Thema mei 2004: Moeder

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2004, 12:58

Bezonken rood
Jeroen Brouwers


Bij de dood van zijn moeder - met wie hij al jaren geen contact meer had - herinnert de schrijver zich weer de gebeurtenissen die tot die verwijdering geleid hebben. In zijn ogen is zijn moeder geheel ontluisterd in het Japanse concentratiekamp Tjideng, waar zij lichamelijk aftakelde, kaal werd geschoren en bovendien voor zijn ogen - hij was 5 jaar - op een gruwelijke manier werd afgetuigd. In tegenstelling tot "Brief aan mijn moeder" van Ischa Meijer, waar het mee vergeleken zou kunnen worden, is het boek eigenlijk een eerbetoon voor de moeder die onder de meest gruwelijke omstandigheden - Tjideng had een beruchte sadistische kampcommandant - met veel moed haar kinderen probeerde te beschermen

Bekijk de website van Jeroen Brouwers, klik http://www.jeroenbrouwers.be/

Bezonken rood-Jeroen Brouwers

Dit lijkt me een erg mooi boek. Lizzy heb jij dit gelezen? Kan jij er iets meer over vertellen?

Groetjes
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 14:31, 3 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 18 Mei 2004, 15:42

Toen ik Brouwers er in RAM over hoorde vertellen dacht ik ook: dit moet ik ooit lezen.
Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2004, 22:22

Ik heb ooit staan lezen in een boek van Brouwers, maar de stijl sprak me niet echt aan. Is het niet vreselijk saai?? Droog, moeilijke woorden, zware kost?
Voskuil vond ik ook saai, maar meer door zijn pietluttigheid.
Marjo

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 18 Mei 2004, 22:36

Hallo Marjo

Ik denk dat ik ooit één boek van Brouwers gelezen heb, maar ik herinner me de titel niet meer, zolang is het geleden. Ik moet dit even opzoeken want ik heb ergens nog een lijstje uit mijn adolescentie liggen. Als ik het goed voorheb was ik in die tijd behoorlijk onder de indruk, maar tja...dat is lang geleden. ;)
Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2004, 16:35

Ik ben ooit eens begonnen in Geheime kamers maar kon er niet door komen. Er wordt ook heel wisselend gereageerd door recensenten op Jeroen Brouwers. De een prijst hem het graf in en de ander prijst hem de hemel in.

Voskuil vond ik schitterend. Juist die pieluttigheid vond ik zo leuk! Ik kon steeds niet wachten op het volgende deel. Het was ook heel herkenbaar dat getut op een kantoor en het wereldje daar. Ik vond Bart zo leuk. Die altijd dwars lag en nooit enige verantwoording wilde nemen. Altijd bezig was met dieren enz. Ook de vrouw van Maarten met de voor Maarten onbegrijpelijke uitspraken en buien, geweldig.
Heerlijke boeken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2004, 19:28

Hoe komt het nou toch, Bernadet, dat ik vaak negatief reageer op de boeken die jij noemt, terwijl jij andersom veel van de boeken die ik noem wil lezen? Of lijkt dat maar zo?
Ik vind het prima, hoor, maar het verbaast me gewoon.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2004, 20:23

Ik denk omdat je het zo smakelijk kan vertellen Marjo. Zoals jij over je gelezen boeken vertelt dan denk ik, oh dat lijkt me een schitterend verhaal. De boeken die ik noem zijn vaak ook discutabele boeken, de een vindt het niets en de ander vindt het prachtig, zo ook met Voskuil. Ik heb vaak reakties gehad als, niet om door te komen, dat je dat leuk vindt, maar de liefhebbers sprak ik ook en dan konden wij ook zitten pietlutten over hoe gek het was dat we dit leuk vonden want eigenlijk gebeurde er weinig!
Misschien gebeurt het nog eens Marjo dat we het samen eens zijn! Ik vind die tegenspraak juist wel leuk. Als we allemaal hetzelfde leuk vonden werd het ook erg saai (net als Voskuil haha).

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 20 Mei 2004, 10:23

Laat dit je een troost zijn, Bernadet, ik ben compleet verslingerd aan "Het bureau". Vanaf de allereerst bladzijde, wat een geweldig 'boek'. Luister je trouwens naar het hoorspel, elke werkdag op radio 747? Anders moet je er nu maar mee beginnen. Je kunt via het net luisteren en ook een gemiste uitzending toch afluisteren. Erg leuk, Lizzy

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2004, 13:07

Lizzy weet jij welk adres dat is op het net?
Ik heb er naar gezocht omdat ik het graag wilde horen en steeds vergeet naar de radiouitzending te luisteren. Ik kan het niet vinden. Dus als jij het weet....
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2004, 13:11


Ons moeder
Kees Spaninks


Het verhaal speelt rond de jaren '30 op het Brabantse platteland. Het is de beschrijving van een arbeidersgezin, grotendeels gezien door de ogen van de oudste zoon, de 7-jarige Stan. Het gezin heeft 7 kinderen, de achtste is op komst. Vader werkt als stoker in een fabriek. De kinderen slapen in één bed, waardoor Stan 's morgens nat is. Door gebrek aan reservekleding blijven er kinderen 'ziek' thuis. Op school regeren de broeders, sommigen aardig, anderen teleurgesteld in het leven, zonder enig begrip voor de kinderen. Er is een groot verschil tussen kinderen die schoenen dragen en zij die op klompen lopen. Als Stan beschuldigd wordt van diefstal moet hij nablijven. De broeder reageert vol begrip, maar kan zijn handen niet thuishouden. Het hele verhaal is een levensechte beschrijving van de grote armoede in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De moeder is de spil van het gezin en weet ondanks haar zorgen toch voor afleiding en vreugde te zorgen. Heel herkenbaar voor de oudere Brabanders en interessant voor hen die willen weten hoe een gewoon gezin het hoofd boven water probeerde te houden.


Ons moeder Kees Spaninks

Dit boek kwam ik al surfend tegen. Het lijkt me erg goed, het proberen het hoofd boven water te houden zoals zoveel grote gezinnen vroeger moesten. Arme moeder, 7 kinderen en maar sappelen.
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Sep 2006, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

spreuk

Berichtdoor tiba » 20 Mei 2004, 18:01

Al is een moeder nog zo arm, toch dekt haar kleed de kinderen warm.

Mooie Vlaamse spreuk, Bernadet. Ik herinner me ze nog van toen ik een kind was.
Doet me ook denken aan die andere spreuk:
Met Lichtmis is geen vrouwke zo arm of ze maakt haar panneke warm.

Groetjes. Tiba.

Past goed bij het boek van die arme moeder met zeven kinderen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2004, 21:50

In de naam van Salomé
Julia Alvarez



Salomé Ureña's patriottische gedichten maken haar op haar zeventiende al tot een nationale held. Haar dochter Camila daarentegen is een verlegen meisje dat zichzelf wegcijfert om haar vader en broers (een president, een ambassadeur, een literaire ster) een plezier te doen. Terwijl haar moeder in haar (te) korte leven tracht Dominicaanse vrouwen te leren voor zichzelf en hun vaderland op te komen, wijdt Camila zich vooral aan het onderwijs voor Amerikaanse meisjes in de Spaanse voltooid verleden tijd.

In 1960, wanneer Camila vijfenzestig wordt, staat ze opnieuw voor de keuze wat te doen met haar verdere leven. Ze ontdekt dan veel over zichzelf en over het tragische leven van haar beroemde moeder.

Dit is de geschiedenis van twee vrouwen - moeder en dochter. De een dichter, de ander docent. Twee vrouwen die twee revoluties meemaken in het Caribisch gebied. Uit naam van Salomé speelt zich af in de Dominicaanse Republiek aan het eind van de negentiende eeuw, in de Verenigde Staten en in het idealistische, communistische Cuba van de jaren zestig. Het boek is gebaseerd op twee vrouwen die werkelijk hebben bestaan: 'la musa de la patria' Salomé Ureña en Professora Camila Henríquez-Ureña.


Citaat
Mooi he Tiba.
Nu zouden ze zeggen met Lichtmis is geen vrouwke zo arm of ze maakt haar magnetronneke warm!
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Sep 2006, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

In de naam van Salomè

Berichtdoor tiba » 23 Mei 2004, 22:56

Het verbaast me steeds weer waar jullie al die titels vinden. Doet Lizzy dit alles? Nou, chapeau! Het boek van Alvarez lijkt me echt de moeite waard.
Had ik anders nooit ontdekt.
Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2004, 11:15

Lizzy heeft bijna alle titels geleverd. En ze heeft al die boeken gelezen ook! Alleen Alvarez en Ons Moeder heb ik op een site gevonden. Ik ben nu door Lizzy's lijst heen jammergenoeg, ze had wel meer titels maar daar kan ik geen beschrijving bij vinden, zonde he Lizzy.
Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 11 Okt 2005, 20:13

Vreemd dat 'Wit is altijd schoon' van Leo Pleysier hier niet tussen staat. Deze dunne roman is mijns inziens één van de mooiste en ontroerendste odes aan de moeders.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 11 Okt 2005, 20:34

Wit is altijd schoon
heb ik gelezen, gast (Pétite?), en vond het prachtig (is al een aantal jaren geleden)...
Er zijn vast nog prachtige boeken die je hier niet zult vinden...
dit forum bestaat nog net geen 1,5 jaar en we zijn met een klein groepje gestart.

Groetjes. Tiba.

petite

Berichtdoor petite » 11 Okt 2005, 21:17

Neen, die post was niet van mij.

Maar ik heb 'Wit is altijd schoon' vorig jaar herlezen. En ja, het is een goed boek(je) maar ik vond het niet zodanig ontroerend. Waarschijnlijk omdat poëzie me meer ontroerd dan proza.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Okt 2005, 00:01

Vreemd dat 'Wit is altijd schoon' van Leo Pleysier hier niet tussen staat. Deze dunne roman is mijns inziens één van de mooiste en ontroerendste odes aan de moeders
.

Dit staat alvast op mijn lijstje van "te herlezen boeken", gast.
Ik herinner me nog dat ik de taal zo mooi vond....lang geleden... maar beslist het herlezen waard.

Groetjes. Tiba.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten