veel voor.

Dettie
die vermoed dat je er vast anders naar kijkt. :-D

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 03 Aug 2021, 16:28

Je kan dankbaar zijn voor de vreugde die iets je schonk, maar dat maakt het verlies niet beter. Je verlangt toch terug naar datgene wat je verloren bent.

Het wordt toch nooit meer hetzelfde.

En je kunt zowel opgelucht zijn dat iets over is en tegelijkertijd treuren over het verlies. Je mist de persoon die de persoon die je kwijt bent geweest is, maar minder de persoon die deze persoon aan het eind van z'n leven was.

Ga je terug naar de plaatsen waar je met die persoon geweest bent, dan zul je ontdekken dat de dingen veranderd zijn. Dat geldt in sommige gevallen meer dan in andere gevallen. Die wetenschap maakt het verlangen naar die plaatsen niet minder.

Om een voorbeeld te noemen, ik ben met m'n vader 5 keer in Remagen geweest. Het plaatsje zal niet veel veranderd zijn, hooguit zullen er andere winkels zijn, of winkels leeg staan. Aan de andere kant zal het Ahrdal, waar we ook 3 keer zijn geweest, tijdens die vakanties in Remagen, nooit meer hetzelfde zijn. Als ik de beelden daarvan op TV zie, dan stemt dat me echt triest.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2021, 09:40

Troost voor bedroefde harten
Vincent van Gogh


‘Er is de kunst van lijnen en kleuren, maar de kunst van het woord is en blijft evengoed bestaan.’
Vincent van Gogh

De brieven van Vincent van Gogh vormen een van de meest indrukwekkende kunstenaarscorrespondenties die we kennen. Deze nieuwe selectie, rijk geïllustreerd met vele schetsen en schilderijen, biedt inzicht in Van Goghs gedachten en gevoelens, zijn hechte band met zijn broer Theo en zijn soms moeizame relaties met familieleden, vrienden en andere kunstenaars. We lezen over zijn dromen, twijfels en angsten, maar bovenal over zijn allesoverheersende passie om kunst te maken die ‘troost biedt aan bedroefde harten’.

Deze bloemlezing is samengesteld door Nienke Bakker, Leo Jansen en Hans Luijten, de editeurs van de zesdelige brieveneditie Vincent van Gogh – De brieven (2009) en de website met Van Goghs volledige correspondentie: www.vangoghletters.org.

ISBN 9789044646467 | Paperback | 480 pagina's | Prometheus | oktober 2020

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2021, 09:41

Citaat van de dag

Het hoofd doet zijn best maar het hart is de baas...

Wendy Cope (1945-)
Engels dichteres

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2021, 09:48

Ik weet niet meer zo goed wat ik hier op moet zeggen Renate.
Het enige wat ik probeerde te laten zien, is dat je ook met heel veel liefde en dankbaarheid kunt kijken naar degene die je hebt mogen kennen en meemaken.
Mijn schoonvader was bijvoorbeeld een enorm wijze, lieve en leuke man, vol verhalen, een levensgenieter. Hij werd 90. We kijken allemaal met enorme liefde naar hem terug en hebben mooie herinneringen aan hem. Maar hem missen is een groot woord omdat het zo goed is. Hij was op, het was over. Het enige wat je dan nog kunt doen is waarderen dat je zo'n man hebt gekend. Zo kun je er ook naar kijken, als je steeds naar het negatieve kijkt dan trek je jezelf en degene die er niet meer is ook naar het negatieve en doe je diegene die je gekend hebt ook geen recht.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 04 Aug 2021, 11:59

Tja, ik weet ook niet wat ik moet zeggen. Ik kijk liever vooruit dan dat ik in m'n herinneringen moet leven en dat vind ik nu moeilijk zonder m'n vader, hoewel er in het laatste jaar misschien ook weinig was om naar vooruit te kijken, maar toen kon ik in ieder geval m'n herinneringen nog delen en praten over hoe leuk de vakanties samen waren. Nu kijk ik naar foto's en kan ik alleen maar denken dat dit niet meer terugkomt.
Dat heeft niets te maken met naar het negatieve kijken. Maar zoals het citaat van de dag zegt: 'Het hoofd doet zijn best, maar het hart is de baas...'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2021, 12:32

Mijn gewonde hart
Martin Doerry


Het leven van Lilli Jahn is kenmerkend voor de Duits-joodse geschiedenis in de eerste helft van de twintigste eeuw.

Lilli, afkomstig uit een welvarende joodse handelsfamilie, studeert medicijnen en trouwt met de protestantse arts Ernst Jahn. Samen krijgen ze vijf kinderen. Ze werken allebei als arts, totdat de nazi-dictatuur hun leven ingrijpend verandert. De kloof tussen Duitsers en joden loopt dwars door de familie. Ernst Jahn geeft toe aan de druk van de heersende ideologie en besluit zijn gezin te verlaten. Hij laat zich van Lilli scheiden, waarna zij in 1943 naar een werkkamp wordt gedeporteerd. Daar begint een intensieve correspondentie met de kinderen, die nu voor zichzelf moeten zorgen. Vlak voordat Lilli Jahn uiteindelijk naar Auschwitz wordt gedeporteerd, lukt het haar de brieven van haar kinderen via een bewaakster in veiligheid te brengen.

Na de dood van Gerhard - minister van Justitie in het kabinet van Willy Brandt - in 1998 vond de familie de complete briefwisseling in diens nalatenschap. Zijn neef Martin Doerry rangschikte ze, voorzag ze van commentaar en, waar nodig, van verhelderende achtergrondinformatie. Tezamen vormen deze brieven een authentieke en indrukwekkende getuigenis.

ISBN 9789023410935 | Hardcover | 351 pagina's | De Bezige Bij | april 2003
Vertaald door G. Meijerink

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2021, 12:32

Citaat van de dag

Wie een gouden hart heeft, heeft zelden goud...

Gaby van den Berghe (1925-)
Vlaams aforist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2021, 09:22

Als laatste het hart
Margaret Atwood


Na de wereldwijde economische crisis houden Stan en Charmaine, een pasgetrouwd stel, met moeite het hoofd boven water. Ze wonen in hun auto en verdienen lang niet genoeg om hun torenhoge schulden af te betalen. Ze zijn zo wanhopig dat ze, wanneer ze een advertentie zien in de lokale krant over een 'sociaal experiment' in de stad Isotopia, zich onmiddellijk aanmelden. Alle deelnemers leiden een dubbelleven: de ene maand zijn ze gevangene, de andere maand bewaker. Het is de ultieme vorm van timesharing.

In het begin lijkt alles probleemloos te verlopen. Ze hebben een eigen huis en een vaste baan. Maar wanneer Stan en Charmaine, zonder dit van elkaar te weten, een allesverslindende obsessie ontwikkelen voor het stel dat in hun huis woont als ze zelf in de gevangenis zitten, verandert het sprookje in een levensbedreigende situatie. Wantrouwen, schuld en seksuele verlangens nemen de overhand. Stan moet vrezen voor zijn leven.

Margaret Atwood schreef een even briljante als angstaanjagende roman over de gevolgen die de economische crisis zou kunnen hebben voor de vrijheid van het individu.

Margaret Atwood (1939) wordt beschouwd als de 'grande dame' van de Canadese literatuur. Met haar talloze romans, gedichten en verhalenbundels heeft ze een miljoenenpubliek verworven. Haar werk is in meer dan veertig talen verschenen en De blinde huurmoordenaar werd in 2000 bekroond met de Booker Prize. Ze woont in Toronto.

ISBN 9789044628876 | Paperback | 320 pagina's | Prometheus | oktober 2015
Vertaald door Lidwien Biekmann en Tjadine Stheeman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2021, 09:22

Citaat van de dag

Kijk nooit naar de waarde van het geschenk, maar naar het hart dat het gaf....

Margareta van Navarra

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema augustus 2021 - Leestafel volgt haar HART

Berichtdoor Renate » 06 Aug 2021, 15:19

Mooi citaat. Daarom ben ik ook niet zo dol op geld geven of krijgen.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten