Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2021, 10:51

Ik wacht hier
Else Boer


De zeventienjarige Erin verhuist met haar moeder van Rotterdam naar een stacaravan op de Veluwe. Na weer een gestrande relatie snakt haar moeder naar een nieuw begin, terwijl Erin zich lusteloos voelt en het laatste jaar op de zoveelste middelbare school vooral probleemloos wil afmaken.

Maar dan ontmoet ze Alice. Alice is mooi, onafhankelijk en ze heeft alles waar Erin van droomt. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoeten, zijn Erin en Alice onafscheidelijk. Dankzij Alice wordt alles beter. Niets lijkt een intense vriendschap in de weg te staan. Niets, totdat Erin ontdekt dat Alice wel erg veel contact met een leraar heeft. Waarom liegt Alice daarover? En waarom kruipt zij gaandeweg steeds meer in haar schulp?

Waar hun laatste schooljaar begint met de belofte van vrijheid, lijkt een allesverwoestende climax steeds onvermijdelijker. Ik wacht hier is een indringend verhaal over vriendschap tussen twee tienermeisjes, en over hoe ver je wilt gaan om die te beschermen.

Else Boer (1991) schrijft korte verhalen en essays. Zij publiceerde onder andere op De Optimist, Hard//hoofd en in de verhalenbundel Rebel, rebel. Ze werkt als docent Nederlands in Utrecht. Ik wacht hier is haar debuutroman.

ISBN 9789044643480 | Paperback | 224 pagina's | Prometheus | januari 2021

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2021, 10:51

Citaat van de dag

Het werk wacht wel tot je je kind de regenboog hebt laten zien. Maar de regenboog wacht niet tot jij klaar bent met je werk.

Patricia Clifford

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2021, 09:40

De wereld wacht op mij
Bert Vissers


De wereld wacht op mij is een bundel over dagelijkse voorvallen en het wereldleed - vrolijk, weemoedig, vol verwondering en met een wolkje zelfspot. Het lied 'De wereld wacht op mij' schreef Bert Vissers als bevlogen jongeman van drieëntwintig. Inmiddels is hij vele jaren verder en heeft hij zichzelf tot zijn eigen verbazing zien uitgroeien tot een grijze, iets te dikke, liedjes-schrijvende mijnheer van middelbare leeftijd, die af en toe ook een kort verhaal produceert - of een gedicht, in deze bundel samen 64 in getal, in het treurige besef dat de wereld nog altijd op hem wacht. En op al die anderen voor wie hij het titellied schreef.

Op de bijgevoegde cd vertolkt Bert Vissers samen met pianist Guus Westdorp een vijftal niet eerder uitgebrachte werken, waaronder 'De wereld wacht op mij'. Ik zeg je: niemand heeft mij gezien, niemand vroeg waar ik heen ging, de deuren vielen open, de muren opzij en daarom ben ik hier, bij jou.

Bert Vissers (1964) is zanger en schrijver van liedjes, korte verhalen en gedichten. Met BENDER (www.bendermuziek.nl) reist hij sinds 2010 langs theaters, cultuurschuren en kerkjes met eigen Nederlandstalige chansons. In 2012 verscheen het debuutalbum Voor het te laat is en in 2016 het album Broos. Voor beide albums schreef hij grotendeels de teksten en de muziek. In 2012 debuteerde hij als kinderboekenschrijver met het boek Jantje en het helikoptertje (Gottmer).

ISBN 9789062657773 | Paperback | 116 pagina's | In de Knipscheer | november 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2021, 09:41

Citaat van de dag

Wacht niet te beginnen tot de omstandigheden perfect zijn. Beginnen maakt de omstandigheden perfect.

Alan Cohen
Amerikaans zakenman en auteur 1954-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2021, 11:25

Wachten op de keizer
Dolf Verroen



Heb jij de koningin wel eens een hand gegeven? Of ben je wel eens een keizer tegengekomen? Vast niet. Koningen en keizers zijn geen gewone mensen. Daarom wil Willem, als hij op zijn 12e een baantje moet gaan zoeken, op Huis Doorn gaan werken. Daar woont immers de keizer van Duitsland!


Willem droomt ervan dat hij, net als een prins, met de keizer kan praten. Maar zijn oom en tante, die ook op Huis Doorn werken, hebben de keizer nog nooit van dichtbij mogen zien. Wat moet je doen om in de kamer van de keizer te mogen komen? Willem is wel slim. Hij is geen slome. Maar of het hem lukt...

ISBN 9789025846756| Hardcover | 135 pagina's | Leopold| 1995

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2021, 11:25

Citaat van de dag

Wat deed je hier anders op aarde dan wachten?
Was het zo'n ramp als je een vliegtuig miste, een hotel vol was?
Dan kwam je wat later op een andere plek, sliep in het gras of in een oude schuur.
Bevrijd uit een netwerk van onverbidddelijke tijdstippen werd je weer echt jezelf.


Rosita Steenbeek (1957-)
Nederlands schrijfster
Uit: De laatste vrouw

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2021, 11:35

Wachten op een knipoog
Petra Van Gansen


Gekweld door haar geweten biecht Johanna op haar sterfbed een zonde op aan Elisa, haar vroegere jeugdvriendin. Deze twijfelachtige bekentenis zet Elisa's wereld volledig op zijn kop. Ze rekent op de hulp van Adinda, haar kleindochter, om de waarheid te achterhalen. Adinda ontdekt hoe sterk het verleden van haar oma richting geeft aan haar eigen toekomst.

'Wachten op een knipoog' speelt in de authentieke omgeving van het Maasland. Volkskundige aspecten zoals het mijnwerkersleven en streekgebonden geschiedenis zoals de rol van het Geheim Leger tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn verweven in het verhaal.
en familiegeschiedenis, streekroman, oorlogsverhaal? Het label dat volgens de auteur het best plakt op haar roman, is dat van een aangrijpend liefdesverhaal.

Petra Van Gansen studeerde Germaanse taal- en letterkunde aan de KU Leuven en doceert Nederlands en Engels aan het UC Leuven-Limburg.

ISBN 9789402195651| Paperback| 343 pagina's | Leopold| 1 augustus 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2021, 11:35

Citaat van de dag

Als ik twee dagen had willen wachten op een appje terug, dan had ik je wel een brief geschreven

Rumag

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2021, 10:25

Wachtend op de Daila Lama
Annelie Rozeboom


De oude vrouw voor de Jokhang-tempel heeft nog maar een paar bruine tanden. Ze kraait onverstaanbare woorden naar me en houdt haar hand op. Al weer een bedelaar, denk ik. Ik word in Lhasa overal door ze achtervolgd: kinderen met zelfgemaakte houten instrumenten die even spelen en dan hun hand ophouden. Ik zucht en haal vijf mao, een dubbeltje, uit mijn tas. De vrouw kijkt me verbijsterd aan. Een man naast me begint te lachen. "Ze vroeg om een foto van de Dalai Lama en jij geeft haar geld," giechelt hij.'


Sinds de Chinezen Tibet bezet houden, is het land bijna hermetisch afgesloten voor de buitenwereld. De aantrekkingskracht die het land en zijn cultuur op ons uitoefenen is echter nog altijd enorm. Het oogstrelend mooie landschap, de bijzondere geloofsbeleving, de charismatische, naar India verbannen Dalai Lama - voor velen is Tibet een van de fascinerendste plaatsen op aarde.

Annelie Rozeboom bezocht het 'verboden land'. In Wachtend op de Dalai Lama laat zij Tibetanen hun levensverhaal vertellen. Uiteenlopende personen als een monnik, een traditionele arts, een vroegere slaaf en een nomadenmeisje komen aan het woord. In een afsluitend hoofdstuk spreekt zij met de Dalai Lama zelf. Fascinerend in al deze verhalen zijn niet zozeer de politieke standpunten die eruit spreken, maar de manier waarop de historische gebeurtenissen het leven in dit prachtige, geïsoleerde bergland voor altijd veranderden.


ISBN 9789053337356| Paperback| 244 pagina's | Prometheus | 1999

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2021, 10:26

Citaat van de dag

If you wish to heal your own sadness or anger, seek to heal the sadness or anger of another. Those others are waiting for you now.

Daila Lama

(Ik had geen zin om het te vertalen :-) )

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2021, 10:26

Wachtend op een engel
Helon Habiba


Deze roman vertelt de geschiedenis van een jonge journalist in Nigeria. Hoewel hij altijd heeft geprobeerd zich afzijdig te houden van de politiek, belandt bij toch in de gevangenis, en onder het militaire regime in Nigeria is dat een gruwelijk bestaan.
Door te schrijven weet bij zich een bijzondere positie te veroveren: hij schrijft liefdesgedichten voor een bewaker. De kunst biedt hem een uitweg nu de werkelijkheid uitzichtloos is geworden.


In een ijzersterke stijl, maar niet zonder ironie, vertelt Helon Habila zijn even schokkende als ontroerende verhaal. Wachten op een engel getuigt van de kracht van verbeelding tegen de klippen van onderdrukking op.


ISBN 9789044602128 | Paperback | 223 pagina's | Prometheus | 2003
Vertaald door Sjaak de Jong

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2021, 10:26

Citaat van de dag

Uitvinding waar we nog op wachten: een weegschaal die minder aanwijst als je je buik inhoudt.

Vrij Nederland

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2021, 11:45

Waarom heb ik toch het gevoel dat ik het citaat van de dag al eerder heb gezien op de site, terwijl ik het niet in dit draadje terug heb kunnen vinden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2021, 12:10

je hebt gelijk, op 2 maart plaatste ik het ook. :shock:

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2021 - Leestafel WACHT op betere tijden

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2021, 14:12

M'n geheugen werkte kennelijk beter dan m'n zoekvaardigheid.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten